Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag maste fraga er vad ni tycker om hur man gör med spraket. Emilia pratar bra, tydligt och alla förstar vad hon menar. Men svärmor tycker hon behöver hjälp med grammatiken, att hon nästan hela tiden använder fel artiklar. Tysk grammatik är som dom flesta vet svar och jag sambon tycker att vi ska lata den komma när den kommer. Svärmor (som är lagstadielärare) rättar Emilia hela tiden och menar pa att man ska börja tidigt för annars kommer hon fa jobbigt i skolan. Det är 3 ar kvar till hon börjar skolan sa jag tror det kommer av sig själv. Hur tycker ni att man ska göra? (rättar ni era 3aringar när dom säger en äpple istället för ett äpple?).
Jag maste fraga er vad ni tycker om hur man gör med spraket. Emilia pratar bra, tydligt och alla förstar vad hon menar. Men svärmor tycker hon behöver hjälp med grammatiken, att hon nästan hela tiden använder fel artiklar. Tysk grammatik är som dom flesta vet svar och jag sambon tycker att vi ska lata den komma när den kommer. Svärmor (som är lagstadielärare) rättar Emilia hela tiden och menar pa att man ska börja tidigt för annars kommer hon fa jobbigt i skolan. Det är 3 ar kvar till hon börjar skolan sa jag tror det kommer av sig själv. Hur tycker ni att man ska göra? (rättar ni era 3aringar när dom säger en äpple istället för ett äpple?).
Nils är fortfarande på enstaka ord-nivån, så det blir ofta att jag upprepar det han säger. Typ 'Ja just det, ett äpple', så länge jag förstår vad han menar. Om man förde ett samtal skulle jag inte hålla på och rätta, känns som om man kan bli rädd för att prata för att slippa göra fel. (Jag själv hatar att göra fel, fick ta mig i kragen för att börja prata tyska och acceptera att det blir fel ibland.)
Jag känner ibland att vi förvirrar Nils i vår iver att lära honom saker på 'vårt' språk. Han pekar på något och vi säger båda två vad det är på svenska resp. Schweizertyska huller om buller eller samtidigt... Eller att Nisse säger 'es Auto', vilket ju är helt korrekt, och jag säger 'Ja just det, en BIL'.