Stora Snacktråden tre

Sv: Stora Snacktråden tre

Mina barn blandar spraken mer nu an vad de gjorde for nagot ar sedan, och med det kommer ocksa en del grammatiska felsagningar. Jag brukar helt enkelt upprepa, dvs saga meningen tillbaka at dem pa korrekt satt, utan att gora storre affar av det an sa.

Nils är fortfarande på enstaka ord-nivån, så det blir ofta att jag upprepar det han säger. Typ 'Ja just det, ett äpple', så länge jag förstår vad han menar. Om man förde ett samtal skulle jag inte hålla på och rätta, känns som om man kan bli rädd för att prata för att slippa göra fel. (Jag själv hatar att göra fel, fick ta mig i kragen för att börja prata tyska och acceptera att det blir fel ibland.)

Jag känner ibland att vi förvirrar Nils i vår iver att lära honom saker på 'vårt' språk. Han pekar på något och vi säger båda två vad det är på svenska resp. Schweizertyska huller om buller eller samtidigt... Eller att Nisse säger 'es Auto', vilket ju är helt korrekt, och jag säger 'Ja just det, en BIL'.

Jag maste fraga er vad ni tycker om hur man gör med spraket. Emilia pratar bra, tydligt och alla förstar vad hon menar. Men svärmor tycker hon behöver hjälp med grammatiken, att hon nästan hela tiden använder fel artiklar. Tysk grammatik är som dom flesta vet svar och jag sambon tycker att vi ska lata den komma när den kommer. Svärmor (som är lagstadielärare) rättar Emilia hela tiden och menar pa att man ska börja tidigt för annars kommer hon fa jobbigt i skolan. Det är 3 ar kvar till hon börjar skolan sa jag tror det kommer av sig själv. Hur tycker ni att man ska göra? (rättar ni era 3aringar när dom säger en äpple istället för ett äpple?).

Vad mysigt det där hotellet låter, önskar det fanns sådant här.

Vad säger sambon ang svärmor?
Jobbigt om du får gå runt och känna sådär ju.

Vi rättar inte Isak något direkt, är väl ibland vi ev kan göra det.
Men han pratar väldigt bra också. (nu är ju han iof 4 och inte 3, men aja :p )

Jag tror mest att det är en känsla jag har Ang svärmor, hon har inte sagt ngt direkt. Sambon och jag har i stort sätt samma tankar och åsikter.

Ang språket så gör jag som leia, jag upprepar på svenska. Nu börjar Emilia få ganska bra koll på svenskan även om hon mest pratar tyska. Den svenska grammatiken bryr jag mig inte alls om, jag är glad bara hon använder svenskan. Emilia räknas här som en "sen pratare" dvs att hon kunde mindre än 50 ord och pratade inte flerordsmeningar när hon fyllde 2år. Jag är precis som leia, det är först nu efter 3år som jag börjar våga använda tyskan och acceptera att det blir fel, jag vill inte att Emilia ska känna så. Samtidigt börjar jag bli lite nervös för skolan, svärmor har ju mkt erfarenhet och skolan här är väldigt tuff. Men det är ju ngt år kvar och så länge dom inte säger ngt hennes förskola så ska jag försöka att inte tänka på det (och hoppas att sväemot inte sätter för mkt press)

När Sam var 2 år kunde han säga max 10 ord :crazy: Det måste ha varit supersent i österrikiska mått mätt...

Jag rättar inte heller mina barn när de säger fel, men precis som ni andra upprepar jag ibland det han sagt. Jag har nyligen börjat rätta honom och henne för det tycker jag han borde kunna. Men jag är inte ett dugg slavisk.

"Isaac has a pain in she's belly" kan han säga tex.

Vi har precis kommit hem från en vecka i vår stuga, totalt underbart och jag är fulltankad med ljuva minnen, goda skratt och massor av mysiga pratstunder, både med tjejkompisar, barn och man.

Nu ska vi bara tvätta en 10 maskiner stugluktande tvätt också, och på onsdag åker vi hem igen. Det ska bli både skönt och ledsamt, jag saknar vårt hus, våra hundar och våra saker. Samtidigt är jag supersäker på att jag vill bo här i Sverige igen, så det blir en ny försäljningsboost när vi kommit hem. Jag har redan börjat fundera på ett nytt projekt, jag ska bygga en garderob under trappan och ta bort klädhängarna innanför dörren, det finns nämligen inte ett hus på Irland där man hänger kläderna innanför ytterdörren. Jag tror folk promenerar in till sina rum med skor och jacka och hänger av sig där istället, men jag är inte säker. De flesta har ju inte ens ytterjackor.

Fast det 'r v'l ganska vanligt att 2spr[kiga barn pratar senare 'n de som bara har modersm[let... Urs'kta tangentbordet, lillan har kommit [t engelska inst'llningen och jag minns inte hur jag blir av med den ...

Nej så vitt jag kunde läsa så finns det inga studier som tyder på att tvåspråkiga barn generellt talar senare..

Mitt andra barn pratade med enstaka femordsmeningar innan han var 1.5 år. "monster coming to bite your toes" sa han glatt när han skulle väcka sin pappa och det var långt innan han blev 1.5.

Nej jag haller med dig - mina barn har val varit ratt normala i just det avseendet, men en av vara vanner har 3 barn som talar 4 sprak (svenska, danska, engelska och franska) och de har alla varit avancerade tidigt i alla spraken, och en annan familj dar det 2-ariga barnet talar 3 sprak (norska, tyska och engelska) och redan ar sa bra pa att prata som vara 4.5 aringar ar...

Sa det ar nog valdigt individuellt, precis som allt annat.

Det där med 50 ord och iaf två-ordsmeningar har de som hållpunkt för två-åringar här med. Jag tycker du har rätt i att de på förskolan hade sagt ngt om det verkar vara problem inför skolan. Du kan ju även ta upp saken med dem om du oroar dig ändå.

Nils är/har varit rätt sen även med andra grejor (gick tex först efter 21 mån). För det mesta tänker jag att det kommer när han är redo, men ibland undrar jag hur det ska gå i skolan och så. Fast inte så mkt att jag oroar mig.

*kl*
Man hör ofta att flerspråkiga pratar senare, men har aldrig kollat upp det. Är säkert individuellt. Men tidiga flerspåkiga kanske hade varit ännu tidigare enspråkiga?

Låter förresten som härliga semestrar, turbo o vindvissla :) Vi ska inte ha någon sommarsemester i år (pga jobb), vilket kändes helt ok när vi bestämde det i våras. Nu i sommarvärmen känns det dock lite tungt...

Nisse och jag var iaf o badade igår och åkte rutschkana ner i vattnet. Kul!

Vi hade egentligen inte heller tänkt ngn semester i sommar, tänkte att 10 dagar i Sverige vid pask fick räcka. Men nu kände vi att vi behövde en paus fran bygget sa det blev en perfekt liten minisemester.

Emilia tyckte det var jätteroligt att rida, tva ridturer bokade vi. Dom släppte iväg oss själv med hästen, det hade jag aldrig vagat om det var min häst (da hade jag inte ens sagt att jag var hästvan). En liten brun, genomsnäll shetlandsponny fick vi lana. Annars var jag lite besviken pa utemiljön, bodgarden var knappast en bondgard och lekplatsen var delvis under ombyggnad. Men inne var det fint, tva stora lekrum med allt man kan tänka sig. Dom hade även sa att man kunde lämna barnen där, med pedagoger. Trodde inte att Emilia och Maja skulle vaga det men det var inga problem alls, iof bara för ngn timme men sambon och jag fick en stund bara vi tva.

Jag maste fraga er vad ni tycker om hur man gör med spraket. Emilia pratar bra, tydligt och alla förstar vad hon menar. Men svärmor tycker hon behöver hjälp med grammatiken, att hon nästan hela tiden använder fel artiklar. Tysk grammatik är som dom flesta vet svar och jag sambon tycker att vi ska lata den komma när den kommer. Svärmor (som är lagstadielärare) rättar Emilia hela tiden och menar pa att man ska börja tidigt för annars kommer hon fa jobbigt i skolan. Det är 3 ar kvar till hon börjar skolan sa jag tror det kommer av sig själv. Hur tycker ni att man ska göra? (rättar ni era 3aringar när dom säger en äpple istället för ett äpple?).

Jag är också uppvuxen med tyska och svenska, och jag skulle säga att tysk grammatik inte är svårare än svensk om man är uppvuxen med den. Just artiklarna är väldigt lätt om man är uppvuxen med språket, det låter liksom fel om man säger fel artikel. Ungefär som att vi tycker en äpple låter fel utan att kunna säga varför, det känns liksom bara.

Jag tror inte ni ska säga åt henne att hon säger fel, men man kan ju säga om meningen korrekt, så hon hör hur det ska vara, utan att explicit rätta henne. Om hon säger Jag vill ha en äpple, så kan man t ex svara Vill du ha ett äpple?

Nils är fortfarande på enstaka ord-nivån, så det blir ofta att jag upprepar det han säger. Typ 'Ja just det, ett äpple', så länge jag förstår vad han menar. Om man förde ett samtal skulle jag inte hålla på och rätta, känns som om man kan bli rädd för att prata för att slippa göra fel. (Jag själv hatar att göra fel, fick ta mig i kragen för att börja prata tyska och acceptera att det blir fel ibland.)

Jag känner ibland att vi förvirrar Nils i vår iver att lära honom saker på 'vårt' språk. Han pekar på något och vi säger båda två vad det är på svenska resp. Schweizertyska huller om buller eller samtidigt... Eller att Nisse säger 'es Auto', vilket ju är helt korrekt, och jag säger 'Ja just det, en BIL'.

Vi har en tvååring hemma som också har två språk i hemmet, och han blir ibland arg när saker har två namn. Detta med att det finns olika språk tar nog ett tag att smälta för ett litet barn. Han är också väldigt sen med talet, har ett aktivt ordförråd på max tio ord.

Jag tror inte ni förvirrar, men det är klart det tar lite längre tid att lära sig behärska språket när det är två språk istället för ett man ska lära sig - dubbelt så många ord, två uppsättningar grammatik...

Fast jag tror ända att tyska grammatiken är svar även om man är uppväxt med den. Svärmor säger iaf att hennes elever (nu klass 3) har svart med den, iof vet jag inte hur bra bar kan sen svenska grammatiken i den aldern.

Jag rättar inte ngt av Emilias tyska eftersom jag bara pratar svenska med henne (och är inte heller tillräkligt säker pa tyskan). Hennes pappa gör som du skiver, upprepar rätt utan krav att hon ska säga efter (svärmor "kräver" att Emilia ska säga om pa rätt sätt). Sen umgas tyvärr inte barnen sin pappa lika mkt som dom umgas med mig, eftersom han jobbar hela dagarna sa Emilia "far" säga fel ganska ofta. Jag hoppas ända att förskolan ger henne den hjälpen med spraket som behövs.

Jag skulle säga att grammatik är rätt svårt, inte att tysk grammatik skulle vara särdeles svår. Men att förstå sig på och kunna förklara grammatiska samband och regler kräver en rätt avancerad språkförståelse och förmåga till abstraktion. Det är inte samma sak som att kunna tala språket korrekt - det kan man ju normalt göra på sitt modersmål, utan att för den skull nödvändigtvis behärska en enda grammatisk regel. Menar svärmor att hennes tredjeklassare gör många grammatiska fel när de pratar, t ex tar fel på artikel, eller att de har svårt att korrekt redogöra för reglerna för vilken artikel som är korrekt? Det är ju inte riktigt samma sak.

I sverige har vi ju knappt någon grammatikundervisning, det kan ju också göra att svårigheten med att lära sig grammatik inte blir lika synliga här.

Om dottern till vardags nästan bara hör svenska, så är det kanske inte så konstigt om den tyska grammatiken inte sitter riktigt ännu. Pappans metod verkar rätt, men svärmors krav på "gör om och gör rätt" skulle jag absolut avstyra, kan inte se att det tjänar något till mer än att riskera att göra dottern osäker?

Hon säger att eleverna skriver mkt grammatiska fel, men jag vet inte hur mkt det är egentligen. Jag har uppfattat skolan här som ganska tuff, höga krav redan från början.

Det som du skriver annars håller jag med om, det märker vi hela tiden. När sambon tex undrar, varför man säger att man sitter PÅ tåget när man egentligen sitter I tåget. Det kan inte jag förklara iaf för det bara är så. Samma sak när jag undrar saker varför man säger på ett visst sätt i tyskan, för att "det är så" får jag ofta till svar :)

Avvaktar lite med.svärmor och blir det inte bättre går sambon prata med henne.

Senast ändrad:

Kan inte det bero på att skolbarnen pratar dialekt, men förväntas skriva på högtyska? Det är ju ganska stor skillnad, och inte så konstigt om det blir fel ibland om man ska skriva annorlunda än man pratar. Det beror ju i så fall inte på att tysk grammatik är svår, utan på att den som all grammatik är svår om man inte kan den. Jag har syskonbarn som har växt upp i Tyskland, och pratar högtyska till vardags, och jag har aldrig hört att de skulle haft det svårt med grammatiken som små.

I slutändan tror jag inte det är så stor skillnad på skolsystemen i Sverige och Österrike kunskapmässigt - jag har läst på universitet i Wien, och det var absolut inte svårare eller högre krav än att läsa samma ämne på samma nivå i Sverige. Mitt intryck var definitivt inte att de österrikiska studenterna hade mer med sig från grundskola och gymnasium.

Sa kan det nog vara, vi bor i en by utanför Innsbruck och det är mycket dialekt här. Dels ska barnen lära sig högtyska, österrikisk tyska och sa har dom dialekten för just det här omradet.

Da har du annan erfarenhet än min sambo, han pluggade i Graz (teknisk utbildning) och var ett ar i Linköping som utbytesstudent, han tyckte att det var väldigt lätt pa universitetet i Sverige. Det är säkert olika beroende pa vilken inrikting man har pa studierna.

Mkt av min bild av hur skolan är här har jag fatt fran svenska vänner som bor här, där bla en är socionom och jobbar med elevernas stöd i skolan. Men det är som sagt inte en egen bildad uppfattning, vi far se vad jag tycker sen om 3 ar när äldsta dottern börjar skolan.

Fast läste han samma kurser som de svenska studenterna då, på svenska? När jag var i Wien fanns det särskilda kurser på engelska för utbytesstudenterna (österrikiska studenter kunde förståss också läsa dem om de ville) och de var otroligt mycket enklare än både kurserna hemma och kurserna på tyska på samma universitet. Nu läste jag iofs samhällsvetenskap och inte naturvetenskap, och visst kan det vara olika på olika områden. Wiens universitet räknas dock så vitt jag vet inte som en dålig skola i Österrike, inte heller musikhögskolan som jag också läste på.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 301
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 275
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 932
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 775
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar