Stora Snacktråden tre

Sv: Stora Snacktråden tre

Ja fast det löser man ju inte med förskolans regler. Är det många som hämtar/lämnar samtidigt så är det ju mycket människor i kapprummet oavsett ;)

Det var en bra regel. Vi har dock ett kapprum som är ett mittimellan-rum som måste passeras åt båda håll för att komma till resten av rummen, lite som ett vardagsrum. Fast fröknarna (om man nu får säga så, jag föredrar det ordet) är bra på Tuva och Lowes dagis så dom brukar se till så det inte blir för stökigt och tjoigt (för det mesta) när det kommer och går barn.

En allmän uppdatering från oss.

Det mesta rullar på. Tuva har gjort ett hopp i utvecklingen och har börjat måla saker som man kan antyda vad det föreställer :D så som huvudfotingar, spindlar osv. Hon är inte jätteintresserad av att rita, men vi får se om det kommer mer. Hon åker jättebra på sin sparkcykel och har verkligen fått in snitsen med att hålla upp ena benet och glida i nerförsbackar. Och hon hoppar på ett ben.
Minns ni att jag hade lite halvpanik för några månader sen för jag trodde 4 års-kollen skulle gå pannkaka? :D Hon är bara 3,5 så det kan jag nog sluta tänka på nu.

Annars älskar hon rollekar av alla dess slag nu. Det ska lekas Pippi, mamma, pappa, barn och alvin o gänget.
Jag tycker hon är jätteduktig socialt. Hon är aldrig en sånn person som slåss, inte lånar ut leksaker eller vill bossa över leken, utan lyhörd och tar och ger i leken.

Lille Lowe är bara så himla busig och oftast väldigt glad. Det har han varit sen han var liten bebis. Han pratar inte något knappt. Mamma, pappa, hej (ibland) är väl det som sägs. Resten är hans eget språk. Men han förstår dessto mer. Han älskar djur.
Vi fick 2 marsvin av en jobbarkompis för några månader sne och dom bara älskar bägge barnen.
Kan verkligen rekomendera marsvin, så trevliga barndjur. Jag är uppvuxen med kaniner, men dom är mycket sprättigare och har lättare för att bitas.
Annars är bilar det Lowe brinner för. Han går alltid med två leksaksbilar i händerna, både hemma och på dagis och leker med garaget. Det har han gjort flera månader nu.

560725_10150800675219048_735384047_11622265_1915278642_n.jpg

vad stor Lowe har blivit. Vad skönt att Tuva har tagit ett kliv i utveckligen sa du slipper oroa dig.

Vi har pabörjat husbygget nu, eller än salänge är det mest rivningsarbeten pa det befintliga huset men snart kommer dom börja bygga garaget och sen kommer det rulla pa. Flyter allt pa kan vi förhoppningsvis flytta in i augusti.

Emilia är nu helt blöjfri pa dagen och sover oftast utan blöja ocksa. Skönt för om 1 v börjar hon pa Kindergarten och där är det krangligt om hon har blöja.

Maja är sjuk (igen), det började i onsdags med att hon var väldigt hes, pa natten fick hon väldigt hög feber. I torsdags var hon pigg men pa kvällen fick hon feber igen och hade jobbigt att andas under natten sa hon fick träffa läkaren i fredags. Lungorna lät bra och han sa att det var ett virus som satt sig pa luftvägarna. Hon är fortfarande väldigt hes och har feber som kommer och gar men andningen är bättre iallafall.

Sa skont att du slipper oroa dig for Tuva, nu later hon ju som en halv femaring :) Min yngste ar ocksa helt bilfralst, och sorterar och kor med dem hela tiden. Sam har aldrig hallt fast vid nanting mer an ett par minuter, han ar en riktig aventyrare!

Turbo sa kul att husbygget kommit igang! Heja er! Kommer du blogga om det med bilder? Jag ar jattenyfiken, vi har ju ocksa byggt hus men det gar sakert helt annorlunda till i Schweiz. Har du facebook? Du far garna adda mej i sa fall (alla trevliga bukefalister som fragar far adda mej).

Österrike, inte Schweiz :)

Jag har funderat på att göra en blogg om husbygget men har inte kommit igång än. Just nu är kameran spårlöst borta också så jag måste hitta den eller lära mig hur man gör för att lägga upp bilder från telefonen.

Än så länge håller vi på med rivningsarbeten på nuvarande hus, idag har jag dragit ur en miljon spikar ur brädor som vi rivit ner.

Du kan väl skicka ett pm med ditt namn kan jag lägga till dig på facebook? jag heter Maria F... Så du vet vem jag är. Hur går det med eran husförsäljning?

Senast ändrad:

Oops, sorry det vet jag ju att du bor i österrike.

Jag har ju blogger som blogg och först aktiverade jag mobil blogging kopplade ihop mitt nummer med min blogg. Så nu skickar jag bara ett mail med text och bilder till go@blogger.com. Super enkelt.

Inget nytt med husförsäljingen men vi tror inte att det är priset det är fel på så vi har lite is i magen.vi har ju inte bråttom egentligen. Jag har bokat resa hem en hel månad i sommar, det ska bli skönt.

Hoppar in en snabbis här!

Jag ska utomlands med 1,5-åring i juni och vi ska till vaaaarmt ställe. Jag vill gärna kunna bära dottern i sjal alternativt sele stor del av tiden.

Jag har inte burit henne i sjal på evigheter, det blev för varmt med trikåsjalen förra sommaren och sen dess har den bara hängt oanvänd. Nu tror jag att det skulle vara svårt att knyta henne, hon väger 12 kg och även om jag tror jag har en trikåsjal som tål en del vikt känns det kanske som att jag vill satsa på en annan sjal - som inte blir så varm och som kan användas ett tag framöver dvs när hon blir större.

Har en Beco Butterfly II-sele också som vi gillar rätt mycket men inbillar mej att ifall dottern ska bäras längre sträckor så kanske jag vill ha en sjal.

Tips och råd?! Jag är också världens mes så det där med att knyta är jag ingen fena på, kanske ska satsa på en sjalträff, har ni några såna här på buke eller måste jag smyga in på sjalbarn-sidan? :)

Smyg in på sjalbarn-sidan vet ja ;) .

Jag har en vävd sjal med 30% bambu i som är min absoluta favorit. Den är riktigt sval men ändå stadig. Men mina barn gillar inte att jag knyter upp dem på ryggen så ofta, de åker hellre sele eller Mei-Tai på ryggen. Har du testat en Mei-Tai förresten? Det bästa av två världar tycker jag. Smidigare än en sjal och avlastar bättre än sele.

kl

Ni med småbarn och hus. Hur pass mycket energi lägger ni på eran trädgård?

Vi har rabatter som förra husägaren har anlagt som behöver skötas om. En är sparad på framsidan då det är fina växter i den, men jag förbarmar mig över den varje år. Den är vacker när allt står i blom men hinna med att rensa och hålla den snygg är svårt.
Känner mig lite stressad över det här med trädgården, för det finns ingen tid alls känner jag.

Jag förstår att det känns stressande, det är ju inte första prio när man får lite egentid... vårt hus är ju nybyggt och vi har bara en blomrabatt på typ 2 m som jag rensar tre gånger om året. Jag hade gärna haft fler för trädgården ser ju ganska tråkig ut, men har varken tid eller råd just nu.

Våran är ca 1 meter bred och ca 20 meter lång :crazy: Fylld med allt möjligt från lökar till stora buskar. Så projekt "ta bort den" är ett ganska stort projekt också. Även om det är aktuellt varje år :P

Jag gillar trädgårdspyssel, men då vill jag ta det lugnt och inte stressa och samtidigt ha koll på barn som springer iväg. Egentid finns bara på kvällen efter 20.30 och då är jag inte jättesugen på att gå ut och rensa.

Vi lägger inte mycket tid alls på trädgården.
Det är mest sambon som håller i det, tomten är ganska liten också.
Vi har ett land på framsidan och ett på baksidan, sedan är det bara lite gräsmatta som ska klippas.

Vi har stor tradgard (ca 4000kvm) men den bestar av grasmatta, nagra stenlagda och gruslagda partier, och olika typer av trad, buskar och klangvaxter - vi har inte en enda rabatt. Vi betalar en firma som kommer och klipper graset regelbundet och ansar storre buskar och hackar en gang om aret. Allt vi gor ar att kratta, tar ungefar en timme i veckan :)

Sjalbarn är det säkert många som kan tipsa på! Jag ger dock en tumme upp för en skynkel gås, har en och den är outstanding, både på hur tunn den är och den avlastar finfint! Tunnare än den vanliga gåsen men den är nog bra den också. Har även en ellevill paisley liberty, med 50 % bambu, och den är härlig och fin den också. Men jag tycker faktiskt allt att gåsen är ett snäpp vassare som sommarsjal (tyvär, för den är inte alls lika fin ;) )

Och titta, du bor ju inte ens så långt ifrån mig! Råkar du vara norrut någon gång får du givetvis prova mina, har även en manduca som jag tycker är sval och skön att bära i, den fungerar dock bäst på ryggen, på mage föredrar jag sjal.

Den här årstiden lägger jag mer på trädgården än vad jag gör på städningen inne :angel: det överlåter jag åt sambon. Jag har ingen häst längre och för mig har trädgården blivit som ett slags substitut för hästeriet. Tycker det är avkopplande och rensar tankarna. Men som du säger så är det mest stressigt och ingen avkoppling alls när man har "hjälpredor" med sig.

Ni kanske kunde lägga någon form av marktäckning i rabatten så slipper du ogräset iaf?

Jag kan komma över med mina barn, de är jätteduktiga på att ha ihjäl allt som växer!

Jag hatt precis sagt hej då till min mamma som varit här över helgen. Åh vad jag längtar efter att flytta hem, tyvärr inget intresse för huset än. Vi tror inte det är priset det är fel på, har sett flera hus i närheten med mindre mark och fulare hus som är dyrare, så det är nog helt enkelt så att det inte finns någon köpare just nu. Vi chillar och väntar. Vi har fått plats i skolan till sam till hösten, en liten lokal byskola med rykte att vara vänlig och ha bra atmosfär och kanon bra pedagoger. Men helst hade vi väl belfast flytta innan det...

Förstår att ni vill flytta. Har man planerat och bestämt så blir det bara en lång väntan.

Men du, kulig autocorrect, "vi väl belfast innan" :D

Själv är jag mer död än levande just nu. Andra veckan på jobbet påbörjad och min goa unge som aldrig är sjuk var hemma hela första veckan ( :eek: ), tur man har svärföräldrar som är pensionärer. Nu är jag också döförskyld och det är massor på jobbet. :(

kl
Har lagt ner det där med buke för tillfället men ikväll tittar jag in för första gången för länge så jag får väl uppdatera lite om oss, om någon kommer ihåg oss.

Amanda (2 år 2 månader) och Carl (1 år och 2 månader) är så olika som ungar bara kan bli. Amanda ska vara med överallt, helt hysterisk kan hon bli om hon missar något medans Carl gärna sitter och pysslar med sitt (helst pussel eller klossar) i timmar. Calle är också smart, lägger 3-års pussel som Amanda inte reder ut redan men är däremot jättesen i motoriken, han kröp inte förrän ett år och det ser ut att dröja med gången också. Annars är han en pigg och glad kille nu.

Amanda är som sagt fartfylld och går på dagis men är alltid förkyld. Funderar på att köpa en ponny till henne nu då hon tycker väldigt mycket om djur. Ja det var väl allt från oss....
552315_10150868047904056_834959055_12415465_1083093632_n.jpg

428146_10150852893879056_834959055_12360050_89854834_n.jpg

Liknande trådar

Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 295
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 268
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 928
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 767
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar