Stora Snacktråden tre

Sv: Stora Snacktråden tre

Knapplån men hoppar på träningsdiskussionen

Jag har knappt gått ner sen förlossningen (jättetung) och då fyller ändå sonen 3 år om några veckor. :crazy: Det är helt klart livsstilen, mycket onyttigt och knappt någon motion alls. Ingen motivation heller...

Nu när jag är ensamstående har onyttigheterna minskat en hel del av ekonomiska skäl och jag hoppas på att komma igång med lite lätt träning också. Igår kunde vi äntligen cykla till förskolan för första gången, det ger inte mycket träning, max tio minuter enkel väg, men samvetet känns bättre, både för kroppen och miljön. :)

Funderar på att höra med en kompis om vi ska dra till grannstaden och träna två gånger i veckan, här i hålan finns bara ett gym för kommunanställda. :cool:

Du behöver väl inte cykla närmsta vägen till förskolan? Ge dig själv en halvtimme och cykla och titta på fina hus eller vackra vägar.

Kettlebells ska vara jätteeffektivt i både fettförbränning och styrketräning, jag har en 4 kg hemma som är lite för lätt och har precis fått låna en 8 kg som är jättetung :)

Springa är gratis och effektivt och man kan göra det var som helst.

Jag började i januari med en niodagars detoxkur med aloe vera och så milkshakesen. Gick ner 3 kg på en vecka. Sen har jag fortsatt med en milkshake om dagen och såklart uteslutit det mesta av sötsaker och onyttig mat.

Men man måste ge sig fan på det...

Tack för dina tips! Cykla omväg kommer vi säkert göra sen, just nu håller jag på att vänja in kroppen på att sitta på cykelsadel. PAIN! :D Min kropp svarar rätt dåligt på cyklande som träning, men det är ju bättre än ingenting.

I helgen tog jag med mig gammelhästen på promenad. Första biten var jättejobbig men det slutade med att vi gick samma runda som jag sprang under den tiden i livet då jag tränade rätt mycket. Målet får bli att kunna springa rundan före sommarens slut.

:o himmel vad glad jag blev nu.

Jo jag mår faktiskt helt underbart bra ( trots att jag är helt slut på kvällarna ). Trodde aldrig att jag skulle komma så här långt som jag nu kommit ....

Ja jag vet, det känns helt sjukt att man längtar efter att städa, men så är det. Jag hoppas och tror att du absolut kan komma vidare, kämpa på så gör jag det samma :)

Ja du ska verkligen ha all cred för ditt kämpande. Jag minns när jag läste att du var tvungen att sluta med dina mediciner då du blev gravid och tänkte, hur sjutton klarar hon det? Inte nog med alla utsättningssymptom utan all smärta som måste kommit tillbaka som ett slag i ansiktet. Det måste ha varit jättetufft!

Jag har många gånger tänkt att jag ändå var lyckligt lottad som hade fått mina barn och att de hade hunnit bli ganska stora, 9 och 11 år, när olyckan hände för jag kan ärligt säga att jag hade aldrig klarat mig utan medicinerna idag. (Jag hade aldrig klarat av att ta hand om en bebis eller ett litet barn alls. Jag litar inte på att jag kan vara tillräckligt uppmärksam och jag kan inte hålla ett barn i famnen mer än någon minut innan det gör för ont.) Jag hade gått under vilket jag var på god väg att göra innan jag började med oxycontinen. De räddade verkligen livet på mig.
Jag hade inte heller velat vara utan den underbara gåvan det innebär att få följa sina barn på barndomensväg.

Jag är så glad för din skull att du får uppleva ditt barn trots en så svår olycka som du var med om. Du måste vara envisare än en åsna ;) Nä, men man måste ju vara envis som få om man inte bara ska lägga sig platt när det händer saker som gör att man får sådana otroliga smärtor.

Har du mindre ont nu? Har du kunnat läka ihop eller fick du börja medicinera igen? Du behöver inte svara på mina personliga frågor men jag är så nyfiken på hur du lyckades.
Jag förstår att du är helt slut på kvällarna. Att få ihop tillräckligt med sömn är ett av mina problem. Jag får ju aldrig sova mer än 1,5 timmar i taget för att sedan gå upp och byta tryckpunkter. Ibland är jag då så trött att jag somnar på stolen eller sittande på sängkanten... och vaknar med ännu mer ont. Hela min dag går liksom ut på att få vila så mycket så möjligt för att jag ska orka leva alls.
Jag har ju hjälp 6 dagar i veckan och det är jag så glad för. Utan det så hade jag inte fått någon struktur på dagen utan hade sovit lite när som.

Ja vi får kämpa på och hålla tummarna för att det inträffar ett mirakel :)

Ja du ska verkligen ha all cred för ditt kämpande. Jag minns när jag läste att du var tvungen att sluta med dina mediciner då du blev gravid och tänkte, hur sjutton klarar hon det? Inte nog med alla utsättningssymptom utan all smärta som måste kommit tillbaka som ett slag i ansiktet. Det måste ha varit jättetufft!

Ja i början var det jäkligt kämpigt, lyrican hade jag då en rätt hög dos varje dag och den slutade jag med från en dag till en annan. Jag fick nyttja vetekudden till max och ta det lugnt i början :)

Jag har många gånger tänkt att jag ändå var lyckligt lottad som hade fått mina barn och att de hade hunnit bli ganska stora, 9 och 11 år, när olyckan hände för jag kan ärligt säga att jag hade aldrig klarat mig utan medicinerna idag. (Jag hade aldrig klarat av att ta hand om en bebis eller ett litet barn alls. Jag litar inte på att jag kan vara tillräckligt uppmärksam och jag kan inte hålla ett barn i famnen mer än någon minut innan det gör för ont.) Jag hade gått under vilket jag var på god väg att göra innan jag började med oxycontinen. De räddade verkligen livet på mig.
Jag hade inte heller velat vara utan den underbara gåvan det innebär att få följa sina barn på barndomensväg.

Jag är så glad för din skull att du får uppleva ditt barn trots en så svår olycka som du var med om. Du måste vara envisare än en åsna ;) Nä, men man måste ju vara envis som få om man inte bara ska lägga sig platt när det händer saker som gör att man får sådana otroliga smärtor.

Tack, hon är min lilla solstråle.
Men det ska gudarna veta att jag har legat platt, jag har vägrat kliva ur sängen, jag har vägrat prata med någon öht. Jag har vägrat träna, jag har bara sovit. Men någonstans i den där jävliga tiden kom jag till insikt med att jag bara har två val. Antingen ligger jag kvar under täcket eller så försöker jag åtminstone. det är ingen som kan göra valen åt mig och det finns faktiskt inga alternativ förutom dessa två.

Har du mindre ont nu? Har du kunnat läka ihop eller fick du börja medicinera igen? Du behöver inte svara på mina personliga frågor men jag är så nyfiken på hur du lyckades.

Jag har definitivt mindre ont nu. Jag äter i princip bara alvedon och tryptizol kontinuerligt, har starkare som jag tar vid behov. Kör mycket vattenträning ( guld värt ) och annan behandling som värme och TENS.

Jag förstår att du är helt slut på kvällarna. Att få ihop tillräckligt med sömn är ett av mina problem. Jag får ju aldrig sova mer än 1,5 timmar i taget för att sedan gå upp och byta tryckpunkter. Ibland är jag då så trött att jag somnar på stolen eller sittande på sängkanten... och vaknar med ännu mer ont. Hela min dag går liksom ut på att få vila så mycket så möjligt för att jag ska orka leva alls.
Jag har ju hjälp 6 dagar i veckan och det är jag så glad för. Utan det så hade jag inte fått någon struktur på dagen utan hade sovit lite när som.

Det är jättebra att du får hjälp, det måste vara guld värt. Jag tror nog aldrig jag läst om vad för olycka du var med om? Du behöver givetvis inte svara om du inte vill.

Ja vi får kämpa på och hålla tummarna för att det inträffar ett mirakel

Mirakel händer varje dag, ge inte upp.

:)

..........................

Egentligen var det en väldigt simpel olycka som fick helt vansinniga efterspel pga att jag inte fick vård. Jag blev illa biten i armbågen av en häst den 21 november 2001. Jag trodde ju inte att det var så allvarligt utan tänkte att ja, det gör ont att bli biten. Efter att jag återfått sansen så stoppade jag handen (jag kunde inte röra armen alls då, skitdum som inte åkte in direkt, ja) i fickan, fortsatte att sätta på hästarna täckena och fick ut dem.

När min kollega kom efter en timme så berättade jag vad som hade hänt och hon ville se. Jag plockade av mig jackan men tröjorna svimmade jag nästan efter varje. Jag hade dunjacka, två fleecetröjor, en vanlig tröja och underställ på mig. (Det var väldigt kallt den dagen.)När jag hade fått av mig så insåg jag att det var värre än jag hade trott. Jag hade märke efter varenda tand på ovan och undersidan av armbågen och eftersom jag fortfarande inte kunde röra på armen så ringde jag vårdcentralen. De hade ingen läkartid utan hänvisade mig till distriktsköterskan. Den ena ansåg att jag behövde kollas av läkare medans den andra menade att det inte var så farligt. På kvällen var det ännu värre. Armen var svullen som tusan och jag ringde jouren. Han som svarade menade att de inte hade någon läkartid och trots att jag förklarade hur illa det var så fick jag ingen hjälp.

Varje dag ringde jag vårdcentralen och på kvällen jouren och fick samma svar. Jag kunde inte sova för att det gjorde så ont och inte röra armen. Efter en vecka åkte jag upp till vårdcentralen och sa till dem att jag åker inte härifrån förren någon läkare har kollat på armen. Efter ett tag fick jag komma in till en läkare som blev helt förfärad och skällde ut mig för att jag inte hade kommit tidigare. Jag sa som det var och han blev riktigt förbannad. Då sov alla mina fingrar, jag kunde inte knyta handen och inte röra armen.

Jag fick en direktremiss till akuten och ortopeden. Efter mycket väntan kom läkaren in. Slog en blick på armen, svarade i telefon, skrev på något en sköterska kom med och sa att jag skulle nog kunna göra 100 armhävningar innan jul. Han frågade inget och undersökte inte utan sjukskrev mig bara i tre veckor. Hela besöket var över på två minuter.

När de tre veckorna hade gått gick jag tillbaka till vårdcentralen och jag fick kortisonsprutor varannan vecka i armbågen tills min kropp snetände och jag inte kunde stå upp helt plötsligt. (Jag tränade på samma gång också som en galning hos sjukgymnast och arbetsterapeut.)
Då fick jag en ny remiss till ortopeden och döm om min förvåning när samma ortoped kommer in som jag hade haft på akuten.
Denna gången undersökte han ordentligt. Bad om ursäkt för att han hade missbedömt mig så och skickade mig på diverse undersökningar för att undersöka nerverna. Båda nerverna var sönderbitna.
Efter ytterligare ett års väntetid opererades jag i armbågen. Hela skelettet var som en tvättsvamp pga inflamationen som hade varit sedan olyckan så han fick skrapa bort en hel del. Ytterligare några månader senare opererades handleden för att ge mer plats åt nerverna som var så uppsvullna efter att ha legat i kläm så länge i armbågen.
Ett år senare fick jag inse att det skulle inte bli bättre. Jag hade ingen kraft i handen eller armen och ständigt väldigt ont. Jag började också få väldigt ont i huden och till slut kunde jag inte ha kortärmat på mig för luften gjorde ont mot huden.

Jag fortsatte min träning hos arbetsterapeuten och sjukgymnasten men blev bara sämre. Jag fick höra att jag var psykiskt sjuk för man kunde inte ha ont på det viset av läkaren på smärtenheten. Jag blev tillsagd att stryka en fjäder mot armen för att vänja den vid beröring men efter att ha gjort det kräktes jag av smärta och hade ännu mer ont i flera dagar.

Sju år efter olyckan kom jag till en privat smärtläkare och efter fem minuter där hade jag fått en diagnos. Jag hade fått CRPS i armen. Det var så jäkla skönt att äntligen få veta vad felet var. Att kunna googla, att få veta att jag inte var ensam och framförallt att jag inte inbillade mig och var psykiskt sjuk.
För 4,5 år sedan fick jag en ryggmärgsstimulator inopererad som skickar elektriska signaler till nerverna för att på så sätt dämpa smärtan. Detta har gjort att jag kunde ta på min egen arm (även om ingen annan fick röra den så var det så skönt att kunna ta på sig själv igen.)

För drygt 4,5 år sedan började jag få ont i höfterna, jag fick ont i stortån, i andra handens tumme och jag började få ont i huden på benen. Efter ett tag hade jag ont i hela kroppen.
Sedan förra sommaren kan jag inte längre gå mer än ca 20 meter för det gör så ont. Om jag överanstränger mig stänger kroppen av. Jag blir förlamad i benen. Det här är något som kan hända när kroppen har haft så ont. Min läkare förklarade att det blir som ett sår på ryggmärgen och det skickas ut signaler till hela kroppen att det gör ont. Normal beröring gör ont som ett knytnävsslag eller ett slag med en slägga. Jag måste alltid ha heltäckande kläder på mig eftersom luften gör så ont mot huden.

För 2,5 år sedan så kände jag att jag inte orkade längre. Vi hade under flera år försökt hitta någon smärtlindring men inget fungerade eller hjälpte. Jag fick då prova lyrica igen ihop med oxycontin+panodil. Min läkare trodde att jag skulle klara mig på 15 mg/dag. Han hade missbedömt min smärta ganska mycket (vilket var orsaken till att jag inte hade fått prova oxycontin tidigare) för jag behövde 75 mg+10 vb. för att överhuvudtaget orka leva.
Så en himla dum morgon där jag sovit för lite på natten och var trött och inte uppmärksam+ att jag inte fick någon akutvård ledde till, ja, det här. Men ger upp, det gör jag aldrig.

Du är tuff som fixar det här, verkligen!

Senast ändrad:

Herregud vilken resa!! :eek:

Jag önskar av hela mitt hjärta att du kommer bli smärtfri en dag.

Jag har knappt gått ner sen förlossningen (jättetung) och då fyller ändå sonen 3 år om några veckor. :crazy: Det är helt klart livsstilen, mycket onyttigt och knappt någon motion alls. Ingen motivation heller...

Just nu är min motivation också nere på noll :cool:

När jag blev gravid med L, född i maj -09, så hade jag ca 15 kg övervikt. Gick upp 25 kg under graviditeten och mådde skiiiit... Pga ren jäkla lathet gick jag inte ner mer än typ 6 kg efteråt. Det ångrar jag idag!

Sen blev jag gravid med J, född i juni -11. Gick upp ytterligare 17 kg och bara ner 7 efter förlossningen.

Men sen började jag hos en dietist och fick en massa bra tips!! För att underlätta lite så AVSKYR jag grönsaker och tål inte fullkorn :grin: Innan graviditeterna drack jag dessutom närmare 1 l cola om dagen :o

Nu, knappt 10,5 mån efter förlossningen, har jag gått ner 30 kg. Är riktigt stolt över mig själv, men har 15 kvar och de sitter FAST! Har stått stilla i flera veckor nu och har tappat all ork för att ta tag i det igen.

Ska dessutom operera bort en massa hud så fort jag är färdig med viktnedgången, var det inte nån här som hade gjort det?

(Det jag ville ha sagt, utöver skrytandet, är att - KAN JAG SÅ KAN DU!! :bump:

Ja i början var det jäkligt kämpigt, lyrican hade jag då en rätt hög dos varje dag och den slutade jag med från en dag till en annan. Jag fick nyttja vetekudden till max och ta det lugnt i början

Det måste varit fruktansvärt kämpigt. Jag kan bara tänka mig vilka utsättningssymptom du måste haft :crazy:

Tack, hon är min lilla solstråle.
Men det ska gudarna veta att jag har legat platt, jag har vägrat kliva ur sängen, jag har vägrat prata med någon öht. Jag har vägrat träna, jag har bara sovit. Men någonstans i den där jävliga tiden kom jag till insikt med att jag bara har två val. Antingen ligger jag kvar under täcket eller så försöker jag åtminstone. det är ingen som kan göra valen åt mig och det finns faktiskt inga alternativ förutom dessa två.

Ja jag kan tänka mig att du som har fått kämpa så så är det klart att hon är guld värd :love:
Ja jag är glad att jag har mina barn. Utan dem så hade jag nog gett upp när det var som kämpigast innan jag fick någon smärtlindring. Nu tar det smärttopparna så att jag åtminstone kan tänka lite ibland och kan göra något med mitt liv mer än vanka mellan sängen, toan och köket.
Det är ju så att man har ju bara två val, ge upp eller fortsätta kämpa och även om det är tufft så är ju valet oftast enkelt. Man kan ju inte bara ligga och vänta på döden precis...

Jag har definitivt mindre ont nu. Jag äter i princip bara alvedon och tryptizol kontinuerligt, har starkare som jag tar vid behov. Kör mycket vattenträning ( guld värt ) och annan behandling som värme och TENS.

Vad skönt att du inte behöver mer. Jag fick prova tryptizol en gång men det damp jag bara av så det fungerade inte så bra. Det är det som har varit problemet med att jag har fått så mycket biverkningar så jag har inte ens märkt om jag har blivit bättre för jag har blivit liggande av biverkningarna.
Jag är glad att jag kan rida (eller åka häst egentligen) för det gör att kroppen rörs igenom och jag blir mindre stel och blir jag mindre stel så får jag ju också mindre ont.

Mirakel händer varje dag, ge inte upp.

Ja man får ju tro på det för annars hade man ju kämpat förgäves och det vore ju snopet ;)

Jag blir helt stum. Allt det efter så lite, och så många misstag på vägen från folk som finns för att "hjälpa".

Jag hoppas verkligen det kan vända för dig, har svårt att sätta mig in hur du måste ha det!

Jag vet att en bukefalist har opererat bort skinn på magen med otroligt fint resultat . Tror det finns en tråd om det. Hon är inte så aktiv längre.nu

Jag blir mållös. Att det kunnat bli så galet! :( Och ändå är du en av de positivaste människorna på hela buke. :bow:

Grattis, bra kämpat!!! Utan motivation händer det ju inte så mycket tyvärr. Men jag tror att det börjat komma krypande nu... :)

Jag var lite överviktig i tonåren, började träna som en galning och blev rätt fit. Vetskapen om hur mycket som krävdes då, tid som jag inte har idag, har gjort att handbromsen legat i hela tiden...

Senast ändrad:

Jag blir mållös. Att det kunnat bli så galet! :( Och ändå är du en av de positivaste människorna på hela buke. :bow:

Ja tänk om jag vetat det den morgonen. Då hade jag faktiskt stannat hemma :crazy:

Tack! Det var väldigt snällt sagt :laugh: Det är ju så att inget blir bättre för att man ser svart på sin tillvaro men visst har jag dippar jag med. Faktum är att hur mycket jag än önskar att jag skulle bli frisk så har jag lärt mig otroligt mycket under resans gång.

Jag har ju last om din historia innan men jag blir anda helt tagen. En san sak kan val handa elaka manniskor istallet, hade jag varit gud hade jag sett till att det blev sa i alla fall.

Jag haller med eyz, du ar sa positiv och otroligt vettig och odmjuk. Jag hoppas ocksa pa ett mirakel for din skull.

Jag blir helt stum. Allt det efter så lite, och så många misstag på vägen från folk som finns för att "hjälpa".

Jag hoppas verkligen det kan vända för dig, har svårt att sätta mig in hur du måste ha det!

Ja det kunde ju varit en relativt harmlös skada om jag hade fått vård genast. Men så är det ju idag. Väntetiderna är så långa att skador och sjukdomar hinner bli så svåra innan man får någon vettig hjälp och i vissa fall beror det på ren okunskap. Ortopeden trodde ju att jag skulle bli relativt frisk efter armbågsoperationen även om han inte trodde att jag skulle kunna jobba med hästar mer så att jag iallafall skulle kunna jobba. Så blev det inte och han kunde inte säga varför just jag drabbades.

Min smärtläkare brukar ta upp mitt fall på sina föreläsningar. Han menar att jag blivit oerhört hårt drabbad och vill visa på hur oerhört viktig den första vården är när man varit utsatt för höghastighetsvåld vilket ett hästbett är. Han menar att jag borde blivit behandlad som om jag varit med om en bilolycka men det blev jag ju verkligen inte.

Ja jag hoppas också att det ska vända och i vilket fall att jag inte ska bli ännu sämre. Så länge jag kan klä mig själv, gå på toa själv och iallafall kan gå såpass som idag klarar jag mig men det skulle kännas oerhört tufft att förlora även det.
Det är ju en stor sorg för varje sak man förlorar förmågan att klara. Att inte kunna köra bil själv längre t.ex. var fruktansvärt jobbigt. Det var en stor del av mig, min frihet som försvann.

Det går nog inte att förstå men som min ledsagare säger, man får försöka se vad jag mår bra av och försöka göra så mycket som möjligt av det. Hon är guld min ledsagare :love:

Jag har ju last om din historia innan men jag blir anda helt tagen. En san sak kan val handa elaka manniskor istallet, hade jag varit gud hade jag sett till att det blev sa i alla fall.

Jag haller med eyz, du ar sa positiv och otroligt vettig och odmjuk. Jag hoppas ocksa pa ett mirakel for din skull.

Ja i mina svarta stunder så brukar jag undra vad jag har gjort för att förtjäna det här :(
Ärligt talat så får man vara minst Hitler för att förtjäna en sådan här smärta och allt det leder till.

Jag blir så glad över alla era snälla ord :laugh: Om tillräckligt många tror på mirakel så kanske det kan hända?

Jag har alltid sagt att när jag fyller 40 så ska jag vara frisk. Visst är det några dagar kvar men jag börjar faktiskt misströsta :(
Men vad tusan! Jag kanske vaknar den dagen, hoppar upp ur sängen och inte har ont någonstans :D Åhh vad jag önskar det.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 295
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 268
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 928
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 767
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar