Stora Snacktråden tre

Sv: Stora Snacktråden tre

Det måste varit fruktansvärt kämpigt. Jag kan bara tänka mig vilka utsättningssymptom du måste haft :crazy:

Jag hade faktiskt inte några allvarliga utsättningssymptom av Lyrican, jag fick heller inte dessa biverkningar som många talade om. Däremot glömde jag bort vanliga ord. Tryptizol fungerar jättebra på mina nervsmärtor som mer är kraftiga myrkryp i hela kroppen nu för tiden inkl nervsmärtor i skov. Det är ju det som är så jäkla svårt med nervsmärtor ( att lindra ) för mig har det också varit uteslutande oxynorm och oxycontin som fungerat öht.

TinyWiny skrev:
Ja jag kan tänka mig att du som har fått kämpa så så är det klart att hon är guld värd :love:
Ja jag är glad att jag har mina barn. Utan dem så hade jag nog gett upp när det var som kämpigast innan jag fick någon smärtlindring. Nu tar det smärttopparna så att jag åtminstone kan tänka lite ibland och kan göra något med mitt liv mer än vanka mellan sängen, toan och köket.
Det är ju så att man har ju bara två val, ge upp eller fortsätta kämpa och även om det är tufft så är ju valet oftast enkelt. Man kan ju inte bara ligga och vänta på döden precis...

Nej det är ju så. Vissa dagar är det så mycket tyngre dock att se dom där valen. Då får man tillåta sig att ha en dålig jävla skitdag, det är helt okej att ha det.

TinyWiny skrev:
Vad skönt att du inte behöver mer. Jag fick prova tryptizol en gång men det damp jag bara av så det fungerade inte så bra. Det är det som har varit problemet med att jag har fått så mycket biverkningar så jag har inte ens märkt om jag har blivit bättre för jag har blivit liggande av biverkningarna.
Jag är glad att jag kan rida (eller åka häst egentligen) för det gör att kroppen rörs igenom och jag blir mindre stel och blir jag mindre stel så får jag ju också mindre ont.

Fungerar simning/bad för dig? Det finns ju massor av superbra vattenaktiviteter. Jag har tränat i vatten sedan operationen, först som sängliggande och nedsänkt med hiss i vattnet...

TinyWiny skrev:
Ja man får ju tro på det för annars hade man ju kämpat förgäves och det vore ju snopet ;)

Ja men visst är det så. Mår du bättre av värme? Jag kom på mig själv med att inte behöva använda mediciner nästan alls när vi var i Thailand så för mig är det mycket värre på höst/vinter.

Jag hade faktiskt inte några allvarliga utsättningssymptom av Lyrican, jag fick heller inte dessa biverkningar som många talade om. Däremot glömde jag bort vanliga ord. Tryptizol fungerar jättebra på mina nervsmärtor som mer är kraftiga myrkryp i hela kroppen nu för tiden inkl nervsmärtor i skov. Det är ju det som är så jäkla svårt med nervsmärtor ( att lindra ) för mig har det också varit uteslutande oxynorm och oxycontin som fungerat öht.

Vad skönt mitt i allt att du slapp utsättningssymptomen. Jag har hört att de kan vara rätt jäkliga annars. Jag fick massor av biverkningar av lyrica i början. Jag kunda knappt prata alls och var helt förvirrad men jag ville ändå ha dem för de hjälpte ju lite för armen.
Ja det enda som har hjälpt mot mina nervsmärtor är oxycontin. Jag fick prova palexia men det räckte inte för den högsta dosen som testats var alldeles för låg för att det skulle hjälpa. Palexia ska annars vara väldigt bra mot nervsmärtor. Det ska vara som oxycontin + någon annan substans som ska hjälpa mot nervsmärtor. Det ska också vara mindre biverkningar med dem än med oxycontin. Oxycontin är ju egentligen inte till för långtidsbruk men vad gär man?

Nej det är ju så. Vissa dagar är det så mycket tyngre dock att se dom där valen. Då får man tillåta sig att ha en dålig jävla skitdag, det är helt okej att ha det.

Ja man måste tillåta sig att bryta ihop för att sedan kunna resa sig igen, ruska lite på sig och gå vidare.

Fungerar simning/bad för dig? Det finns ju massor av superbra vattenaktiviteter. Jag har tränat i vatten sedan operationen, först som sängliggande och nedsänkt med hiss i vattnet...

Nej tyvärr inte. Vattnet gör så ont mot huden att det inte fungerar. Jag får jätteont bara av att duscha och blir betydligt mycket sämre flera dagar efter en dusch. Vatten är ju "hårdare" än luft och jag klarar inte ens luft mot huden. Jag kan inte heller bli minsta kall för då får jag mer ont och det är ju oundvikligt att bli kall på huden när man har/ska bada. Jag försökte i det längsta men till slut fick jag inse att det inte fungerade. Jag blev liggande i flera dagar efter varje pass och tillslut fick jag inse att det inte var värt det längre. Det gav heller inget positivt så det var inte värt att försöka längre då.

Ja men visst är det så. Mår du bättre av värme? Jag kom på mig själv med att inte behöva använda mediciner nästan alls när vi var i Thailand så för mig är det mycket värre på höst/vinter.

Nej inte det heller. Helst ska det vara runt 22 grader, vindstilla och mulet. Då mår jag som bäst. Väderomslag gör att jag genast blir mycket sämre och får höja medicineringen. När det är riktigt varmt och stark sol så stannar jag inne för det gör så ont. Det är lika illa som på vintern då.

Senast ändrad:

Oj, att ett hästbett kan ställa till det så. Helt otroligt vad du måste kämpa! Jag skriver inte så mycket på Buke men läser desto mer. Så jag har läst saker du har skrivit och jag håller med dom andra att du alltid verkar så positiv!
Hoppas verkligen att du kan få må bättre! Håller tummarna för dig!

*KL*

När jag ändå skriver, så fortsätter jag och hoppas på lite tips.

Vi går runt här hemma och väntar på att lillebror ska titta ut, bf 10 maj. Som det är nu så vaknar storebror en gång på natten och kommer över till oss. Vi har en 160 säng och kommer inte få plats alla fyra.
Vi har köpt en madrass, som ligger på storebrors golv. Tanken var att mannen skulle gå över med sonen dit på natten när han vaknat. Men i natt när vi skulle prova så blev sonen jätte ledsen, så vi struntade i det.

Helst vill jag ha en lösning som alla gillar och slippa tårar! Vill inte att storebror ska känna sig utanför.

Någon som har en bra lösning?

Vi gjorde så aar jag och lille bror sov på golvet på en madrass, och store bror fick vara kvar i sängen hos min sambo.

Ja det är märkligt men om man tänker på hur mycket kläder jag hade på mig och det faktum att jag kunde räkna tand avtrycken på armen efteråt så får jag väl vara tacksam för att det inte var på sommaren och jag bara hade något linne på mig. Då hade hon väl fått en del av armen i munnen :crazy: Jag kan fortfarande höra hur det knakade i armen när hon bet :crazy:

Tack! Det värmer :laugh:

Vi trängde ihop oss alla 4 i sängen. Förvisso hade vi en 180cm säng och dom där 20 cm gör nog rätt stor skillnad.

Tillslut gick det inte längre för både sonen och dottern breddade ut sig lite väl mycket och både jag och sambon sov som krattor. Då fick Tuva flytta in i sin säng.
Hon var då 3,5 ungefär. Innan somnade hon i sin säng och kom till oss på natten, vi följde med tillbaka och stoppade om och sa godnatt. Första gångerna blev det endel protester men sen gick det förvånansvärt bra. Hon kommer in ibland fortfarande men då leder vi tillbaka henne. Ibland vaknar vi av att hon ligger hos oss och sover och då får hon givetvis ligga kvar. Vi är inte alltid benhårda längre, utan kan tulla på gränserna. I början var vi mer "hårda" för att bryta ett mönster.

kl

Nu har jag röjjt upp i barnens lekrum. Där ser det alltid ut som ett bombnedslag. Tyvärr blir det alltid att man bara lägger ner alla saker i lådorna utan att sortera upp det. Det skulle ta år och dagar. Funderar på att rensa snart och slänga/skänka bort en heldel. Vad har era barn lekt mycket med resp. ratat i leksaksaväg?
Här har bondgårdar i fischer price-anda varit helt bortkastade pengar. Ingen av barnen har någonsin lekt med dom. Likaså sånna plastsaker man ska dra efter sig har aldrig varit någon hit.
Tummen upp har det varit för ett fischer-price garage och bilar från Lowes sida och Tuva har älskat sitt pippi-hus och gubbar till det.

Just nu lekar Maja helst med bilar och Emilia mest med Barbie (mina gamla som vi plockat fram), men det som är roligt nu kan vara tråkigt om en vecka.

Maja verkar inte tycka att dagis var den allra bästa idéen vi kommit på. I torsdag var vi där en timme och hon vägrade lämna mitt knä/famn. I fredags lekte hon lite men hade koll så jag hela tiden var nära och om någon i personalen tittade på henne ville hon till mig. På onsdag ska vi dit igen och då får nog hennes pappa gå med henne och se om det blir någon skillnad då. Annars verkar dagiset vara bra, dom är ganska många barn men delar upp sig i olika rum.

Emilias inskolning på Kindergarten (förskola för 3-6 åringar) blev inte mycket till inskolning alls. Hon ville vara där själv och när vi kom för att hämta henne så blev hon bara arg och puttade bort oss så hon fick gå nästan full tid direkt (ca 8-12). Idag träffade vi en av hennes nya kompisar i lekparken och dom började leka. Det var första gången Emilia började leka med ett annat barn på det sättet i lekparken. Hon börjar bli stor.

Det var väl Filiduttan/Mammadutt tror jag.

Kl
Vi har ett litet bekymmer som jag tänkte höra om ni hade några tankar kring. Det är nämligen så att när jag ska lägga Maja på dagarna så har jag lite bekymmer med My. Hon vill oftast inte lämnas ensam, ibland fungerar det att sätta på en film som hon kan se under tiden, men oftast vill hon vara med. Jag har därför låtit henne ligga med i sängen, och ibland fungerar det bra men ofta blir det rätt jobbigt. Hon kan inte hålla tyst, klättrar omkring, går ut och in och tänder och släcker lampan osv. Tillslut blir jag galen på henne! För det mesta brukar jag se till att tajma Majas sovstund med att vi åker bil, då blir det inga problem, men när man är hemma är det klurigare. Maja somnar enbart Ibsen säng med mig, men med sin pappa kan hon somna i famnen, i gungstolen, i vilken säng som helst... Ja överallt! (likadant med maten, hon gapar när pappa matar, men för mig har hon inte gapat på 7 månader...).

Fråga ett; vad kan man begära av en treåring? Kan jag verkligen kräva att hon ska fixa att vara tyst om hon ska vara med när jag lägger Maja, eller att hon annars får klara sig själv den tid det tar för Maja att somna?

Det känns som att jag har försökt hantera den här situationen på alla sätt jag kan komma på som känns ok. Men jag vet inte hur jag ska komma fram till en bra lösning! Det känns inte ok att stänga ute henne, men det är inte heller ok att hon är med och förstör sovstunden för Maja...

Fråga två; är det okej att sluta att aktivt lägga Maja på dagarna bara för att slippa situationen? Hon är 20mån. My slutade sova dagtid när hon var 19mån, men hon ville då inte sova och sov inte länge om hon somnade. Maja sover två timmar om hon får, men har varit svårsövd för mig sista tiden.

En snabb fråga så här innan sängen kallar.

Kan Maja sova/somna i vagnen?

Sover hon vidare om du stannar bilen när hon somnat under färd eller vaknar hon när bilen stängs av?

Sam fixade inte att vara stilla när han var tre.

jag tycker absolut du kan prova sluta lägga henne aktivt, funkar det inte så får du ta ett steg tillbaka.

Prova låt henne vara vaken och se hur det går.
Kan inte My lägga en docka under tiden annars?
Så får hon göra samma som du, men i ett annat rum.

Grattis på födelsedagen Cala :) :banana:

+ Ajda:

Tack!
Sova alla fyra kommer inte att gå. Just nu tar storebror upp mer än halva sängen. Jag med min stora mage har oftast minst med plats. Vi ska prova lite till med att mannen sover inne på storebrors rum, annars får nog jag och bebis ta madrassen.

Delvis kl
Maja somnar inte i vagnen. Hon har inga problem att fortsätta sova om hon somnat i bilen, man kan lyfta in henne utan problem. Hon kan somna införseln om man går utomhus ett tag.

När det gäller att My ska lägga en docka, så gör hon det på två sekunder... Och hon vill som sagt helst vara med (ibland fungerar det att hon är ensam i ett annat rum, men oftAst inte eftersom läggningen tar en stund. Då hinner My tröttna på det hon gör och kommer in och tänder lampan, klättrar omkring och har sig..då är det nästan bättre om hon är med från början och ligger och gosar.

Igår kände jag mig så frustrerad så jag visste inte inte vart jag skulle ta vägen! Och samtidigt känns det som att det kanske är orättvist att bli arg på My för att hon inte fixar att vara stilla och tyst, alt att vara själv i ett annat rum under den tid läggningen tar. Samma visa upprepades vid kvällsläggningen då båda barnen hade alldeles för mycket energi, så jag höll på att bli tokig!

Prova se om Maja klarar sig utan sömn. Gör hon inte det så skulle faktiskt jag ta en liten sväng med bilen när hon ska sova ( runt byn ) och sedan låta henne sova i bilen med babyvakt ( eftersom ni bor som ni gör ), här skulle jag ju inte lämna Ellan sovandes i bilen men det säger ju sig själv ( bor mitt i stan ).

Liknande trådar

Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 295
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 268
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 928
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 767
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar