Stora Snacktråden tre

Sv: Stora Snacktråden tre

kl

Emilia stortrivs pa Kindergarten, hon är lite ledsen när vi lämnar henne men det gar över pa 5 min. Hon har pa bara en vecka utvecklats massor i motoriken. Det hon inte förut klarade av i lekparken är inte längre ngr problem.

Majas inskolning känns som det aldrig kommer bli klar eftersom hon bara gar 2 dagar/v och personalen vill ha en väldigt lugn och försiktig inskolning.

Vi har varit där tre ganger nu och första tva dagarna vägrade Maja lämna mig. Tredje dagen bestämde vi att jag skulle sitta pa en stol och vara trakig sa att Maja själv skulle välja att leka och utforska (hon var nyfiken men vagade inte rikigt). Det fungerade inte riktigt eftersom hon mest stog och drog i mig. Vi bestämde da att en i personalen skulle ta Maja för att se hur hon reagerade, inget reaktion alls i stort sätt. Dom gick först runt lite i rummet för att se hur Maja reagerade och hon var inte ledsen sa dom gick till ett annat rum för att se hur det gick. Det fungerade väldigt bra, först var M lite avvaktande men sen började hon leka och skratta. Dom var i det rummet kanske 30 min och det var inga problem alls. Dom tyckte att det räckte sa. Nästa gang (pa mandag) gör vi pa ett likande sätt men att hon far äta mellanmal där ocksa. Sen är deras tanke att vi utökar tiden med 10-15 min för varje gang till hon är uppe i sina timmar.

Iof är det bra att ta det försiktigt men jag tycker att det känns som väldigt langsamt. Vad tycker ni?

Vad härligt att Emilia trivs bra!

Jag vet inte riktigt vad jag tycker om långsam inskolning... bra tror jag :) Har du ingen direkt "deadline" då hon måste vara inskolad är det väl jättebra att dom tar det i hennes takt.

Håller nog också med om det.
Bättre att det får ta den tid som behövs för att det ska bli bra :)

Nu har jag lagt lite :angel: pengar på mig själv faktiskt och uppdaterat garderoben lite :) Nuvarande innehåll är trasigt, för litet, totalt urtvättat och tappat formen för år och dar sen eller bara alldeles (läs åratal ) för gammalt :o
Så det var dags.

Blev denna bland annat
130580368838390420

Inte likt det jag brukar gå i (läs jeans, sjabbig tshirt och huvtröja :p) så just därför.
Vad tror ni, funkar ett gult linne under? Eller är det bättre med vitt?

Jag hade nog haft svart eller vitt under,.och snygga jeans till. Kul att du shoppat lite! Jag var i Dublin igår och köpte en mascara och ett läppglans för 400 kr . Inte kul men de är bra. Blev inget till mej själv men jag har köpt en söt klänning till ett bröllop i sommar. Röd och vitblommig rockabilly, superfin !

Ja det blir nog snyggast. :)
Blir mycket födelsedagar osv framöver nu, så behövde något lite finare :p

Åh den klänningen låter superfin!
Gillar rockabillystilen :d Du har ingen bild?

Så snygg! Om man ändå hade haft kropp till en sån...

När vi var i London nyss var jag också på jakt efter en klänning till bröllop i sommar (lätt att planera i förväg när bröllopet är i juli och ungen kommer i augusti..) och hittade en jättefin! jag är ingen klänningmänniska egentligen, så det var ingen lätt uppgift.. den skulle kosta 27 pund men när jag kom till kassan stod det bara 7 på apparaten! Hon regarade inte i kassan och jag sa då ingenting :D

Kl

Senaste veckan har Maja börjat dricka massor på natten och i natt bytte jag två överfulla kissblöjor. Hon drack 2,5 dl vatten vid läggningen, 5 dl under natten och så ungefär 2,5 dl när hon vaknade på morgonen. Under dagen tycker jag att hon dricker normalt.
Den oroliga mamman i mig tänker direkt på diabetes men det stämmer inte riktigt (tack och lov), hon är pigg och har inte tappat vikt ( även om hon är smal och går upp sakta).

Någon som varit med om samma sak?

kl

Vet inte om det var i den här tråden eller höstföräldrar 2010 jag uppdaterade om sambons jobb med mycket utomlandsvistelse. Men han har fått ett nytt jobb i grannkommunen 1,5 mil bort

:banana:

*kl*

Behöver lite kloka tankar utifrån kring Iggy och dagis.

Iggy började på dagis i augusti förra året. Dagis och lämningar har funkat bra fram tills juluppehållet. Då var han lite ledsen vid lämningarna men sen blev det bättre igen och lämningarna funkade bra fram tills för ca en månad sen. De tidiga lämningarna (jag lämnar antingen kl 6.45 eller 11.00) funkar bra men de sena är en mardröm. Iggy är helt hysterisk och klamrar sig fast i mig och det slutar med att personalen drar loss Iggy och går iväg med en jätteledsen kille som gråter och ropar mamma :cry: I helgen när vi var ute och gick så kom vi förbi dagiset och då började han gråta och var alldeles förstörd: "stanna hemma mamma" sa han. Personalen säger att han blir glad efter en liten stund och sen är som vanligt igen. Men jag mår dåligt resten utav dagen och fungerar inte alls på jobbet. Vi har haft jobbiga lämningar men de här som har vart senast har vart riktigt fruktansvärda. De tidiga lämningarna är som sagt inga problem alls, då går han glatt in och vinkar hejdå. Jag vet inte om det är någon fas (han har precis fyllt två) just nu då han är väldigt mammig eller vad det kan bero på?

Egentligen hade han inte behövt gå till dagis de dagar jag lämnar honom 11. Vi hade kunnat pussla och lösa de dagar med farmor och farfar och kompledighet. Jag jobbar 75% mycket kvällar och helger så Iggy är på dagis i snitt 3 dagar i veckan. Skulle vi ta bort de sena dagarna blir det i snitt en gång i veckan vi skulle behöva dagis. Men vissa veckor två gånger och vissa ingen gång alls. Men då kanske det blir för långt mellan gångerna och på så sätt jobbigt för honom också? Fram till sommarlovet v.28 har han sammanlagt 15 dagar då han måste gå till dagis inkl sena lämningar. Plockar jag bort de sena lämningarna så blir det 9 dagar. Sen har han 4 veckor sommarlov och efter det är det ca en månad tills lillebror/syster kommer och jag ska vara föräldraledig. Vi har inte riktigt bestämt än om han ska vara 15-timmarsbarn eller inte. Eller egentligen hade vi tänkt det men nu när han vart så ledsen så blir vi lite osäkra hur vi ska göra? Jag är ingen motståndare till dagis utan tycker det är jättebra i lagom mängd anpassat efter ålder. Men det känns inte bra att lämna en så ledsen kille :cry:

Men kan ni inte lämna tidigt alla dagar då? Jag tänker att man får väga för- och nackdelar lite grann - för vår del är det också ganska stor skillnad på hur lämningarna går beroende på vad de gör på dagis just då. För oss går de tidiga lämningarna, särskilt om vi kommer i tid till frukost, alltid jättebra, men när vi kommer senare och lämnar på gården kan det ibland bli lite svårare. Skulle vi alltid lämna tidigt skulle 100% av lämningarna gå jättebra. Om han går så lite på dagis nu så kan ni kanske ha lite längre dagar och alltid lämna tidigt, mot att det blir en bättre start på dagen för alla? Tre dagar i veckan är ju ändå väldigt lite.

Kl

Idag var vi med Emilia på lite försenad 3 gränskontroll, 97 cm och 14 kg är hennes storlek nu, växt en hel del på längden. Allt annat så bara bra ut.

Maja fick fästingvaccin och spå frågade vi om hennes drickande. Läkaren sa att det låter som hon kommit på en dålig vana, hon dricker och så kissar hon mkt och blir törstig och så är det en ond cirkel. Så nu är det slut på vatten i nappflaska, hon får bara dricka ur glas. Tur för mig att det är sambons tur att ta henne i natt ;)

Imorgon kommer byggarna och påbörjar byggandet, spännande att allt är igång nu. Känner mig ganska trött på dom rivningsarbeten vi gjort hittills.

Det låter lite konstigt att det skulle vara en dålig vana hon lagt till med... Att hinka i sig vatten liksom.
För kroppen brukar ju sätta stopp när man dricker för mycket, alltså det är svårt att dricka ett stort glas vatten om man inte är törstig.

Jag tänkte lite på diabetes, där dricker´man ju just för man kissar ut så mycket vätska. KOmmer inte riktigt ihåg hur det funkar (gick ur omvårdnadsprogrammet för 8år sen) men minns att det var lite omvänt. Alltså inte att man kissar mer då för man druckit såpass, utan tvärt om.
Nu behöver det ju inte alls vara så. Då hade man nog märkt om hon mått dåligt annars.
Men det låter så himla mycket vatten för att vara en dålig vana bara.

Men kan ni inte lämna tidigt alla dagar då? Jag tänker att man får väga för- och nackdelar lite grann - för vår del är det också ganska stor skillnad på hur lämningarna går beroende på vad de gör på dagis just då. För oss går de tidiga lämningarna, särskilt om vi kommer i tid till frukost, alltid jättebra, men när vi kommer senare och lämnar på gården kan det ibland bli lite svårare. Skulle vi alltid lämna tidigt skulle 100% av lämningarna gå jättebra. Om han går så lite på dagis nu så kan ni kanske ha lite längre dagar och alltid lämna tidigt, mot att det blir en bättre start på dagen för alla? Tre dagar i veckan är ju ändå väldigt lite.

Jo det skulle vi säkert kunna göra, ska ta upp det med personalen. Det känns så märkligt bara att väcka honom kl 6 för att lämna på dagis när jag inte börjar förrän kl 15.30. Men funkar det bättre så gör jag gärna det. Allt för att slippa de här senaste mardrömslämningarna.

Er son är ju ungefär jämngammal med Iggy, har ni märkt att han blivit extra mammig eller pappig det senaste? Iggy har blivit extremt mammig de senaste veckorna något som han aldrig varit förut.

Läkaren pratade om diabetes också men trodde inte på det, dels för att det är så ovanligt och för att inget annat tyder på det. Han sa också att på så små barn går det väldigt fort från första misstanke om diabetes till att dom blir väldigt dåliga, det kommer inte smygande som hos ett äldre barn.

Läkaren trodde mer på att det är sugandet på flaskan som blivit en vana, och att om hon verkligen är törstig så kommer hon dricka även ur en mugg.

Natten var inte rolig, Maja hat skrikiga efter vatten större delen av natten men har inte velat dricka ur mugg. Två gånger gav vi med oss och gav flaskan men med bara ngn dl vatten, då blev hon nöjd i ungefär 10 min innan hon började skrika igen.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 295
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 268
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 928
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 767
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar