Stora Snacktråden tre

Sv: Stora Snacktråden tre

MIn kusin var väldigt sen med talet. Hade egna ord för saker och sa ofta ljuden för sakerna istället för själva namnet (brumm om bil tex).
Tillslut gjordes en hörselutredning (tror han var 3?) och det var "bara" blockerade hörselgångar. Tror det var trånga hörselgångar med väldigt mkt vax som täppte till.
Nu är han 20 år och hör helt normalt :)

Kanske lugnar lite, tills ni får utredningen klar iaf!

Kramar till dig! Det ar ok att bryta ihop, du ar stark och det ar jattebra att ni fatt hjalp med det har. Mina barns kusin hade grava sprakstorningar och har fatt jattefin proffsig hjalp. Hoppas det bara ar nat enkelt som tranga horselgangar.

Vi har nog lyckats bryta Majas drickande pa natten, det känns väldigt skönt för även om läkaren sa att inget visade pa diabetes sa har jag ända varit lite orolig. Den där bra natten var bara en tillfällighet men hon sover lite bättre nu, vaknar inte lika ofta men är istället vaken längre innan hon somnar om igen. hon brukar fraga efter vatten när hon vaknar och vi provar da att ge henne i mugg eller vänta ut det. Fungerar det inte sa far hon ngn dl i flaska och det verkar räcka.

Sen undrar jag vem som har gjort mina barn till riktiga busungar. Jag tror att dom tva haller pa att bilda en pakt mot sina föräldrar. Fran en dag till en annan har dom börjat hitta pa sa mkt bus tillsammans, dom tar varandra i handen, tittar med busblick, skrattar och springer iväg och hittar pa bus. Dom har ocksa blivit sa gulliga mot varandra, gar gärna hand i hand, Emilia berättar massor för Maja och Maja härmar efter, Emilia hjälper Maja med saker (även om hjälpen inte alltid uppskattas), E haller koll sa Maja inte gar ut pa vägen när det kommer bilar och skyddar Maja om det kommer ngt som Emilia tycker kan vara farligt. Braken har minskat väldigt mycket, nu är det mest när Emilia är trött som hon är dum mot Maja. Da kan jag ha översende med busen och njuta av att dom leker sa bra tillsammans.

Maja är helt inskolad nu, igar var hon 30 min fran sin fulla tid sa from imorgon kommer hon ga full tid (8-11.30 mandag och onsdag). Det gick snabbare än vi trodde.

Emilia sa ocksa häromdagen att hon vill ha en lillebror, hon är väldigt intresserad av bebisar just nu. Hon gar gärna med en kupad hand och säger att hennes lilla bebis ligger där och den kom ut fran hennes mage. Det gäller att man har koll pa den osynliga bebisen för hon blir väldigt ledsen om man gör ngt oföriktigt, tex rakar sätta sig där hon säger att hon lagt bebisen.

Senast ändrad:

Emilia sa ocksa häromdagen att hon vill ha en lillebror, hon är väldigt intresserad av bebisar just nu. Hon gar gärna med en kupad hand och säger att hennes lilla bebis ligger där och den kom ut fran hennes mage. Det gäller att man har koll pa den osynliga bebisen för hon blir väldigt ledsen om man gör ngt oföriktigt, tex rakar sätta sig där hon säger att hon lagt bebisen.

Det kan inte vara lätt att hålla reda på en osynlig bebis :D

TinyWiny: Grattis :)

Tack för ditt svar ( & GRATTIS )

Själv är jag ju helt döv på ena örat efter olyckan och det är jobbigt i vissa situationer. Jag "tror" dock att hon hör på båda öronen, men många små pusselbitar föll lite på plats igår. Nu vet vi ju inte något ännu, men allt känns lättare efter att jag "fick" bryta ihop i min ensamhet och gråta ut hos min mor :).

Tack alla för era inlägg, det är så skönt med buke <3

Vi har fått tid hos läkare om en vecka och så blir det remiss till öron. Jag tycker ändå att hon har utvecklat fler korrekta ( i brist på annat ord ) uttal nu bara sista veckan..

Skönt att det känns lite bättre nu, och skönt att ni får en läkartid så snart.

Min svärmor som är specialpedagog berättade nu i dagarna om ett barn på tre år, som hade utvecklat ett mkt märkligt och svårbegripligt språk. Det hade visat sig att det var trånga hörselgångar det handlade om, och efter att det var åtgärdat pratade barnet så gott som flytande på bara någon månad! Hon sa att det var rätt vanligt att det är hörseln som spökar när barnet inte utvecklar sitt språk som hen "ska".

Stora kramar till er allihop, vi ses snart!

Nagon ska komma och titta pa vart hus pa onsdag :bump: !!! :eek:

Har ar var senaste annons, som vi lagt upp sjalva. Med tusen bokstaver och tio ord var det inte helt latt att beskriva det, men jag tycker bilderna ar battre an de som maklaren tog.

vindvisslas hus

Hall tummarna for oss pa onsdag!

Vilken fantastisk utsikt :love:

Hoppas ni far det salt snart, hur ar marknaden pa Irland? Har ar det typ stendott :(

Ja det ar samma har, men vi har anda tankt att folk flyttar ju anda, fast inte i lika stor utstrackning. Och sa har vi inte sarskilt brattom, det ar inte sa att vi MASTE flytta for att vi inte klarar att betala rakningar eller sa. Om det tar tva ar sa far det ta tva ar.

(haha skrattar lite at dej och mej och konversationer utan prickar)

Huset ligger verkligen helt fantastiskt, lugnt och skont men anda bara 3 km fran byn och det finns ungefar 15 hus pa var lilla vag. Precis lagom befolkat for mej.

Forsoker ni ocksa salja eller?

Huset och omgivningen ser jättefina ut! Lycka till med försäljningen. Passar också på att säga grattis till TinyWiny och lycka till med bygget till Turbofling :)

kl

Hej på er allihop förresten, vet inte om någon kommer ihåg mig... Har inte skrivit något på evigheter, men läser lite då och då. Nils har hunnit bli 2 år och 4 mån och skulle helst vilja leka i brunnen hela dagarna (alltså en sån där brunn med ett 'badkar' och rinnande vatten). Skönt att det inte är is på vattnet längre iaf. Annars gillar han att springa upp och ner för gödsel-rampen och att åka rutschkana ner från hästryggen. Fast rida är inget roligt...

Han pratar inte ännu utan säger enstaka ord, ofta först på svenska och sen på tyska eller tvärtom. Han har fattat vem som pratar vad. Han kör ofta glosförhör med sig själv vid matbordet och pekar på allt han kan komma på.

Här är det tvärtom med hus, när det blir dåliga ekonomiska tider investerar folk i hus och tomter istället. Hittills har aldrig huspriserna sjunkit. I området där vi bygger är priserna helt sanslösa, tex kostar ett hus på 120 kvm, renoveringsbehov och liten tomt 500.000 euro, tomter ligger på 600-800 euro/kvm. Jag är glad att vi kan bygga på svärfars tomt annars hade vi aldrig haft råd.

Här är det samma sak med hus- och tomtpriser. Det ses som säkra investeringar. Nu när räntan är så låg köps och byggs hur mkt som helst! Vi har också köpt av svärföräldrarna...

Är det för att det finns mindre byggbar mark i Österrike tror du? mycket är ju berg... Här har de byggt som fan, hus som är dåligt byggda och folk som har överlånat till både det ena pcb det andra, allt från nya bilar till semestrar... Så många kan inte sälja för deras hus är inte värda det de har lånat. Och bankerna är helt kaputt och lånat inte ut några pengar. Irland är fortfarande korrupt i mångt och mycket, även om de försöker repa sig så finns det så många småskurkar och fuskare så det är skrämmande.

Leia jag kommer också ihåg dej, kul att du tittar in med en uppdatering. jag har en unge av varje med språkutveckling. Den äldste var tre innan han började med treordsmeningar och den yngste var bara 16,månader när han sa "monster coming to vote your toes" när han kröp ner under täcket hos sin pappa.

Kl

Jag har lite läggningsproblem på sistone och jag vet inte ens om det går att tipsa. Sam är 4.5 och vill verkligen.inte somna i sin.egen säng. Han är inte rädd utan bara envis. Igår och idag var ett helvete och det har varit mer eller mindre jobbigt i ett par veckor. Han "lyder" inte och har aldrig gjort, kommer ut ur sitt rum.om.och om.igen. Jag.leder tillbaks om och om igen och för var gång blir han mer arg. Han blir aldrig trött heller. Idag var klockan efter tio innan han somnade. Pissjobbigt.

Låt honom somna någon annanstans då, spelar det nån roll?

10 är annars normal läggtid för vår tvååring, så det låter inte jättesent för ett äldre barn, tycker jag.

Sån har Moa varit ett tag och hon får helt enkelt somna hos oss i soffan istället, oss bekommer det inte -hellre det än att natta i hennes säng i över en timme. Tyvärr blir det ingen egentid för oss, hon somnar också vid 22 (om hon har sovit middag - sover hon inte somnar hon vid 21)

Han somnar inte nagon annanstans. Han kan latt vara uppe till ett pa natten, men blir naturligtvis inget trevligt barn dagen efter. Han sover inte middag sen han var tva, precis av samma anledning - han somnar aldrig pa kvallen. Ju trottare han blir desto mer destruktiv blir han sa att lata honom vara uppe ar alltsa inget alternativ om jag inte vill spendera halva natten att stada huset.

Vi gar upp mellan 7 och halv 8 varje dag, om han skulle somna tio varje kvall hade det inneburit 9-9.5 timmars somn. Det ar for lite for honom.

Normalt sett brukar han somna kl 21 och da blir han mycket mer harmonisk, och jag far en timme eller sa for mej sjalv pa kvallen.

Jag ska prova lagga lillebror forst medan storebror tittar pa film, sa kan jag i alla fall ha full uppmarksamhet pa storebror och inte kanna sa daligt samvete for att lillebror ar uppe sent.

(min sambo jobbar 5 kvallar i veckan, om nagon har missat det)

En tanke: Har han tv på rummet? (eller delar de rum? det kanske var samma grej du skulle prova som jag tänkte tipsa om)
Om han brukar somna framför filmer kan han kanske ligga i sängen och kolla och sen somna? Syrran har fått göra så med sin tjej, alltid samma Pippifilm och hon slocknar rätt fort, lugn och harmonisk :)

Hoppas det går bättre att natta ikväll.
Funkar det om han får ligga och titta i en bok en stund kanske?

Liknande trådar

Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 295
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 268
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 928
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 767
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar