Stora Snacktråden tre

Sv: Stora Snacktråden tre

Er son är ju ungefär jämngammal med Iggy, har ni märkt att han blivit extra mammig eller pappig det senaste? Iggy har blivit extremt mammig de senaste veckorna något som han aldrig varit förut.

Nej, men det är ju olika vilka perioder de är i. S var mammig första året, så länge jag ammade, men numer, framförallt efter de senaste månaderna då jag jobbat väldigt mycket och knappt har träffat honom, så är båda föräldrarna lika bra. Men han har öht en period just nu när han är väldigt nöjd och glad med allting, man får vara glad så länge det varar! :D

Äter hon bra om dagarna nu? Annars kan det ju vara som Comfort skrev att hon är hungrig.
Kan du inte lägga en nappflaska vatten bredvid henne i sängen och försöka få henne att dricka själv om natten?

Hon äter bra, oftast mer än storasyster. Det tog ett tag innan hon kom på att mat är gott men nu är det aldrig några problem så jag har svårt att tro att hon är hungrig (hon är 19 månader så hon borde inte behöva äta på natten längre).

Kl

En lite konstig fråga kanske, men när era barn har fått vaccination (vi har fått tid på måndag morgon) har de gått på förskolan som vanligt sen eller har ni vart hemma? Funderar lite på det där, jag minns knappt om hon blev dålig när hon fick sista sprutan så det borde ju inte ha vart så farligt. Men jag tänker att hon ju kanske blir det den här gången?

Jag tror ju iofs inte att det skulle vara något problem, personalen får väk ringa om hon skulle bli hängig på förskolan...

Ja, sist vi fick en spruta åkte vi till dagis sen. Tänkte också som så att personalen får ringa ifall han skulle bli hängig, men det blev han inte.

Reaktionen brukar komma mer än en vecka efter vacc också, och de är ju inte sjuka i sig utan det blir en reaktion på vacc :)

Jodå, det vet jag, men även om hon är sjuk som en raktion på vaccinet så ädet en självklarhet att hon ska vara hemma. Ingen mår bra av att barn är skruttiga på förskolan...

Är det mässning/röda hund/passjuka? Varan läkare sa att det är väldigt vanligt att dom bli daliga efter den men att reaktionen oftast kommer ungefär en vecka efter sprutan, men kan även komma upp till 10 dagar efter.

Andra vacciner brukar reaktionen komma närmaste dygnet efter.

De säger de här också, att en ev reaktion kommer ett dygn efter.

Vad säger ni om det här?
Har märkt på Isak på sistone nu att han inte leker tillsammans med sina vänner.
Var hos kusinerna förut, de stojade och lekte och Isak gick och satte sig själv i ett rum och lekte.
Idag var vi i lekparken, två av hans kompisar var där.
Isak lekte för sig själv hela tiden, vi försökte få honom att leka med de andra men det gick inte. :(

Är det mässning/röda hund/passjuka? Varan läkare sa att det är väldigt vanligt att dom bli daliga efter den men att reaktionen oftast kommer ungefär en vecka efter sprutan, men kan även komma upp till 10 dagar efter.

Andra vacciner brukar reaktionen komma närmaste dygnet efter.

Ja det är det. Men då får vi väl se om hn blir sjuk, och när :) Hon är lite kraxig nu så det kanske inte ens blir någon spruta på måndag.

Natten till idag sov Maja från 20.30 till kl 5 utan att vakna, vid 5 somnade hon om direkt när hon fått nappen och sov två timmar till. Inget tjat om vatten och så bra har hon inte sovit senaste året. Hon får gärna fortsätta så :)

*kl*

Åh usch nu måste jag få skriva av mig lite :(

E är ju sen med talet och hittar på egna ord för saker och ting m.m ( väldigt kortfattat ), så vi har med hjälp av förskolan kontaktat deras talpedagog för hjälp.

Så idag när jag kom hem från jobbet så ringde min sambo och sa att man nu haft första kontakten med talpedagogen som menade på att det inte var någon egentlig mening att dra igång en stor utredning nu innan sommaren ( jag håller med ). Men sedan sa hen att hen tyckte att vi skulle kontakta BVC för att göra en större hörselutredning, hen menade att så som E utvecklar sitt tal är väldigt karaktäristiskt med barn som har nedsatt hörsel.

Jag bröt ihop ( skäms samtidigt ), vet inte alls varför reaktionen blev så kraftig :(

Tusen miljoner tankar, ångest, ledsen, glad ( ? ) åt att man kanske hittar orsaken ....

/ Förvirrad och orolig C

Det är väl klart att man reagerar på något sådant med allt som det innebär både för barnet och föräldrarna! Var inte för hård mot dig själv.

Jag är inte insatt i hörselproblem, inte under någt skede av livet, men jag hoppas det löser sig på bästa sätt för er! Nu har ni ju kommit igång, vad än en eventuell hörselundersökning visar.

Det kan vara nagot sa enkelt som blockerade horselgangar. Mina barns basta kompis hade detta, hon skickades pa horselutredning vid 3 ars alder bl.a. darfor att hon aldrig sade slutanden pa ord, t.ex. ka istallet for katt, hu istallet for hus osv. Det marktes tydligt att hon trodde att alla forstod precis vad hon sade, men det var verkligen mer eller mindre obegripligt om man inte kande henne val. Det visade sig att hon hade tranga orongangar och valdigt mycket vax sa hon horde helt enkelt inte ordentligt. Hon har aldrig haft oroninflammation men varje gang hon blir forkyld "tjockar" oronen igen sig.

Hon ar 4.5 idag och problemet verkar vara lost :)

Exakt så som du beskriver att dina barns kompis pratade, så pratar E. Hon avslutar inte alla ord och ser helt frågande ut om man uttalar ord som hon gör.

Själv var jag öronbarn med väldigt trånga hörselgångar så det är ju inte helt omöjligt att E har så också.

Tack för att du svarade :)

Oavsett om det skulle vara en så enkel sak som vax eller om det skulle vara så tråkigt som att hon har en hörselnedsättning så tycker jag att det är väldigt bra att de tar tag i det nu när hon ändå är ganska liten. Då kommer hon ha betydligt mycket bättre odds att kunna utveckla ett bra tal och hon kommer inte ha hunnit förlora förmågan att förstå tal.

Jag är ju hörselskadad och tyvärr lyckades jag dölja min hörselskada hela min barndom och fick inte hörapparater förren jag var 24 år. Jag har ingen taluppfattning på mitt ena öra utan det är bara det örat som jag då hade minst hörselnedsättning på som den finns kvar på. Taluppfattningen försvinner liksom när den inte underhålls så att tal blir bara en massa ljud.

Min son hade öroninflamationer så ofta att han inte hörde vad vi sa utan utvecklade egna ljud/ord men även ett avancerat teckenspråk. När han var två år fick han äntligen rör i öronen och kunde höra vad vi sa. Hans tal utvecklades med raketfart ifrån att bara ha sagt enstaka ord begripligt för andra till flerordsmeningar och nyanserat tal förståligt för andra på några få månader.

Jag håller tummarna för att det bara är vax som ställer till det och jag förstår verkligen att det är jobbigt för dig/er. Självklart vill man ju att ens barn ska få vara friska.

Kramar om

Jag förstar att du bröt ihop, man vill ju att allt ska vara bra med ens barn, men bra att dom tar Ella pa allvar och vill göra en utredning.
Haller tummarna att det bara är ngt litet som är lätt att atgärda men även om hon skulle ha ngn hörselnedsättning sa finns det bra hjälpmedel.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 295
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 268
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 928
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 767
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar