Stora Snacktråden tre

Sv: Stora Snacktråden tre

Haha det var lite kul med belfast, fast jag hoppas att vi slipper hamna där.

Igår tog jag ner tre stora ikeakassar med kläder från vinden och allt satt jätte bra förutom ett par toppar. Tur jag inte hade slängt dem. Sedan årsskiftet har jag gått ner nio kilo och är jätte nöjd med min bedrift. Jag har ätit måltidsersättning i form av ganska god milkshake och så har jag slutat äta så mycket på kvällarna. Det har varit super svårt men jag vill fan inte vara så fet. Nu väger jag tre kilo mer än när jag blev gravid och fortsätter jobba på det, men jag känner mej mer bekväm och mycket snyggare så här!

kl

Ni med småbarn och hus. Hur pass mycket energi lägger ni på eran trädgård?

Vi har rabatter som förra husägaren har anlagt som behöver skötas om. En är sparad på framsidan då det är fina växter i den, men jag förbarmar mig över den varje år. Den är vacker när allt står i blom men hinna med att rensa och hålla den snygg är svårt.
Känner mig lite stressad över det här med trädgården, för det finns ingen tid alls känner jag.

Det enklaste (och enligt vad jag tycker också det snyggaste) sättet att hålla snyggt i rabatter är att rensa ordentligt och sedan lägga på barkflis. Barkflis finns att köpa på säck så det kostar ju lite när man lägger på men normalt sett så behöver man bara lägga på vartannat eller vart tredje år och rensnings behovet blir minimalt. Kanske någon enstaka maskros man kan rycka i förbifarten ihop med några ev. vissna blommor.
Man behöver lägga ganska tjockt, man får prova sig fram. Vi lade iallafall ca 5 cm i våra och det höll sig i tre år innan de behövde fyllas på.
Vi har tre små rabatter med blommor som blommar ifrån de första vårblommorna tills hösten kommer eller egentligen så är två av dem fina hela vintern tack vare kärleksörten. Då behöver man inte plantera och hålla på heller utan det sköter sig självt.
Man kan fråga på handelsträdgårdar vad man ska plantera för att rabatten ska vara fin hela säsongen.

Vad duktig du är! Jag kämpar med samma problem. Jag gick upp 15 kg på två veckor när jag började med en av alla mina mediciner :( lägg till de fem kilon som kom smygande pga brist på motion och resultatet är verkligen inte kul. Det är verkligen inte roligt. Jag väger mer nu än vad jag någonsin gjorde som gravid... Jag fixar inte måltidsersättningar men äter istället för mellan 900-1000 kcal om dagen men inte går jag ned iallafall. Förmodligen pga medicinerna. Tyvärr kan jag ju inte motionera heller. Enda "motionen" jag får är när jag åker häst några gånger i veckan.
Jag har varit så dålig också att jag inte kunde rida alls på 6 veckor så nu har vi fått börja om ifrån början igen men nu klarar jag iallafall 15 minuter till häst och häromdagen travade jag några steg för första gången på evigheter. Jag hoppas att jag ska kunna bli såpass bra att jag kan rida iallafall 40 minuter fyra gånger i veckan. Det borde göra något på fläsket. Jag vill liksom inte behöva köpa stl 42-44 längre :( Jag längtar så mycket tillbaka till den som var jag innan olyckan hände.

kl

Imorgon börjar Emilia pa Kindergarten, hon ser fram emot det och gar stolt runt med sin nya väska. Jag är mer nervös, kommer dom andra barnen vara snälla mot henne, kommer hon fa kompisar osv. Hon kommer vara yngst sa jag hoppas det innebär att hon blir lite extra "ompysslad".

Pa torsdag är det sen dags för inskolning av Maja. Hon kommer bara ga tva dagar i veckan nu sa jag är lite fundersam pa hur inskolningen kommer ga när det blir flera dagar mellan varje gang vi är där. Den här veckan kommer vi vara där torsdag och fredag, sen är onsdagar och fredagar hennes dagar.
Vi hade fattat det som att vi fran i höst sen far ha henne där varje dag men hade vi nog missförstatt. Vi sa att vi vill ha sa manga dagar som möjligt och chefen skulle se vad hon kunde göra. Sa vi far väl se om det kan bli nagot pluggande för mig till hösten.

Vi har ocksa varit och hälsat pa en annan förskola till Maja, den ligger nära oss (den hon har plats pa nu maste man köra bil till). Den verkade väldigt bra, dom har natur och miljöprofil och har Jesper Juul tänk i sin pedagogik. Lite trakig utegard men dom är oftast i skogen. Det är ett företagsdagis sa barn till dom anställda har företräde sa tyvärr blir det svart att fa en plats där men vi star i kö iallafall.

Det maste vara otroligt frustrerande att inte kunna rora sig pa det sattet som man vill, starkt gjort att du kampar pa anda. Sa trist att medicinerna gor att du gar upp, finns det inga som funkar tvartom? Hoppas du kan borja rida lite mer, det ar ju som balsam for sjalen!

Jag ska sjalv borja rida igen efter ett ars uppehall! Hastarna har precis fatt skor pa sig och agaren har akt ivag pa en veckas semester. Sen ska det ridas!

Det maste vara otroligt frustrerande att inte kunna rora sig pa det sattet som man vill, starkt gjort att du kampar pa anda. Sa trist att medicinerna gor att du gar upp, finns det inga som funkar tvartom? Hoppas du kan borja rida lite mer, det ar ju som balsam for sjalen!

Jag ska sjalv borja rida igen efter ett ars uppehall! Hastarna har precis fatt skor pa sig och agaren har akt ivag pa en veckas semester. Sen ska det ridas!

Ja det är verkligen frustrerande. Många är de nätter jag har drömt att jag storstädar hela huset bara för att vakna och inse att jag inte ens kan dammsuga köket. Jag har ju alltid varit en sådan människa som aldrig kan sitta stilla och det blir en väldig kontrast till nu då jag bara kan gå ca 20 meter och därefter är det rullstolen som gäller. Men jag vägrar se det som något bestående. Jag vill verkligen kunna leka med mina barnbarn och få vara en riktigt bra mormor/farmor om jag en dag får lyckan att bli det. Jag vill verkligen inte att livet ska vara "slut" innan jag ens har hunnit fylla 40. Men jag är ändå glad att jag kan gå själv några steg, kan klä mig själv och kan gå på toa själv.

Jag fick prova en medicin som hade som biverkning att man kunde gå ned i vikt så den biverkningen "beställde" jag ;) Tyvärr hjälpte den inte tillräckligt eller rättare sagt den var inte testad för så hög dos som jag hade behövt så jag fick gå tillbaka till mina oxycontin. Oxycontin är ju egentligen inte gjord för långtidsbruk så det var därför vi försökte byta men den avgiftningen gjorde jag förgäves så det var synd. Det enda jag lärde mig på det var att jag fick större förståelse för heroinister som gör nästan vad som helst för nästa sil för fy tusan vad dåligt man mår när substansen går ur kroppen.
Tyvärr är det så att nästan alla starka smärtstillande mediciner har som biverkning att man kan gå upp i vikt och går upp gör man ju ändå tillräckligt när man inte kan röra sig som vanligt längre.

Ja ridningen är verkligen balsam för själen. Utan hästarna hade jag nog gett upp. Då hade det inte funnits någon anledning längre att gå upp på morgonen. Jag är också så himla glad att vi har det stället vi har. Jag har tre-fyra meter mellan ytterdörren och stalldörren och hag grinden därimellan så än klarar jag att släppa ut hästarna på morgonen. Det gör att jag åtminstone har en liten uppgift i livet.

Härligt att du ska få börja rida igen! Ta det lugnt bara så du slipper den värsta träningsvärken.

Oj vad jag behövde skriva av mej :o Tuff dag idag...

Senast ändrad:

Oxycontinet hade verkligen tvärtomeffekt på mig, jag slutade äta helt i princip och vägde 40 kg.

Nu har jag ungefär 10 kg som jag verkligen måste bli av med ( suck ).

Men jag ville mest bara flika in att jag förstår dig fullt ut och jag tycker verkligen att du är stark som kämpar. Det är så sjukt frustrerande när man vill, men kroppen säger NEJ!!!!

Buke är så bra när man behöver få ventilera och skriva av sig...

Kram till dig..

Hejja dig!

Själv har jag gått ner 12 kg på nästan ett år :laugh: Jag har inte ändrat min kost något, äter nyttigt men unnar mig också en del sötsaker på helgerna (och ibland på vardagar). Jag dricker aldrig söta drycker och är ingen kakmänniska, så det hjälper säkert till vid alla miljoner fikastunder som man utsätter sig för. Jag fikar hellre smoothie, fruktsallad eller några goda smörgåsar än bullar, kakor och dylikt.

Jag har sprungit ca 5-6km kuperad terräng varannan dag (ibland var tredje) sen maj 2011 och så rider jag också några dagar i veckan. Utöver det går jag en del promenader med vagn och barn i bärsele, men det är främst springningen som är min träning och som håller mig i form. Känner mig sjukt nöjd med mig själv! Och visst är det underbart när kläderna passar och sitter snyggt?! Jag måste verkligen uppdatera min garderob snart =)

kl

Allmän uppdatering från oss:

Livet rullar på! Våren är här och allt blir så mycket enklare när barnen bara kan gå ut på tomten och vara ute, nöjda och glada! Jag jobbar ca 65% och Micke jobbar nästan 100% (tar en fl dag på 4 veckor), men vi lyckas relativt enkelt får ihop allting så att barnen ändå kan vara hemma. Det är såklart tack vare Mickes perfekta arbetstider!

Till hösten har vi fått dagisplats för både My och Maja, men vi har nästan bestämt oss för att ha dem hemma ett år till. Vi velar fortfarande lite, men det blir nog ändå så. Vi trivs väldigt bra såhär och det gör barnen med, och eftersom vi kan ha dem hemma, så varför inte liksom?

My är en härlig 3 åring som testar gränser men som också är otroligt kommunicerbar och underbar att vara med. Hon har världens fantasi och inlevelseförmåga, och vi leker många spännande lekar tillsammans. Vi har fått mycket tid tillsammans i stallet på sista tiden och det är verkligen härligt! Hon älskar att vara med och att rida, och jag bara längtar tills vi kan ge oss ut på små ridturer tillsammans =)

Maja är en galet bestämd 1,5 åring. Hon är verkligen världens goaste lilla solstråle, gosig och helt ljuvlig i sitt sätt. Hon är självständig som få och har helt klart för sig hur hon vill ha saker och ting. Får hon som hon vill så är hon hur nöjd och glad som helst (såklart) och allt annat blir katastrof :D Hon äter inget annat än välling och falukorv (möjligtvis lite ris, någon makaron och kanske, kanske en liten bit pannkaka), vaknar 4-5 gånger per natt och har inte tid att sova på dagen om hon själv får bestämma. :D Hon härmar allt som My gör och det är så kul att se. My har varit lite rädd för spöken på sista tiden och brukar tycka att det är lite läskigt i hallen. I kväll skulle Maja gå till toaletten och kissa och klev ner från soffan, gick till hallen där hon plötsligt stannade till, tvärvände och sprang till mig "Mamma, pöööke mamma, pöööke" :p

Våra Major verkar vara ganska lika, förutom att min Maja äntligen äter bra nu (men väger bara 10 kg ändå). Min Maja är så otroligt envis, hon ska göra allt själv men världen radar totalt när hon inte klarar det. Jag tycket att det är så gulligt när hon ska härma allt Emilia gör och säger. Idag var dom så söta när Emilia satt och berättade för Maja vad olika saker i en bok var och Maja härmade.

Tiny det är helt ok, du får lov att skriva av dej här hos oss. Det måste vara så otroligt frustrerande att inte kunna leva ett normalt liv. Jag hoppas att du kommer bli bra någon gång eller åtminstone smärtfri. <3

Kul att läsa om allas uppdateringar, jag orkar aldrig skriva så långt på mobilen och den stora saturn startar jag sällan. Men jag la upp en liten film till er i relation till syskonläsning.

läsmys

Oxycontinet hade verkligen tvärtomeffekt på mig, jag slutade äta helt i princip och vägde 40 kg.

Nu har jag ungefär 10 kg som jag verkligen måste bli av med ( suck ).

Men jag ville mest bara flika in att jag förstår dig fullt ut och jag tycker verkligen att du är stark som kämpar. Det är så sjukt frustrerande när man vill, men kroppen säger NEJ!!!!

Buke är så bra när man behöver få ventilera och skriva av sig...

Kram till dig..

Ja det är det som är så märkligt för jag tappade matlusten helt av oxycontinet och äter verkligen varken mycket eller onyttigt men ändå väger jag för mycket. Utan primperanen hade jag inte kunnat äta alls för då mår jag så sjukt illa och spyr hela tiden och då blir det ytterligare ett handikapp så då är faktiskt övervikt att föredra :crazy: Det var av lyrica jag gick upp så mycket på så kort tid och enligt min läkare är det inte ovanligt.

Tack! Ja jag har förstått att du verkligen har fått din beskärda del av elände men det verkar som om du mår mycket bättre nu? Du är faktiskt min förebild. Kunde du bli så frisk att du kunde vara gravid, föda barn, ta hand om barnet och plugga och börja jobba så borde väl jag också kunna bli bättre :)

Det är verkligen så förbannat frustrerande. Tänk att man skulle kunna längta efter att få städa...

Buke är verkligen bäst :laugh: Tack!

Jag skickar också styrkekramar, jag kan inte ens föreställa mig hur tufft det måste vara att inte klara av det man kunde tidigare. Håller alla tummar för att du bli bättre.

Tack! Ja jag har förstått att du verkligen har fått din beskärda del av elände men det verkar som om du mår mycket bättre nu? Du är faktiskt min förebild. Kunde du bli så frisk att du kunde vara gravid, föda barn, ta hand om barnet och plugga och börja jobba så borde väl jag också kunna bli bättre :)

Det är verkligen så förbannat frustrerande. Tänk att man skulle kunna längta efter att få städa...

Buke är verkligen bäst :laugh: Tack!

:o himmel vad glad jag blev nu.

Jo jag mår faktiskt helt underbart bra ( trots att jag är helt slut på kvällarna ). Trodde aldrig att jag skulle komma så här långt som jag nu kommit ....

Ja jag vet, det känns helt sjukt att man längtar efter att städa, men så är det. Jag hoppas och tror att du absolut kan komma vidare, kämpa på så gör jag det samma :)

Skriver KL eftersom jag totalt glömt bort vems svarsknapp jag tog :p
Haha bra minne man har.

Men Calazyria, toppen att du mår bra nu!
Vet inte vad som varit tidigare, men som sagt, kul att du mår bättre.

Tiny: Håller tummarna för att du mår bättre snart. :)

Det gick jättebra med Emilia i kindergarten idag. Vi var bara där med henne i 30 min och sen kunde vi ga därifran. Kom tillbaka en timme senare och tänkte hämta henne men hon ville inte följa med oss sa hon fick vara kvar till 11.30. Hon hade vrit lite avvaktande och blyg men varit med pa allt, sjungit och lekt i trädgarden. Vi kom fram till att det är en fördel med lite äldre barn, när vi kom dit vr det direkt tva barn som tog Emilia i handen och visade henne runt sa hon kom direkt i kontakt med dom andra barnen.

Imorgon är det dags för Maja, men där tar vi inskolningen lite försiktigare. Maja brukar vara väldigt blyg först men tyr sig snabbt till andra när hon fatt "titta" pa den nya i lugn och ro. Här är det tradition med första majfest sa vi var i byn pa den igar. Träffade en gammal kompis till sambon och hans flickvän. Senast vi träffade dom var för flera ar sen men jag kände att flickvännen och jag fick bra kontakt. Dom har ocksa en dotter som ör 1,5 manad äldre än Maja och gar pa dagiset Maja ska börja pa. Jag hoppas att vi kan lära känna varandra mer.

Idag fick vi ocksa det sista papperet för bygget. Det fanns tidigare en minimal risk att grannen kunde klaga mer men nu är allt 100% klart för byggstart. Jag längtar till huset är klart för även om det gar bättre än jag trodde att bo hos svärmor nu sa vill jag ha varat eget hus.

Vad skönt att allt gått bra med inskolningen för Emilia och att allt är 100% klart för bygget nu då.

Kommer du skriva blogg?

Jag startade precis upp en blogg, får se hur bra jag kommer vara på att uppdatera den. Mina tidigare bloggar har inte varit sa uppdaterade, men jag tror det kan vara roligt att kunna läsa om byggprocessen sen.

Alla som vill ha bloggadressen kan skicka ett PM :)

Liknande trådar

Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 295
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 268
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 928
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 767
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar