Stora Snacktråden tre

Sv: Stora Snacktråden tre

Grattis på treårsdagen Ella! Hoppas ni haft en fin dag!

Kl

Jag har fått influensa. Eller haft sen i söndags tror jag. Är helt off och har haft feber i flera dagar. Hoppas jag är bättre imorrn för jag får besök på måndag och ska köra 20 mil för att hämta dem på flygplatsen... I värsta fall får sambon köra men jag vill ju gärna.

Usch för influensa, låter inte kul alls.
Krya på dig!

Idag har jag ramat in kort på Isak som ska upp på väggen.
Blev så fint så. Måste köpa fler ramar och sätta upp på Rasmus också :)

På måndag blir det kalas här, Isak fyller 4 :banana:
Helt galet att han redan är fyra ju:p

Tänkte be om råd i bilbarnstolsfunderingar.

Min dotter är 4 månader, och Britaxen (babyskyddet) är trångt. Tack och lov är det ju nu även här i norr oftast så varmt att hon klarar sig utan vinterkläder och då är det på håret att hon går ner, den är smal vid axlarna och hon är oftast numera ganska missnöjd. Än är hon dock för kort för att sitta i någon utan bältesstolarna, och behöver 1 kg till i vikt för att matcha 9 kg gränsen, men det närmar sig och vi har därför börjat titta efter nästa stol.

Är det någon som har erfarenheter utav Akta Graco Belogis eller Britax Max-way? Fördelen med Aktan är ju att det går att luta under färd, men jag är osäker på nackstödet? Det ser himla stort ut, är rädd att de stöter axlarna på henne för fort? Britaxen ser ju inte lika "mysig" ut som Aktan, och går inte att luta under färd.

Vi har en passat, och eftersom att lillan är modell baby lite större (4 månader, 8 kg och drar 80 i kläder) så vill jag ju köpa en stol som hon kan ha så länge som möjligt.

Båda stolarna ska vad jag förstått sitta bra i bilen våran, vi har inga andra barn och inga planer på fler, den kan därför ta stor plats i baksätet utan att det spelar någon roll så det är inte en viktig aspekt i vårat val. Någon som kan komma med råd??

Jag har föregångaren till Belogic, dvs Duologic och vi är supernöjda.

Det är en rejäl bit till Ellan når upp till huvudstödet med axlarna, hon fyllde precis tre. Det är guld värt att kunna luta stolen och eget tycke så tror jag att det är för tidigt för en 4 månaders att sitta så pass rakt som det blir i en stol som inte går att luta?

Vi har också en Passat och vi kan ha Duologic var som i bilen utan att den stör den som skall sitta framför/bakom.

Jag hade verkligen inte satt en 4-5 månaders i en "vanlig" bilstol, utan utan tvekan köpt en större babystol.

Det ska inte sättas i en sån stol innan de kan sitta stadigt själva, 9 kilos gränsen har inget med det att göra.

Sorry att jag låter brysk, men säkerheten i bilen tar jag på stort allvar.

Läste precis att Belogic rekommenderas från ca 9 månader och uppåt. Duologic är ju från nyfödd och har därför "spädbarns insats" och spädbarnslutning.

Fast hon sitter själv, inga jättelånga stunder men hon har aldrig riktigt tyckt om att ligga ner och det är bara sittandes (med mamma bakom som säkerhet) som hon är ok enligt damen när man vistas på golvet med leksakerna. Hon är extremt stadig för att vara så liten som hon är. Men vilket babyskydd är större än britax? Har provat henne i en graco, där fick hon inte mer plats. Och det handlar inte om att byta nu när hon är 4 månader, jag hoppas vi kan vänta tills hon är 6 månader, absolut!

Cala: Ska kika upp det! Hon provsatt i max-way och det är någon cm till i längd innan hon sitter bra i en sådan.

Senast ändrad:

Mina knubbungar har åkt i Maxi Cosy till de vägde 12 kg och var ett år gamla. Fast jag använde steg 2 innan dess också. Jag har hört att steg 2 är säkrare ändå? Så fort de kan sitta själv alltså, 4 månader kanske är lite väl tidigt...

kl
Här är det lugnt, jag har haft besök hela veckan från Sverige och veckan innan det hade jag influensa och veckan innan det var jag i Göteborg.
Inga långa köer för att få köpa vårt hus :D så jag har bokat resa hem i sommar, en hel månad. Ska bli jättemysigt. Sambon kommer i två omgångar, först till ett bröllop och sen en veckas vanlig semester i slutet.

Mina barn är så härliga, Sam har verkligen blivit en mysunge med stor empati och han är så enkel att ha att göra med. Han kan visserligen bli snorarg men han går bara undan en stund (och smäller ev i dörren) men sen är han glad igen. De leker jättefint för det mesta och Sam är så go och delar med sig och låter lillebror ha sånt som han vill ha. Han har lärt sig hoppa på ett ben och kan skriva A men inte rita något annat.
Isaac är så enkel om jag jämför med Sam, han har inte hälften så många utbrott och han har hittills aldrig dängt huvudet i väggen med flit. Han knips ganska mycket när han blir arg och skrattar ett äkta psykopatskratt när man blir arg på honom, ganska exemplarisk 2-åring.

Jag har supermycket att göra på jobb och det är kul att kunna gå dit och känna mig viktig och göra någon nytta medan barnen har det bra med sambon.

Jo, men som sagt så är hon strax över 4 månader nu, och vi börjar ju kika nu, så att byta imorgon är inte aktuellt, utan det är minst 1 månad bort. Vi kommer ju inte byta till en stol som hon inte sitter bra och trivs i, vi måste inte ta bilen alls, men det är onekligen mer smidigt så blir det ett glapp så får bilen stå tills det är löst! Vill givetvis att hon åker säkert.

Ja nån gång ska ni ju ha en ny stol ändå så :) Det finns massor av bra trådar generellt om bilstolar, har du provat söka?

Jo jag har provat att söka, men utav de två modellerna som jag är intresserad utav hittar jag inte så mycket tyvär.

Min dotter på 2 ½ satt i sin Acta graco autobaby till 10 mån, men hon får fortfarande plats. Axelbredden är inga problem, dock är det precis så det inte går att knäppa. Hon är 14 kilo tung och 96 cm lång. Actan är en av de största vad jag förstått.

Jag tycker det är riktigt dåligt att de gör skydden så små så att en 4-5 månaders inte får plats

Hon har en massa plats över på längden, och hon går ju i den på bredden nu men det är precis. Absolut, hade gärna sett att hon kunnat sitta där utan problem till 6 månaders iaf, men vad ska man göra?

Knuffar upp tråden genom att lufta lite tankar.

Milton har en kompis på förskolan som han brukar prata lite om. Till exempel brukar jag kunna locka med Milton till hallen för att börja klä på sig ytterkläderna de morgnar han är lite motig genom att prata om kompisen, då springer han ut och hoppar i stövlarna direkt. :)

En dag för ett par veckor sedan hade Milton ett långt rivmärke på kinden. Jag såg det inte förän vi var hemma och just vid hämtningen var Milton ute med en annan avdelning så det fanns ingen personal som kunde informera mig om vad som hänt. När jag frågade Milton berättade han att det var kompisen som hade gjort det. Jag glömde fråga personalen om händelsen dagen efter.

Sen dess har han vid flera tillfällen berättat om hur kompisen slagit honom. Jag brukar fråga om han vet varför kompisen slår och om Milton slår kompisen men han säger att han inte slåss (jag är generellt för att lita på sina barn men på denna punkt kan jag inte helt lita på min treåring ;)).

På senare tid har Milton i högre utsträckning än vanligt varit nedstämd vid lämning, vilket inte alls behöver betyda något - han är ofta lite ledsen men sen går det över så fort jagkommit utanför dörren - men kompisen kommer ofta och möter Milton när vi kommer in och då blir Milton arg (rädd?) och alldeles anti, vill inte ta av mössa/hänga upp jackan/ha frukost. Jag har tidigare avfärdat det som morgonhumör, det kan lätt svänga på morgnarna hos oss båda :o, men idag (när Milton redan från början var upprörd till tårar) daskade kompisen till Milton på armen när jag satte ner honom i kapprummet. :crazy: Jag sa ifrån till kompisen och kände att jag behövde veta hur situationen är mellan dem men de som jobbade på morgonen var en ny vikarie och en (toppen)pedagog från en annan avdelning.

Förhoppningsvis finns någon ordinarie personal på plats i eftermiddag så jag får veta om det är ömsesidigt gnabb och hur de hanterar problemet. Frustrerande väntan dock för jag vill ju inte att Milton ska behöva må dåligt p.g.a. kompisen... Kopplingen kompisen möter i kapprummet - vill inte klä av sig gjorde jag idag.

Och mitt i våndan inser jag att det är små barn - små bekymmer. Om tio år är det väl mobbning istället. :cool:

Ha en dialog med pedagogerna, berätta hur du som förälder tolkar situationen och berätta att Milton blivit lite förändrad ( vilket kan ha fler orsaker givetvis ) i sin inställning till förskolan.

På Ellas förskola "får inte" barnen vara ute i kapprummet, det är till för av/påklädning och lite föräldra/barnmys innan lämning och vid hämtning. Det blir lätt så stökigt annars.

Tydligen var det ömsesidigt, personalen jag pratade med sa att det ibland uppstår konflikt om vem som ska ha en viss leksak t.ex. Men det var ju knappast det det handlade om imorse... :cool: De skulle hålla ännu bättre koll på de två så får vi se hur det utvecklar sig.

Jag ska iaf vara uppmärksam på möjliga faktorer som utlöser de plötsliga svängingarna i kapprummet. Milton och jag har haft lite tid för varandra på sista tiden så det kan ju också vara en stor del. Nu väntar dock en helg med bara mys och pyssel. :)

Vi hade en liknande situation här förut.
Isak ville inte gå till dagis, gick inte på toaletten, vägrade klä av sig i kapprummet osv. Han var nedstämd och blev arg på andra barn som kom fram till oss.

Visade sig att ett annat barn på dagis slog de andra barnen och inte var snäll mot Isak på andra sätt heller. När personalen tog tag i det så blev det mycket bättre. Nu har det varit lugnt och Isak är som vanligt igen.

På Ellas förskola "får inte" barnen vara ute i kapprummet, det är till för av/påklädning och lite föräldra/barnmys innan lämning och vid hämtning. Det blir lätt så stökigt annars.

Så skulle jag önska att det var här också. Det blir väldigt rörigt och trångt i kapprummet när flera hämtar/lämnar samtidigt.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 295
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 268
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 928
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 767
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar