Stora Snacktråden tre

Sv: Stora Snacktråden tre

Dom är på väg hem nu. Det verkade som att armen hamnat lite ur led, läkaren drog i den och sen fick dom vänta. Emilia var inte riktigt samarbetsvillig så det var svårt för läkaren att undersöka men han var ganska säker på att inget var brutet iaf. Hon har fått en skena på handleden iaf och så ska vi åka tillbaka om hon fortsätter att ha ont.

Dom var helt ensamma på barnakuten så allt har gått fort, skönt att slippa väntetider

Hon är pigg och glad och spinger just nu omkring och leker med Maja. Hon verkar inte ha ont så det är skönt. Hon har en skena från handleden upp till armhålan, läkaren sa att vi kunde ta bort den idag men Emilia vägrar.

Skönt att det inte var nåt brutet!

Har ni läst på damnyouautocorrect? Det är helt allvarligt det roligaste jag läst i hela mitt liv.

http://damnyouautocorrect.com/

Om man mot förmodan inte får länka är det bara att goola på damnyouautocorrect. Gott skratt!

Kl

imorrn åker jag till oslo på sales trip med en svensk kollega. Det är första gången jag är borta från barnen så länge (3 nätter) och det känns spännande! Jag har äntligen berättat för min chef att vi ska sälja huset och det känns jättebra att ha det gjort.

kl

Hjälp vad jag är trött. Maja sover så otroligt dåligt just nu, det var lite bättre bättre en period men nu är det hemskt. Hon somnar vid 19 och vaknar runt 22 och då är det bara att gå och lägga sig med henne för att hon ska somna om. Sen är hela natten ett enda snurrande, bökande och gnällande. Nu tror jag det är tänder som gör ont för hon sover bättre om hon får alvedon, men det kan hon ju inte få varje natt. Vi köpte någon salva på apoteket men det hjälper inte alls. Har ni några tips?

Jag har faktiskt givit alvedon flera nätter i rad ( barnläkares råd ). Jag har inte ens behövt ge full dos för att det ska lindra så att E kan sova bättre.

Här verkar dom vara väldigt restriktiva med "alvedon" till barn, men om du har fått det rådet av barnläkare så kanske vi kan köra på det en period. Varken vi eller Maja mår bra av att inte få sova.

Har du gett E flytande eftersom du har gett mindre dos?
Dom flytande som finns här är från 2 år så det är supar vi får ge Maja isf

Flytande. Suppar fick vi sluta med jättetidigt då E blev så hysteriskt ledsen. Kändes som ett övergrepp att försöka :/

Kan du inte ge mindre dos av flytande? Jag kan kolla upp hur mycket man ska ge per kg om du vill :)

Kolla gärna om du har tid, det är paracetamol så det är ju samma som i alvedon. Nu vet jag iof inte om det går att få i henne ändå, hostmedicin vägrade hon och den smakar mycket bättre. Men prova går ju och det känns som flytande skulle vara bättre att ge vid tandont

Alvedon här innehåller 24 mg per ml

Barn 5 kg (ca 3 månader): 2,5 ml var 4-6 timme, högst 4 gånger per dygn.

Barn 10 kg (ca 1 år): 5 ml var 4-6 timme, högst 4 gånger per dygn.

Barn 15 kg (ca 3 år): 7,5 ml var 4-6 timme, högst 4 gånger per dygn.

Du får kolla hur många mg per ml som den medicin ni har i Österrike innehåller.

Flytande medicin totalvägrade hon som jag misstänkte.

Jag tänkte först att vi provar utan något inatt och ser hur det går, men efter att hon gråtit och varit orolig mellan 00-00.30 fick hon en sup och sov sen i 5 h i stäck, så den gjorde verkligen nytta. När hon vaknade var det första hon sa "aoa" (aj) men då var hon ganska pigg och tyckte det var morgon.

Hoppas dom här tänderna tittar fram fort, dom förra tog flera veckor av jobbiga nätter.

Nu minns jag inte vad det var for sjukdom en av mina hade vid tillfallet (gud vad man glommer fort :eek:) men jag minns att barnlakaren sade att det var ok att ge smartstillande i princip sa lange som behovdes. Och jag vet att vi vid det tillfallet gav paracetamol var 4:e timme och ibuprofen var 6:e timme for att fa maximal effekt.

Stackars er o stackars Maja! Jag vet hur det.är att inte få sova...
Jag tror inte att det är någon fara att ge alvedon ett gäng nätter när hon så tydligt har ont. Jag vet att bvc här har sagt att man kan testa att ge alvedon under nätterna en vecka för att försöka bryta dåliga sömnmönster, alltså helt utan att barnet är sjukt eller så, så det borde ju inte vara några problem att ge Maja alvedon under en period när tänderna stör henne.

Min lilla Maja sover äntligen rätt bra. Hon somnar normalt vid 19-19:30, och sen sover hon oftast till 22:30-23, då hon brukar vakna o dricka välling. Sen vaknar hon någon gång vid 01-02 o då går jag eller Micke in o lägger oss bredvid henne o då sover hon oftast till 07-08. Rena himmelriket tycker vi efter hennes första typ 14 månader med en nattsömn på ca 3,5timmes osammanhängande sömn för min del.

My sover i vår säng igen. Jag fick en efterlängtad vattensäng av Micke i julklapp o då ville My baaara sova i den :) De nätter dåjag har barnen själv sover vi klart sämre för då tar jag in Maja i vår säng o där sovet hon inte lika bra. Men alternativet är att springa mellan rummen o det orkar jag inte.

Här är vi apförkylda o eländiga o det är inte kul! Fy alltså, jag vill bara ligga på soffan o bli ompysslad, men det går ju inte.

//julia

Vad skönt att din Maja har fått bättre ordning på sömnen.

Här har vi faktiskt haft två bättre nätter nu, men inga nya tänder har tittat fram. Kan väl inte direkt säga att hon sover bra men hon har inte varit ledsen utan somnat om ganska fort efter alla gånger hon vaknar.

Snart fyller Emilia 3 år och hon önskar sig en riktig dockvagn (nu har hon en sulkydockvagn). Förra helgen tittade vi lite i affären och jag blev förvånad över kvalitén på vagnarna, platiga och ranliga så det kändes som dom ska gå sönder direkt. Dyra var dom också i förhållande till hur dom såg ut. Har ni något tips på dockvagns märke som är lite rejälare?

Sen vill hon ha en Hello Kitty tårta, vad är det med den där katten egentligen som får "alla" barn att älska den?. Vi har inte uppmuntrat henne alls men så fort hon ser något med Hello Kitty på så blir hon helt tokig och ska ha.

Bade BRiO och SilverCross har fina vagnar. Kolla ebay om du inte hittar. Jag har en fran SilverCross och den haller att kora ett riktigt barn i (och figurerar mest som slapvagn at traktorn har hemma, men jag har i alla fall gjort mitt for jamstalldhetsdebatten)

Liknande trådar

Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 292
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 268
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 928
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 765
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar