Stora Snacktråden tre

Sv: Stora Snacktråden tre

Vi snittar nog 4-5 bocker per dag for tillfallet. Mycket engelskt forstas, svenska favoriter ar Alfons och Lilla Anna (vi behover kopa fler svenska bocker, det mesta ar urvuxet nu).

Men helst vill de lasa enkla bocker av ABC typ med bara ett ord per sida eftersom de haller pa att lara sig lasa. Igar stavade vi oss igenom tva sadana bocker istallet for godnattsaga.

Emilia tycker om när man läser för henne, men helst pratar hon om bilderna i boken. Vi läser mest för henne när hon sa sova, jag tycker det är svårt att sitta och läsa när Maja är med också (Maja tycker det är supertråkigt) men titta i böcker gör vi ofta.

Vi har ett bibliotek i byn som är öppet 2h/v men jag läser bara svenska böcker så det har vi inte så mycket nytta av.

Härma från böcker har jag inte direkt märkt av men från filmer. Hon vill numera sova med föttern på kudden som Pippi gör. Fast bättre det än att sova i garderoben som hon ville ett tag.

Emilia pratar så otroligt mycket nu, hon är aldrig tyst.

Tack! :) har syskon, föräldrar och syskonbarn här nu.
Är minst sagt livat :p

Turbo: hehe sådär är Isak också. Pratar precis hela tiden.

Mabuse: ja vi blev så glada när vi hittade den.

Milton är ju inte så gammal som er My, men vi läser en del böcker för honom. Än så länge är det ju inte direkt något avancerat och i de med mycket text så brukar vi istället prata om bilderna.
Men idag köpte jag 10 böcker om Kråke (100 spänn, begagnat, vilket klipp!). Har läst en del av de böckerna för barnen på förskolan jag jobbade på tidigare och tycker de är trevliga och så gillar jag bok-serier, som handlar om olika saker fast om samma person :)
En bok handlar om "vett och etikett", en annan om "Sverige", en om "när Kråke låg i mammas mage" och en om "när han besöker doktorn" och så vidare, böcker som kan vara relevanta i små barns liv :)

*kl*

Måste slå ett slag för Jösta & Johan :)

Jag har läst boken och Ellan ska få den när hon fyller 3.

kl

Anna-Maja gilla böckerna om Bäbis bäst. Lagom mycket text för en ettåring att lyssna på :)

Fick en så söt kommentar av Isak igår:
I: "mamma vet du en sak?"
J: "nej, vad tänker du på?"
I: "vet du, för du är en fantastisk prinsessa som är på att laga mat" :love:
Älskade unge:love:

Fick veta idag att hans stora nalle numer heter Rasmus. Så gulligt hehe.

Kl

Någon som kommer ihåg vilken tråd som det pratades om umgänge i, där många skrev hur deras mammor hade pushat eller inte pushat sina barn alls att träffa sina pappor? Jag har letat flera sidor tillbaka men kan inte ens komma ihåg vad tråden hette...

Vad tycker ni, hur ska man förhålla sig till ett barn (i detta fallet en treåring) som inte vill vara hos sin pappa. Ska man försöka prata lite extra positivt om pappan och försöka få barnet att vilja åka dit eller ska man vara likgiltig? Pappans kommentar var nåt i stil med "jag vill inte ha ett barn som inte vill vara hos mej och bara lyssna på en massa gnäll hela tiden, då är jag helle ute och dricker öl med Krille." Föräldrarnas förhållande är minst sagt spänt.

Eftersom pappan säger så förstår jag att barnet inte vill åka. Vem vill vara med någon som hellre är någon annanstans :crazy:
Skulle pappan varit positiv så hade jag pratat positivt om pappan och försökt fått barnet att åka. Det är så viktigt med relationen föräldrar-barn och har man ingen relation så fantiserar barnet istället vilket inte alltid är positivt för någon.

Pappan verkar ju inte heller speciellt intresserad av sitt barn.
Naturligtvis känner barnet det också, jag hade inte tvingat iväg ett barn som inte vill. Har faktiskt en familj i min närhet som är i en sådan situation.
Barnen mår verkligen inte bra av det.

Jag tänker att pappan är otroligt sårad. Någonstans har han missat att han måste spendera mer tid med sitt barn för att deras relation ska funka, men det har han inte tid med. Ibland går det nästan en hel vecka innan de träffas, och det är ju jättelång tid i ett så litet barns värld.

Vad som händer hos pappan vet ju inte någon annan, men dottern kan komma hem och säga saker som "pappa saknar dej mamma, jättemycket. Pappa älskar dej"

(jag vet inte om det är relevant men pappan är inte riktigt stabil i sinnet, och har utsatt mamman för psykisk misshandel under flera år. Han är - enligt mamman - ändå en bra pappa.)

Det är jättesvårt för mej att råda min vän, och jag vet inte riktigt var hon kan få tips eller information om sånt här. Hon går och pratar med någon men det är mer en familjeterapeut än barnrelaterat. Jag vill ju verkligen inte att barnet ska växa upp utan sin pappa - men var går gränsen ? Hur mycket ansvar har man som mor?

Skulle tipsa pappan att kontakta en BVC-psykolog eller liknande men inte ta ansvar för deras relation.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 292
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 268
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 928
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 765
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar