Stora Snacktråden tre

Sv: Stora Snacktråden tre

Dom får så mkt knasiga idéer av filmerna/böckerna, men det är mest bara roligt tycker jag. Emilia ska numera bara sova med fötterna på kudden.

Men vad gulligt :D

Vi hade en rätt rolig diskussion här vid frukosten:

-Jag vill ha godis till frukost!
-Nej du får mackor och flingor.
-Man får ju inte äta godis till frukost, precis.
-Mmm
-Var är godiset egentligen?
-Det är väl slut
-Vem har ätit upp det?
-Pappa och jag.
Det var tyst några sekunder, sen kom
- Men FY PÅ ER!!!!

Hon blev verkligen jättearg :rofl:

Det är härligt med deras tankar och funderingar, svårt ibland att hålla sig för skratt när barnen säger saker som är allvarliga i deras tankar.

Föresten så är det inte bara barn som lär sig av A.Lindgren. Jag har en svensk bekant här vars man lär sig svenska av Emil filmerna. Dom ska snart flytta till Sverige och min bekanta sa att hennes man kommer nog snart inse att "hejuda mig" och "förgrymmade unge" inte är ord som man brukar använda :)

Jo, jag kan se en liten Lotta i Ella! My har också haft många "Lotta drag" redan innan, men hon lever ut dom på ett helt annat sätt nu! :D

Bara for det vann jag en budgivning pa Tradera med en Lottabok :) Jag vann en annan med en bok om Gittan och algbrorsorna ocksa, nagon som last dem?

Har ni last nagra av Julia Donaldsons bocker? Vi kopte en som heter The scruffiest giant in town haromdagen men hennes mest kanda ar nog The Gruffalo. Jag kollade pa adlibris och de finns pa svenska ocksa. Jattefina bilder och harlig story!

Jag tycker det framförallt är Axel Schefflers illustrationer som lyfter böckerna, de är lika roliga även när inte hon skrivit texten. Här i Sverige är han inte så känd, tycker jag, men i England och Tyskland så verkar det vara den barnboksförfattare affärerna skyltar mest med! Vet inte varför de inte säljer så bra i Sverige, kanske vi har så mycket annat?

Jag skulle tro det med, framför allt för att Astrid Lindgren är så stor.

del kl

Det är lite trist, Moa har inte alls ro att sitta och lyssna på saga mer än ett par sidor, sen börjar hon babbla om allt annat så de är bara att ge upp. Hon är mycket mer för att sjunga och vill helst göra det hela tiden. Godnattsaga är stenkört, då somnar hon aldrig, det är att vara tyst och hålla hand som gäller, forfarande.

Nån som vet var man kan få tag på nån lite snyggare mammabaddräkt? 99% är ju bara tråksvarta.. Har kollat lite på topshops hemsida och visst, det fanns färgade där men de var fortfarande inte snygga...

Kl. på era barns förskolor, hur gör dom när barnet är dumt mot ett annat barn eller gör andra saker det inte får göra och inte lyssnar?

De säger till på studs ifall nåt barn gör illa ett annat, de är väldigt noga med det. Jätteskönt, för det innebär att barnen är väldigt snälla med varandra, och det är väldigt lugn stämning, inga barn som skriker och bråkar. Det är en pojke som är lite livligare än de andra och kan göra dumma saker ibland, och vad jag kan se håller de ett extra öga på honom, och avslutar lekar som har en tendens att bli våldsamma innan det händer något.

Chelsea har aldrig varit inblandad i ngt sådant, ännu ;)

Men av det jag snappat upp så tar de barnet som varit "dum" åt sidan, sätter sig ner och förklarar vad hon/han gjort för fel. Och så ska de be om ursäkt till den utsatte.

På tal om roliga saker barnen säger:

Chelsea är mkt artig just nu..

-ska vi gå hem från dagis nu?
-nej tack mamma

-har du bajsat färdigt?
-nej tack, bajsar mera.

-nu ska vi äta!
-nej tack. I morgon.

;)

KL

Apropa bocker, vad kan ni tipsa om for bra bocker till 4-5 aringar? Vi har mest Alfons har hemma, och Astrid Lindgren. De engelska bockerna har tagit overhanden och det kanns viktigt att mata pa med svenskan :)

Olssons pastejer är en klassiker, den är bra! Men annars, femåringar börjar väl läsa riktiga böcker också? Minns att jag läste Robert Louis Stevensons "Den svarta pilen" då och tyckte den var fantastisk. Sven Nordquists böcker borde man kanske inte hunnit växa ur heller, utöver Pettsonböckerna är Minus och Stora Världen ett tips också. Sen klassikerna Pricken och Älskade lilla gris (tror den senare kommer i en nyutgåva i vår), de tyckte jag om i den åldern.

kl

Jag sitter här och är lite sommardrömsk och planerar för fullt när vi ska hinna vara i min pappas stuga till sommaren. Konstigt nog har jag redan glömt hur ansträngande det var med tre vilda barn och två mammor och miljoner mygg och flugor och bromsar. Jag har också glömt att Sam var sjuk och hade feber i nästan fem dagar och kräktes på alla sängkläderna flera gånger (där finns ingen tvättmaskin).

Jag har dock kommit fram till att det vore bra om min sambo följde med i år, det skulle vara trevligt att kunna bada mer än i vattenbrynet och kanske komma ut på en springtur. Eller bara laga mat i fred när någon annan kollar på vilda barn.

Det jag ville komma fram till är att jag har spanat in Kavats sommarsandaler och promenadskor, och är helt frälst! Så otroligt fina färger och jag som försöker vara både genusmedveten och miljövän har ju verkligen hittat hem. Jag kan inte komma på ett enda argument för mej skälv att inte betala 700 kr för ett par skor som kommer vara urväxta på ett halvår. Dessutom hade de roliga och fina damskor.

De fanns jättefina skor där, kollade lite nu. :)

Idag har jag och Isak varit i lekparken, ringde en kompis som också kom dit med sin dotter. Vi snackade och barnen lekte, helt perfekt.
Riktigt härligt vårväder har vi också :)
I morgon ska vi åka till en tjej med en shettis, så får Isak rida lite.

Iggy fick ett par kavatsandaler förra sommaren när han precis börjat gå och vi var supernöjda. Har sen dess köpt både promenadskor, höstkängor och vinterkängor från Kavat. Blir nya Kavatskor den här säsongen också. Förra säsongens skor är fortfarande i fint skick så de räknar jag med att kunna sälja på Tradera. Brukar du handla på Ellos? De har ofta erbjudande om 50% på en vara så det brukar jag utnyttja. Köpte Iggys vinterkängor för 350:- tex.

Kl

Nu behöver jag råd från erfarna bukemorsor, eller farsor för den delen :)

Lillskruttan har vart förkyld och hostig, ev haft lite feber (har inte kollat men kännts varm ibland), men det var väl någon vecka sedan nu. Nu är hon inte längre snorig men låter rosslig i luftrören och hostar och så. Känns ibland som att det är lite besvärligt för henne... Men som sagt, pigg och glad i övrigt. Borde jag ringa VC? Eller är det bara sån här jobbig förkylning som går nu som håller i sig ett tag efteråt?

Liknande trådar

Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 292
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 268
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 928
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 766
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar