Stora Snacktråden tre

Sv: Stora Snacktråden tre

Efter att Miltons fötter blev misshandlade av sandalerna (billigare) förra året så kommer vi gladeligen köpa Kavat i år så han ska må bra! Men visst, det är knappt jag köper så dyra skor till mig själv, och mina fötter har ändå slutat växa... ;)

(Gittan och älgbrorsorna är jätterolig de första 20 gångerna, ett gott betyg alltså!)

Jag hade velat kolla upp det. Dels så att det inte är förkylingsastma och dels så att det inte blir lunginflamation utav det. Det är ju inte ovanligt med bronkit efter en förkylning heller och ibland kan antibiotika behövas.
Bättre en koll för mycket än en för lite :)

Idag ska vi hälsa på majas blivande förskola. Den verkar jättebra på pappret och när vi pratat med dom i telefon, ska bli spännande att se om den är lika bra som det verkar.

Hoppas att allt går bra :)

**

Jag börjar bli lite smått oroad om jag har tagit på mig ett "psykbrytsuppdrag".
Jag och Ellan ska åka ensamma till mormor på onsdag, en resa på 6 timmar och 2 byten i Sthlm och Gävle. Vi ska alltså åka tåg =/ ( ;) )

Ge mig några ( läs många ) bra tips på sysselsättning m.m.

Vi är ju mer vana att åka bil, detta är ett hyfsat outforskat ressätt.

Tvååringen skulle tipsa om att springa fram och tillbaka i gången, klättra på sätena (helst dyka från ryggstödet till personen bakom) och klättra/titta i fönstret. :D

Jag skulle säga papper och pennor att rita med, böcker att läsa, film på laptop, spel på smartphone/surfplatta/konsol, musik och/eller sagor på mp3spelare och snacks! :laugh:

Jag hade laddat med lite nya filmer på laptopen och på vissa tåg finns det i faktiskt en lek hörna (Eh, såg jag sist jag åkte tåg för tio år sen). Annars kan ni ju gå runt lite och sen sitta i restaurangvagnen en stund.

Lycka till!

Vi tar med dvd-spelaren ( portabel ), har köpt två nya filmer som jag slagit in ;)

Laddat ner två "barn-appar" men tar gärna emot förslag på appar för er som använt det mer. Ny målarbok och pennor, lite muta i forma av drickyoghurt, festis m.m. Böcker, ljudbok, en stor portion tålamod ;)

Soundtouch och Talking Tom är favoritappar här.

När jag rest med tåg med barnen har det gått jättebra. Vi har haft med lite småprylar som pennor och målarbok, något pussel, sagoböcker och ätbara mutor som små russinpaket, frukt, majskrokar/morotskrokar, lite lyxig torkad frukt (det som kalals lördagsgodis här), yoghurt, pastasallad, dricka och sådant smaskigt.

Vi har aldrig haft film med, men det är klart att det är en bra idé! Gillar Ella att pyssla? Man kan ju ha med lite papper och göra små böcker eller sådant, och klistra in lite paljetter/tidningsurklipp och liknande. Ett tips är att skaffa "lekmajs", de kan man "limma" på med bara en fuktig trasa och man kan bygga massa olika figurer. Dessutom är det inte så smått så att det lätt försvinner iväg mellan stolarna på ett tåg.

Lycka till, det kommer säkert att gå jättebra!

Sen får ni allt ta och komma hit!
Kram Julia

Nu har jag bunkrat upp ännu mer, tack för era tips.

Klistermärken är poppis, har köpt på mig några ark. Köpte en klubba, får se om den går hem eller inte ;). Ellas Kitchen tycker hon om så jag köpte på mig tre stycken. Ska gå förbi biblioteket och låna lite "nya" böcker, har laddat ner fler talking animals ( Tom älskar hon ) + soundtouch, lego, kul med barn m.f

+ dvd då.

Lekmajs får jag kolla upp till hemfärden :D

Ja när jag kommer hem igen ska vi verkligen verkligen verkligen boka in en dejt.

När min man var liten och åkte på "långresor", så brukade hans mormor fixa massa småprylar och slå in i små paket. Det kunde vara enkla saker som ett paket kritor, ett russinpaket, en liten fingerdocka, ett äpple, en tablettask osv. Sen fick han och hans bror öppna ett paket varje gång de åkte in i en ny stad, eller en gång i timmen eller vad de nu bestämde. Rätt kul idé tycker jag! Du kan kanske slå in alla grejer du tar med, det är ju superspännande att öppna små paket!

Man kan ju också ha med en liten hemlig påse med grejer i som man tar upp med jämna mellanrum. Där kan du stoppa små gossedjur eller små leksaker och när man tar upp ett, t ex en liten katt (gosedjur) så ska man försöka hitta på en sång om en katt osv. Typ lite samling =) Sånt älskar My!

Hör av er när ni kommer tillbaka!

För 3 år sen hade jag haft värkar några timmar, tur att jag inte visste då att det skulle ta 25 timmar till innan hon bestämde sig för att utsidan av magen var bra den också. Tänk att min lilla Emilia fyller 3 år imorgon.

I måndags hälsade vi på där Maja ska gå på dagis när vi flyttat. Ett gammalt och ganska slitet hus men väldigt mysigt. Personalen var väldigt trevlig och vi fick förtroende för dom direkt. Dom jobbar lite montissoriinriktat och det verkar bra, barnen får göra mycket själva och dom försöker dela upp barnen i mindre grupper för att dom ska vi arbeta/leka i lugn och ro. Stor trädgård där dom är ute så mycket som möjligt. Så Maja kommer få börja där 2 dagar/vecka from Maj, sen till hösten har dom mer plats ledigt. Då kan hon få gå 7.30-14 (12.30 om vi hämtar innan vilan).

Igår hälsade vi på Emilias förskola. Vi trodde Emilia skulle vara blyg men hon satte igång och leka direkt. I den gruppen Emilia kan få gå är dom nu 16 barn och personalen ville inte ha många fler men tyvärr säger lagen att det får vara 25 barn i en grupp. Hennes pedagog var väldigt trevlig och Emilia verkade gilla henne också. Dom är också ute så mycket som möjligt och dom har även en stor gymnastiksal där dom är ofta, varje måndag har dom mer organiserad gymastik. Tyvärr så ska helst barnet vara helt blöjfritt för dom har inget skötbord så det är bara att hoppas att Emilia är det i maj.
Dom har öppet 7.30-13 (sen 13.30-16 tisdag och torsdag). Dom har hälsoprofil på mellanmålet så barnen får bara ta med sin nyttiga saker i sin mellanmålsväska. Det gillar vi.

Nu är bara frågan hur jag ska göra. Jag vill plugga, har hittat en utbildning på distans som passar mig bra men den finns bara på heltid. Om jag kan komma igång med pluggandet kl 8 så innebär det 3 max 4 h pluggande innan jag måste laga lunch till Emilia och hämta barnen. Sen får jag väl plugga resten på kvällen sen men det känns inte speciellt roligt.

Vilka märkliga dagistider ni har.
Hur gör föräldrar som jobbar heltid då?
Som är på jobbet från morgon till kväll?
Håller tummarna för att Emilia är blöjfri i maj :)

Det finns nog inga som jobbar heltid båda två, det är väldigt många som fortfarande är hemmafruar eller mamman bara jobbar deltid. I do m få fallen där båda jobbar så är Oma (farmor/mormor) hemmafru och tar hand om barnen på eftermiddagarna.

Inne i städerna finns det förskolor med längre öppettider, där vi bor nu är det öppet 7-17 men jag vill inte bo i stan.

En vän berättade att hennes kusin som bor i en by hade problem när hennes barn var liten, hon var ensamstående och behövde jobba heltid för att få ekonomin att gå ihop. Hon lämnade då på ett dagis nära hennes jobb inne i stan. Så den lösningen finns också.

Fast jag tror du fixar det på 4h, tror du inte?

När plugget går upp i högvarv så kanske du får sitta några kvällar också, men det är ju inte alltid. Jag har E på förskola 9-15 och jag har pluggat 150% vissa omgångar :)

Gick det bra på tåget cala?

kl
jag sitter och väntar på mäklaren som ska ta kort. Skitspännande.

Kvällar ibland är klart man får räkna med, utbildningen är tekniskt inriktad och jag tror inte jag kommer ihåg så mycket från matten och gymnasiefysiken. Min sambo hjälper mig gärna men det blir ju på kvällstid då.

Jag har tidigare pluggat några kurser på distans och det har varit väldigt olika, en del har verkligen varit heltid och någon har bara krävt någon timme per dag. Bästa är väl helt enkelt att prova och se, går det inte så får jag tänka om.

Fast jag tror du fixar det på 4h, tror du inte?

När plugget går upp i högvarv så kanske du får sitta några kvällar också, men det är ju inte alltid. Jag har E på förskola 9-15 och jag har pluggat 150% vissa omgångar :)

+1 på det! Nu är vår dotter inte så gammaö så hon har gått på förskola så länge men om jag ser tillbaka på min studietid så hade det absolut inte vart något preblem med de tiderna!
Hoppas det funkar för dig!

Liknande trådar

Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 292
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 268
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 928
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 766
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar