Stora Snacktråden tre

Sv: Stora Snacktråden tre

Glöm inte dela med dig av länken til objektet sen ;)

del kl

jag skulle vilja ha lite tips på hur vi ska göra med en grej..

När jag hämtade dottern på dagis innan började jag grina..

Hon är väldigt framåt och tuff av sig, men samtidigt osäker när det ska göras nya saker.
Likaså vil hon inte kissa på dagis, hon är blöjfri om dagarna men där börjar hon gråta och vill inte kissa, sen när hon väl sitter går det jättebra och hon blir glad när det kommer kiss. Så idag skulle de ha "minispa" och de skulle bada, direkt när hon såg baljan bröt hon ihop, för hon ville bada - men inte kissa innan!
Likaså innan när en av fröknarna sagt "titta en kisse" blev hon jätteledsen för hon trodde hon skulle kissa...

hela grejen är jättekonstig, för hemma älskar hon att kissa på toan och vill göra det hela tiden, likaså vid hämtning/lämning på dagis går vi ju med henne och då kissar hon gladeligen. Men inte med fröknarna.. trots mycket pepp och uppmuntran

Nu till varför jag börja gråta då. Ungefär så här gick samtalet:

- mamma jag badade inte
-Varför inte då?
- För att jag var ledsen
- varför var du ledsen då? varför ville du inte kissa?
-För att du inte kom

Hon tittade rakt på mig och var gravallvarlig, stackars lilla tjej.

Nåt tips hur vi ska få henne att vilja kissa där?
förra veckan höll hon sig hela tiden hon var där (3 timmar) tills jag kom, men denna veckan har hon gått 5 timmar och då har hon ju varit tvungen att kissa, men bryter ihop totalt.
På måndag ska vi ta med hennes sittring hon har hemma på toan, och så ska jag fjanta och prata om hur kul det kommer bli att kissa på den när inte de andra barnen har en och så.

Saklart! Mitt hus har aldrig varit sa har rent och prydligt! (och kommer nog inte vara nar jag kommer hem fran jobb heller :D)

Inga tips pa vad du kan gora med Moa, ska fundera lite pa det. Jobbigt for henne att det ar sa stressigt!

Vilken tuff situation för er.
Kan inte ni vara med henne när hon ska kissa och sedan ta med en av fröknarna också? Gör man så några gånger och att en och samma fröken är "kissfröken" så kanske det släpper?

Det var en bra ide! Fyunkar inte sittringen ska jag absolut föreslå det :) En "kissfröken" har hon, men trots att det kommer lite kiss varje gång hon väl sätter sig verkar hon inte komma ihåg det till nästa gång iaf..

kl

Emilias födelsedag blev inte riktigt som planerat, Maja vaknade med feber så det blev ingen eftermiddag i lekparken som planerat. Hennes pappa kom hem lite tidigare så dom åkte till affären och Emilia fick själv välja mat, jag tror hon var ganska nöjd med det också och att leka med nya leksakerna.

Maja har haft runt 39 grader hela dagen, inte så jättehög alltså med hon var varit/är så slö. Hon har legat i famnen och sovit/halvsovit hela dagen. Ätit lite glass och yoghurt och drukigt bra med vatten iaf. Hoppas hon mår bra igen imorgon.

Jag pluggar ju ekonomi ( styrning, national m.m ) och jag får tiden att räcka till. Men det gäller att man faktiskt sitter den där tiden och inte går och plockar med annat ;).

Sedan är det lite kvällsplugg, det kommer man inte ifrån. Vad ska du plugga? KUL :)

Vindvissla:

Ja det gick jättebra, över förväntan. Hon blev lite less sista 30 minuter vilket var helt förståeligt. Lite stressigt på Sthlms-central dock med trängsel och massa packning :/.

Jag har en kandidatexamen i miljövetenskap och hade planerat att plugga vidare till en master, men det verkar omöjligt att hitta någon masterutbildning som är intressant. Jag tänkte därför läsa kurser inom byggnadsteknin och samhällsbyggnad för att senare kunna jobba med att planera tex husbyggen med miljötänk. Får se om jag läser hela den utbildningen eller bara kurser, tänkte maila dom och fråga lite mer.

Skönt att tågresan gick bra, Stockholms cental är verkligen inte rolig.

kl

Är man knäpp om man köper nästa vinters vinteroverall nu?

Tuva har haft en svart didrikson förra året och iår. Hon älskar allt vad rosa/lila, klänningar, kjolar, volanger o allt vad dullidulli heter. Mao har det varit lite av en kamp att övertala henne om den här overallen både iår och även förra året!
Nästa år kommer den vara för liten och då kommer Lowe få ha den om den passar.
Och Tuva ska få vinterkläder i en färg hon gillar. Men köpa en overall för ca 1000:- som inte lillebrorsan kommer ärva (inga moralpredrikningar, vill han ha rosa får han ha det) känns lite ondöigt eftersom den kanske bara passar en säsong.
Har hittat didrikson overaller som reas ut för 550kr... Borda jag slå till :p ?

håller med vindvissla, och om den mot förmodan inte skulle passa nästa år kan du ju säkert sälja den då med förtjänst :)

Jag har också funderat på att köpa nästa års overaller i år, men jag tycker det är skitsvårt med storleken. Milton blir 2 nu i slutet av maj och i vinteroverallen han har haft i år drog han 86 (var det va, Cala?). I kläder drar han nu allt mellan 86 till 104. Han är ju ganska stor för sin ålder, både längd- och viktmässigt, så jag vet inte om man vågar följa standard-normer, så att säga. Hur resonerar du, med storlekar och så?

Det får ju bli en chansning. Har man otur så har barnet en växtspurt eller så.

Skulle jag köpa en Didriksons till nästa år så skulle jag köpa en 100, men det fanns inga kvar. Bara 90 och den har hon i år.

Ja Reiman är en 86:a :)

Själv fortsätter vi med tvådelat även nästa år tror jag.

Senast ändrad:

Ja det är svårt att avgöra känner jag, 90 vet i tusan om jag hade vågat chansa på, snarare 100 även i vårt fall, men det är kanske att ta i? Jaja, springer jag på en vettig 100 till ett bra pris :D
Fast jag kommer sakna Reiman han har i år, för den är så himla bra, vi är skitnöjda med den!!

Tuva är 3,5 och hon har strl 100 på sin overall från i år. Jag tänkte ta en strl 110, men dom var slut tyvärr så det verkar inte som det blir någon nu.

kl

Jag lämnade Emilia på dagis nyss och möte en i personalen i kapprummet. Hon undrade om Emilia redan var frisk och hon såg väl att jag såg ut som ett frågetecken så hon fortsatte med att säga att dom hade trott hon var sjuk i fredags (glansiga ögon och trött). Jag sa då att hon var precis som vanligt i fredags eftermiddag så hon var inte sjuk.

Det konstiga är att ingen sa något i fredags när jag hämtade E och då pratade jag ändå med en i personalen en stund om andra saker. Men det förklarar varför Emilia tjatade om att hon hade feber när jag hämtade henne (jag trodde dom lekt doktor, favoritleken just nu).

Annars är Emilia så rolig nu, tors-fre och nu idag är hon utan blöja på dagis men här hemma vägrar hon vara utan.

E har samma tendenser. Här hemma kan hon be om en blöja, men absolut aldrig vill hon ha den på dagis :)

Hur gör ni föräldrar som bor på fästingrika platser där det är stor utbredning av TBE? Vaccinera eller inte?

hEmilia är vaccinerad, hon fick första vid 1 år. Maja ska snart få första sprutan. TBE är tyvärr väldigt vanligt här.

___

Emilia hann vara knappt en timme på dagis idag, dom ringde om att hon inte mådde bra. Här hemma, innan vi fick iväg, var hon pigg och lekte. På dagis hade hon mest velat ta det lugnt så dom hade kollat tempen och hon hde 38,0 i ena örat och 38,4 i andra. Nu hemma springer hon runt, hoppas i fotöljen och verkar inte alls sjuk. Jag förstår inte.

Nepp, inget.

Våran bra termometer är trasig så jag fick använda den gamla sega i armhålan. Hon hade inte riktigt tålamod att vänta till den var färdig men den stog på 37.2 och det är ungefär vad den brukar vara på henne (termometern brukar inte ändra sig mkt sista stunden utan bara ibörjan).

Men jag tycker hon är precis som vanligt nu, kanske ser hon lite tröttare ut på ögonen om man verkligen vill se något. Frågar jag henne säger hon att hon mår bra men har lite ont i huvudet

Vi har tänkt att köpa en örontermometer nu när den andra gått sönder, vad har ni för någon, fungerar den bra?

Senast ändrad:

Ja vi har örontermometer, Braun tror jag.

Den mäter bra, kan skilja någon decimal mellan öronen, inget anmärkningsvärt.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 292
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 268
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 928
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 766
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar