Stora Snacktråden tre

Sv: Stora Snacktråden tre

Men oj.

Det känns väldigt barnsligt från bådas håll, ni måste ju kunna prata med varandra för jössenamn... Han flyr undan ansvar och du är för feg för att ifrågasätta hans beteende?

Visst är det knäppt?
Speciellt eftersom vi brukar kunna prata om allt.
Nej fasen, du har helt klart rätt i det du säger (eller.. skriver snarare :p )
Nu får det bli ändring på det! *tar mig i kragen*

Fast sånn här har han väl varit hela tiden? Är det inte på militärutbildning så är det hem till mamma all ledig tid.
Hoppas ni reder ut det och han förstår att han måste ta sitt ansvar.

kl

Var ett tag sen jag skrev här nu. Dagarna går i ett rasande tempo så jag hinner inte skriva lika mycket som jag hinner läsa här på buke =)

Jag jobbar 65% som lärare nu, vilket innebär tre dagar i veckan. Det är en rätt stor omställning både för mig och barnen tror jag (fast definitivt värst för mig), men det går faktiskt bra. Jag känner själv att jag är lite splittrad. Mina tankar är på jobbet ibland när jag vill vara närvarande med barnen (och jag längtar ihjäl mig efter barnen när jag jobbar) men jag får träna mig på att stänga av. Det är svårt bara med mitt jobb...

Barnen är fortfarande hemma på heltid, vi lyckas pussla ihop det rätt enkelt tack vara Mickes underbara schema och tack vare att jag kan lägga mina tider delvis efter hans schema. Barnen trivs bra med att vara hemma, och vi funderar på att kanske fortsätta såhär även till hösten. Men vi velar lite, My börjar ju bli ganska stor (3,5 i aug) och kanske kommer ha glädje av förskolan på ett annat sätt nu...så vi får se. Vi behöver inte bestämma oss riktigt ännu!

My är verkligen inne i en period just nu där hon inte alls lyssnar på vad vi säger. I dag blev jag ritkigt arg på henne när hon röjde runt i badrummet utan att lyssna på att jag bad henne sluta. Hon for runt och drog fram massa krämer och tryckte ut, skulle ha upp toaborsten och "göra rent" överallt och röja med precis allt! Samtidigt försökte jag byta bajsblöja på Maja på skötbordet, och blev lite stressad över att försöka stoppa My samtidigt som jag skulle ha koll på att inte Maja ramlade ner eller rullade in sig i sin mysiga blöja...liiiiite lätt stressande :D

Tillslut fick jag säga till My på skarpen, för hon lyssnade verkligen inte på något, och då får jag så dåligt samvete efteråt (fast jag veeeeeeeeeet att jag inte behöver ha det). Jag höjde rösten rätt mycket och jag lyfte ut henne från badrummet och hindrade henne från att kasta sig in igen med min arm och sa till att jag inte ville att hon skulle hålla på med alla krämerna själv, och att hon fick vänta tills jag var färdig med Maja, så kunde jag hjälpa henne sen (vilket jag sagt tusen gånger innan också såklart!).

Det värsta tycker jag är känslan av att faktiskt bli arg på henne, jag vill ju inte bli det. Men det är också något som kommer med att barnen blir större, kan jag tänka mig. My förstår mer nu och därför kan jag också bli arg när hon går över mina personliga gränser, vilket jag inte blir när ex Maja gör det, eftersom hon är så liten och inte förstår. Men det känns inte kul tycker jag, och eftersom det händer så sällan här hemma att jag faktiskt blir arg på riktigt och visar det, så känns det så jobbigt efteråt. My blev lite ledsen över min reaktion och sa att hon inte ville att mamma skulle bli arg, men sen pratade vi om varför och sen var det hela över, så det var verkligen ingen "big deal" igentligen!

Men men, annars är barnen nöjda och glada för det mesta. My slår/puttar dock Maja rätt mycket (flera gånger dagligen). Någon som har förslag på hur man kan hantera det? Vi har försökt på massa olika sätt, det blir bättre i perioder men också värre. Just nu är det rätt balanserat :p

Vi har bl a provat att:
- Försöka uppmärksamma My på vad det är som gör att hon vill slåss/puttas genom att prata med henne om det
-Tydligt markera att det inte är ok.
- Ge My mycket positiv uppmärksamhet när hon inte slåss/puttas, och inte ge henne uppmärksamhet när hon slåss/puttas (då istället ge enbart Maja uppmärksamhet)
- Säga typ " När du puttas tycker inte jag att det är roligt att vara med och leka. Jag vill bara vara med om du inte puttas"
- Försöka väcka "den empatiska sidan" typ "Kommer du ihåg vad ledsen du blev när Albin slog dig? Maja blir precis lika ledsen när du slår henne"...osv
- Försöka minska på situationer som kan utlösa konflikter mellan barnen
-punktmarkera
- styrda aktiviteter så det inte finns så mycket utrymme för att bli rastlös och vilja knuffas

Båda barnen upplever jag får mycket uppmärksamhet och tid med oss föräldrar. Båda får också egentid med oss regelbundet. Vi åker till öppna förskolan 3-4dagar/veckan när de är friska, och vi är ute mycket och träffar kompisar, så jag tror verkligen inte att de är understimulerade eller att My slåss/puttas för att vi ger henne för lite uppmärksamhet. Märker vi att det har varit lite mycket ett tag så är vi lyhörda för det och tar det lite lugnare i några dagar så att det inte blir för mycket intryck.

My är väldigt "snäll" och ganska "lillgammal". Med andra barn är hon väldigt uppmuntrande, inbjuder till lek, omhändertagande och social. Hon är rätt kontrollerad och skulle aldrig kasta sig i en hög med barn, som en del gör. Hon gillar inte när det blir buffligt och okontrollerat. Hon är inte den som andra bara kan köra över, men hon slåss inte heller för att få sin vilja igenom om hon inte är helt trygg i situationen. Jag tänker att hon nog måste kväva en del frustration under dagarna och att hennes sätt att hantera alla känslor kan bli att ge utlopp för dem hemma med Maja. Hon är också mycket verbal och säger ofta lite "förbjudna" och "dumma" saker med en arg ton och pilimarisk blick, typ "När jag kommer hem ska jag putta Maja". Ett tag var det mest verbalt, inte så mycket fysiskt, och då tänkte jag att även det var ett sätt att hantera alla känslor.

Nu blev det här jättelångt och säkert rätt rörigt. Men om ni har några tips på hur man kan hantera det här när hon puttar Maja, så är det välkommet! Antaligen är det väl bara att låta tiden göra sitt och hålla på sin linje.

//Julia

Jag har inga tips men så har vi det också, Emilia puttar också våran Maja mycket. Oftast känns det som att hon gör det för att hon blir frustrerad när Maja inte förstår vad hon vill, men ibland är det i mina ögon helt oprovocerat.

Något som Emilia har börjat med nu som gör mig galen är att hon skyller allt på Maja. Det var inte jag som som gjorde det (som hon inte får), det var Maja. Hur hanterar man det?

I maj ska Maja börja på dagis, till att börja med kommer hon gå två dagar i veckan (8-14). Vi kan välja mellan att hon går mån+tors eller mån+fredag. Vad tror ni blir bäst eller spelar det ingen roll?

Mina slass ocksa och vi gor ungefar som Freya och vantar ut det och pratar om det pa alla satt och vis. Fast nu ar Isaac sa stor att han slar tillbaka och knips ganska mycket ocksa. Vi ar aven noga med att saga till Sam att beratta for oss om Isaac slass istallet for att sla tillbaka sa vi kan prata om det. Vi ser aven till att den drabbade far mer uppmarksamhet an utovaren, sa att man inte star och skaller pa den ena nar det egentligen ar den andra som grater och behover trost.

Det gar nog over sa smaningom, och for det mesta ar de vanner och leker fint (men kraver "bevakning" i princip hela tiden).

KL

Jag måste bara få hylla Miltons förskola lite - igår när jag hämtade honom berättade personalen att han och ett till barn från hans avdelning ville äta mellanmålet ute - vilket de fick. Resten av gruppen hade suttit inne som vanligt. Måste passat Milton utmärkt, han skulle nog helst sova i tält så han inte missade en enda minut utomhus... :p

kl

Idag ringer vi till bvc, det visade sig igår att moa får jätteont i rumpan då och då, kommer plötsligt och hon får jätteont och sen går det över efter en stund. Jag trodde först att det var UVI men det är där bak och hon kissar utan att aja sig. bajsar bra och inte hårt/löst.

Hon klagar ju ofta på ont i magen så förhoppningsvis kan de kolla henne lite nogrannare nu och inte komma med det vaniga "det är vanligt med att de har ont i magen i den åldern" :crazy:

Hur har det gått?

Men vad less jag blir.
Hämtade Isak på dagis idag, när vi kom hem sade han att *namn* hade rivit honom i huvudet, sedan att han slagit honom. Det är inte första gången det händer och jag har pratat med personalen om det förut. Fick då svaret "ja hen är lite sådär, säg till om det händer igen"

Dessutom hade Isak blödigt näsblod idag, vilket ingen sade något om.

Jo jag blev lite irriterad när vi ringde till bvc först som enligt hemsidan skulle ha telefontid mån-fre mellan 9-10, men i luren sa de mån-tors, annan tid skulle man ringa till XX som har telefontid mellan 8-9.. alltså innan dem :crazy:

Ringde till vårdcentralen ist och fick höra att "det är inget alarmerande. Blir hon sämre i helgen får ni åka til Kalmarjouren. UVI KAN det inte vara för då hade hon haft hög feber. Alla barn säger att de har ont i magen nä de har ont nånstans för det är så centralt.".
När jag sa att hon säger inte alls att hon har ont magen när hon har ont nånstans utan är väldigt verbal och säger precis var det gör ont och hög feber behöver man ju inte alls ha, har pratat med flera som inte haft det och sa att jag ändå skulle upp och hade urin färdigt, ja då kunde jag komma för ett prov helt plötsligt...

Men det var helt rent, och när han gick för att prata med en läkare fick vi plötsligt en läkartid på måndag för läkaren tyckte det lät märkligt och ville kolla vidare,. En kvinnlig läkare, gissar att det var lite därför..

När man får feber brukar det vara mer alarmerande UVI, knäppt att VC sa så :/

Superbra att ni dock fick läkartid så ni kan kolla upp.

/ C med kroniskt återkommande UVI

Men vilket knasigt svar av vc, har haft uvi mågar gånger.
Men har aldrig haft feber av det. Oppas ni hittar orsaken till att hon har ont så ni kan få hjälp.

Men men, annars är barnen nöjda och glada för det mesta. My slår/puttar dock Maja rätt mycket (flera gånger dagligen). Någon som har förslag på hur man kan hantera det? Vi har försökt på massa olika sätt, det blir bättre i perioder men också värre. Just nu är det rätt balanserat :p

Vi har bl a provat att:
- Försöka uppmärksamma My på vad det är som gör att hon vill slåss/puttas genom att prata med henne om det
-Tydligt markera att det inte är ok.
- Ge My mycket positiv uppmärksamhet när hon inte slåss/puttas, och inte ge henne uppmärksamhet när hon slåss/puttas (då istället ge enbart Maja uppmärksamhet)
- Säga typ " När du puttas tycker inte jag att det är roligt att vara med och leka. Jag vill bara vara med om du inte puttas"
- Försöka väcka "den empatiska sidan" typ "Kommer du ihåg vad ledsen du blev när Albin slog dig? Maja blir precis lika ledsen när du slår henne"...osv
- Försöka minska på situationer som kan utlösa konflikter mellan barnen
-punktmarkera
- styrda aktiviteter så det inte finns så mycket utrymme för att bli rastlös och vilja knuffas

Vi har samma problem med L (3 år i maj) och J (9 mån). Det knuffas, nyps, bits, sparkas och allra helst när nån vuxen ser på :crazy: Precis som ni så har vi försökt med allt, men inget funkar - utom sambons senaste förslag. Nej, det är säkert inte godkänt enligt Jesper Juul och nej, det är inte pk - men det funkar för oss :cool:

När L slåss så säger vi till honom, 1-2 varningar får han. Sen tar vi en leksak för honom som han inte får tillbaka förrän äggklockan ringer (räcker i regel med ett par min), om han är snäll fram tills dess. Funkar skitbra för oss, vi har förklarat noggrant för honom varför vi gör såhär och han accepterar det. Nu räcker det oftast med en varning, innan han lugnar sig och låter J vara ifred. :)

Kl

I fredags fick vi äntligen bygglovet så vi kan komma igång med husbbygget. Håll tummarna för att allt flyter på bra nu så vi slipper bo så länge hos svärmor. Emilia har valt ut sitt rum på ritningarna, det ska vara rosa och lila. Så ska hon ha en kanin också, en riktig som ska vara brun och bo i trädgården. Det är bra att hon vet vad hon vill :). Igår var Emilias bästa kompis här och lekte, dom har känt varandra sen dom var pyttesmå och leker så bra tillsammans. Det blir tråkigt att flytta från dom men kompisen mamma har en kusin i närheten av där vi ska bo så jag hoppas att vi ses ibland ändå.

Åh vad roligt att ni fått bygg lov! Grattis! Hoppas bygget går fort, men det är ju rätt tid av året att börja.

Sam berättade precis att de har en skamstol på förskolan, och häromdagen hörde jag att de har det i skolan också... håll tummarna för att någon vill köpa vårt hus snabbt. Nästa vecka läggs det ut på nätet och veckan efter det i tidningen.

Någon som vet vilken av villervallas butiker i gbg som är bäst? Jag ska åka på turmässan med min kollega men hoppas få lite tid för shopping också. Min välling är nästan slut...

Vad gammalmodigt med skamstol.
Håller tummarna för att ni får sålt snabbt.

Idag är Isak hemma från dagis.
Han vägrar gå dit eftersom ett annat barn slår honom.
Har pratat med personalen som bara säger att "det är nog inte så farligt, det händer bara när de leker", "vi har ju hört det från flera" osv.
När nu flera verkar utsatta för det här barnet kanske det är dags att göra nåt. De verkar mest irriterade över att tvingas ta tag i det.

Men ska jag lämna Isak på dagis, vill jag veta att han är trygg där också.

Senast ändrad:

Håller tummar och tår, så kanske kanske kanske vi kan samlas hos Via sådär som vi pratade om för ehm 100 år sedan?

Vi var på inskolningssamtal idag och då berättade Ellas förskolelärare om en go sak som hände vid matbordet i går.

Ella leker mycket med en annan tjej på avdelningen och igår satte sig den där tjejen bredvid Ella, la handen på axeln och lutade sitt huvud lite och sa

- Ellaaa du är min allra allra bästa vän och Ella svarade - Det är du och jag :love:

Så jäkla goa är dom där två, ingen av dom har fyllt tre ens :D

Ang Villervalla i Gbg så gillar jag den som ligger i Haga ...

Senast ändrad:

Hade läkartid till Moa idag ju, och hon fick inte precis läkarskräck kan jag lova! Hon hade hur roligt som helst och tyckte det var superkul, allt från att kolla öronen, kolla halsen till att ta 4 rör blod!
När läkaren kom till väntrummet gastade moa över rummet "Vill du inte ha mitt kiss idag?"...

Babblade hela tiden om vad de skulle göra härnäst och om hur duktig hon var och att hon inte behövde så mycket blod, gullingen Sköterskan sa att det verkar vara en bestämd och tuff dam och att det syntes i ögonen direkt när hon kom in, det var lite kul att hon sa så för det var vad barnmoskan vid förlossningen också sa :D

Men de tog iaf allergitest och hon fick ett väldigt plåster och sen en pingvinstång i affären för att hon var så duktig :)
.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 292
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 268
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 928
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 767
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Äldre hund ändrat beteende
  • Akvarietråden V