Stora Snacktråden tre

Sv: Stora Snacktråden tre

Den där träffen hos Via, var den tänkt i år? Planera inte in nåt i mitten av augusti bara, jag vill vara med!

Jag också!

Isak stavar till sitt namn nu.
Han har en lek och lärdator där han ska skriva massa ord på tid, han klarar det jättebra själv. Även långa ord, han vet precis vilka bokstäver han ska ha och hur de ser ut. *stolt*

Jag tror den var planerad i år från början men det stör inte mej om vi väntar till nästa år.... Jag har ju lite att stå i.

Cala tack för tipset, ligger Hagabutiken i centrum eller hur kommer man dit från centrum? Åh, min första kärlek bodde i Göteborg så jag har härliga minnen därifrån!

Tack för tumhållningarna, jag berättar för er så fort det ligger ute. Tror ni jag får länka eller är det PM som gäller? Ingen större risk att jag smygannonserar liksom, eller någon här som tänkte flytta till Irland?

Nej den ligger i Haga ;)

Om man går från centrum mot järntorget, men kika på en karta...

Åh vi har ett problem här hemma som jag inte vet hur jag ska tackla. E vägrar att bajsa på toaletten och hon vägrar bära blöja, det är ett jäkla gissel och jag vet inte hur jag ska bemöta detta.

Ok, jag har googlemaps pa telefonen sa jag ska nog hitta :)

Jobbigt med bajseriet. Vill hon bajsa i byxan alltsa? Lata henne tvatta bort bajset fran byxorna sjalv kanske?

Kl

Igår presenterades statistik om barn i bil här. vart femte barn åker utan bilstol lämplig för åldern, det låter väldigt mycket tycker jag. Någon som vet hur siffrorna ser ut i sverige?

Fem barn dog i trafikolyckor, av dom saknade två bilstol.

Hittar ingen färsk statistik, men Sverige är världsledande inom trafiksäkerhet för barn.

I Sverige är det lag på att alla som åker bil ska använda bilbälte. Alla barn ska dessutom sitta fastspända i godkänt babyskydd, bilbarnstol, bältesstol eller bälteskudde till och med det år de fyller sex.

http://www.folksam.se/dpublic/a0346.nsf/vLookUpFiles/r6448.pdf/$FILE/r6448.pdf

sid 22 har du en jämförelse mellan Tyskland och Sverige exempelvis, som påvisar den otroligt stora skillnaden i trafikskadade barn.

Senast ändrad:

Här är det också hårda lagar men det hjälper ju inte om dom inte följs. I dom fallen där barnen saknade bilstol hade oftast inte föräldrarna bälte.

Här måste alla också använda bilbälte, barn ska använda bilstol upp till 145 cm längd. Sen skulle jag önska att bakåtvänt användes mer.

Såg förresten att skräckexempel häromdagen, en bebis i babyskydd så allt var bra så långt men babyskheder var vänt framåt och satt inte fast i bältet.

Senast ändrad:

Grattis på födelsedagen!

Kl

Jag sitter på tåget till göteborg efter en mysig kväll med mina kompisar och ett par glas vin för mycket.

Minst två av Sams fyraåriga klasskamrater åker till s skolan utan bälte alls. Helt sjukt. Jag ser ofta barn som står upp i mitten där bak. Man undrar verkligen hur folk tänker.

Helt sjukt!!

För några månader sen var mina svärföräldrar barnvakt, sonen var då 2,5 år. När det var dags för hemgång ville de bespara oss resan och det var ju snällt. Men deras lösning var att ha sonen i knäet hela vägen :crazy:

Har också en skräckistoria:
Våra grannar har en kille född mars 2009. Nr moa började på dagis nov -10 såg jag at han redan då satt i steg 2 stol - framåt. När de har andrabilen åker han i storasysters steg 3 stol.

Men jag blir faktiskt inte jätteförvånad, samma familj när vi var där och hälsade på första (och enda...) gången: Krossad flaska på köksgolvet med glas överallt och sen botten med diverse lisor stod rätt upp. Spjälsängen på översta hackent med en stol nedanför så sonen kunde hoppa i/ur själv, de berättade att de tyckte det såg så kul ut när han trillade nerför trappen ibland (:confused:) och sen när vi skulle gå kom pojken springande med en köttkniv. Jag skrek till och sprang fram och tog den från honom, hon reagerade med att säga: Ja han hittade knivlådan häromdagen:laugh:
Och då flyttar man inte på knivarna eller skaffar lås på lådan??!!

Behöver jag säga att jag kommer göra allt för att Moa inte ska vara där och leka framöver...

:eek: men hjälp!
Vad tänker folk med?

vad har ni för jackor på era barn nu?
Är på jakt efter en ny vårjacka åt Isak.

sen när vi skulle gå kom pojken springande med en köttkniv. Jag skrek till och sprang fram och tog den från honom, hon reagerade med att säga: Ja han hittade knivlådan häromdagen:laugh:
Och då flyttar man inte på knivarna eller skaffar lås på lådan??!!

:eek::rofl:

Jag vet att det egentligen inte är roligt, men det blir ändå tragikomiskt på nåt sätt - det låter som en familj hämtad ur Yrrol eller nånting. Ett under att familjen fortfarande lever och har hälsan!

Ja jag var så himla nära att berätta för nån högre upp, men blev starkt avrådd pga grannsämjan.. det var såna specifika händelser så de skulle fatta direkt att det var vi. men det grämer mig... och nu har de en 5 mån bebis.:crazy:

Sonen trillade i stentappan ute när han var runt året, de får som sagt springa i trappor hur de vill. Han spräckte upp huden runt halva skallen, men klarade sig utan skallskador som tur var...

En del tänker verkligen inte. En släkting till oss berättade irriterat att deras ettåring förstört vardagsrumsparketten därhemma - hurdå? Jo, de hade lämnat ett varmt strykjärn på strykbrädan, bebisen hade krupit dit och ryckt i sladden, och då hade strykjärnet dråsat ner och bränt parketten. Jäkla unge, var deras slutsats.:mad:

:eek: Själv skulle jag snarare tacka min lyckliga stjärna att det var parketten och inte barnet som fick ett brännhett strykjärn på sig, om man nu är så urbota slarvig att man lämnar en ettåring med ett varmt strykjärn på det sättet.

Men usch!
Tur att inte barnet blev träffat!

Frågar min fråga igen, vad har ni för vårjackor till era barn?
Är på jakt efter en ny åt Isak, han har växt jättemycket sista tiden så allt är för litet :p

Vi har följande

Skaljacka från PoP

Vindstopper från PoP

Fleecefodrade galonjacka från Crazy Kids

Idag var hon dock utan jacka helt, vi hade 17.5 grader här :D

Liknande trådar

Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 292
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 268
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 928
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 767
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Äldre hund ändrat beteende
  • Akvarietråden V