Stora Snacktråden tre

Sv: Stora Snacktråden tre

Vi köpte en billig dockbarnvagn när Ella fyllde 1, håller den håller den gick resonemanget. Vi hade väl tänkt att vi kan köpa en dyrare när hon är äldre om hon fortfarande vill ha. Men denna billiga vagn håller än och ser ny ut, Ella väger 15 kg och klättrar i och ur och är inte så lugn i hanteringen :D

På tal om något annat.

På en helg blev Ella helt blöjfri på dagarna, vad hände? Från att bara ha kissat på pottan en gång och alltid velat ha blöja på jämt, till att säga till, vilja ha trosor och är torr?

Jag är så häpen, på mindre än två månader har hon helt slutat med välling på kvällar/nätter och slutat med blöjor dagtid ( nattblöjan är oftast torr på morgonen ).

Min lilla unge...
2633_83756166640_593031640_2016089_651966_n.jpg

...börjar bli stor?
420781_10150561711496641_593031640_9294324_55042060_n.jpg

Senast ändrad:

Duktigt att hon slutat med blöjor. Vi väntar fortfarande på att Emilia ska sluta, vissa dagar går det men oftast blir hon bara ledsen om hon inte har blöja på sig. Hon säger själv att hon ska sluta när hon är 3 år för då är hon stor, vi får väl se :)

Jag tror mycket är för att Ellas "bästa kompis" inte använder blöjor längre utan går på toaletten ( förskolan ). Barn sporrar ju varandra :)

Det påverkar säkert mycket, på Emilias förskola är det bara några få barn som går på toaletten och här hemma har ju Maja blöja (även om hon gillar pottan också). På förskolan har dom en liten mini toalett som Emilia tycker är rolig, så dom dagar jag lämnar henne brukar vi gå in där först och den sitter hon gärna på (men bara med mig, inte med någon i personalen)

Barn sporrar ju varandra :)

Det var precis det som jag hoppades pa med mina tvillingar men icke ;)
Amber slutade med bloja nastan ett helt ar innan Chloe och Chloe var inte det minsta bekymrad over det :D
Men bada tva blev torra precis som din Ella, i princip over en natt. Och aldrig nagra olyckor sedan. Chloe slutade med napp samma vecka ocksa minns jag, och med nattbloja veckan efter. Jag tror att nar de ar redo, sa ar det enkelt!

Absolut det är nog lite både och, i alla fall för Ella.

Hon har ju gått på förskola med "kissande kompisar" sedan hon fyllde två år men har väl inte varit redo förens nu. Men när hon väl blev redo så hjälper det ju givetvis att hennes bästis har trosor på sig och är blöjfri :)

Det är ändå lite fascinerande ( tycker jag ) att det är så tydligt, icke redo --> redo.

Så skönt för er och Ella att slippa blöja! sam är ju torr på dagarna sen länge men har fortfarande blöja på nätterna. Ibland vill han sova utan och klarar flera nätter, sen helt plötsligt kissar han i sängen.

Skönt att slippa blöja.
Isak är blöjfri dygnet runt men man får påminna honom.

Han har börjat med nu att gå och ta sig/hålla på snoppen stup i ett.
Även när han inte är kissnödig. Spelar väl ingen roll eg, men tycker inte riktigt det är lämpligt vid matbordet eller när man är bortbjuden. Tips?

Ja vi säger det, men än så länge verkar det gå in och ut lika fort :p

Fy vad jag hatar väderomställningar! :crazy:
Min ena handled värker så jag tror jag blir galen!
Så fort vädret ändrar sig så värker mina leder, har alltid varit så men verkar bli värre med åren sas. Gaah!

Jobbigt :(

Jag har vaknat flera gånger inatt av att min högerhand sovit, och en gång kändes den konstig så då tände jag lampan och såg att den var nästan dubbelt så stor som normalt! :eek: Helt illröd och svullen, men sen kände jag hur det började bli kallt och vips några sekunder senare var den normal igen,skitkonstigt :confused:

Igår var vi och badade med min syster, hennes kille och hans 10 åriga dtter. Hon och Moa gillar verkligen varandra, och hon skulle vara med henne hela tiden :)

Jag höll på att garva ihjäl mig vid ett tillfälle, jag höll i Moa och hoppade, hon skrattade. Sen plötsligt ropade hon NEJ NEJ NEJ!
-Är det inte kul? Frågade jag
-Jo det är kul, men jag tappar trosorna!

Haha vad sött :D

Här vaknade jag i morse av att Isak kräktes.
Upp och trösta, byta pyjamas och bädda rent. Hann lagom lägga mig sedan var det dags igen, och igen och igen. Höll på en stund sedan gav det sig, under dagen har det varit lugnt så hoppas det fortsätter så.

Kl

En liten fråga bara av ren nyfikenhet... Hur mycket läser ni för era barn? Tänker kanske framförallt på er som har barn i 2-4 års åldern.

Vi spenderar flera timmar varje dag med att läsa för My. Hon är helt tokig i böcker! Just nu är Astrid Lindgren väldigt poppis; Pippi, Lotta, Nils Karlsson Pyssling, Barna i Bullerbyn, Emil, Jag vill också ha ett syskon, Jag vill inte gå och lägga mig...osv, men även Pettson, Alfons och Tomtebobarnen är populära. Hon lever sig verkligen in i sagornas värld och leker sedan allt som händer i böckerna. Hon är en riktig liten teaterapa!

Någon som har några boktips? Vi går till biblioteket regelbundet och har ett rätt stort utbud av böcker tycker jag, men det kan ju ändå vara kul att få lite tips. Hon gillar även små kapitelböcker.

//Julia

Förr läste vi flera timmar om dagen för L (2,5 år) men nu blir det bara en saga på kvällen. Han har helt enkelt tappat intresset :( Tråkigt, för både jag och sambon älskar att läsa.
Däremot så gillar han filmer desto bättre, och sen leker han det han har sett. En favoritscen är att vi ska hålla honom i axlarna och huvudet, ruska lätt och skrika "In i snickerboan sa jag!" :o

Vi läser så mycket vi hinner, men långt ifrån timmar. Vi snittar nog 2 böcker om dagen och läser gärna om ingrid, pettson och en saga om en tomte som jobbar på noaks ark men som blir en hustomte sen. Hm, vad läser vi mer... ABC resan gillar sam, och barbapappa. Vi är nog ute massor så vi hinner inte läsa så mycket. Tycker mest jag lagar mat och sanerar huset ändå för tillfället, och så frågar min chef om jag kan jobba mer...,

Jag önskar verkligen att vi hade ett bra bibliotek i närheten men det tar 25 min att köra till närmsta.

Mirre - hoppas isak mår bättre nu, stackarn.

Jadå det blev bra på förmiddagen sedan :)

Här har vi sådan tur att biblioteket håller på flyttar.
Så det hamnar på andra sidan väggen mot dagis, barnen kommer kunna gå direkt därifrån in till bibblan. Helt perfekt, de behöver inte ens gå ut. Toppen för Isak som älskar böcker :D

Vi läser saga/sagor varje kväll men skulle nog kunna läsa mer på dagarna också.

Just för tillfället är det Håkan Bråkan och bebismysteriet och Håkan Bråkan och den spökiga källaren av Olsson och Jacobsson som gäller. I bebismysteriet hoppar vi dock över hur bebisar blir till på riktigt, tycker det är lite tidigt för en treåring.

* En liten skär och alla ruskigt rysliga brokiga av Carin Wirsén. Gillar alla jag har läst i den serien, men E tycker bäst om denna.

*Fia och djuren böckerna av Catarina Kruusval.

*God natt alla djuren av Lena Arro och Catarina Kruusvall

*Alfons Åberg böckerna av Gunilla Bergström

*Snart har vi en baby av Gunilla Hansson. Kanske inte så aktuellt ämne för er? Men för oss är den jättebra och populär och inbjuder till många frågor.

Skulle kunna fortsätta skriva hur länge som helst! Älskar böcker själv, vi lånar och köper mycket till E. Läser varje kväll och lite mer dom dagar vi är lediga.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 292
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 268
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 928
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 765
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar