Stora Snacktråden tre

Sv: Stora Snacktråden tre

Boxboll var en bra idé, hellre det än att han förstör alla sina saker.

Cala jag är ju också jätteförtjust i JU och tycker att jag tänker på det mesta där. Vi är ju aldrig våldsamma och jag försöker alltid prata sansat istället och jag försöker alltid ge dem"nycklar" till att leka ihop istället för att ta bort en av dem, ofta med gott resultat. Men vi har fortfarande något sånt här utbrott per dag och jag skulle vilka hjälpa honom att lösa det. Jag var själv ett ganska aggressivt barn som ofta slogs om jag blev retad. Jag vill ju inte att han ska bli lika utanför som jag blev.

Isak är precis likadan.
Inte så att han gör något mot Rasmus, där är han omtänksam och väldigt beskyddande, men mot oss vuxna kan det bli både skrik och slag. Iof är Rasmus så liten nu också att de inte kan leka ihop än.

Calazirya: Det där var intressant läsning :)
Man får lite aha upplevelse av det

kl

jag behöver nog gå till Stadium och klaga på Moas overall. På insidan av benen har yttertyget börjat spricka, inte i sömmen utan nån cm ifrån, bå båda benen. Rätt dåligt på en Everest overall som bara är använd ett par månader.

Vad surt att den pajat redan.
Det ska du absolut klaga på.

Rasmus har upptäckt att det är mycket skönare att sova på mage än rygg.
Så det gör han mycket dagtid nu, men under uppsikt då.
Men på nätterna vill ju gärna vi sova också, men det törs vi inte när han ligger på mage.

Jag måste gnälla av mig lite på min svärmor, jag tror hon lever kvar på 1800-talet.

Vi var där i helgen och pratade lite om kindergarten val till Emilia. Vi berättade att på en får barnen inte lunch så här gick konversationen

Jag: På en får barnen inte lunch, men den verkar bra annars
Svärmor: Men lunch kan väl Emilia äta hemma?
Jag: Det bästa är om hon får lunch där
Svärmor: Varför då, vill du inte laga mat?
Jag: Det blir svårt eftersom jag tänker plugga eller jobba till hösten
Svärmor: Ska du? Varför? Vill du hellre jobba än att vara hemma med barnen?
Jag: I höst kommer jag varit hemma i 3,5 år, det räcker. Och så vill sambon gärna vara hemma lite mer med barnen och det kan han bara om jag också har en inkomst
Svärmor: Men det kan han ju inte, han måste ju jobba så han tjänar pengar till er och han jobb är ju viktigt och svårt att jobba mindre än heltid.

Då kände jag mig bara ledsen och det blev konstig stämning. Sambon har ett jobb som visst funderar jättebra att jobba mindre än heltid.

Jag förstår att du blev ledsen.

Jag tycker att ni gör helt rätt och jag hoppas att det löser sig för er med barnomsorgen på bästa sätt.

En liten tröstkram

Jag forstar att du blev ledsen. Jag lever ju ocksa i ett land som ar "lite" bakom (hahaha typ 50 ar!!!) och dar det for det mesta inte ar ekonomiskt forsvarbart att jobba som kvinna om man har mer an ett barn och inte har tillgang till en mormor som passar barnen gratis.

Jag har fatt hora samma ramsa som du manga ganger och forsoker snallt beratta att jag kommer fran Sverige, dar jamstalldhet ar viktigt och att jag tycker det ar viktigt att mina barn far en chans att vara hemma med sin pappa ocksa, samtidigt som det ar viktigt for mej och min utveckling att fa jobba/plugga. Sen forsoker jag att inte ta at mig sa mycket, det ar ju trots allt inte deras business.

Jag får försöka att inte ta åt mig men sättet hon sa det på fick mig att känna mig som världens dåligaste mamma. Nu pratar vi inte ens om att jag skulle jobba(plugga heltid utan barnomsorg finns bara till 14 så jag eller sambon måste hämta då.

Österrike ligger före många länder men efter Sverige. Fram till för bara några år sen fanns ingen barnomsorg för barn under 3 år men nu är efterfrågan stor och det byggs för fullt. Dom med små barn nu har en helt annan syn än vad våra föräldrar har så det ändras mer och mer, men det är inte helt enkelt att stå emot alla åsiker.

Jag visade svärmor en artikel i en föräldratidning. Den handlade om dom två genusförskolorna som finns i Stockholm. Svärmor läste och sa sen att det var väl inget speciellt, jag tycker också att pojkar får leka med dockor om dom vill. Tror hon missat lite vad det handlar om

Jag förstår att du blev ledsen. Det är bara att försöka skaka av sig sådant där :)

Uh tänk då vilken dålig förälder jag är som i denna stund sitter och väntar på en arbetsintervju som innebär att jag är borta från 6-18 i veckorna om det vill sig ;)

Sta pa dig, du och sambon har ju diskuterat det har och kommit fram till vad som ar bast for er, eller hur?

kl

Idag på föräldr-barn träffen pratade vi om trots och hur man hanterar olika situationer. Jag sa att om Emilia vägrar ta på sig jackan när vi går ut så slipper hon, hon får känna själv ute att det är kallt och med -10 grader tar det inte många sekunder innan hon ber om jackan. Jag fick stora ögon av dom andra, så kan man väl inte göra när det är så här kallt ute. Jag tycker det är att bra sätt att slippa bråka, eller?

Fungerar såklart inte på Maja, hon är för liten för att koppla ihop att frysa med jackan men för ett barn som lärt sig den kopplingen.

Så hade jag med gjort. Vi försökte vid ett tillfälle, men L tyckte inte det var kallt så han gick i bara tröja genom hela stan (10+ ute)... :cool:

Vi har inte haft problemet att E vägrar ta på sig, mer att allt tar sådan tid för hon ska göra allt själv ;)

Jag tror vi skulle försöka diskutera fram en kompromiss, men vill hon inte så får hon nog frysa lite.

Det gick okej på intervjun, det var konsultjobb så vi får se om det blir något.

Så gör vi med, än så länge är det dock bara diskussion om vantar eller inte. Svärmor var helt knäckt sist vi var där och gick hem i -5 och Iggy inte hade vantar på sig. Vi hann inte så långt innan det hördes "antar".

kl

Jag sitter här med ont i magen och väntar på att telefonen ska ringa. Emilia och hennes pappa är på sjukhuset. Dom busade och E vred sin handled på något sätt. Hon reagerade inte alls som hon brukar när hon gör sig illa (med skik) utan hon grät tyst och ville bara ligga och vila. Vi väntade för att de om det gick över men ingenting fick henne att glömma det onda, inte ens plåste eller låtsasmedicin så hon har nog verkligen ont.

Jag hade velat åka med henne men det var bättre att hennes pappa åkte, han kan språket och var med när det hände. Men det är riktigt jobbigt att sitta här hemma och bara vänta.

Men usch, stackars Emilia :(
Håller tummar här för att allt är bra med hennes handled.
Förstår att det är tufft och vänta. Hoppas hon är hemma igen nu

Liknande trådar

Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 292
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 268
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 928
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 761
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ny sits