Stora BPH, MH & MT tråden.

Status
Stängd för vidare inlägg.
På BPH så lekte hon ungefär som hunden på min film men hon sprang inte iväg så långt.
Ok så lite mer än normalt då? Ibland är det ju svårbedömt, men jag försöker skilja på allmän energi och leklust. En del hundar bär mest på föremålet medan de springer, andra springer och leker samtidigt och det kan se lika ut.

Spindeln dök upp igår på avelsdata! Väldigt nöjd med lilla sheltien!
29341

Nu är Frej anmäld till bph 31 maj. Jag är dock rädd. Inte för beskrivningen utan för att månaden innan vi skulle ha gjort bph förra året blev han skadad. Så det känns (logiskt - nja) som att risken är större att han blir skadad igen.

Jag har spenderat dagen på MH med "vår" senaste (sista?) schäferkull. Och det har aven varit några hundar av andra raser med.
Men alltså LEKER inte folk med sina hundar? Av sju hundar var det TVÅ som hade ok lek. De andra var synnerligen tråkiga och behövde övertalas till lek. En av dem började inte ens leka vid sista leken utan den fick de jogga med under de första skotten för att hålla den i rörelse och det var inte att den varit skiträdd tidigare utan bara jävligt ointresserad av att leka.

MH diagr 1.webp

Tindra har gjort MH och hon är inte helt olik en "standardgolden".

Jag tyckte hon uppförde sig väldigt trevligt både under och mellan momenten, men kan inte låta bli att fundera på hur mycket träning påverkar resultatet. Hon försökte t ex inte välta testledaren (duktig vovve!) och det har vi jobbat mycket på. I fjärrleken (och jakten) stod hon dryp stilla tills hon fick frisignal. Utan stadgeträning hade hon säkert försökt komma iväg. Att hon var helt stilla i aktiviteten hade nog en del att göra med att det var väldigt varmt, så hon tyckte nog det var skönt att ta igen sig en stund i skuggan. <i vanlige fall hade hon nog grävt och/eller tuggat kottar...

Vid overallen fick jag mig en tankeställare och insåg hur vitt skilt hundarna kan uppföra sig för samma betyg! Hon hukade och stannade, men sedan var overallen helt ointressant, om hon överhuvudtaget var nyfiken på något så var det på funktionären som dragit upp den. Alltså gick hon vid min sida och kom alltså inte fram förrän jag gick fram och då blev det ett väldigt flyktigt nosande på den. Så den 3:an skiljer sig väldigt från de skrämda hundar som försiktigt vågat smyga fram när matte är så nära!

Skramlet var inte heller särskilt imponerande. Hon gick direkt fram och tittade lite förstrött, men tyckte inte det var just något att undersöka. Däremot kastade hon en liten blick första gången hon gick förbi, så där fick vi en 2:a. (När jag gick med min andra hund hade jag ett elände att ta mig förbi den där jättespännande lådan, jag fick gå långt ifrån och så fort det skramlade och jag släppte kopplet rusade hon fram och undersökte!) Så frågan är om jag har en hund som är onyfiken eller om hon faktiskt väljer vad hon vill öda tid på!

På spökena kom det lite skall, sedan gick hon undan. Men det var ingen besinningslös flykt, utan hon höll sig rätt lugnt på samma avstånd allt eftersom spökena kom närmare. Först hos mej, sedan hos testledaren och till slut låg hon på husses fötter och gnagde pinne. Jag hoppas hon har samma inställning till t ex vildsvin...

Ja, jag lärde mej kanske mer om MH än om min hund, men som jag redan skrivit, hon var faktiskt förbaskat trevlig att ha med sig den där dan!

Vi blev iaf inte hemskickade. Jag kan inte riktigt koppla ihop det testledaren sa, siffrorna och spindeln. Jag känner inte riktigt igen min hund. Dragkampsintresse viste jag inte ens att det var aktuellt att mäta och kan inte hålla med att det skulle vara obefintligt (det är hunden som vid en träning med släpharen hängde kvar i luren när nästa hunds ägare bar ut den på banan igen)

29659

Fast reaktionerna på banparsonalen stämmer ju med ett litet vilt djur från skogen :angel:

Hm, jag har lite att klura på inför det där bph:t. I och med att vi reser kollektivt och sannolikt inte har någon som kan följa med och hjälpa till så är första frågan vad jag ska göra av hunden när vi kommer dit 😶🤔. Måste klura lite. Har aldrig varit på brukshundklubben i fråga heller så vet inte alls hur det ser ut. Kanske får jag skriva ett mejl och fråga lite runt det hela 🙄.

Kommer ha samma problem på när vi ska tävla i nosework :laugh:. Är dock mer folk jag känner då gissningsvis som kanske har en hand över ibland.

Varit och gjort bph med min hund idag. Har aldrig tidigare gjort eller sett ett sånt test tidigare, så det var en spännande upplevelse. Vart chockad över hur bra min hund skötte sig :love:. Hade förväntat mig kaos och skämskudde. Hunden har aldrig upplevt skott heller (förutom lite fyrverkerier på långt håll) så där hade jag ingen aning om hur hon skulle bete sig.
20190513_180458.webp

Jag tyckte att bph var väldigt intressant och ska leta efter tolkningsnycklar.

Dels var det lite av en väckarklocka att se hur hårt saker man lär dom sitter - Pysslingen tolkade banan som just en bana och man gör inte ifrån sig på appellplan. Så han höll på att explodera när han kom av plan.

Dels har jag fått lite att tänka på vad gäller mina preferanser vad gäller hund. Min, som inte studsar runt, fick lika i energi som en studsboll som gick samtidigt - och när jag tänker efter så gillar jag hundar med få-saker-gjorda-motor mer. Min har också mer argessivitet än rassnittet (om jag nu tolkar diagrammet rätt). Kanske kan man inte få den typ av motor jag vill ha utan en viss skärpa? Sedan funderar jag på om jag valde valpen vars energi bättre passar min läggning eller om jag format honom?

Sedan var det spännande för podengofolk gnölar lite över att så mycket handlar om att en främmande människa hanterar hunden. Och vem vill ha en lätt stulen hund? De bitarna tycker jag var jättebra, för det visar rasens egenart. De går med på det mesta - på sina egna villkor, dvs ingen ras för den som vill utbilda vårdhund eller har barn i kompisåldern. Att de är knäppisar vet vi ju - vi har valt rasgrupp 5.

😂 Du menar att det inte är bra med en hund som försöker hångla upp varje ny människa han möter? Ville skulle följa med vem som helst tror jag. 🙄
Jag menar att det är en egenskap som visas tydligt på BPH - och där det blir lite lurigt när folk vill ha "bra". Själv tycker jag att det är bra om olika raser är olika och jättebra om den här typen av test visar det - det gör det lättare för folk att hitta rätt ras och hund.

Fast vi som behöver hundpassning på dagarna kanske skulle satsa på "lätt stulet" :D

Jag menar att det är en egenskap som visas tydligt på BPH - och där det blir lite lurigt när folk vill ha "bra". Själv tycker jag att det är bra om olika raser är olika och jättebra om den här typen av test visar det - det gör det lättare för folk att hitta rätt ras och hund.

Fast vi som behöver hundpassning på dagarna kanske skulle satsa på "lätt stulet" :D
Ja det är jättebra att det blir tydligt, min ras är inte så homogen på den punkten, vissa är rätt ointresserade av andra än sin egen förare medans vissa älskar alla. Villes syskon är rätt lik honom och älskar alla. ;) Men folk väljer rasen utifrån andra kriterier än tillgänglighet. ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 783
Senast: Maniac123
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 465
Senast: Ragdoll
·
R
Hundavel & Ras Försöker hitta en hundras som kan passa mig men hittar alltid något fel. Fel som i att trots att t.ex. rasbeskrivningen låter vettig så...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
15 442
Senast: Raderad medlem 148099
·
Hundavel & Ras Jag kan för mitt liv inte förstå denna stora tilltro till MH/BPH? Alla jag känner som göra sådana tränar ju inför dem så det säger ju...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
10 518
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar