Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hur mäter man detta med matintresse?
Vad säger ni om denna? Tollare, tik, 14 månader och 22 dagar vid beskrivningen.
Jag hade inte varit missnöjd med ett sådant MH.
Intressant. Det är en avelstik med en kull efter sig. Har en del kontakt med uppfödaren som hjälpt mig väldigt mycket och som verkar vettig. Alltid långa och utförliga svar, verkar avla med mål som är viktiga även för mig etc. Hon ska ev försöka få låna den här tiken till ytterligare en kull.
Jag kan/förstår inte så mycket om tollarnas mh/bph ännu men försöker läsa på så gått det går för att hitta något vettigt. Tyvärr verkar det ju avlas på en hel del skit...
Vad säger ni om denna? Tollare, tik, 14 månader och 22 dagar vid beskrivningen.
Jag skulle vilja se mer på 1b och 2c. Tycker det finns en antydan till social försiktighet mot figguranten.
Annars rätt okej. lite låg lek för min smak.
Bra mh, bra avreaktioner.Vad säger ni om denna? Tollare, tik, 14 månader och 22 dagar vid beskrivningen.
Vad menas med 1b? Kontakt samarb "följer med motvilligt"
Menar du social försiktighet som i reservation eller är det en mer negativ försiktighet? Tänker i och med att tollaren enligt rasstandarden är reserverad. Förstår hur du menar med leken och håller med! Letar ivrigt efter det.
Precis som @Tonto säger. Summerar man ihop det med den låga leken så får jag en stark hint av att den här hunden inte är helt bekväm med okända.Vad menas med 1b? Kontakt samarb "följer med motvilligt"
Menar du social försiktighet som i reservation eller är det en mer negativ försiktighet? Tänker i och med att tollaren enligt rasstandarden är reserverad. Förstår hur du menar med leken och håller med! Letar ivrigt efter det.
Precis som @Tonto säger. Summerar man ihop det med den låga leken så får jag en stark hint av att den här hunden inte är helt bekväm med okända.
Det är svårt att säga vad som är bra eller dåligt eller exakt vad poängen bedyder utan att ha sett MHt irl. Sen vet i te jag vad som annses bra för rasen. I min ras hade det inte sett bra ut alls eftersom man vill att en hund ska jobba mot figge utan att tveka.
Jag har träffat på ett flertal Tollare som varit obekväma med människor och haft nära till tänder så just när det gäller det sociala så är jag tveksam. Men som andra sagt, fina avreaktioner, nyfikenhet finns och rätt bra gripanden. Dock är sociala bitar och samarbete megaviktiga för mig.
Hade varit intressant att se MHt följas upp av ett MT. En del unga hundar kan tycka figgen är lite jobbig när hen kommer nära och känns stor över dem. Sånt försvinner snabbt när man börjar gå kurser och är ute mer bland folk.
Man ska veta att samma sifror på ett MH kan betyda olika reaktioner på olika hundar.
Vi ska exempelvis låna in en tik med trea på skott. Det kan ju verka väldigt oseriöst på pappret.
Tiken är absolut inte skotträdd. Tvärtom. Hon har en stor nyfikenhet på ljud och vill gärna fram och undersöka. Hon går igång på skott med positiv aktivitet. Hon har både gjort BH-prov och ett grymt MT under skott. Men ser man bara MHt så är det lätt att dra vissa slutsattser.
Nu kanske det låter som jag "inte tror på" MH men så är det absolut inte. Jag är en stark förespråkare. Men för att få en så korrekt bild som möjligt av individen behövs det att man ser mer än bara siffrorna på just den individens protokoll. Föräldrar, syskon och helst ett MT är nästan nödvändigt.
Just detta med att MH bör följas upp med ett MT tycker jag är viktigt eftersom det speglar hur en hund kan mogna/formas/utvecklas från råmattrial till färdig produkt sas. Synd att inte BPH har något liknande ännu.
Hunden hade inte så stor lust att följa med en okänd person som tar kopplet och går iväg med hunden.
Det är väldigt intressant att du nämner detta med skott! Pratade nämligen med en tollaruppfödare idag som nämnde samma sak. Hon sa att hon inte har något att avla på nu på några år. Delvis för att den kullen som var närmast i lämplig ålder var så spretig på Mh:et. Hon menade på att det främst hade med att kullen hade hög nyfikenhet och att flera av hundarna hade sprungit och letat efter skytten. Jag blev då fundersam och undrade över om det kunde vara så att man får högre på skott pga sådant?
I övrigt sa hon också att kullen var i minsta laget för hennes smak. Men hälsomässigt var kullen väldigt trevlig då samtliga 8 hundar var röntgade med A höfter och ED 0 (även i övrigt inga sjukdomar, allergier vad jag vet etc) så hon var något bekymrad över att Mh:na på pappret kanske inte såg så bra ut pga spretiga skott.