"språkresor på gott eller ont?"

J

jumanji

Jag är väldigt skeptisk till dessa språkresor utomlands, har fått för mig att det är mest "fylla" som gäller, har jag fel eller? Dottern 15 år har börjat intressera sig för dessa språkresor men jag vet i f**n om vi törs släppa iväg henne!?
Nån som har erfarenhet av detta? Har din tonåring varit iväg på någon spårkresa? skriv gärna och berätta.

jumanji
 
Sv: "språkresor på gott eller ont?"

Mina flickor ville väldigt gärna åka på språkresa när de var r unt 15 års åldern. det fick de inte.

Grannens dotter var förra året i Frankrike och det var väldigt bra, men så var hon också lite äldre, då var hon 18.
 
Sv: "språkresor på gott eller ont?"

Jag hade nog väntat ett par år till innan jag skickat iväg dottern. 15 tycker jag känns väl ungt! Tror dessutom att man får ut mer av en sådan vistelse om man är lite äldre.
 
Sv: "språkresor på gott eller ont?"

Jag var på språkresa när jag var 16.
Första dagen gjorde dom klart att alkohol absolut inte får förekomma överhuvudtaget, redan samma kväll var det naturligtvis ett par killar som ändå drack några drinkar och dom skickades hem dagen efter.
Det var lagom avskräckande för oss andra så jag och mina kompisar drack inte en droppe på hela månaden, jag tror faktiskt inte någon annan i gruppen gjorde det heller.
Att vi sedan smugglade ner några flaskor i väskan dagen innan hemfärd är ju en annan sak, då skulle vi ju ändå åka hem ;)
 
Sv: "språkresor på gott eller ont?"

Jag var på språkresa när jag var 17år.
Det var i princip bara fylla som gällde, ligga och steka sig på stranden på dagen och så fort solen gick ner så var det bara alkohol för hela slanten.
När man gick på lektionerna (som fö var av grymt dålig kvalité) var man i princip ensam där.

Jag var i Nice och åkte med EF.

Rekomenderar att man är minst 18år.
 
Sv: "språkresor på gott eller ont?"

Jag var på språkresa när jag var 15, åkte till Oxford med STS. 99% av alla svenskar som var där var där för att supa. En massa av de andra, från Italien, Spanien och Frankrike, knarkade där.

Men sen beror det ju på hur ens barn är, jag menar, jag var där när jag var ung men jag drack ingenting för att jag blivit fostrad till att inte dricka så tidigt. Så jag lärde mig engelska och hade kul, fastän jag inte drack som alla andra.


Tillägg: ledarna visste att alla drack men ingen blev hemskickad. när vi satt på en pub en kväll så kom ledarna till och med dit. den enda som blev hemskickad när vi var där var en spanjor som blev så packad att han däckade (halvnaken) i värdfamiljens trädgård.
 
Sv: "språkresor på gott eller ont?"

Jag åkte på språkresa när jag var 16, men lite annorlunda: jag åkte till en internatskola och gick med de engelska eleverna tre veckor. Det var väldigt lärorikt, och kul! Vi valde då mellan det och en "vanlig" språkresa, och jag tror att jag fick ut betydligt mer, både språkkunskaper och annat, av min resa. Där fanns inga andra svenskar, så jag pratade inte ett ord svenska under de tre veckorna.
 
Sv: "språkresor på gott eller ont?"

Jag var på två språkresor som tonåring. Första var med ett större företag (kommer inte ihåg vilket) då jag var 14 år. Vi var 3 svenskar som bodde i samma familj och till och med läraren pratade svenska. Skulle själv aldrig släppa iväg en 14-15 åring på en sån resa.
Andra gången var strax innan jag blev 18 år och genom ett litet företag som riktade sig först och främst till vuxna. De tog inte emot någon under 17 år. Alla lärare var engelska och det var väldigt få svenskar. Helt annan standard på både undervisning och aktiviteter. Detta var verkligen en språkresa och ingen nöjesfärd. Även om det var väldigt kul. Jag uppskattade den senare resan betydligt mer än den första.
 
Sv: "språkresor på gott eller ont?"

Jag var iväg på en språkresa när jag var 14 år, tog inga lektioner alls (fanns att välja till tror jag) utan jag bodde hos en irländsk hästfamilj mitt ute på landet. Trots att jag inte pluggade när jag var där tycker jag att jag lärde mig mycket! Jag var inte den enda gästen där men jag var den enda som pratade svenska. Absolut inget festande på den resan, desto mer ridande och pyssel med hästarna :)
 
Sv: "språkresor på gott eller ont?"

Jag var på språkresa när jag var 15, med en arrangör som hette Anglolang. Var i princip den enda från Sverige där, åkte dit på egen hand (mellanlandade i Köpenhamn, tog tåget från flygplatsen till staden jag skulle bo i). Jag var där i två veckor, drack inte en droppe alkohol (det intresserade mig inte alls), blev säkrare på engelskan och inte minst lärde jag att klara mig på egen hand, eftersom man inte åkte i grupp med massvis med andra svenskar.
 
Sv: "språkresor på gott eller ont?"

Tror det beror lite på vilket bolag ni åker med. EF har ju ganska dåligt rykte när det gäller det där...
 
Sv: "språkresor på gott eller ont?"

Jag var på språkresa med E* i Los Angeles när jag var 15-16år (1998). Med på denna resa var ungdommar 14-18 år och samtliga bodde i värdfamilj. Vid hade strängt förbud mot alkohol och det var inget supande.
På midsommarafton var en del av oss lite bittra och funderade på om vi kunde få tag på alkohol men då det p.g.a. åldersgränsen på inköp av alkohol inte bara var att gå in i en affär och köpa så slutade det med en alkoholfri kväll. På min 16 årsdag ville min värdpappa bjuda mig på en öl för att fira men jag tackade nej då jag var rädd att bli hemskickad :)

Under denna resa var det arrangerade aktiviteter och utflykter nästan alla kvällar och gruppen var ganska liten (ca.30 pers) vilket jag tror bidrog till alkoholfriheten. Så en resa till Californien rekommenderas!

Negativit var dock attt engelskaundervisningen var av låg kvalite men i gengäld lärde vi oss massa om amerikansk kultur och levnadssätt istället.
 
Sv: "språkresor på gott eller ont?"

Mn syster åkte till Malta med EF, och de söp i 3 veckor. Boendet var sämre än uselt, och det hela kostade en hel del deg.

Jag åkte till en familj på Irland där jag red och umgicks med barnen som var i samma lder som jag. Familjen var bekantas bekanta, och jag lärde mig otroligt mycket engelska. Jag skulle aldrig betala till en firma som jag inte var helt säker på var seriös.

Hela konceptet med att icke-engelsktalande studerar tillsammans gör ju att sprkinlärningen blir SÅ mycket sämre s jag skulle försöka f iväg ungen till ett ställe där hon är tvungen att prata det valda språket.
 
Sv: "språkresor på gott eller ont?"

Hm, jag var på språkresa när jag var 16, till storbritannien med STS.
Min "grupp" hörde jag inget speciellt om vad gällde fylla mer än att två killar drog till en pub två kvällar innan hemresan och drack sig ordentligt fulla...togs ju självklart på bar gärning av en STS-ledare och det som hände var att de fick utegångsförbud fram till hemresan, de missade alltså vår shopping i London och fick sitta på vandrarhemmet istället.
Sen var det en grupp som reste med EF, de hade haft beachparty och mer än hälften av gruppen hade druckit sig fulla och några hade tom. fått åka till sjukan för att magpumpas, men vad jag vet så skickades ingen hem (vilket var den stora "varningen" för alla om man drack).
Vad jag har förstått så är språkresa mer nöje än nytta så att säga, jag hade grymt kul men tyckte inte jag lärde mig så speciellt mycket.
 
Sv: "språkresor på gott eller ont?"

Jag har en kompis som åkte på språkresa till Malta när vi var i 16årsåldern. Det var sup varje kväll och slutade mycket illa för henne.

Jag blev "skickad" till england där jag bodde en vecka hos några bekanta till min pappa. Där lärde jag mig en massa om hästar och fastän jag var extremt blyg så tog jag med mig en massa språk- och kulturerfarenheter därifrån. Veckan efter det skickades jag till ett ridcenter (yorkshire ) där det var väldigt blandat med ungdomar. De jag hängde med var hängivna ridsporten och jag såg iaf inget drickande där. Jag var enda svensken men hade väldigt skojj med folk från Italien, Belgien och USA i varierande åldrar.
 
Sv: "språkresor på gott eller ont?"

KL

Nu var det ju ett tag sedan men jag var på språkresa en gång till Brighton och en gång till London med EF när jag var 15-16 år. Bägge resorna var alkoholfria, och under den resan till Brighton skickades två tjejer hem på grund av att de hade tagits på bar gärning.

Visst förekommer det säkert fylla, men det gör det ju här hemma bland ungdomarna också. Själv kommer jag nog, om vi har råd, att släppa iväg våra ungdomar, jag tycker att det positiva överväger det negativa, att man växer som person, får ta eget ansvar och klara sig själv och så. Det var en otroligt bra period för mig i alla fall, som innan hade lite taskigt självförtroende.
 
Sv: "språkresor på gott eller ont?"

Det beror väl på hur ditt barn är.

Både jag och en av mina systrar åkte på språkresa när vi var 15 (andra systern var inte intresserad och fick pengarna istället).
På min resa lärde jag känna ett gäng helt underbara kompisar och hade jättekul! Fick se delar av England där jag inte varit så mycket tidigare.
Undervisningen i min grupp (den "svåraste") var väl OK, men jag hörde att de som hamnade i grupperna under hade det sämre (de hade svenska lärare, vi hade inhemsk). Jag lärde mig inte jättemycket engelska, men det var oerhört peppande att upptäcka att jag klarade mig själv; kunde prata med expediter, beställa mat och så vidare.

När det gäller alkohol så är det klart att det existerar. Fundera på hur ditt barn förhåller sig till alkohol i vanliga fall. Mina föräldrar tvekade inte på att låta mina syskon åka, vi uppför oss inte perfekt men de vet att vi inte är korkade.

Om man ska låta sitt barn åka så tycker jag 15 är en lagom ålder. De flesta på resan då jag åkte (10 år sedan) var fjorton-femton. Det var två stycken i min grupp som gick på gymnasiet och vi andra förstod inte riktigt varför de valt att åka på (traditionell) språkresa.
 
Sv: "språkresor på gott eller ont?"

Jag tror det är bra att vara några år äldre. Då kanske de kommer underfunn med att pengarna som lägger ner på en språkresa kan användas till så mkt annat som är nödvändigt. Kanske en resa till england nån weekend med kompisar när man är 17/18. Eller så sitter intresset kvar och då är ju tjejerna större och kan ta mer ansvar. Dessutom kan de välja nåt där undervisningen är mer intensiv vilket den inte alltid är på t. ex. EF och STS där det kan bli mkt lek vad jag har hört.
 
Sv: "språkresor på gott eller ont?"

Tack för alla svar, jag är fortfarande kluven, även om min dotter inte "festar" ännu (tack gode gud för det) så är det ju lätt att falla för trycket när man är ett gäng "själva" utomlands. Försöker nog dra på det åtminstone något eller några år till. Det här med att det är en sk språkresa tror jag för ungarna är mindre viktigt tror att de ser det som en semester utan föräldrarna, ungarna idag är ju enligt mig väldigt duktiga i engelska, märks när man är på semester utomlands, t.o.m vår son (10 år) beställer själv maten när vi äter på restaurang, så jag ser nog mer en språkresa som ett sätt för ungdomarna att få testa att klara sig själva och ha kul (utan sprit) utan att föräldrarna är ett steg bakom.
jumanji
 
Sv: "språkresor på gott eller ont?"

Jag var på språkresa när jag var 16, skulle fylla 17 samma år. Det förekom ingen alkohol, man skulle även vara hemma hos värdfamiljen vid en viss tid på kvällen. Jag åkte med STS.

Däremot lärde jag mig ingen engelska alls. Vi hade lektioner förmiddagar men det var för låg nivå för mig. Man pratade mest svenska med sina svenska kompisar. Vi pratade inte så mycket med värdfamiljen heller. Lite när man åt middag men inget som gjorde att jag lärde mig något nytt.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
16 393
Senast: Badger
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 584
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 761
Senast: alazzi
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 533

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp