"språkresor på gott eller ont?"

Sv: "språkresor på gott eller ont?"

Det ger kanske mer om du skickar iväg dottern till ett ridläger, elelr något annat läger som hon är intresserad av. I det land där hon vill lära sig språket bätter. Då MÅSTE hon prata språket eftersom risken att det ska vara andra svenskar där är minimal. Är man femton så klarar man (iallafall jag) att ta båten/flyget över till england och ta ett tåg eller en buss dit man ska.
 
Sv: "språkresor på gott eller ont?"

Jag var själv på språkresa till Tyskland mellan 9an och gymnasiet.
Det var mycket fylla men jag hade det trevligt och lärde mig tillräckligt med Tyska för att klara en 4a i första året C-språk utan att lyfta ett finger.
Vilket var målet med resan.

Min dotter kommer nog att åka nästa år mellan 2an och 3an på gymnasiet för att förbättra sin Spanska.
Hur och vart får vi se.
 
Sv: "språkresor på gott eller ont?"

KL

Åkte när jag var 15 på språkresa till Malta med STS. Ingen vidare engelsakundervisning, men var ju där ett par timmar om dan iaf. De flesta var svenskar så mkt svenaska blev det. Lärde mig ingen engelska direkt, men blev av med min första kyss och började röka. Och kostade mina föräldrar en 15 papp, så inte alls värt det egentligen. Men roligt hade jag :p
 
Sv: "språkresor på gott eller ont?"

Traditionella språkresor är , enligt min erfarrnhet, inte värda pengarna. Undervisningen är av mycket låg klass och boendet ofta tveksamt .Värdfamiljerna får så lite betalt, och många researrangörer slåss om de värdfamiljer som finns, så risken är stor att man hamnar i en trist familj som ser den inneboende som en intäktskälla som helst inte ska dra några kostnader ( min son fick höra att han åt för mycket...) eller kanske i en familj som inte har språket i landet som modersmål (har båda mina barn råkat ut för). Ledarna är ofta släpphänta, och har ungarna inte varit på fyllan innan de åker iväg så lär de garanterat bli det under språkresan.

Försök hitta någon annan typ av utlandsvistelse åt din tonåring, genom bekanta eller så, det är troligen mycket tryggare.
 
Sv: "språkresor på gott eller ont?"

kl
Hoppar in från U

Jag var på språkresa förra sommaren till Texas, USA i en månad. Jag var då 15 år. Jag har dock inga erfarenheter av företag som anårdnar språkresor utan jag åkte till min lådsaspappas avlägsna släcktingar och deras kompisar. Jag lärde mej otroligt mycket och ångrar mej nästan att jag var så emot det till en början, men nu är det det bästa jag någonsin har gjort i mitt korta liv.
Jag anser att de företag som anordnar språkresor och likanande har relativt dålig koll på vad som egentligen händer. Själv skulle jag aldrig åka iväg med dessa företag och inte heller släppa mina egna barn på dessa.
 
Sv: "språkresor på gott eller ont?"

Självklart finns det skötsamma ungdomar. Jag menar bara att många kan bli svårt frestade av kombinationen grupptryck, billig alkohol och bristfällig vuxenkontroll.
 
Sv: "språkresor på gott eller ont?"

Jag åkte till Isle of Wight med STS när jag var femton. Jag var full tre veckor i sträck och undervisning såg vi knappt röken av. Det var mest ligga på stranden på dagarna och dricka sprit på kvällarna. Att få tag på alkohol var hur enkelt som helst. Vi köpte starkcider i vanliga livsmedelsaffärer. Boendet var okej för min del, men vissa av mina reskamrater hamnade på värre ställen.

Vi fick ju också åka till London där vi bodde på ett riktigt sunkigt vandrarhem. Tanken var att två av samma kön skulle dela rum, men vi bytte lite emellan så jag sov tillsammans med killen jag träffat på resan och jag var inte den enda.

Jag hade förvisso riktigt roligt på min resa, men aldrig att jag skulle släppa iväg mitt barn ( om jag hade några).
 
Sv: "språkresor på gott eller ont?"

Jag ska på språkresa och jag är 12 år . men nej, det är absolut INGEN fylla , inge droger eller något , då blir man hemskickad på en gång , ledarna tar hand om barnen under hela resan , jag ska själv åka i år :D jag tycker du ska släppa iväg henne, det finns dom som släpper iväg vid 10 års åldern också .
 
Sv: "språkresor på gott eller ont?"

Jag har varit på språkresa sommaren mellan åttan och nian, men jag var inte på en kursanläggning utan en familj och trivdes oerhört bra. De hade djur där.
Mina bröder åkte sommaren innan sexan eller efter sexan, kommer inte ihåg och de var på en kursanläggning istället men trivdes oerhört bra.
Samtliga vi barn växte oerhört av resan. :cool: Det går ju att fixa så att det blir intresseinriktat och då tror jag det inte behöver bli så mycket fylla.
 
Sv: "språkresor på gott eller ont?"

Jag ska på språkresa och jag är 12 år . men nej, det är absolut INGEN fylla , inge droger eller något , då blir man hemskickad på en gång , ledarna tar hand om barnen under hela resan , jag ska själv åka i år :D jag tycker du ska släppa iväg henne, det finns dom som släpper iväg vid 10 års åldern också .

Ärligt talat, detta med att "bli hemskickad direkt". Existerar det i praktiken? Gissar att det då är företaget som får stå för ombokning av biljett och kan de bara skicka hem barn ensamma sådÄR? tÄNK OM DE INTE FÅR TAG PÅ FÖRÄLDRARNA PÅ NÅGRA DAGAR(/ DE ÄR PÅ SEMESTER, VAR SKA DE DÅ SKICKA BARNEN? (oj, det blev versaler) Har någon varit med om att det verkligen skickats hem barn från språkresor?
 
Sv: "språkresor på gott eller ont?"

Har någon varit med om att det verkligen skickats hem barn från språkresor?

En kille blev hemskickad från min språkresa, de hittade honom aspackad, halvnaken i en trädgård. Hur det fungerade rent praktiskt med föräldrar och flyg och så vet jag inte, jag vet bara att han fick åka hem en vecka före språkresans slut.
 
Sv: "språkresor på gott eller ont?"

Min dotter,18 år åker nu i slutet av maj till en Naturbruksskola i Skottland,3v,och ska göra sin APU(praktik)!

Och där finns det regler också om alkohol,och är hon så,nu får ni ursäkta uttrycket..:eek:,men är hon så jävla puckad,att hon dricker och blir hemskickad,då får hon skylla sig själv!
Och jag tror att hon vill utveckla jordbruk och häst och språk,så hon sumpar nog inte den chansen! Man får lära sig att stå emot ev kompistryck,och det är ju ändå så,att dom flesta sköter sig på språkresor,rötägg finns det alltid,även hemma på skolan,i arbetslivet,ja överallt,men det är alltid dom som det pratas om!
För det hörs på henne,och hon är ingen större festprisse hemma,men man vet ju inte borta,men som sagt,hon förstör för sig själv!
 
Sv: "språkresor på gott eller ont?"

*hoppas in från u*

ett litet tips bara - sts har mycket bättre koll på sina "elever" än vad EF har. civila kontrollanter etc. hos EF får du göra i princip vad fan du vill, jag har kompisar som var i oxford och torquay med EF och satt och söp tillsammans med sina lärare på kvällarna.
 
Sv: "språkresor på gott eller ont?"

Det får du göra hos STS också. Vi träffade på ledarna en kväll när vi varit ute och supit och det blev ett allvarligt snack dagen efter, men inte behövde vi åka hem.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
16 393
Senast: Badger
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 584
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 761
Senast: alazzi
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 533

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp