Peppig tråd
@TygerTyger!
Jag har alltid levt +/- 0, lagt alla pengar på häst sedan jag började få veckopeng och har helt enkelt bara ökat min förmåga att göra saker för min häst till ofta strax över min inkomst
och haft ångest över pengar VARJE månad.
Corona gjorde att vårt företag där jag är anställd (med en månadslön under 30 brutto men väldigt varierande OB pga 3-skift) gick väldigt bra och i vintras hade jag (efter ännu en månad med otroligt lite pengar kvar) fått nog och bestämde mig för att styra upp min ekonomi. Jag visste vi skulle få fler bonusar/ATF osv och ville framförallt förhindra att jag bara spenderade dem (på hästen men ändå
).
Jag avslutade kreditkortet (som jag dock alltid betalade allt på men det gav inte tillräckligt överblick för mig), skaffade ett peppigt vanligt kort med min häst på och gjorde min första lilla plan ever över hur jag nog HADE velat att min ekonomi såg ut. Bara att få en vettig överblick gjorde nog 95 % av jobbet för mig!
Kunde direkt efter första extra pengarna (ATF i februari jag har som mål att ta ut i tid men aldrig haft råd med, förhoppningsvis 2022 eftersom min plan än går väldigt bra
) börja betala av på mitt sista (förutom CSN) lån (till föräldrarna jag fick för att kunna flytta ifrån mitt senaste förhållande och som de tjatar om är ingen panik men var ju 3.5 år sedan så vill ju bli klar
) och har lagt upp en plan för det lånet över 3 år.
Min plan sedan dess har varit:
* 10 kkr kvar på lönekontot när nästa lön kommer.
*20 kkr på ett nollräntebuffertkonto i samma bank (når nog upp till det nästa lön). Hit har jag att 2000 kr dras automatiskt på lönedagen tills summan är uppnådd.
*50 kkr på ett sparkonto utan tillagt uttagskonto med högsta räntan jag hittade då och enkel månad/enstaka insättning, blev SevenDay som hade 0.85 % men sänkte till 0.80 % 1 juni. Bara för att börja satte jag in 1000 kr och startade månadsöverföring på 100 kr.
*Max 50 kkr på ett ISK-konto hos Avanza (eftersom det då är avgiftsfritt). Jag skapade en egen hållbarhetsstämpel för fonder (det var jättelätt och kul
) och köpte lägsta andelen av alla dem (5 st), 3 av Avanzas fonder, en fond som en kollega rekommenderade och en av deras fondrobotar (långsiktig). Satte nog in typ 1000 kr som start och startade månadssparande till Avanzas 3 fonder där de delar lika på 100 kr. Efter någon månad när jag kände jag hade koll på pengarna så gjorde jag en automatisk överföring av 200 kr direkt till ISK-kontot. Jag tycker det är jättekul att kolla i appen varje dag men vill absolut inte handla med aktier eller så men ville placera ut dessa 200 kr/mån på valfritt sätt från gång till gång. Första gången blev det en utdelningsaktie för jag ville testa det och de andra gångerna har jag bara lagt in i några av de som gått bäst från start.
*LYSA hade jag läst så mycket gott om så jag startade en fondrobot där med 1000 kr men har ingen månadsöverföring dit utan tanken var mest att testa och att kanske det är nästa steg att spara i längre fram. Den har jag inte kollat till alls faktiskt.
Sedan gjorde jag lite översiktliga blad i min kalender över avbetalning av lånen, sparandemålen osv. Allt för att ekonomi och sparande ska vara något positivt för mig, inte skapa osäkerhet och ångest och göra det svårt att förstå. Trivs faktiskt superbra såhär 6 mån senare!
Så jag fokuserar alltså nu på att se till att få en buffert i min vanliga bank samtidigt som jag sparar lite hos SevenDay och Avanza. Nästa steg blir att nå de 50 kkr i SevenDay men jag ökar nog insättningarna till Avanza lite parallellt.
Jag besparar också i HSB 500 kr/mån (pga det ger max köpoäng) sedan några år tillbaka och det låter jag bara fortsätta utan att kolla till eller så. Vill bara åt köpoängen men vet inte heller hur jag vill bo i framtiden. De hade fn 0.40 % ränta men det är inget jag vägt in.
Egentligen är jag TOTALT emot att tjäna pengar på pengar, tycker inte alls om tanken. Jag behövde främst få undan pengar någon annanstans för att inte hela tiden spendera dem och hitta sätt som motiverade mig till det.