Att betala av CSN är "dumt". Räntan är så enormt låg att det lånet är lönsamt att betala av sakta. Använd pengarna till att investera i några fonder istället, det kommer du tjäna pengar på!(Min klippning i citatet.)
Jag hade en massa otur med hästarna de sista åren (typ..4-5år..? Oh well, en liten handfull år iaf) som hästägare. Trasiga hästar är dyrt. Stoet var dessutom dyr att hålla pga känslig i kroppen och behövde en del täcken, regelbunden behandling av fysioterapeut mm, förutom att hon blev en olycksfågel (hennes veterinärräkningar var öht inte relaterade till träningen). Kort sagt: det rann iväg en massa massa pengar. När jag tog bort stoet för drygt 1,5år sen, bestämde jag mig för att inte ha häst ett tag och styra upp ekonomin igen. Jag har levt med mycket stress över ekonomin och blivit lite av en trygghetsnarkoman på den biten iom det som varit. Det tog ett tag för mig att komma igång, men nu börjar det falla på plats.
Jag sparar för trygghet. Just nu bara på sparkonton, tanken är att styra upp ISK och/eller fondrobot lite längre fram. Jag är 30år så borde verkligen styra upp ett pensionssparande i år, också.
Katternas buffert sitter på ett eget konto i min "vanliga" bank, där räntan fn är noll. Jag vill kunna ha dem tillgängliga för betalning på en minut, i händelse av en akut dyr händelse. En av mina katter har nedsatt njurfunktion och båda två har tyvärr TR, vilket innebär både årliga kontroller och ökad risk för oväntade veterinärkostnader. Målet för det kontot är 25tkr per katt.
Jag har också ett buffertkonto i min "vanliga" bank, med lite drygt en bruttolön. Pengar för oförutsedda kostnader, om något behöver köpas till hemmet etc etc. En backup, helt enkelt. Det är i första hand från det kontot jag tar när det fattas till något.
Jag har två sparkonton i en annan bank, med 0.5% ränta.
Ett för roliga saker som gör mig glad - tex tatuering, köpa häst igen eller upplevelser. Jag har inget sparmål men pengarna "får" bara gå till sånt som gör mig glad.
Ett konto är tänkt för mitt studielån. Jag sätter in pengar där istället för att betala in extra mycket till CSN, när jag kan. Tanken är att lösa lånet när det finns tillräckligt med pengar för att betala in det som är kvar på ett bräde.
Jag har ett sparkonto med 0.85% ränta. Det är för min större buffert, och pengar som jag tror mig behöva inom några år (rådet jag fått vid kontakt med min "vanliga" bank är att pengar på ISK etc ska vara pengar som kan sitta där i åtminstone 5år). Jag har inte satt något målbelopp ännu utan "så mycket som möjligt". Inte pengar som ska användas till nöjeskonsumtion, men kan förutom buffert gå till tex handpenning vid bostadsköp.
Jag valde till exempel att maxa studielånen och istället amortera på huset i samma takt. Det var mer lönsamt för mig än att stoppa amorteringen.