Jag är tämligen hopplös på att spara. Jag har alltid varit rätt bra på att tjäna pengar men också förbaskat duktig på att bränna allt på kort tid
Första gången jag verkligen behövde spara till något specifikt var förra året när jag köpte min nya lägenhet och dels behövde göra en totalrenovering och dels införskaffa nya möbler, då levde jag väldigt snålt jämfört med vad jag annars gör.
Nu är snart alla renoveringskostnader och möbelinköp avklarade och då kan jag bygga upp ett bra sparande även om jag egentligen inte behöver undan så mycket. Jag har rätt mycket pengar i kommande arv som väntar, tillräckligt för att göra mig till både (obelånad) bostads- och kontantmiljonär men hade jag inte haft den tryggheten hade jag säkert varit mer driven att dra ner på onödig lyxkonsumtion och istället lägga pengarna på hög. Nu blir det nog mer något mellanting, jag kommer att spara litegrann för att ha pengar jag snabbt kommer åt men fortfarande leva ett gott liv.
Om jag kommer till en punkt där jag måste spara pengar skulle jag först och främst dra in på all utemat, alla spontana shoppingrundor och liknande. Om det ändå skulle knipa skulle jag stoppa amorteringen av bostadslånet. Min lägenhet är så lågt belånad att jag inte behöver amortera alls så där hade jag också kunnat kapa kostnaderna.
Resterande är svårt att sänka. Hästen och katten gör jag mig inte av för allt i världen, min (tjänste)bil är redan billig i drift i och med att jag behöver den i jobbet, jag har via jobbet gratis mobil & internet (har än så länge i mitt 35-åriga liv aldrig behövt betala en telefonräkning
), har inga laster som snus/cigaretter och kan leva på nudlar om det så krävs.