Jag ska försöka.Jag förstår inte riktigt, kan du utveckla? Min upplevelse av alla jämförelsetrådar är att gruppen som är "bättre" än något slags genomsnitt snabbt blir överrepresenterade bland svaren. Det är roligare att berätta att ens resultat på (en del av) högskoleprovet är bättre än medel så just i Buke-tråden har folk minst 1.30, det är roligare att berätta att ens aktier har gått upp så snittpersonen slår index. O.s.v.
Jag tycker ändå att trådarna kan ha ett syfte i form av inspiration. Sen ska inte jag heller låtsas vara genomsnittlig i mitt sparande - dels satsar jag på det väldigt medvetet nuförtiden och dels har jag genomsnittlig lön men inte genomsnittligt antal barn, bilar etc.
Nu är väl ändå den här tråden mer representativ för befolkningen i stort (tror jag) än vad en liknande tråd i fb gruppen Economista är. Bara en känsla jag har.
Men min uppfattning är att ofta i den här typen av trådar svarar de personer som ofta har ett gediget sparande som inte innebär ett par tusen i månaden. Vilket jag TROR skapar en frustration hos många och en känsla av att man inte är duktig nog.
Sparande ses ju som något bra, man vill alltid prenta in barnen att det är fint att spara och fult att slösa.
Men min uppfattning är också att på buke hänger många djurintresserade, personer med familj, studerande osv osv. Med andra ord många personer som kanske inte har 10.000:- över varje månad till att spendera på nöje (tänker att djuren inte är ett nöje utan en livsstil ) sparande osv.
Jag vet inte om jag fick fram vad jag menade riktigt… mer än att man ofta får ta svar i den här typen av trådar med en nypa salt och inte tro att det är ”alla” som sparar mycket utom jag. Typ.