Exakt.
(KL men det hänger egentligen ihop med det ovan...)
Jag har tänkt på den här tråden och jag blir inte riktigt klok på vilken fråga det är som lever i tråden egentligen. Ursprungligen verkade det som att
@TeamLundVer menade att de ekonomiska delen i klassklyftorna kunde minskas genom att folk som inte är rika (men inte heller jättefattiga) kan spara sig ihop till en bättre ekonomisk situation, genom att satsa i aktier. Jag vet inte om den saken är släppt nu, att ekonomi är långt ifrån den enda aspekten på klass verkar vara rätt genomgånget nu i alla fall. Men jag saknar ändå en diskussion lite (kanske har det redan diskuterats, i så fall har jag missat det) och det är den
relativa inkomstsituationen. Det jag tolkar att
@TeamLundVer egentligen diskuterar är att lyfta sig ekonomiskt i
absoluta tal, och det har hon ju rätt i att det kan de allra flesta i Sverige göra utifrån där de är, i någon mån. Men det hjälper ju inte att minska ekonomiska
klyftor, om alla sparar smartare men vi har olika kapital att starta med och att lägga till längs vägen. Och om vi inte förändrar de ekonomiska skillnaderna så har vi inte heller påverkat den ekonomiska aspekterna på
klass, för klassindelningen bygger på just att det går att dela in samhället i grupper. Och om vi snarare förstärker den ekonomiska skillnaderna i samhället så tror jag dessutom att det kommer att förstärka även andra apsekter på klasskillnader, framför allt i och med den allt mer marknadsanpassade struktur vi ser av basen i samhällsbygget såsom utbildning, vård och omsorg, infrastruktur m.m.
Det här svarade inte på något särskilt egentligen, och jag blev nog inte klokare själv heller
Det enda jag kommit fram till är att jag tycker att frågan är felställd...