Spännande hus till salu-del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Var det inte vanligt förr i tiden att man hade kungafamiljen, eller kungen på bild i utedasset? Vettifasiken varför dock.
Jag googlade lite:

VARFÖR PRYDDE DE UTEDASSET?
Varför hade man alltid förr bilder av kungafamiljen på dass? Min svärfar hängde Oscar I i guldram på utedasset på landet och jag har sett det på många andra ställen.
Viola Jansson

SVAR: Det där kan man tolka på lite olika sätt, funderar etnologen Mattias Frihammar, som nyligen kom med avhandlingen ”Ur svenska hjärtans djup. Reproduktion av samtida monarki.” Han har undersökt hur människor förhåller sig till kungligheter och hur själva kungligheten upprätthålls just genom vårt sätt att förhålla oss till den.
– Porträttet på Oscar II och hans familj från postorderfirman Åhlén & Holm var det första oljetryck som gjordes i massupplaga och fanns tillgängligt för folk att köpa. Trycket blev en enorm succé, totalt såldes över 100 000 exemplar i början av 1900-talet.
– Många köpte bilden för att hänga den hemma. När den sen började bli lite omodern, eller för vanlig, ville man kanske ändå inte slänga den utan satte den på dass.
– En annan tolkning är att det är handlar om en liten maktdemonstration. Svenskarna är helt enkelt inte så bra på underdånighet, det finns en viss tvekan att hylla överheten.
Att ha kungligheter hängande på dass tycks för övrigt vara ganska typiskt svenskt, menar Mattias Frihammar som inte stött på fenomenet i något annat land.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 102
Senast: Thaliaste
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 158
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 179
Senast: Enya
·
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 743
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar