Spännande hus till salu-del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltså, ÅH! Vill ha! Utsidan är så himla fin, insidan... mjaaa. Men det finns potential! Himlans fint iaf! Nått för @Gabbi att investera i kanske? :p

https://object.highestate.se/24736-dangebo_sjoslatt.html#pictures
Jag säger tvärtom, utsidan har de haft "otur" med - taket förstör mycket av intrycket i mina ögon och fasadfärgen är ute och cyklar. Insidan, däremot hade ju bara behövt bli av med en och annan heltäcknings- och plastmatta för att jag skulle kunna flytta in! Jättefint!

Haha, det undrade jag också. Mycket märkligt. Och fult.
Jag tror inte att man man murat in en kakelugn. Jag tror att när man murade rörspisen, så hade man tillgång till ett krön från en kakelugn, och så tyckte man helt enkelt att det blev fint om man murade dit krönet. Kanske hade man fått en del kakelugnskakel som inte räckte till en hel spis.

En rörspis och en kakelugn är "invärtes" samma sak: en murad mängd tegelsten med kanaler som cirkulerar uppvärmd luft och teglet lagrar värme luften från elden i eldstaden. Rörspis kallas en sådan ugn/spis när ytan är putsad, och kakelugn när man täcker ytan med kakelplattor. Konstruktionen med värmelagrande tegel och kanaler, innebär att det går åt mindre ved för att hålla värme under en längre tidsperiod.
Kakelplattorna var (är) dyra, så i mindre bemedlade hem är rörspisen vanligare än kakelugnen.
Kakelugnar med särskilt vackert utformat och dekorerat tegel var riktiga statussymboler.

Det är sött, men någon har farit väldigt hårt fram med utsidan. De där fönsterfodren och fuskspröjsen gör mig lite illamående(fast om han är lång nog och gillar hundar kan det gå ändå*).

*Se dejtingtråden
Men köket! Köket säger jag bara! :love: Fönstren går ju att ändra tänker jag (det är ju alltid mitt utgångsläge i en relation, det går att förändra någon :angel: iaf om vi pratar hus :D)

Ja, trots att det är i Skåne... Det går väl att bygga fler boxar och lösdrift till alla hästarna...

En stalldräng, en butler och en trädgårdsmästare, så att man bara kan ägna sig åt att vara herrgårdsägare skulle fullända det hela.

Ja, den där typen av hus borde ha sådan personal inkluderat :D

Grattis på födelsedagen också! :)

Vi kör förbi gården varje dag när vi kör till och från jobbet och jag har letat efter allén på sista bilden men inte hittat den. Så lite missvisande är den bilden allt. Ingenstans hittar jag en allé som ser ut som den, inte från vägen i alla fall.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 102
Senast: Thaliaste
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 158
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 179
Senast: Enya
·
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 743
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar