Sommarföräldrar 2011

Sv: Sommarföräldrar 2011

Jag skulle aldrig köpa ett babyskydd utan bas. Det är så jäkla smidigt att bara lyfta i och ur utan att behöva krångla med bälten och grejer!

Den här gången har vi köpt en begagnad Brio, känns ganska liten och mysig. Förra gången lånade vi en Acta Graco och var supernöjda med den också :)

Jo vi ska ha med bas, allt annat är otänkbart. Så smidigt oh bara klicka i och ur :)
Jaha ja, lika nöjd med båda du alltså :) Ja ja, blir en tur i helgen oh klämma oh känna på dom som vi gjorde med vagnen :)

Sitter här och kikar på baby-skydd. Ska ni hyra eller köpa??
Hade nästan bestämt att vi ville ha Acto Graco Logico S med bas. Ser fin ut oh bra pris.
Fick nyss reklam-mail från Barnens hus (tror ja de va,)..... och de har nu rea på flera stolar. Fastnade lite för Brio Primo med bas.
Har ni ngra erfarenheter av olika märken? De håller ju samma krav, tål samma vikt osv, men tänkte if ngn av dom är "bättre/större/bekvämare" än den andra??
Jag höll på att bli tokig på det där med att välja babyskydd, försökte leta tester på nätet, men det var inte det lättaste kan jag lova! Hittade två tester som i princip sa motsatserna, den ena menade på att ett märke var bäst, nästa test sa att samma stol var livsfarlig:crazy: Så då bestämde jag att vi skulle hyra från NTF.. Men så hade de bara en modell som såg rätt b ut på hemsidan, hittade ingen som helst info om just den stolen någonstans, så då ångrade jag mig igen:angel: Hittade nåt test med lite jämförelser på specifikationer och efter att även ha varit och känt och klämt i butik så kom jag fram till att Brio fick det bli, rätt stor viktskillnad på dom olika så det fick bli det avgörande.
På barnmässan som var i våras fick jag veta att NTF även hyr ut just Brion, både med och utan bas.. Nu ville vi ha med bas, så då blev det att vi köpte begagnat eftersom det faktiskt blev billigare än att hyra, tror jag betalade 600, hade man velat hyra med bas kostade det 900 (utan bas var väl 400)

Ursäkta men babyskydd har jag ju fattat vad det är men med eller utan BAS :confused:

Alltså det är ju helt sjukt att man får skaffa barn när man är så här okunnig jag skulle nog behöva gå en intensivkurs i typ allt vad gäller barn och prylar :D

Basen är den del som sitter kvar ibilen och som du klickar fast själva baby-skyddet i. Tänk dej som på barnvagnen, där kan du ju ta bort/sätta tillbaka ligg-delen på Chassit :)
Själva basen sätts fast med bilens bälte (eller ett fäste som finns i vissa bilar) och så klickar man bara fast/loss skyddet från basen. Smidigt om bebis sover oh du ska handla, då tar du ju bara loss stolen fort ochbär med dej eller ställer i kund-vagnen t ex :)
Köper du ett baby-skydd utan bas sätts då skyddet fast med bilens bälte direkt i stolen = jätte krångligt att ta i/ur stolen.
Hoppas du förstår min virriga förklaring :) Men kolla på nätet på baby-skydd så förstår du och ser vad skillnaden är :)

Senast ändrad:

Ja just!! Har oxå försökt kolla på olika test men de ja hittar ger så olika svar så det kändes värdelöst att fortsätta läsa.
Var oxå inne på att hyra ett tag, fr sjukhuset jag ville föda på först. Skulle bli super billigt. Men nu harvi nog ändrat oss ang vart vi vill åka närbebbe ska ut, och dit vi nu tror vi åker där har de inte ut-hyrning.... Iaf inte i samma utstckning som första stället.
Har sen kollat runt på andra som hyr ut, men ja tycker de blir bea mkt dyrare än oh köpa ett baby-skydd till bra pris, eller begagnat....
Ah okej, så brios väger mindre? Det är ju en klar fördel att slippa kånka runt på ngt som är super tungt......
Hmmm, som sagt, får nog bli en runda i helgen och kika på lite olika :)

Fast du kan ju hyra en i förväg från NTF, det är ju 9 månader man hyr och skydden räcker väl inte så länge oftast? :laugh:

http://www.smartson.se/test/familj-fritid/barn/guide_-_10_babyskydd.html
Denna använde jag mig av när jag bestämde, såg nu att Brion inte var lättaste.. kommer bara inte ihåg hur jag resonerade där:p

Jo den möjligheten finns ju.... Är de som håller till och hyr ut från sjukhuset jag först hade valt..... Iaf skönt att veta att det finns där om jag nu velar hit oh dit oh inte lyckas bestämma mej för ngt oh köpa skydd :)

Ah tack för tipset!! Ska kolla där direkt imorgon..... Sitter med mobilen nu så allt är så smått oh krångligt :)

*kl*
jag är helt säker på att ungen fått tag i nåt vapen av nåt slag eller så kommer jag aldrig behöva oroa mig med tanke på att armbågarna redan är färdigvässade:crazy: för jösses vad ont det kan göra:p slag på kisseblåsan e ju rätt oskönt, men nu vete fasen vad h*n hittat på:D Har man organ av nåt slag i typ nedre delen av magen, säg, vid ljumskarna typ?

Apropå mandel mot halsbränna, det dämpade faktiskt en hel del:bow: såpass att det iaf går att härda ut nu, även om det inte är helt borta:)

Gaaaaahhhh jag blir galen!!!! Får jag gnälla lite....? Jag måste få gnälla..... Nu gnäller jag :cry:
Jag kan inte sova!!! Eller ja, jag kan inte sova när alla andra sover!!
Oavsett vad jag gjort på dagen, oavsett hur tiiidigt jag gått upp, eller hur mkt jag gjort så är min sov-tid mellan 3-4 på morgonen och in på morgonen/fm.....
Inte det minsta roligt alltså.
Har alltid, eller iaf i större delen av mitt vuxna liv haft svårt med sömnen.
Ut-tröttnigs metoden har brukat att fungera förut.... Vaken i flera dygn, sen somna när man ska sova, men inte det heller nu!!
Jag är pigg pigg pigg, men när klockan blir framåt 3-4 på natten/morgonen då slocknar jag. Oh som sagt, det kvittar om jag slocknar då och sen går upp vid 6-7 och håller igång hela dagen, så är ändå samma visa nästa natt.
.....!!!!
Har provat mkt nu tycker jag. Vara vaken flera dygn... Kollat över noga hur/vad/när jag äter så det inte blir för mkt/för sent.... Ljummen mjölk (sägs vara bra, ja vet inte, har provat iaf).... Provat att gå upp oh äta ngt litet som banan eller ngt kex.... Tittat på tv.... Läst.... Kvälls-promenad.... Ingen kvälls-promenad..... Men neeeej, vaken vaken vaken. Oh självklart blir det ju bara värre av att jag ligger oh spänner mej oh antar att jag inte kommer kunna somna i tid.... Men svårt oh låta bli oh tänka så med....
Alltså, vad sjutton har min kropp ställt in sej på??
Jaaa.... Kanske jag inte ska gnälla egentligen alltså.... Det kunde ju vara så oxå att jag var elt sömn-lös men så är ju inte fallet och det är jag ju tacksam för!!
Men detta är ändå vansinnigt tråkigt när sambon somnar redan vid halv-tio tio för han ska ju upp oh jobba. Min dygns-rytm nu gör det svårt att få ngn ordning på dagarna, umgås med folk, hinna med saker innan det är kvällen plötsligt.
Detta började när jag fortf jobbade så jag är ju ganska tacksam över min ledighet nu för de var ingen höjdare att gå som en zombie på jobbet....

Så.... Pust och stön.... Nu har jag gnällt länge oh väl..... Får be om ursäkt....!!!!
Nu ska vi se..... Sängen nästa,,,,, kanske mkt gnäll gör sömnen lättare?? :)

Köper du ett baby-skydd utan bas sätts då skyddet fast med bilens bälte direkt i stolen = jätte krångligt att ta i/ur stolen.

Njae, en kompis till mig hade babyskydd utan bas och det var bara att ställa i bilen o dra runt bältet precis som man gör med sig själv? Och sen knäppa upp då. Jag tycker inte alls att det var jättekrångligt :confused:
Det kanske är smidigare med bas men nog kan man klara sig fint utan också.

Allmänt - vi har inte valt babyskydd och jag har ingen aning om vad det blir. Tänkte att jag ev. ska svänga förbi en butik och prova vad som passar bäst idag :)

Har bara sett dom på bild än så länge, men upplever Acta Gracon "större" och så ser den mer om-bonad ut eller hur man ska säga,,,,bekvämare?
Har ni med bas? Är den lätt oh smidig att klicka i/ur?

Längre benplats!Vet inte om den var längre på höjden med!

Basen satt alltid i min bil som jag körde mest sedan körde vi med krångelbältet i gubbens om vi körde iväg på helgen!

Njae, en kompis till mig hade babyskydd utan bas och det var bara att ställa i bilen o dra runt bältet precis som man gör med sig själv? Och sen knäppa upp då. Jag tycker inte alls att det var jättekrångligt :confused:
Det kanske är smidigare med bas men nog kan man klara sig fint utan också.

Allmänt - vi har inte valt babyskydd och jag har ingen aning om vad det blir. Tänkte att jag ev. ska svänga förbi en butik och prova vad som passar bäst idag :)

Säker en smaksak bad man tycker!
Långa bältet ska runt och det korta uppefå typ på benen!

Ett problem i min gamla bil var att bälet inte räckte runt babyskyddet!

Fy fasen vad jobbigt att inte få sova! Men det låter ju som att du har provat det mesta :crazy: Får väl hoppas att det rättar till sig när bebisen kommer om inte förr, så ni slipper få samma dygnsrytm.

Förresten, du har inte provat avslappningsövningar genom t.ex. sjukgymnast?

snälla skriv vad ni stoppar i respektive väska så min gravidhjärna slipper tänka..då blir det bara godis och min hellokitty dress :angel:

Eftersom jag alltid somnar när jag hör min självhypnos-/avslappningsövning på cd så är det mitt tips!

Är jag helt knäpp om jag tror att jag kan flytta 1-2 kubik grus på egen hand på en dag tre veckor innan bf?

Skulle liksom bli en provisorisk terrass som överraskning åt min man (annars skulle han få föra skottkärran ;)).

Om jag förbereder allt innan (rensar ogräs, jämnar till, ser till att ogräsfleecen är beredd osv, och den dagen bara behöver köra dit och sprida ut gruset. Visst borde jag klara det?

Vi har inte råd att göra iordning terrassen "på riktigt" i år, men det vore så skönt att ha något torrt och rent att sitta på under sommaren...

OK då får det bli det.. Nya Marabou maräng o nöt ska inhandlas och fyllas väskan med :angel:

packa e ju sååå segt :(

Är du frisk och fräsch så går det säkert bra. Men det är dumt om du känner dig tvingad att slutföra "bara för att" om du väl påbörjar och känner att det inte funkar. Kan du ta det för vad det är så kan man ju alltid försöka :)

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 841
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 340
Senast: Enya
·
Hundhälsa Nu är det jag som startar en sådan tråd, en som handlar om hur man vet att det är dags 😔 Man brukar ju säga att när man funderar på det...
Svar
18
· Visningar
1 906
Senast: Tuggben
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
17 444
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Avstå jobbresor
  • Secret Santa 2024
  • Valet i USA