Sommarföräldrar 2011

Sv: Sommarföräldrar 2011

Och detta ska ske utan någon som helst utbildning på området :eek:! Jag är närmast helt förstummad över att man kan anförtro något så viktigt och ansvarsfullt till någon som INTE HAR EN MINSTA ANING OM HUR MAN GÖR! Hjälp! Har jag inte tagit mig rejält med vatten över huvudet här?:crazy:

Precis så känner min man och jag också! Vi har kompenserat genom att gå typ alla kurser vi hittat! Fredag-lördag ska vi på bebisskötselkurs, vi har gått på första hjälpen, diverse föreläsningar osv. Men jag är rädd för att man inte kan förbereda sig ordentligt för den här uppgiften...

OK, jag håller tummarna för att det blir ett hyfsat "ryck" då... :crazy: Jesus.

Det var dåligt med ryckandet :p

Hon kunde iaf killa bebisen lite på huvudet, alltid nåt :) Men tappen var väldigt bakåtriktad (=omogen) så hon kunde bara peta runt lite utan att komma åt ordentligt. Tyvärr.

Kan säga att jag var fruktansvärt rädd innan och dum som jag var så googlade jag en massa. Och det enda jag hittade var hur jäkla ont det skulle göra :eek: Men det håller jag inte alls med. Visst, min vestibulit gjorde ont som fan, men det vet jag ju om. Själva hinnsvepningen däremot kändes knappt.

Gränsen för hjärtljuden ligger vid 140, under = flicka och över = pojke :) Givetvis stämmer det inte, men det är ändå en kul grej! Den här bebisen har växlat mellan 134-147 så den är nog tvåkönad.

Lite roligt med det där att gissa könet. Min har haft hjärtljud mellan 128 och 130, och då skulle det enligt denna teori vara en flicka.. Ungefär 50% gissar på flicka.. Resten gissar på pojke då ;).
Jag bär magen högt och det är olika bud på om det är en tjej eller kille.. Nåja, några lär ju få rätt vad det än blir ;).

Var hos barnmorska igår och pratade om min rädsla. Det var 4:e barnmorskan på 4 besök. Hon skulle skicka en remiss till Iristeamet i Lund. Denna kändes riktigt bra och jag kände mig vid mycket bättre mod redan, jag kände att det inte bara var jag som hade liknande tankar. Skönt att höra från flera håll..

Det där stämmer inte alls med vad jag har fått för information.. När de lägger en ryggbedövning så blockeras smärtsignalerna till hjärnan, men din rörelseförmåga ska inte påverkas så man kan vara uppe och gå t.ex

Jag vet inte själ men har hört från folk som borde veta..

Googlade på vad det fanns för olika tecken att gissa könet:
http://www.mixr.se/familj/pojke-eller-flicka

http://hem.passagen.se/livetsunder/vilketkn2.htm

det finns fler..

EDA är detsamma som ryggbedövning. Formuläret omfattar typ alla allergier man kan tänkas ha, hela familjens sjukdomshistoria tillbaka till 1843 (nåja...) osv.

"HypnoBirthing" är en vanlig bok, men det hör till en CD med två avslappningsövningar/självhypnosövningar. Om du kan få låna den vore det säkert jättebra.

Ahh.. tack! Ok, det finns kanske något liknande formulär här, om det nu behövs så grundlig info?
Jag ska träffa den där kompisen om några dagar, ska bli spännande att se vad det är för bok..

Ja, jag hoppas också på det. Idag har jag skitont mellan benen :o Det känns som världens träningsvärk, typ rida stenhårt i ett par timmar efter flera månaders uppehåll :p Hoppas det släpper tills imorrn...

Idag är det exakt 2 v kvar till BF :banana:

Grattis!! Tror du att det onda beror på att det görs plats eller annat?

Förresten, jag märker att jag märker mindre av mina fogar när jag ridit. Mest har jag ont i den som är precis mellan benen. Vet inte om jag skrev det tidigare i tråden, men för någon vecka sedan kom jag inte av cykeln på en bra stund pga. foglossning. Vågade mig inte upp på hästen eftersom jag var rädd att inte komma av (spekulerade i om vi kunde anlita en granne med lastare eller bygga en ställning). Men en kompis berättade om sina positiva erfarenheter, jag provade och det känns kanon. Det är jättejobbigt att sitta i traven annars funkar resten bra.

Dreggellapp och dregglis lät ju helt klart mer passande.

Förresten. Kan man dö av foglossning? Antar att det var det som drog igång när jag tog mina små löpsteg igår. Känns om om jag ska gå sönder när jag rör mig och nu efter en timma på jobbet inser jag att det inte är speciellt skönt att sitta upp heller. Ligga ner gick ju an så länge jag inte behövde vända mig...

Ska ringa barnmorskemottagningen när dom öppnar och beklaga mig lite grann.

Hur känns det i fogarna nu?
Min kropp hade nog också funderat på att dö om jag gav mig på att springa, cykla känns inte helt 100 men fungerar om jag rider. Gå går bra.. Jag ligger gärna på sidan och då måste jag ha kudde mellan knäna annars får jag ont i fogen.

Det måste ju inte vara just plastad frotté såklart, men det är bra för det läcker inte igenom så lätt.

KL
Man KAN ju även köpa svindyra engångsskydd på t.ex. ICA...

Sådana där skydd man har till gamla på äldreboende, kan man inte köpa det till en bra peng?
Var köper man plastad frotté?

Och här är en till! Min hjärna bara vägrar att fatta att jag ska bli mamma om några månader. Jag hajar fortfarande till när jag går förbi spegeln hemma och ser vilken stor mage jag har. Jag kan inte ens förknippa mig själv med ordet gravid, det går bara inte.
Det är bara rätt nyligen som jag har kommit på att man ska ha med sig något HEM från BB också:idea:! Och det är inte på prov någon vecka eller så, nej, i MINST 18 år ska du ansvara för den här lilla varelsen och inte bara se till att den överlever, den ska uppfostras till att bli en bra människa också. Och detta ska ske utan någon som helst utbildning på området :eek:! Jag är närmast helt förstummad över att man kan anförtro något så viktigt och ansvarsfullt till någon som INTE HAR EN MINSTA ANING OM HUR MAN GÖR! Hjälp! Har jag inte tagit mig rejält med vatten över huvudet här?:crazy:

Är det min hjärna du har varit inne och rotat i nu? Känner igen alla tankar..

Grattis!! Tror du att det onda beror på att det görs plats eller annat?

Hoppas kan man ju, men det känns inte så. Bebisen ligger fortfarande rätt högt upp i bäckenet med så det är nog inte så trolligt.

Sådana där skydd man har till gamla på äldreboende, kan man inte köpa det till en bra peng?

Ja, såna är skitbra! Inte för miljön kanske, men för bebisen :p Jag vet dock inte vart man kan köpa såna, jag fick tag i dom genom en släkting som jobbar med att tillverka såna plastdrag. Plastad frotté finns åtminstone på Gekås, har inte sett det nån annanstans vad jag vet. Men det finns garanterat på fler ställen om man letar.

Jag vet inte vad det är men det låter dramatiskt..

Det är inte så dramatiskt. Vid en hel hinnsvepning så gör man hål på fosterhinnorna för att vattnet ska gå och sätta igång förlossningen. Vid en tidig (som jag gjorde idag då) så sveper de bara runt med fingret vid livmodermunnen och "drar" lite i flikarna till fosterhinnorna. Det ska frigöra en massa hormoner som förhoppningsvis i sin tur skyndar på processen lite.

Njae, en kompis till mig hade babyskydd utan bas och det var bara att ställa i bilen o dra runt bältet precis som man gör med sig själv? Och sen knäppa upp då. Jag tycker inte alls att det var jättekrångligt :confused:
Det kanske är smidigare med bas men nog kan man klara sig fint utan också.

Allmänt - vi har inte valt babyskydd och jag har ingen aning om vad det blir. Tänkte att jag ev. ska svänga förbi en butik och prova vad som passar bäst idag :)

Jo jätte krångligt var nog till att ta i av mej då jag inte har mer erfarenheter av olika baby-skydd mer än jag sett att kompisar har olika varianter, och jag då upplevt dom som mer eller mindre smidiga :)

Ja som sagt, vi får nog oxå ta oss en tur och kika på lite olika oh klämma oh känna är ju alltid roligt :)

Fy fasen vad jobbigt att inte få sova! Men det låter ju som att du har provat det mesta :crazy: Får väl hoppas att det rättar till sig när bebisen kommer om inte förr, så ni slipper få samma dygnsrytm.

Förresten, du har inte provat avslappningsövningar genom t.ex. sjukgymnast?

Hmmm de där med avslappningsövningar vore kanske ngt..... Tror bestämt jag oxå ska ha en lapp med telefon nummer till sjukgymnasten oxå som bm gav mej.... Ahh tack för tipset :)

Ja ni..... Haha jag har oxå börjat inse att man facktist får med sej någonting hem från förlossningen :crazy: Och helt utan kunskap eller ens en ynklig liten instruktions-bok där de talar om vart ljud-nivå knappen sitter osv.....!!!
Fast ena stunden ränker jag som så att "det finns mååååånga människor som är bra mkt mer "blåsta" :oän mej som har barn oh klarar det fint, så varför skulle inte jag oh sambon klara av detta för?"
Oh sen i nästa sekund får jag stora nippran..... Anfallen är iaf snabbt övergående som tur är, så jag hoppas det fortsätter vara så, så att jag inte blir mer ih mer hystersk, hehe :)

Sen alltså, ursäkta mej nu men jöööösssses....!!!!! Tidigare i veckan var jag iväg och fikade med en kompis, gravid hon med, men jag har gått typ 11 veckor längre än henne ungefär. Jo ja det är ibland skit jobbigt att vara gravid, mkt hormoner, dåligt humör ibland oh ibland kommer tårarna, jo, så är det för mej oxå!! Men hualigen så jobbig hon var :devil: Tvär oh grinig, oh vid bilkörningen skulle minsan alla flytta på sej för hon var minsan gravid oh hej oh hå......!!! Haha alltså första stunden hade jag svårt att hålla mej för skratt, men sen, eftersom även jag är gravid och har ngt kortare stubin ön vanligt så orkade jag verkligen inte med henne..... När vi sagt hej då oh jag såg henne åka tänkte jag, elak som jag är "guuud vad skönt, nu lär det dröja innan nästa fika" och "stackars hennes sambo" :o
Haha ja ja, så är det, alla är vi olika :) Men det första jag upplyste min sambo :love: om när jag kom innanför dörren det var att han minsan ska vara glad över mej för det finns bra mkt värre gravida flick-vänner :) Fick ett leende oh en puss oh klapp på kinden så jag undrar jag vad han tyckte och tänkte hihi :p

Kl

Har missat massor denna vecka:eek:
Har haft det stökigt hemma. Ingen som vet något ställe man kan lämna iväg "sina" (bonusdottern) tonåringar på och få tillbaka dem när de blivit "normala"?

I övrigt är jag i 29+1 och ska nu snart in till MVC och göra mitt glucosbelastningstest.
Ska vara där inne klockan 8. Inget jag ser fram emot.
Jag åt innan jag gick och la mig igår kväll, men vaknade ändå hungrig som fan.
MVC kommer att få en riktig drake där inne idag. Jag blir ganska lätt sur och besvärlig när jag inte får äta.

Min tjejkompis fick en liten flicka i måndags. Gud vad avundsjuk jag är. Hon är jättesöt:love:
Hon var beräknad att få den 4 juni, men lilla fröken hade lite bråttom till världen.
Hon tog båda sina stackars nyblivna föräldrar på sängen. Min kompis sa att hon fortfarande inte riktigt fattat att hon var mamma!
Läskigt. Jag både längtar och inte längtar. Jobbigt.

Senast ändrad:

Vi var iväg på TUL i onsdags, vecka 31+1. Tjejjerna väger rätt precis 1700 gram och det skiljer bara någon millimeter mellan dem.

Den ena ligger med huvudet rätt långt ner, som de ska göra för att det ska bli en vanlig förlossning. Chansen att hon vänder på sig var näst intill obefintlig.

Den andra ligger med huvudet upp, vilket gör att hon med stor chans kanske bestämmer sig för att födas i säte. Det låter inte bekvämt på en fläck och nu har jag blivvit nojjig :crazy: Hon kan dock vända på sig, så här håller jag tummarna in i det sista.

Någon av er som har barn sedan tidigare som kanske fått en som legat i säte?

Hej! Mina tvillingar kom efter igångsättning i v 39+1, den första med huvudet nedåt och nr 2 i säte. Tack vare att jag var fullt öppen när nr 2 kom eftersom nr 1 banat väg var sätesläget inget problem. I vår stad låter de inte enlingmammor föda i säte, de snittas alltid men de bedömer det inte alls lika riskfyllt med tvilling nr 2 eftersom öppningsskedet är klart av tvilling nr 1.

Min igångsättning gick jättebra, den påbörjades 9 på morgonen och båda var ute ca 20 på kvällen med lustgas som smärtlindring.

Lycka till! Det behöver inte vara jättekrångligt att få två, fastän många försöker övertyga en om det ;-) !

Svärmor har tagit nåra på jobb!

Jag har köpt mina på meter på Stoff och still om det är billigare är Gekås vet jag inte för när jag köpte var det billigare och köra till stoff o stil!

Jag har engångs (eller tills dom är skitiga) från libero i skötväskan!

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 840
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 335
Senast: Enya
·
Hundhälsa Nu är det jag som startar en sådan tråd, en som handlar om hur man vet att det är dags 😔 Man brukar ju säga att när man funderar på det...
Svar
18
· Visningar
1 906
Senast: Tuggben
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
17 444
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden