Sommarföräldrar 2011

Sv: Sommarföräldrar 2011

Den finns säkert på flera ställen i Götet, typ större Åhlens, NK (om det finns kvar?) och parfymerier.

Har läst att den kan hjälpa även om man börjat få bristningar så håller tummarna!

Den här gången har jag knappt fått några bristningar, har desto fler kvar sen förra graviditeten. Typ - zebror, släng er i väggen :p

Jag är en av dom som inte tror ett skit på salvor, däremot så kan det vara skönt att smörja magen eftersom det kliar så mycket när man brister.

Hahahah, vad kul det lät "zebror släng er i väggen" :D

Jaa, asså mina existerar knappt men är jättenojjig! Ska till Barnmorske gruppen på måndag och får reda på vad det är förnågot jag bär på, läängtar! :love: ska nog fråga där om de har något bra tips :)

Jaa, asså mina existerar knappt men är jättenojjig!

Fast med handen på hjärtat - vad spelar det för roll om man får lite bristningar? Det är få som bryr sig om dom när bebisen väl är ute, och de bleknar ju förr eller senare. Jag har som sagt MÄNGDER sen förra gången, men nu syns de knappt trots en ny graviditet. Man kan fortfarande vara snyggaste morsan, även om man är släkt med zebrorna :D

Måste bara dela med mig, jag börjar få bristningar på magen :crazy: någon annan än jag som börjar få bristningar/eller har? Får panik :D Någon som kan tipsa om någon bra salva?

Har visserligen inga bristningar, än i vart fall, men jag har smörjt med mandelolja sen jag var i v22.. Kostade inte många kronor på apoteket, men om det är den som fungerat vet jag ju inte:) Har tidigare haft lätt att få bristningar vid ex vis viktuppgångar.

Jahaaaa, men är det BARA farligt så kan ni ju lika gärna jobba :grin: Fasen vad korkat...

Visst är det underbart:p Tycker det känns lite mycket paragrafrytteri över det hela.

Vad skönt förresten att det löste sig med dagiset för er! Känns ju som att det varit fel annars, för allt annat utgår ju från att det ska vara som när man jobbar heltid (var i kontakt med fk angående att läsa kurser under hp och enligt den jag pratade med utgick dom alltid från hur det skulle varit om man jobbade)

KL

Hej, får jag vara med i tråden? Jag har tjuvläst den nu sedan december :o och älskar den! Jag ska ha mitt första barn den 10/8 och tycker att det är SÅÅÅ skönt att veta att jag inte är helt ensam om att a) ha nada lust, b) inte fatta FK:s regler och c) ha stabilt och fint humör....

Jag tycker att det värsta är att man har blivit så nojig. Jag går runt så här :crazy: mest hela dagarna. Har den sparkat idag? Är rörelserna inte svagare än vanligt? Har jag verkligen ätit tillräckligt med grönsaker idag? Jag åt strömming i början på graviditeten, tänk om den har tagit skada? Tänk om jag nojar så mycket att bara DET är skadligt?
Ibland kan jag bli så trött på mig själv, men jag har väldigt svårt att sluta. Det lär väl inte bli bättre efter förlossningen heller, då kommer jag säkert att noja över andningen och om den får tillräckligt med mat. Stackars liten, jag kommer att bli en hönsmamma de luxe :eek:! Har ni också sådana här tankar?

Självklart får du vara med, välkommen!

Japp, alla nojar och jag tror inte bebisen tar skada ;)

Välkommen!

Jag tror en viss mängd nojjor kommer på köpet, men man får försöka hålla det på lagom nivå.. Men överlag är jag inte en person med mycket oro så det kanske är lätt för mig att säga..
Jag reflekterar nog ganska mycket över hur ofta jag känner bebisen och så, ofta är det massa aktivitet en dag som följs av en lugnare och så rullar det på. Jag tänker även mycket mer på vad jag äter/inte äter och oroar mig över att jag äter fisk för sällan, men å andra sidan har jag svårt att komma ihåg vad jag åt måltiden innan så jag kanske äter massa fisk haha ;)

Det känns som att tankeverksamheten har saktat ner lite den senaste veckan och min allmänna förvirring ökat. Igår la jag t.ex brödet jag skulle snabbtina i köksskåpet istället för micron och tyckte det tog bra lång tid innan det plingade. Förra helgen skulle jag fixa kaffe på jobbet, efter en kvart tyckte jag det var märkligt att det inte luktade kaffe alls och såg då att jag glömt hälla i vatten :cool:

Ni diskuterar ju hur man kan förebygga bristningar och jag har med funderat på det där, men det går ju aldrig säga hurvida något verkligen hjälpt eller ej? Jag har på nåt vis räknat med att bli en tiger-mamma ;) Jag har några streck här och var sen tonårstiden, då det inte hände nåt speciellt mer med kroppen än att de dök upp så det borde ju vara hormonellt betingat också.
Jag smörjer kroppen med "vanlig" hudkräm (har fått lite känslig hud så det är någon specialare från apoteket) nästan dagligen, så får jag se hur det blir med bristningarna.

TACK FÖR ERA SVAR :) NI ÄR VERKLIGEN GULLIGA SOM HJÄLPER MEJ OCH FÖRKLARAR SÅ JAG SOM ÄR SÅ SNURRIG OCH DÅLIG PÅ PAPPER, FÖRSTÅR. TACK TILL ER ALLA :)

Var idag iväg till bm och fick mitt moderskapsintyg. Har även fixat så nu finns de nödvändiga blanketterna hemma, skönt!
Men ännu en dum fråga. Jag har beräknat bf 21/7-11.
Man har rätt till ersättning som tidigast 60 dagar innan beräknad bf, men bara t o m 11 dagar innan man är beräknad.
Vilka datum ska jag skriva på blanketten, där man ska fylla i f r o m man söker t o m.......?? Är det datumet som är 60 dagar innan bf, och sedan t o m datumet för bf....? Gud vad jag känner mej korkad som inte fattar detta :confused: Och inte han jag få till skriften heller så hoppas ni förstår vad det är jag undrar över.......

Som sagt, var hos bm idag och allt såg bara bra ut :)
Första gången för mätning, och lyssna på hjärt-ljud. det var häftigt att höra :love:

Var ju på sen inskrivning, i v 15, så sedan dess, tio veckor, så har jag ökat i vikt med 5,8 kilo, hmmm, hihi :) Ingen koll på vad jag vägde innan jag vart gravid, men borde ju gått upp ngt de första 15 veckorna oxå.

HP börjar gälla 60 dagar innan BF och gäller fram tills 11 dagar innan. T.ex. jag är beräknad till 6 juni och har HP fr.o.m. 7 april. Men råkar du skriva fel så ändrar de det på FK, så det blir ingen katastrof heller ;)

Äsch, det är väl bra om man kan vara till någons hjälp :)
Om du har BF 21/7 så kan du söka graviditetspenning mellan den 22/5 och 10/7 om jag har räknat rätt. Men sätt dig ner med en kalender och räkna efter själv.
Du kan alltså få betalt för max 50 dagar, så från den 10/7 fram till bebis föds får man ingen graviditetsersättning, det går att ta föräldradagar då om man vill (eller semester/kompledigt/liknande) men man måste inte såklart. Det beror på om man vill ha någon inkomst dessa dagar eller ej ;)

Vadå jag trodde det var helt normalt att t.ex stå i duschen och tänka ut alternativa flyktvägar om någon bryter sig in... :cool:

Särskilt orolig för bebis är jag inte, bara när han har lugna perioder och inte sparkar så mycket. Men han växer så det knakar och börjar bli riktigt aktiv så han KAN inte må annat än bra! :D

Men idag hörrni är jag irriterad.... :mad:

Min sambo har drabbats av någon slags mani i att boa. Vi flyttade ju in i hus med renoveringsbehov i somras och den senaste veckan har ha varit iväg med bil+släp varenda kväll och kommit hem med "fynd". Förvisso bra grejer men jag tycker inte det är läge att samla på sig "projekt" just, speciellt inte om alla de här roliga projekten innebär att man inte har "tid" att tömma diskmaskinen (hans uppgift), göra sin del av städningen samt lämnar sambon ensam hela kvällarna utan att tala om vart han tar vägen. Men det är klart, vem väljer städning, diskning, dammsugning och matlagning framför att på meka i garaget hela kvällarna.... :grin: Sånt sköter sig ju automagiskt bara man går en trappa ner! :idea:

*mutter*

Är din sambo min sambo? ;)

Han är också en mästare på att samla projekt och visst är han duktig. Men man kan verkligen bli TOKIG på det! Just nu är det ett nytt arkadspel som har tagit upp hans tid 16-23 varje dag i en vecka. 7-16 jobbar han... Då har vi dessutom en son att ta hand om och jag klarar typ inget mer än att laga mat i nuläget.

:bow: Tack :) jag känner mej lugnare nu, förstår nog det mesta nu tror jag, så jätte tack :) Jag är en hejjare på att hetsa upp mej om jag inte förstår ngt omedelbart, så verkligen skönt att kunna "släppa" detta lite nu :)

Låter Inge vidare.... Men vore perfekt om din sambo kunde skicka lite av all energi och boande till min här hemma :) Har ett vardagsrum som fortf ser ut som vi flyttade in igår..... Väggarna ska målas, oh de borde ju gå fort bara vi kommer igång.... Men det är ju just det, att vi inte kommer igång....!!! Och vill ju ha fint oh iordning till bebben kommer. Nog för det är en stund kvar, men tiden går ju fort.
Så, tips ngn...? Eld-gaffel i baken kanske?

Han håller på att byta kök (hittade ett billigt begagnat som han hjälpte till att riva), förbereder dränering (fick material i ett klipp och hämtade idag), hämtade en trasig men ny tvättmaskin som han lagade, hämtade ett massagebadkar som någon sålde billigt för att det inte fick plats i badrummet, hittade nytt innertak till sovrummet på rea och nu idag så har han hittat vitvaror, begagnade men nya...

Allt det på en och samma gång. Ja just, bilen gick sönder igår så ny startmotor ska i den också.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 932
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 576
Senast: Enya
·
Hundhälsa Nu är det jag som startar en sådan tråd, en som handlar om hur man vet att det är dags 😔 Man brukar ju säga att när man funderar på det...
Svar
18
· Visningar
1 907
Senast: Tuggben
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
17 477
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar