Sommarföräldrar 2011

Sv: Sommarföräldrar 2011

Ååh :love: Grattis!

-

Jag tror inte förlovning/giftemål finns i min sambos världsbild ens, så jag lär få vänta.. men drömma kan man ju :)

*kl*

Jag är så sjukt uttråkad! Jobbade rätt intensivt förra veckan och i helgen så idag är jag bara trött och seg men har inte ro att vila.
I övrigt flyter livet på som vanligt, det faktum att vi nu beställt barnvagn samt att inbjudan till föräldrautbildningen kom idag gör att det hela känns mer påtagligt nu.
Att magen växer och att man nu kan se och känna olika delar av bebisen som trycker sig "ut" genom huden gör väl sitt till det med ;)

Vi vet inte kön, men tror mest på en pojke. Har ett eller två flicknamn som skulle kunna bli aktuellt och inget på pojksidan (såklart..hmm)

*kl*

Tack för gratulationerna! Känns otroligt roligt, jag fick lite svaga knän när jag förstod vad han höll på med. :D

Grattis! Va härligt!!

*kl*
Här är det troligtvis en flicka som ligger i magen. Namnfunderingar har vi, och vi har bestämt oss för att skriva varsin lista och sen jämföra för att se om vi har något som är samma (troligtvis inte..). Det får väl bli den som är bäst på att argumentera hahaha Nä, så illa ska det väl inte vara. Något ska vi nog komma överens om.

Apropå det här med sex som ni skrev om innan. Det är samma här, jag hittar inte lusten och hittar jag den så försvinner den så himla lätt! Känns som att sex är det sista man tänker på nu, och det känns som att man aldriga mer kommer att tänka på det heller :( Äsch nu är jag kanske deppig, men ibland känns det som att jag aldrig kommer att återfå intresset...

Kl

Vi var hos BM i går. Allt såg bra ut. Jättebra blodtryck (120/70), socker(4,1) och hb(127), fortfarande behövs inga järntabletter vilket är skönt. Bebis puls lät också bra och magen hade växt som den skulle så jag ska fortsätta som jag gör. BM var än en gång helt lyrisk över hur bra det går och hur bra jag/vi mår så vi får väl se om vi nån gång upplyser henne om att jag äter lågkolhydratkost och tränar rätt friskt, det är ju inte direkt enligt svenska rekommendationerna :grin:

På torsdag ska vi på första föräldraträffen som är en föreläsning i aulan på sjukhuset.

MÅSTE FRÅGA ER:

Vilka av er går hem på graviditets-penning två månader innan? ( eller hem med grav-penning över huvud taget).
När skickade ni in alla papper? När fick ni moderskaps-intyget från BM? Eller skickade eran BM intyget direkt till fk?

Jag är i v 25 imorgon och ska på besök hos BM. Ska då få intyget. Känner mej lite stressad.... Fk har ju rykte att ta gooood tid på sej...?

Humöret som det pratades om innan har ju inte blivit bättre:angel:
Tålamod har jag aldrig haft gott om, men nu är det ännu värre:grin:.

Och det här med sexet..... Min sexlust flög bort med vinden i samma ögonblick som jag blev gravid. Jag lyckas hitta den ibland, mest för hans skull, men just nu börjar jag känna mig tjock och grymt osexig:(
Det hjälper inte att han säger att jag är hur fin som helst, jag känner mig ändå tjock!
Är i vecka 22+0

Vet inte vad som bor i magen. Det får bli en trevlig överraskning när den föds.
Namn har vi inte riktigt kommit överens om än. Mellannamnen har vi klara, men tilltalsnamnen bråkar vi fortfarande om:D

Kan dock säga att det är en livlig liten krabat som bor därinne.
Känner hur den sparkar rundor flera gånger om dagen.
Även om det är väldigt tidigt, så har faktiskt sambon känt en spark. Var då i vecka 21+2, och låg ner på rygg i sängen när "kotten" sparkade runt som värst.
Sambon lyckades då känna två små "puffar" där inifrån:laugh:.

Jag går hemma på HP, fick intyg av BM på besöket som var veckan efter UL, dvs i v20.
Jag har fått det beviljat from 16/3, så jag borde varit i v25 ca.. Sökte i princip på en gång jag fick papprena, tyckte faktiskt att det gick förvånansvärt fort att få besked, tror tom att det beskedet kom fortare än det gällande sjukpenning.
Men än har jag ju inte fått några pengar och förrän det faktiskt kommer in nåt från FK på kontot så vågar jag inte ropa hej.

Jag går hem på graviditetspenning 1/5.
Skickade in ansökan tillsammans med moderskapsintyget den 9/2 och beslutet att den beviljades är daterat 11/3. Men jag har inte begärt ut den än.. ska ta tag i det vilken dag somhelst nu snart ;)
Jag ringde min BM och bad henne skicka hem moderskapsintyget så jag skulle slippa vänta med att ordna allt, men du hinner säkert :)

TACK FÖR ERA SVAR :)

Passar på att ställa lite mer "dumma" frågor......
Skrev ni ut blanketten för ansökan på grav-penning på fk's hemsida? Skickade ni även in den där blanketten som handlar om omplacering i samma brev, plus moderskapsintyget? Har fattat som att det är de tre "delarna" som man ska skicka in så då kan man väll sända allt i samma för smidighetens skull?? Den blanketten om omplacering, den ska ju fyllas i av min chef.... Det var väll ungt speciellt med det man ska tänka på?
Varför jag frågar saker som kanske tycks vara självklara är för att jag tycker jag hört mkt olika nu sista tiden.

Och när väl alla papper för ansökan om grav-penning är skickat..... När ska man dra igång med papprens för havandeskaps-penning? Är det ngt man kan göra på en gång?
Och skulle jag trassla till det och få hjärn-släpp..... Visst måste jag väll då bara kunna ringa fk och de hjälper mej så allt blir rätt...?
Gud jag är verkligen nojjig över detta....!!! Helt plötsligt har tiden bara rusat iväg i raketfart och en rejäl kula har nu infunnit sej:love:
Går fint att jobba än, men känner mer och mer för var dag att det tar emot vid vissa moment, så känner att det kommer ju inte gå hur länge till som helst!!

Vad har ni för yrken som fått grav-penningen beviljad?
Har facktist hört flera som inte fått ngn beviljad nu sista tiden.
Det är ju verkligen inget man vill vara med om!!
Men enl arbetskamrater och chefen ska det inte vara ngra problem för mej.
Jobbar som uska i vården - hemtjänsten, vilket innebär tusen i och ur-klivningar ur bilen varje dag, lyft, vändningar, på-klädningar (har redan nu stora svårigheter att få på vårdtagarna strumpor och skor), städ och mkt kånkande på tunga tvätt-korgar och matkassar.....

Skicka alla papper på en gång, annars får du brev om att du måste komplettera = drar ut på tiden.

Jag jobbar också i hemtjänsten och de nekar i princip aldrig oss som jobbar i vården. Så du behöver inte vara orolig ;)

Jag skrev ut dessa papper på hemsidan, har för mig att jag skickade in ansökan +intyg medan AG skickade in den där andra blanketten.. Efter det hqr det kommit brev om att det är beviljat, vilken inkomst dom baserar ersättningen på och ett papper om ansökan om ersättning. Jag skickade in ansöka på en gång, kände att det var lika bra att få det överstökat. Efter det har det kommit ytterligare nåt papper AG ska fylla i om inkomst, iof atod det föräldrapenning på den, så om den är helt separat vet jag inte, kändes bara lite tidigt.

Ska jag vara helt ärligt så är det inte mycket jag fattat under resans gång.. Bara en massa papper hit och dit och huruvida jag kommer att få pengar känns som att det återstår att se :o

Jag jobbar som väktare och enligt min AG är det flera som blivit nekade HP på senare tid eftersom arbetet inte är tungt, bara farligt enöigt FK :crazy: Men AG kan ju lämna in intyg om att de förbjuder en att jobba och att omplacering ej är möjligt, då är det möjligt att få HP ändå.. Så gjorde AG i mitt fall från början, för att slippa att det skulle bli massa onödigt strul:)

Måste bara berätta - Sveriges största sten har lättat från mitt hjärta!

Var på utvecklingssamtal igår på dagis och frågade då lite försiktigt hur det blir med dagistiderna när min sjukskrivning går ut och jag påbörjar min HP. Egentligen får barnet bara gå 15 h/v när man har HP, men det var helt okej för oss att fortsätta som vi gör nu (8-16) :banana:

Har vart orolig för det här i flera månader, och så var det inga problem alls! Jag kommer sova sååå gott i fortsättningen :D

Hmm.. Jag vet inte om alla gör lika med jag gjorde iaf såhär:
Skrev ut "ansökan graviditetspenning" samt "utlåtande från arbetsgivare vid graviditet" (blankettnr 7205 och 7206)
Den första fyllde jag i själv, den andra fyllde min chef i. Sen skickade jag båda dessa tillsammans med moderskapsintyget till FK.
Sen fick jag hem ett brev efter nån vecka "Hej blivande förälder" med lite info samt en blankett som arbetsgivaren ska fylla i ang min årsinkomst.
Den har jag inte skickat tillbaka än... hmm..
Och efter ytterligare en tid fick jag beslutet om graviditetspenningen och en blankett för att begära ersättningen. Den har jag heller inte skickat tillbaka..

Men sen har jag tänkt, när det blir dags, att sköta föräldrapenningen med e-leg på fk.se för det verkar mycket smidigare än att krångla med papper :)

Men sen har jag tänkt, när det blir dags, att sköta föräldrapenningen med e-leg på fk.se för det verkar mycket smidigare än att krångla med papper :)

Ja, och mycket mindre risk att det krånglar och blir försenat. Rekommenderar starkt att sköta så mycket man kan via nätet när det gäller FK!

Måste bara dela med mig, jag börjar få bristningar på magen :crazy: någon annan än jag som börjar få bristningar/eller har? Får panik :D Någon som kan tipsa om någon bra salva?

Måste bara dela med mig, jag börjar få bristningar på magen :crazy: någon annan än jag som börjar få bristningar/eller har? Får panik :D Någon som kan tipsa om någon bra salva?

Jag har inte börjat få några bristningar ännu (v 24), men har börjat använda en kräm från Clarins i förebyggande syfte. Stretchmark control heter den, vet inte vad den kostar här men jag köpte den i Luxembourg för ca 350 kr.

Säkert är jag fett lurad :D men hade nog ångrat mig om jag inte köpt den.

Har läst att den tydligen ska funka så vi får se!

får söka vart den finns här i sverige då :D är i grav v.26 går in i v.27 imorgon. Bristningarna kom i förrgår och idag! innan dess hade jag inte några..

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 932
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 576
Senast: Enya
·
Hundhälsa Nu är det jag som startar en sådan tråd, en som handlar om hur man vet att det är dags 😔 Man brukar ju säga att när man funderar på det...
Svar
18
· Visningar
1 907
Senast: Tuggben
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
17 477
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar