Sommarföräldrar 2011

Sv: Sommarföräldrar 2011

Jag tror nog jag ska försöka göra så också, leta upp gravidvänliga vanliga kläder.

Men mammabyxorna - jag älskar dom :love:. Ha haft vanliga jeans med hårsnodd ganska länge men du fungerar inte det längre, har nog både blivit för fet och för mycket mage. Skulle behöva minst ett par till! Tights behöver jag också, fungerar hyffsat med vanliga också men inte länge till...

KL

Jag rekommenderar varmt mammabyxor! Jag körde också med gummiband-i-knapphålet-varianten till ungefär v. 19, sedan blev det jätteobehagligt och inte särskilt snyggt heller.

Som tur var hade jag investerat i ett par byxor i en secondhand-affär och de var himmelska att sätta på sig, inget som klämmer eller trycker någonstans. Men jag håller med om att det kan vara vansinnigt svårt att hitta! Jag var i helgen och försökte införskaffa ett par till, jag vill gärna ha svarta, inte bara jeans. Det finns tre stora klädkedjor i min stad, men bara en av dem saluför mammakläder. Det fanns en byxmodell jag kunde tänka mig. I normala fall drar jag 38 och rekommendationen i affären var att gå upp en storlek. Glad i hågen traskade jag iväg till provrummet med en 40. Ha! De gick inte ens på mig halvvägs :devil:. Lite tvekande drar jag då till med en 42:a. De satt som om någon hade klistrat dem på mig och hade jag rört mig hade det garanterat sagt ritsch....:eek: Med desperation i blicken slet jag åt mig en 44:a och då satt de äntligen bra över låren och baken, men inte med mycket marginal. I gengäld är de jättestora över magen, så jag retar mig redan på att jag får gå omkring och dra upp dem hela tiden (annars åker de ner) och magstycket är för långt, så det ligger i en korv under bysten. Ändå har jag faktiskt inte gått upp mer än 5 kilo (men de ska väl fastna någonstans:angel:) eller också är det en anorektisk man som har designat byxorna.

Men har ni möjlighet kan ni gärna kolla i secondhand-affärer. Jag köpte mina mammajeans för 40:- och de är jättefina, inte slitna alls.

KL

Jag och sambon (mest jag) satt och diskuterade amning och olika grepp nyss. Så jag tog tag om ena bröstvårtan och nöp till runt om för att konstatera att "såhär ska det kännas" - och då kom det mjölk! :eek:

Känns lite tidigt att börja läcka redan, går in i v. 32+0 imorrn...

Haha oohh herregud vad ni Grejjar!! Tar gärna lite vansinne av er :) Skulle bli sååå glad över det lilla att få börja Grejja oh måla i vardagsrummet! :)

KL

Jag och sambon (mest jag) satt och diskuterade amning och olika grepp nyss. Så jag tog tag om ena bröstvårtan och nöp till runt om för att konstatera att "såhär ska det kännas" - och då kom det mjölk! :eek:

Känns lite tidigt att börja läcka redan, går in i v. 32+0 imorrn...

Jag är i v 25+3 idag och klämmer jag kommer det en rejäl droppe.... Har kunnat göra det sedan 6 veckor tillbaka om inte mer. Har jag svart bh på mej kan jag om kvällarna se i den att det kommit en droppe eller två.... :)
Första barnet för mej så ingen aning om vad som är tidigt eller sent... Först tyckte jag det var rent obehagligt, men nu är det mest mysigt och lite roligt att se att det kommer :)

Det är väldigt tidigt för dig kan jag säga! ;) I min vecka är det nog rätt normalt egentligen, men med sonen hade jag inte en droppe mjölk förrns han kom ut.

Oj jaha där ser man :) Det är ju inte så att det rinner som sagt, men ngt är det ju som kommer. Hoppas iaf att det inte blir mer innan bebbe kikar ut. Man tröttnar nog på läckande bröst sedan ändå va? :)

När mamma väntade min brorsa (född i nov.) så började hon läcka i juli. Hon har berättat om en gång när de var och tältade och mamma hade sovit i nån slags overall, när hon vaknade på morgonen var det två enorma fläckar :D Glad att det inte är så illa, haha :) Jag behövde inte trycka mycket innan det kom, men det rinner inte här heller. Ur vänstra tutten kom det bara genomskinligt och ur högra kom det vitt. Mina tuttar har nog missuppfattat att den tunna mjölken ska komma först och den feta sen, istället för att dela upp det på varsitt bröst :D

Sonen ammade jag bara i 8 dagar, mjölken slutade rinna efter ett par mån. Vet dock andra här på buke som har läckt i nåt år efter att de slutat amma :crazy:

knappis

Är det bara jag som är helt jäkla labil?
Jag brukar dra mig för biologiska förklaringar till känslor och beteenden men nu börjar jag undra.

Jag kan bryta ihop och bli totalt vansinnig för minsta lilla; hunden jagar en skata, sambo och jag tjafsar om barnvagn, de skor jag tänkt köpa finns inte i min storlek. :confused:

Gaah!

När mamma väntade min brorsa (född i nov.) så började hon läcka i juli. Hon har berättat om en gång när de var och tältade och mamma hade sovit i nån slags overall, när hon vaknade på morgonen var det två enorma fläckar :D Glad att det inte är så illa, haha :) Jag behövde inte trycka mycket innan det kom, men det rinner inte här heller. Ur vänstra tutten kom det bara genomskinligt och ur högra kom det vitt. Mina tuttar har nog missuppfattat att den tunna mjölken ska komma först och den feta sen, istället för att dela upp det på varsitt bröst :D

Sonen ammade jag bara i 8 dagar, mjölken slutade rinna efter ett par mån. Vet dock andra här på buke som har läckt i nåt år efter att de slutat amma :crazy:

Haha oj oj, hoppas få slippa sådant läckage iaf!
Lite knäppt av mej kanske, för man kan ju aldrig veta hur saker oh ting kommer fungera när bebbe kommer..... Men jag har så länge jag kan minnas fått rysningar vid bara tanken på amning. Vet absolut inte varför, men det är ngt som fått mej otroligt obehaglig till mods. Iaf iom detta att jag redan nu kan klämma ut en droppe, så inbillar jag mej att det sen kommer rinna till fint och jag iaf ska kunna ge bebbe lite mat frön brösten. Lixom ett orosmoment mindre.... Räcker med att själva amningen känns tung.... Vore ju skit om jag inte fick ngn mjölk till på köpet!!
Som sagt, man kan ju aldrig veta vad som kommer hända och vad som kommer fungera, men just nu tänker jag såhär för oh hålla mej själv någorlunda lugn, hehe :)

Oohhoo neeej, här har du en till!! Har kort stubin i vanliga fall, men nu existerar den inte....
Och jag kan börja gråta bara jag tappar ngt på golvet typ (har dock lyckats dölja detta med gråtandet hittills, hehe, räcker med allt annat för min sambo tycker jag).
MEN..... Inatt (typ fyra i morse) vaknade han sambon av att jag satt och stor-tjöt på säng-kanten...... Kombinationen ont i benen/kramp och att han snarkade oh gnydde gjorde att jag vid fyra tiden inte sovit en blund, så då bröt jag ihop totalt..... I vanliga fall hade han fått en spark och av-sletet täcke som hämnd för hans snarkningar, men inte nu..... Suck!! Jaja, ingen ont som inte har något gott med sej. Efter bölandet oh snorandet oh gnällandet, oh massa kliande oh massag på ryggen, kunde jag sova i en och en halv timme, med benen högt upp-pallade på soff-kuddar..... Sen att sambon lidit av svårt dåligt samvete hela dagen, det rör mej inte i ryggen det minsta.....:D

Lite knapplån oxå:
Någon mer som vaknar med kramp i vaderna på nätterna?? Jag blir gaaaaalen!!! Visst, jag behöver bara vicka lite på tårna så går det över, men bara det att jag vaknar av det oh att det börjat redan känns sååå trist!! Brukar inte kramp oh grejjs komma senare....?
Oh innan jag somnar så kryper/kliar/domnar det i benen, ja oh det resulterar ju i att det tar halva natten innan jag somnar.
Stödstrumpor?? Japp det ska inhandlas. Palla upp benen med kuddar, jo det gör jag oh de är skönt. Ngt mer jag kan göra??

Oh nu när jag endå är igång så kan jag fortsätta gnälla en stund till.
Det ploppar ut underbara små bebbar precis ÖVERALLT nu! Två små pyren i närmsta umgängeskretsen på bara 5 dagar nu, oh fler är på gång.
Varför kan jag bara inte njuta av min söta mage oh graviditeten? Nj nej, jag måste bli avundsjuk oh tycka att det är hundra år kvar tills det är vår tur..... Jag är sååå jobbig!! Förutom benen nattetid (oh humöret) mår jag toppen oh skulle rent logiskt njuta av varje sekund av graviditeten!! Visst njuter jag, riktigt myser oh pratar med magen när det sparkar oh lever runt, men ändå, hela tiden vill jag de ska gå fort fort fort......!!

Hittade några rader...
Någon fler än jag som känner igen sig?;)

- Den du åker bil med måste parkera om bilen på nytt för att du ska kunna komma ut.

- Du är nära att skära dig varje gång du ska raka dig nertill och du inte längre ser tårna.

- Du tutar var gång du ska ur bilen för att magen lägger sig över ratten.

- Det inte längre hjälper att "smita förbi" folk sidledes, då du är bredare så än framifrån.

- Det känns som om man har sprungit en mil när man går upp för en trapp.

- När du rullar runt för att komma upp ur soffan.

- När din sambo knyter dina skosnören.

- När man är rädd att kissa på sig när man nyser/hostar.

- Man tappar något på golvet och låter det ligga för att processen med att plocka upp det är för omständlig.

- När man hellre går barfota än att ta på sig strumpor.

- När man inte orkar sminka sig eller fixa håret för att armarna somnar efter bara några sekunder över huvudhöjd.

- När man behöver hjälp att komma upp ur sängen eller soffan.

- När det enda man orkar plocka upp från golvet är en godis som ramlat ner.

- När man måste kissa igen så fort man rest sig och trott att man var färdig.

- När man letar efter alla andra möjligheter än att behöva använda trappan.

- När de högklackade skorna blir stående bakom de förnuftiga "kärringskorna".

- När godisskålen får prioritet före middagen.

- När middagen blir offrad för att få sova lite längre på soffan.

- När allt blir tungt.

- När man flåsar och flämtar som en valross efter att ha fått upp dragkedjan på stövlarna och måste sätta sig ner efter för att få blod i huvudet och få bort den lila färgen från ansiktet.

- När man inte längre orkar stå i duschen utan sätter rätt ner på rumpan på golvet.

- När man sitter på golvet i duschen och inte förstår hur man ska ta sig upp igen.

- När ingen annan än du får tillgång till soffan längre.

- När det känns som att bebisen försöker trycka ut slemproppen och gräva sig ut varje gång du lägger dig ned.

- När man planerar en utflykt utanför hemmet utifrån vart det finns toaletter.

- När anklarna får storlek av en överarm efter 2h på bion.

- När du lägger på dig 2 kg vatten efter en vecka och säger ja, ja..

- När du börjar gråta för att du inte får på dig skorna själv och sedan nästan skrattar ihjäl dig för att du faktiskt sitter och gråter.

- När du ställer dig med benen en meter från varann för att förbereda dig på att böja dig ner.

- Allt är väldigt irriterande.

- När sambon av ren djävulskap puttar ner dig i soffan och du inte kommer upp igen och han blir sittandes för att se hur det ska gå.

- När BH-storleken börjar närma sig slutet av alfabetet.

- När ett ärende om dagen gör dagen fullbokad.

- När mannen din faktiskt måste hålla med dig om att du inte har något att ha på dig.

- När du har märken på magen för att du inte lyckas låsa dörren utan att träffa magen.

- När du hellre sitter kvar i bilen än att gå in och handla för att det är för mycket besvär att ta sig ut och in.

- När du hellre går i fula bommullsbyxor än i de vanliga gravidbyxorna för de har en söm under magen som pressar.

Vad är det med amning som gör att du känner så? För du vet att man MÅSTE inte amma heller... Inte till vilket pris som helst. Jag tror bebisen mår bättre av ersättning och glad mamma, än bröstmjölk och ångestfull mamma.

Förra gången hade jag hur mycket mjölk som helst, L hann inte med att svälja och det läckte dygnet runt. Men jag klarade ändå inte amma mer än 8 dagar för att det gjorde så in i helvetes ont, och då är jag ändå lite av en amningsfanatiker :p

Ang. krampen så lider jag med. Älskar att sträcka på benen och fötterna innan jag ska sova, men det är kört nu. Jag brukar dock hinna häva krampen innan den kommer fullt ut genom att trycka ner hälarna så mycket jag kan. Om den sitter i så hjälper det med en sked kaviar (hur gott det nu är...)!

Det är skitsvårt att njuta av graviditeten just nu, men försök. Många saknar den efteråt... Det går inte föreställa sig hur tom magen känns när ingen buffar på en längre!

:rofl::rofl::rofl:

Tragiskt nog stämde varenda rad in på mig :o

Häromdagen skulle jag klippa tånaglarna - big mistake!! Klippte ner en nagel på tok för kort och alla andra blev jättevassa och spretiga :p Sambon har fått ytterligare ett nytt jobb, hehe... :D

Jag vet facktist inte varför jag känner så ang amning.... Har känt så sedan första gngen jag tänkte på att jag själv en vacker dag ska få egna barn.
Känslan jag har är att det inte är naturligt, trots att det är bland det naturligaste i världen!!
håller med dej, hellre ersättning och glad mamma oh bebbe, men har hört sådana skräck-historier hur barnmorskor och amnings-hjälpen oh Gud vet alla nästintill skäller ut nyblivna mammor när amningen inte fungerar/man inte vill/eller har ont......
Jag har alltid trott att denna känsla skulle försvinna så fort jag vart gravid, men njeee, det vart snarare värre, iaf i början av grav.
Nu har jag kommit så långt (oh de tack vare "bröst-läckaget och att mänga sagt åt mej att man facktist inte måste amma) att jag ska skriva ett TYDLIGT förlossnings-brev om hur jag känner, ta upp detta med min BM vid nästa besök, och sen facktist ge det en chans! Jag TROR att rinner det bara till oh bebbe är med på noterna så kan det fungera :) Innan har jag inte ens tänkt tanken att försöka, men nu vill jag det.

Kaviar? Det som är så gott!! Hjälper det?

Jo men varför njuter jag inte när jag mår SÅ BRA? Varför är jag så ivrig.... Bara för att alla andra kommit längre i grav eller redan fått så innebär ju inte det att jag inte kan njuta av just den tid av grav jag befinner mej i nu. Oh som du säger, det är så otroligt mysigt med alla buffar oh knuffar i magen, så ja kan bli tjut-färdig över att det en vacker dag inte buffar. Sen vet jag ju att Goa bebbe är hos mj på utsidan, men endå :)
Nej jag måste skärpa mej nu, njuuuuta av Goa magen, handla oh planera oh bara ha det bra!

Skulle bli sååå glad över det lilla att få börja Grejja oh måla i vardagsrummet! :)

Vad hindrar dig? Just do it! :D

Ang. kramp så har jag känt vissa tendenser i vaderna om jag sträcker mig efter nåt (står på tå) eller sträcker på benen när jag ligger i sängen, har även vaknat några gånger mitt i natten och haft lite känningar men tack och lov lyckats avvärja dem :)
Det kanske är dags att dra på sig stödstrumpor nu då? Ska det hjälpa mot kramp?

Senast ändrad:

Här är en till som har vaknat av kramp i vaderma, har även antagligen fått vatten i benen en dag. Gjorde sjukt ont! Men i natt var nog det värsta nånsin, hade kramper i bröstet, kändes som jag var helt överfull med luft hela jag. Det var som om man ville rapa men luften gick bara ner igen, å så krampade det nått så otroligt. Desto längre tid det gick så började det brännas i sidan av magen. Ringde till sjukvårdsupplysningen och blir vidarekopplad till förlossningen, men de trodde det kunde varit att magen hade vuxit så det blev något slags tryck...

Håller med om helt klart att det är ibland väldigt svårt att njuta av att vara gravid, i natt kändes det verkligen som jag skulle dö :D

Kl.
Vi var på köns UL i måndags och fick reda på att vi väntar en liten flicka! :love: Hon ska alltid ligga så konstigt och det enda vi såg var läpparna och neråt mot benen, hon låg redan långt nerborrad i mitt bäckenben..

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 936
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 581
Senast: Enya
·
Hundhälsa Nu är det jag som startar en sådan tråd, en som handlar om hur man vet att det är dags 😔 Man brukar ju säga att när man funderar på det...
Svar
18
· Visningar
1 907
Senast: Tuggben
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
17 477
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar