Sommarföräldrar 2011

Sv: Sommarföräldrar 2011

Här e en med kramp i vaderna. Blää. Jag blir ju livrädd när jag vaknar upp utav det. Tills jag inser vad det e för ngt. Då e det lugnt igen. Men det gör ju så satans ont. Blää.

Humöret e med åt tjotta hejti, men jag börjar bli van nu.

Jag har fått min graviditetspenning godkänd, så nästa veckl går jag på ledighet. Känns så otroligt skönt. Att bara få ta det lugnt nu. O försöka hitta sig själv i allt detta.

Samma här, vaknar upp oh är livrädd oh de gör skit ont innan det kopplar i huvudet vad det är som händer!! Inte alls ngt trevligt sätt att vakna (flyga) upp på!!

Skönt att gå hem oh vila =) Mina papper är skickade så nu väntas det på att få besked......Tror nog inte att det kommer bli ngra problem, men lite nervös är jag ändå......Varit så trött, oh tungt på jobbet sista dagarna så känner att det vore gott att få ett datum så man vet när man får gå hem....!!

Jag fick tips om en kräm för rastlösa ben som även rekommenderas för gravida and I LIKE it...!! :love: Luktar lite skumt men åh så skönt att smörja in ben och fötter i sen rulla in dem i ett varmt täcke. Bra för torr hud också tydligen. Borea heter den. :)

Tack söta för tipset :) Ska kollas upp direkt imorgon!! Tack tack :love:

FIN MAGE :)

Jag gör precis som du. Mår i grund och botten otroligt bra, men förstör för mej själv genom att inte känna efter, utan jag bara kör på oh tror att det ska gå lika bra som det gör som icke gravid.
Som i Måndags t ex. Var ju varmt oh helt underbart ute. Rask promenad till stallet, mockade, städade, sopade, pysslade och stod i där i flera timmar. Fikade oh tog det lite lugnt en liiiten stund i solen, sen hem. Dusch, mat, promenad igen oh hämtade bilen som sabon hade, iväg till jobbet, jobbade kvällen oh höll högt tempo........
Hade ont/var trött i benen när jag kom hem, men det hela slutade under natten med att jag satt på säng-kanten oh stor-tjöt, hade ont överallt oh benen ville jag bara kapa.......
Känner jag mej själv rätt kommer jag garanterat göra om detta misstag, men jag hoppas verkligen inte det.....Jag hoppas jag kan tänka mej för bättre, för en sådan natt vill jag inte uppleva igen......

Säger som de andra....Söndags-kläder?? Haha, nej nej nej, det där är alla-dagar-i-veckan-kläder :) Har mkt fina sköna mamma-kläder men mjukisar oh limme är lixom det allra bästa :)

Vilken fin mage! Det verkar som alla bara har en välformad kula fram, ser man er bakifrån är det ingen som anar att det är något på gång. Den kategorin tillhör jag inte alls. Jag inbillade mig att jag gjorde det, tills min snälla mamma och syster påpekade att jag blivit bred över hela mittpartiet, inklusive ändan:grin: När de sa det så fick jag gå undan för att inte börja tjuta. Inte labil alls :angel:

Jag förstår inte varför man nödvändigtvis måste bli större om baken för att magen växer??! Är det naturens sätt att balansera upp en så att man inte faller framlänges? Har hört någon teori om att det är fettdepåer som byggs upp för att man ska ha något att ta av vid amningen, men isåfall kan jag bara säga; tack så mycket Moder Natur, jag hade nog haft fullt tillräckligt ändå:D

EXAKT samma här!! Har hittills bara hört vilken fin kula jag har, så smidig jag ser ut osv osv......Mamma där emot har skojjat med mej oh sagt att "nu syns det allt lite bakifrån, för du rör dej annorlunda".
Det pallade jag väll att höra....men idag....på jobbet.....Min mage var som vanligt det stora samtals-ämnet, oh en av arbets-kamraterna på-pekade att nu måste den växt massor sen hon såg den sist. Jag skrattade lite oh vände oh knallade bort till skriv-bordet,......Då hör ja en annan arbets-kamrat säga :Oh nu syns det minsan bakifrån med, ändan är bredare".
Jag vart facktist förbannad.....ledsen......får man säga vad som helst till en gravid?? Annars är det så j'vla tabu att kalla ngn för tjock, men idag fick jag höra detta, oh igår att jag börjar se "rultig" ut........Morr :devil: :cry:

Åjo, en kollega till mig påpekade häromveckan att jag minsann blivit rätt bred om baken så det är nog inte bara magen som växer
Men jag tror stenhårt på den där utjämningsteorin, man får helt enkelt bli lite större på flera håll för att kunna hålla balansen...:D

Ni som har gjort det, hur äckligt är det på en skala från 1-10???
Vissa säger att sockerlösningen är riktigt äcklig. Och så får man inte äta innan:eek:. Och sen ska man sitta där i två timmar och rulla tummarna.
Och man får inte anstränga sig eller stressa innan eller under de här två timmarna.
Ett problem bara. Jag blir superstressad av att sitta i ett väntrum och vänta. Och där ska man sitta i två timmar och INTE vara stressad :crazy:.

Jag har gjort glukosbelastning en gång och aldrig mer. Det blev lite mindre vedervärdigt om man hällde i lite citron, men det smakade verkligen fan. Jag är fruktansvärt kräsen och har svårt för söta smaker (trots att jag är en godisgris) så för mig var det jättejobbigt. Mår fortfarande illa när jag tänker på det :crazy: Men jag drack snabbt för att ha det överstökat och det gick bra. Bara 2 glas ;)

Jag läste tidningar och spelade på Iphonen och tiden gick ganska snabbt. Fick ett eget rum med TV under tiden.

Åh, vad mysigt med en liten tjej :)
Vi har det omvända namnproblemet, två tjejnamn är utvalda men alla inklusive vi tror att det är en pojke i min mage och där har vi inget namn alls, suck!

Jag har vanligtvis ett blodtryck kring 90/60 men har nu höjt mig till typ 95/65. I början av graviditeten är jag övertygad om att det sjönk dock, hade rejäla blodtrycksfall under ett par veckor och ja, det var jobbigt.
De säger ju att det inte är farligt med lågt blodtryck, bara obehagligt ibland.. De tips jag har fått är att vila lagom, vara lagom fysiskt aktiv och äta regelbundet samt dricka ordentligt. Inget revolutionerande med andra ord.

Haha jasså då trodde du att du slängt en bild utan att tänka på det? jag e oxå från götet i grunden så då har vi kläder o stad gemensamt :D och att vi e gravida :angel:

Idag säger huliganen i magen att mamma ska ta det lungt så det får bli en hemmadag me lite plock (om det går) fick köpt hästmat igår och jobbade lite extra på kvällen och det har ju tagit ut sin rätt idag. Trött som ett ålderdomshem!! Ska på fotbollsmatch med sonen idag så ja får ladda inför den. Hur har alla ni som har hästar tänkt o göra? lånar ni ut eller dom släpps på bete tills ni är ridvänliga igen? Jag har ju abstinens nu och vill bara igång så fort d bara går sen :p

De säger ju att det inte är farligt med lågt blodtryck, bara obehagligt ibland.. De tips jag har fått är att vila lagom, vara lagom fysiskt aktiv och äta regelbundet samt dricka ordentligt. Inget revolutionerande med andra ord.

Visst fasen kan det vara farligt! Om man får ett blodtrycksfall i en trappa t.ex. kan det gå riktigt illa. Jag avskyr när sjukvårdspersonal gör bagateller av saker och ting.

Jo, konsekvensen kan ju vara farlig. Man kan ju ramla och slå sig naturligtvis. Men just att ha lågt blodtryck utan följder ska inte vara någon fara enl. vad sjukvården har sagt till mig, det är väl värre med högt då vad jag förstått.

OT men jag såg just att din bostadsort är bara ett par mil härifrån ju!

Tänkte höra med er.....
Var en disskution på jobbet om att färga håret under graviditeten.
Alla hade olika åsikter om man kunde eller inte kunde färga/tona/slinga.
Alltså, jag har de sista 17 (!) åren färgat mitt hår oh Grejjat massor, men sen jag blev gravid har jag lixom glömt av det helt enkelt. Har rejäl utväxt, men inget jag har stört/stör mej på. Är ju bara ett litet tag kvar nu oh bara possitivt att se så mkt av min naturliga hårfärg nu :)
Så, har ni gjort ngt med håret ? Blev så nyfiken när alla arbetskamraterna hade åsikter som skilde sej så brett!!

Och..... Vilken vecka är ni i och hur mkt saker har ni handlat?
Jag är i 25+6 idag. Barnvagn är klar, ngra få klädes-plagg som jag fått av släkt, lite prov-förpackningar på blöjor, tvättlappar, salvor oh liknande finns oxå efter att jag var på barnmässan, men de är allt.
Säng oh madrass vet jag vad jag ska ha så det är bara att inhandla. Samma med skötbord, men det letar jag efter begagnat.
En tripp till Ullared är planerat. Svägerskan var nyligen nere och handlade bebis-grejjer och var nöjd, så vi åker dit över dagen oh kollar iaf :) Något lär ju följa med hem, hehe :)

Senast ändrad:

Jag frågade frisören sist och hon sa att det inte var någon fara. Däremot kan hormonerna göra att resultatet inte blev som tänkt, så det var bra att jag sa till så hon kunde blanda därefter, typ.

Jag är i v. 20+2. För två veckor sedan såg jag bara tjock ut, nu har jag fått frågan om det är tvillingar :eek:. Har inte handlat en enda pryl. Vi är mitt uppe i våra livs renoveringstag så vi hinner inte med mycket annat. Shoppingen får påbörjas när vi målat färdigt huset, lagt färdigt taket och kapat årets ved ;).

En annan fråga.
Jag känner fortfarande inga sparkar. Ibland får jag för mig att det "fladdrar" i magen men det är väldigt otydligt och kunde lika gärna vara gaser ;). Har livmoderkakan i framvägg, antar att det gör skillnad. Vid UL för 2½ veckan sedan så sa barnmorksan att "de där rörelserna känner du inte ännu" när bäbsien trampade omkring, så jag har lixom släppt det. Men nu har det ju gått ett par veckor till. Några inputs från er? Är ju första barnet så jag vet ju inte riktigt vad jag letar efter heller.

Jag har släppt oron ändå faktiskt. Så länge magen växer betydligt fortare än den borde göra om det bara hade varit pannkakor, så är jag inte speciellt bekymrad. Men klart att en liten gnutta oro finns ju långt där nere än då...

Nenii - Jaa, verkligen jättemysigt! :) Jag önskade att vi kunde byta så du plötsligt får jättelätt för killnamn och jag tjejnamn :D Nej, helt hopplöst att stå utan namn...

jessivega - hahah jaa, det kanske ligger något i det :D Mjukisbyxor + linne är helt underbara gravid-kläder! :love:

Ang. hårfärgning, så la jag ut den frågan med en tråd jag skapade för ett tag sen nu. Kom in folk som jobbade som frisörer och sa att de brukar tipsa sina kunder om toning/(intensivtoning?) och om man vill blondera så att man slingar med slinghätta. Men jag tror att så länge inte färgen nuddar hårbotten så borde det gå bra. :)

Senast ändrad av en moderator:

Eftersom det är ditt första så är det helt normalt att inte känna nåt än. Det händer väl för omföderskor också, men är inte lika vanligt.

De flesta känner på kvällen när de lägger sig ner. Jag brukar buffa lite på magen och prata med den, får nästan alltid svar :)

*hoppar in igen* :D

var inte orolig för att du inte känner rörelser, jag kände ingenting förrän v 24 (23+?) och sambon kände utanpå veckan efter. Min dotter var väldigt lugn i magen och kunde ända tills hon poppade ut skrämma mig genom att inte röra sig så jag kände det att par dagar i sträck :crazy:

Ibland blir jag avundsjuk på såna som dig med lugna bebisar (åtminstone i magen ;)). Här är det ett jäkla liv hela tiden, får inte en lugn stund. Ibland får sambon komma och lägga handen på magen för då stannar bebisen alltid upp, bara för att jag ska få en liten paus :p

Samtidigt är det himla skönt att veta att bebisen lever och verkar må bra :)

haha ja och jag hade gärna haft en lite vildare unge, vi var ju inne på bb 2 gånger för att kolla så att hon ens levde, varav sista gånger 2 dagar innan bf.

Hon gav mig aldrig en spark som ens gjorde minsta ont, och det där med att få sparkar på revbenen ha jag ingen aning om hur det är!

jag kan säga att hon är desto vildare på utsidan, himmel till unge med energi alltså:D

Kom på en sak,prova lägg dig på mage, då känns alla rörelser mycket mer väl och då kanske du kan känna nåt :)

Jag frågade frisören sist och hon sa att det inte var någon fara. Däremot kan hormonerna göra att resultatet inte blev som tänkt, så det var bra att jag sa till så hon kunde blanda därefter, typ.

Jag är i v. 20+2. För två veckor sedan såg jag bara tjock ut, nu har jag fått frågan om det är tvillingar :eek:. Har inte handlat en enda pryl. Vi är mitt uppe i våra livs renoveringstag så vi hinner inte med mycket annat. Shoppingen får påbörjas när vi målat färdigt huset, lagt färdigt taket och kapat årets ved ;).

En annan fråga.
Jag känner fortfarande inga sparkar. Ibland får jag för mig att det "fladdrar" i magen men det är väldigt otydligt och kunde lika gärna vara gaser ;). Har livmoderkakan i framvägg, antar att det gör skillnad. Vid UL för 2½ veckan sedan så sa barnmorksan att "de där rörelserna känner du inte ännu" när bäbsien trampade omkring, så jag har lixom släppt det. Men nu har det ju gått ett par veckor till. Några inputs från er? Är ju första barnet så jag vet ju inte riktigt vad jag letar efter heller.

Jag har släppt oron ändå faktiskt. Så länge magen växer betydligt fortare än den borde göra om det bara hade varit pannkakor, så är jag inte speciellt bekymrad. Men klart att en liten gnutta oro finns ju långt där nere än då...

Ja okej, dumt detta, haha, har änna gått och blivit sugen på att göra mej vår-fin i håret bara för disskutionen kom upp på jobbet :) Kanske tar mej en tur till frissan ngn dag framöver .

Haha, ja just, du får ta shoppingen när allt annat är klart :)

Första gngen som jag kände en riktig spark det var i v 18+5, dagen innan UL. Jag låg på mage och fattade inte alls vad det var som hände förens bebbe sparkade en gng till.
Efter det dröjde det innan det blev mer riktiga sparkar, var mest fladder hur länge som helst! Höll på oh bli galen!!
I typ 20-21-22 kändes det bara en kort stund om kvällarna när jag just lagt mej att det rörde sej. Först i v 24 kände sambon första sparken på utsidan, och samma vecka var det nog första gngen som det VERKLIGEN var sparkar.
Så, oroa dej inte!! Det går från "ingenting" till fullt kaos i magen :love:
Det kommer ska du se :)
Demma vecka (jag är i 26 imorgon), har det varit mkt aktivitet dag-tid, oh så mkt har det inte varit förut, så hela tiden känner jag mer och mer :)

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 936
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 581
Senast: Enya
·
Hundhälsa Nu är det jag som startar en sådan tråd, en som handlar om hur man vet att det är dags 😔 Man brukar ju säga att när man funderar på det...
Svar
18
· Visningar
1 907
Senast: Tuggben
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
17 477
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar