Sommarföräldrar 2011 del tre

Sv: Sommarföräldrar 2011 del tre

KL

Idag har Cilia sett sitt första luciatåg. Jag fick veta i fredags att sambons yngsta dotter blivit vald till lucia.
Inte för att hon sagt något själv, utan jag råkade se en luciakrona i hennes väska när hon och pojkvännen var på ett kort besök i fredags kväll.
Sambon tog reda på att det var skolkören (årskurs 7-9) som brukar lussa på banken i byn, så vi tog reda på tiden och åkte dit och överraskade henne.
Hon blev jätteglad att se oss där. Och Cilia satt med stora ögon och lyssnade på när storasyster sjöng och jollrade med lite i vissa sånger.

När en av killarna spelade tuba, så fick Cilia ögonkontakt med sin syster och blev överlycklig.
Hon sprattlade och jollrade å skrattade på de höga tonerna så det hördes i hela lokalen.
Som tur var så sjöng inte Thea just då, annars hade hon nog tappat bort sig i texten.
Och som vanligt så fick jag både gåshud och tårar i ögonen när Thea sjöng. Hon har en helt underbar sångröst!!

Usch, det är så hemskt när de är förstoppade.

Vi har inte orkat samla kraft och tålamod till att lägga Elis i egen säng. De senaste nätterna har varit bättre igen och jag har sovit gott så vi fortsätter skjuta det på framtiden. Dock har det hänt något revolutionerande idag. Han har legat och lekt på sin plats på golvet och helt plötsligt somnat, helt av sig själv och utan gnäll, inte bara en gång utan TVÅ gånger. Det har aldrig hänt tidigare. Nu funderar vi på om vi kanske är för snabba med att trösta och roa honom, han kanske fixar det själv, men vi ger honom inte utrymme. Jag känner mig ju så dålig när han får ligga själv på golvet och leka, men å andra sidan är det så underbart eftersom det bara är de sista veckorna det fungerat överhuvudtaget. Han kanske utvecklat sin självständighet och trygghet mycket fortare än vi kunnat ana? Det är inte länge sedan han skrek som en stucken gris så fort man la ner honom på golv/babysitter what ever...

Vi får testa vidare och se om det bara var "tvågångsföreteelse" eller inte...

Aktuella babydata från Leanders sexmånaderskontroll som han klarade utan anmärkningar:
längd: 72 cm
vikt: 8330 gram
huvudmått: 45,5 cm
två sprutor under protest (men han kunde snabbt tröstas med mamma och leksak)
älsklingsrätt: polenta med morot och ärtor, kryddad med peppar, rosmarin och parmesan (fast han har en ny älsklingsrätt nästan varje dag - det är ett litet matvrak!)
kan åla baklänges i långsamt tempo

Ej fullt så uppmuntrande är att han de senaste två kvällarna illvrålat i full panik vid läggning. Doktorn sa att det är fullt normalt i hans ålder och att vi (självklart) inte ska lämna honom ensam men inte heller ta upp honom på en gång. Vi får väl se hur vi gör - det är så svårt att låta honom ligga i sin säng och gråta. Kanske övergår till att natta i vår säng ett tag istället. Då kan man krama och trösta mycket bättre än i spjälsängen.

Vad roligt att läsa. Blir han inte frustrerad när det bara går bakåt?

Elis chockade sig själv med att rulla ett helt varv idag. Han ligger på mattan, på ett fårskinn, på en filt och då får han lite hjälp att rulla i nedförsbacke från rygg till mage. Idag tog han dock sådan fart att han rullade ett helt varv, ner på parketten och slog i huvudet. Jag väntade på gallskriket men det kom aldrig, han blev nog för chockad tror jag :rofl:. På plant underlag kan han bara vända från mage till rygg och blir skit-förbannad när han inte lyckas från rygg till mage.

Elis har även börjat gå på storlek 68, knappt 3½ månad gammal.

Senast ändrad:

Jisses, ja de växer så det knakar de där små!!!

Hittade en bild på Cilia igår när hon var två veckor gammal och sambon hade henne i famnen.
Va liten hon var då!!!! Det känns som det var hur länge sedan som helst!!! Samtidigt så känns det som om det var igår!!!
I onsdags så var det ett år sedan vi fick plusset på stickan! Vart har detta år tagit vägen egentligen??
Om 1½ månad börjar jag jobba igen:eek: Jag både vill och inte vill:crazy:

Vi skulle ha varit på bvc i onsdags och pratat smakportioner nu när Cilia blir 4 mån, men min bvc-sköterska var sjuk denna veckan.
Slog mig precis att det är den 16:e idag, alltså blir lill-loppan 4 mån idag:love:
Och i morgon ska vi på barnkalas. Sambons barnbarn fyller 1.
Jag ska dit idag och hjälpa sambons dotter att baka. Inte så lätt att få det gjort snabbt och lätt när man har en ettåring som drar fram som en tornado i lägenheten.
Om biljä:devil: håller så långt! Blir fan tokigt på dessa bilar!!!! Är det inte det ena, så är det de andra:cool:

KL

Idag blir A 6 månader. Vad fort det går! På senaste kontrollen var ha 73 cm och vägde 8580g, det var för 10 dagar sen.

I onsdags var vi och köpte "ny" bil så nu kan vi storhandla och ha med barnvagnen samtidigt :p underlättar.

Igår var en tokjobbig kväll. Han somnade inte förrän kvart i tio och då var han så trött så han inte visste var han skulle ta vägen. Inatt har han sovit oroligt och snorat en del. Får se var det slutar. Vi väntar på första krypet för han är mest arg när han ligger på golvet eftersom han inte kommer nånstans. Igår tog han faktiskt två "krypsteg" men jag tror inte ens att han märkte det för all ilska :grin:

KL

Vad livet är underbart när man vaknar kl 4.30 av en bebis som står på alla fyra i sängen, precis vid kanten, slänger iväg tutten och skiner som en sol :p Tog 1,5 h att söva om honom...

Fr.o.m. inatt får han sova i egen säng, vågar inte ha honom i vår längre. Han är så jäkla snabb på att ta sig fram nu så det tar bara sekunder för honom att trilla ur.

:crazy: Nä tack, då tar jag hellre en som vaknar av väckarklockan kl 6, dricker en flaska och somnar om till 8. :) KÄnner mig hyfsat utvilad för första gången på länge!

I gengäld somnar han för närvarande bara i bärselen och höll sig vaken till strax innan 22 igår kväll och det är väl inte helt idealiskt kanske.

Här spöregnar det och de har utfärdat orkanvarning så barnvagnspromenad känns inte aktuellt idag. Jag brukar gå ut i nästan alla väder men orkan är väl inte så lämpligt...

Och här hade vi en liten solstråle kl 7 imorse, väldigt tidigt för att vara henne! Som en konsekvens sov hon mellan 9-11 och det är också ovanligt (mer en powernap tjej) men vi får väl se om det håller i sig eller om det nya mönstret var en engångsföreteelse :)

Jag tror vi har en förkylning på gång här igen, E har varit lite snorig och hostig under dagen :(
Dock har det varit fullt ös hela dagen då jag hade tre kompisar med två tillhörande småttingar över på lunch och ikväll ska vi på julbord med mannens jobb så då får bebis vara hemma och mysa med mormor :)

Det slog mig just att det är ju bara en vecka kvar till julafton så i helgen måste vi hugga en gran! Har ni andra julgran? Plast eller naturlig?

Och vi sov till elva idag! Vi kan visst sova som tonåringar ibland :P Det var julshopping hela dagen igår och hon somnade inte förrän 21.30 så det är väl inte så konstigt att hon sov länge.
Idag är hon lite grinig, det brukar hon aldrig vara. Mormor o morfar kommer på besök snart och stannar till imorgon, de bor nästan 20 mil härifrån. Så hoppas lilla fröken blir på bättre humör när de kommer.

Apropå gran så har vi ingen. Vi åker till sambons föräldrar i nästa vecka o kommer hem efter jul, är hemma en dag och sen åker vi till mina.
Hade vi haft gran så hade jag velat ha riktig!
Ska bli så mysigt med jul!!

Har ni köpt alla julklappar?
Jag är i stort sett färdig, vi köper inte alls många. Känns skönt!

Ingen gran här heller. Vi flyger till Sverige på onsdag, så det känns rätt överflödigt!

Här är bildbevis på killens rörlighet. Han låg på mattan (det röda hörnet i framkant är en rest, han plockade isär den först!) som utgångspunkt!

IMG_5686.jpg

Jag är i princip också klar med julklapparna. Kompletterar lite när vi kommit till Sverige, nu behöverjag bara något till svärmor och en grej till mamma!

Vi ska hugga gran på söndag. Eller vi och vi, det blir väll sambon och min pappa för någon måste ju ha Elis och ha med honom i urskogen känns klurigt ;). Sambon tyckte det var överflödigt med julgran och att vi inte behöver ha det fören nästa år, men han fick ge sig. Jag älskar julgran, tyvärr gör nog vår lille katt också det :eek:. Försöker klura ut hur vi ska förankra den så den inte välter...

Vi är färdiga med julklapparna. Nu är det "bara" julstädning, lite bakning och pyntning kvar. Har bokat svärmor som barnvakt nästa fredag :angel:. Heeeela fredagen.

Majola: Vad driftig han är! Kommer säkert uträtta stortdåd innan han fyller 20, fred i världen och sådant.

Usch vi är också förkylda lilleman smittade mig i onsdags kväll så igår var jag deckad med feber men men bättre den här helgen än nästa :)

Apropå gran så ska vi ha en tänkte vi, vi har fått en i plast är den fin tänkte vi ha den annars blir det en riktig. Tycker bäst om kungsgranar men känns lite onödigt att köpa en för 500:- när vi ändå inte ska fira jul här.

Julklapparna är inte färdighandlade ännu men känner ingen större panik vi ska inte köpa så jätte många.

Jonathan har även börjat med den goda vanan att somna för kvällen vid 19-tiden. Och vakna vid 20. Och sen somna om vid 24 :grin: Sen vaknar storebrorsan vid 7-tiden. Dessutom ammar jag 4-10 ggr/natt. Och sambon undrar varför jag är trött... Hehe :p

KL
Idag kröp han sitt första steg! :love:

Vi ska ha gran! Annars är det inte jul.
Sambon brukar ut och hugga en strax innan jul. Förra året köpte vi dock gran.
Julklapparna är väl i princip färdiga. De ska kompletteras lite, men jag vet exakt vad jag ska köpa utom till mina syskon.
Fullständig ide´torka på den punkten.

Vid 5 tiden i morse vaknade jag av att min lilla ängel låg i sängen inne på sitt rum och gapskrattade åt något:grin:
Vet inte vad det var som var så roligt. Jag tyckte då inte att det var speciellt kul att gå upp vid 5.
Men det tog inte hon någon direkt hänsyn till. Så nu är jag trött, men jag måste masa mig ut till stallet och mocka och släppa in odjuren:cool:
Ingen som vill ha en häst eller två?;):angel:

Senast ändrad:

Kl

Ibland känner jag mig så nere, att jag o sambon glider ifrån varandra. Att han kanske inte är kär i mig längre. Suck suck. Hur kan livet kännas så tungt ena dagen för att nästa dag vara helt underbart? Är det fler som upplever ett svängigt psyke? Vet inte om jag har fog för min olycklighet emellanåt eller om det är hormoner (mini-piller??) som spökar. Hur vet man??

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
27
· Visningar
1 719
Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
789
Tjatter Är jag i fel prefix får admin flytta, jag förstår nog inte skillnaden... Förlåt, men jag har en SVÅR trafikfråga, jag behöver svar på...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
2 845
Kropp & Själ Jag har en nu 18-årig dotter. Hon är min mans och mitt andra barn, men vår första flicka hann aldrig börja leva, så dottern har hela...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
11 183
Senast: sardellen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar