Soffpotatisras?

Sv: Soffpotatisras?

Låter ju förträffligt, men jag är lite nojjig över jaktintresset. Vill kunna ha vovve lös även på landet ibland, mycket rådjur och harar där. Men å andra sidan, man kan nye få allt.

Jag tror att rätt många av de små sällskapsraserna skulle vara nöjda med det du beskriver om man kompletterar med att få strosa runt i en trädgård och få vara med i största allmänhet. Jag kände en bichon havanaise(blandning?) som inte verkade uppskatta långpromenader särskilt mycket, att däremot följa med husse till jobbet och lulla runt, tigga godis och ligga och spana, det var perfekt.

Det verkar finnas någon slags trend hos hundägare att beskriva den egna rasen som jättekrävande som om det vore finare än att ha en sällskapshund. Själv tycker jag att det är toppen med sällskapsraser, jag tycker det är lika självklart att vissa raser har och ska avlas med målet att vara perfekta till det som att andra raser ska användas till jakt eller bruks.

Min blandras cocker/tibbe är i och för sig väldigt sprallig dock inte krävande för 5 öre. Hon nöjer sig bra med att gå lite småpromenader(oftast lös) och härja runt lite på gården medans jag fixar stallet och liknande. Nu har jag varit sjuk en vecka och nöjt mig med att bara släppa dom i trädgården och hon kommer lätt till ro i sängen igen efter det :) skillnad är det med min 5månaders cocker :angel: men han är även planerad att användas mer och inte vara soffmes :D

Jag har en ytlig bekant som har en engelsk bulldog.
Han vill inte mycket, mest bara existera...

Han "hjälper" matte i hemtjänsten och är populär hos de gamla då han gillar att bara sitta och bli klappad.

Sedan finns det ju en hel mängd sjuka raser, ex eng bulldogg och andra vilka inte kräver något... de kan ju knappt andas så tacka f-n för att de inte vill anstränga sig. :cool:

Behöver ju inte vara så. Vår Ruben är det plattaste jag sett, blandning mellan cavalier king charles spaniel o pekingese.
(Det är en omplacering, skulle inte stödja den typen av avel.)
Hans nos syns knappt, ansiktet är konkavt. Men han har inga problem alls. Visst han är jäkligt lat o får han välja gör han inte många knop. Men han kan gå i skogen en timme en varm sommardag utan att han håller på kvävas. Han kan leka o busa i timmar med andra hundar utan problem.
Så platt/trubbnos behöver inte betyda sjuk.

Engelsk bulldogg har ju dock näst intill rekord vad gäller hälsoproblem. Deras höfter är det uslaste jag sett.

kl

Min cockerblandis hade nog varit nöjd om hon fick springa i skogen och att man kastar boll med henne. Hon gillar visserligen lite träning men hon behöver inte det alls som min taxblandis. En riktig liten familjehund skulle jag säga!

Jag känner ofta att rena sällskapshundar nedvärderas, det är ingen "riktig hund" om den inte har ett annat syfte också. s Själv tycker jag ju att sällskap är en av de viktigaste uppgifterna som en hund kan ha och att en bra, frisk och mentalt stabil sällskapshund är guld värd :-).

Håller med, många framhåller dessa hundar som "bara" sällskap. Det är precis som Dentaku skriver, det ska finnas perfekta sällskapshunden likväl som perfekta brukshundar. Det finns ju dom som älskar hundar men inte är ett dugg intresserad av att hålla på med allt fix och trix runt om utan bara ödsla kärlek på den och gå liten runda runt kvarteret. Jag har en 22 årig tjej i min trapp som har en liten papillon. Hon går liten runda här ute med honom och sedan sitter han mest i hennes knä eller ligger i soffan och sover. Toksöt. Fantastiskt kärvänlig hund :)

Bullterrier kanske? De jag träffat som har rasen beskriver den så.

Jag skulle just skriva Bullterrier! En kompis till oss hade en underbar tik som fick tvingas att följa med på nåt längre än kring gården. Ibland kunde hon bara stanna och vända och gå hem igen. Hur man än lockade så bara gick hon hem, i sakta mak. (Nej, hon var inte osäker, bara bekväm!)

Det verkar finnas någon slags trend hos hundägare att beskriva den egna rasen som jättekrävande som om det vore finare än att ha en sällskapshund. Själv tycker jag att det är toppen med sällskapsraser, jag tycker det är lika självklart att vissa raser har och ska avlas med målet att vara perfekta till det som att andra raser ska användas till jakt eller bruks.

Det håller jag verkligen med om!!

Och det är ju därför vi har våra olika raser, och inte bara en stor soppa av blandningar. För att var och en ska kunna välja den typ av hund som passar ens liv!

Jag tror absolut att det finns en hund för alla. Dock tror jag att det handlar mycket om individen och sen om de faktiskt mår bra av lite motion.

Jag har en ChihuahuaMix som är nyss fyllda 4 månader, hon är vad man gör henne till, hon är lika nöjd med en långpromenad, gå och strosa efter mej i trädgården eller en slö soff-liggar-dag...:D
Föräldrarna är precis likadana...:laugh:

Men många småhundar, bl a Papillon och liknanade brukar klara sej bra med bara promenad och lite hjärngympa inomhus... Det enda man får passa är så att de inte blir för tjocka..

Mvh Domino_s

Det stämmer nog det där med individen ;) En killbekant till mig hade en Papillontik som var som en duracellkanin, hon brukade rejsa nerför startbanan på flygfältet där vi höll till (ett mindre, privat flygfält för fallskärmshoppning), som en vit liten tuss i otrolig fart, hon bara kutade, för nöjes skull!

Det där stämmer även väldigt bra på min hund! (75% papillon)
Hon klarar sig med enbart rastningar utan att klättra på väggarna, särskilt om hon även får lite mental träning. Men hon är så himla glad i att hoppa och springa så det hade verkligen inte passat henne att bara rastas dagarna i ända. Allra helst vill hon bara springa fram och tillbaka som en dåre i skogen. Min äkta duracellkanin :)

Kl
Jag har en vavva/pekingese-blandning. Hon är typ uppfödd för att ligga i soffan. :)
Nu drar jag ut henne på motionsrundor ändå och det gillar hon men det är helt ok att spendera hela dagen i soffan.

KL
Vissa raser finns det nog där det finns en del sådana individer, men det finns för det mesta varationer. Dessutom tror jag att många hundägare har svårt att tolka om hunden är så glad och nöjd som den kunde vara, eller om den egentligen hade mått bättre med lite mera motion och stimulans. Jag har två mopsar (tack och lov friska och välandandes), och de klarar sig bra med en längre promenad lösa i skogen per dag och lite godissök samt vanlig vardagslysdnad. MEN, de älskar att träna ordentligt och de mår bättre och är gladare när de får göra det. De behöver inte timmar varje dag, men agility eller rallylydnad ett par-tre gånger i veckan med lite mera "krav" ger hundar som är nöjdare och tröttare på ett bättre sätt.

KL

Nu är ju min bara 4 månader, vi har idag gått en runda på några 100 meter, resten av tiden har han legat och sovit, sambon börjar fundera om han har tänkt SOVA hela tiden, tog på han täcke för flera timmar sen för att gå en ordentlig promenad men hans svar på det var att lägga sig och sova!

Däremot så brukar han få ett busryck på kvällarna och då man går ut på promenad (om det inte är kallt) så går han hemskt gärna, tills han blir kall om tassarna då är det tvärstopp och alla tassar i luften tillsammans med en bekymrad min och skriker "MATTE! JACKA! NU!" Att träna lite trick inne verkar oxå vara kul men inte så han blir galen om han inte gör nått vettigt en dag! Ska bli kul att se hur aktiv han blir som vuxen!

Han är blandning Papillon/Chinese Crested/Toy Pudel!

kl
Min hund är nöjd med den aktveringen, jag har haft en smärtfylld höst så då fick han prova på det.
Men jag tror han är en sådan hund som är glad över att bara få vara med och få uppmärksamhet, men det är nog för han har varit en flockhund innan.
Sen tror jag nog inte heller man ska underskatta aktiveringen sonen ger, men självklart är hunden nöjdare när han varit 4 timmar i stallet och busat med boxer

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 177
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 597
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 603
Senast: Cissi_ma
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 111
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka