Snålmånad?

Är inte ungdom men kanske får vara med här ändå?
Försöker spara så mycket som möjligt, får ut ok lön så jag klarar vardagen men har insett välbehaget av att se sparkontot växa och har väl blivit beroende av det kan man säga. Vill gärna spara även de månaderna man kanske inte har råd. Brukar föra över en liten peng iaf, det känns hemskt att behöva ta utav sparandet och det blir lite utpressning på mig själv :p

Mina stora hål pengarna rinner ur är mat, är ingen stor utgift (lägger mellan 1000-1500) på mat men jag slänger på tok för mycket!!! :rage:Blir galen på mig själv när jag ständigt får slänga grönsaker, frukt, bröd, mejeri osv för att de blivit dåliga. Jobbar ganska oregelbundet så mina planerade mål infaller aldrig riktigt.
Blir så impad av er som veckohandlar och planerar, försöker men jag får inte till något bra system. Kan någon hjälpa mig?

Efter en galen Tradera-vecka har jag en hög paket att skicka imorgon. Det kvarvarande verkar inte bli sålt så det får väl hamna hos Myrorna med laddningen av porslin jag redan plockat ihop för att lämna där.

Har också massor att sälja men blir trött av bara tanken. Dessutom blir jag lite irriterad på att Tradera kostar pengar, snål jag vet!! :angel:
Men hur gör ni med kläder, lägger ni ut ett och ett plagg eller kan man kanske sälja en påse med blandade kläder i en viss storlek? Mindre jobb tänker jag :p

Jklar var ledsen jag blev idag när jag skickade tradera-vinster. Enligt postens portotabell hemma på internet skulle frakten kosta 40:- men när jag skulle skicka sa hon 58:-. Alltså förlorat 18:- på saker jag sålt ruskigt billigt (typ 28 spänn för ett äkta swarovskipannband med alla stenar). Schabrak som jag tidigare skickat för femtiolappen kostar plötsligt 70:-.

Däremot "fyndade" jag billiga biljetter på SJ till Göteborg horse show i vår, minst halva priset :up: Biljetten till showen får jag av mamma i julklapp, som vanligt ;)

@tolksele Frakten är ofta billigare om man köper på internet och skriver ut "fraktsedel". Skicka lätt eller nåt sånt heter det.

Jag har följt denna tråd lite i det tysta för att samla lite tips och goda råd men tänkte smyga mig in lite nu :) Jag blir för övrigt riktigt imponerad över er alla! Jag har just investerat i en hästtransport och dagen efter gick min dator sönder så nu är jag lite halvpank och behöver tänka till ordentligt. Mat, hästpengar, räkningar och liknande har jag koll på och allt har redan dragits men har som det ser ut just nu 2000:- kvar att leva på denna månad. Då ska jag bjuda mannen på bio och restaurang, jag själv fyller år och ska såklart fixa kalas, allt i badrumsskåpet tar i stort sett slut denna månad och jag kan inte bara köpa vad som helst när jag äntligen hittat sånt som får min hy att må som en prinsessas :angel:. Det blir lite körigt med andra ord. Ska se om jag hittar något att sälja av med kanske, utrensningar är alltid bra i vilket fall som helst. :D

Hade inte planerat att vara på campus så länge som jag var idag (10:00-ca 20:00 :o) vilket gjorde att min plan att inte spendera några pengar idag gick lite i graven.. Blev fika för totalt 50:-, 20:- till biblioteket för en lånad film (lånade filmen för över en månad sedan men inte haft kontanter förrän nu) samt 50:- i medlemsskap i en förening för personer som studerar/har studerat kulturvård. Inte så mycket totalt, men i morgon ska jag packa med mig te och frukt så att jag slipper köpa på plats, många bäckar små :).

Fick nyss reda på av pappa att mina gamla däck från förra bilen inte passade hans, med andra ord kan jag sälja de:banana::banana::banana::banana:
Han sa att jag skulle börja med 500-600 kr styck alltså ca 2000. WOW!! :love::love:
Hoppas, hoppas de blir sålda, håll en tumme för mig och mina däck

Betalade stallhyran igår, så 2450 kr fattigare. Analysen hade jag visst 30 dagar på mig att betala så den hinner gå över på nästa månad om jag vill skjuta på den. Avvaktar iaf någon vecka till så känner jag mig rikare :p

Beställde tösens skolfoton idag. 500 kr men den räkningen betalar min man :down:

Håller fortfarande på att sätta ut lite auktioner på Tradera. Några av dom jag satte ut igår har fått bud på sig.

När allt är betalt och matpengar överförda har jag 1498 kr kvar denna månad. Då är shoppingen hitills redan avdragen. Bestämde mig för att lägga undan pengar till kattens vaccination som är i slutet av november istället för att klippa mig så att det finns pengar till det. Å lägga undan antingen en eller två hundra till nyår. Tror jag ska säga att vi köper på fläskfile till huvudrätten, oxfile känns så onödigt dyrt i min mening. Så har jag lite pengar varje vecka å vi kan köpa nån hämtmat nån gång denna månad.

Jag fick 1000 kr mer i lön sedan jag sagt åt lönekontoret att dra skatt enligt tabell igen, och det märks väldigt väl att man har 1000 kr mer. 1000 kr är kanske inte så mycket för många, men för mig är det det.

Jag har 3000 kr kvar på kontot nu, kommer nog räcka till den 19nde, har ju levt på mycket mindre än så innan.

Jag har faktiskt kunnat köpa lite kläder och sen en klänning för jag ska ut i helgen. Kommer väl gå lite pengar på dricka där också och inträde.

Bettskenan är betald också så det är skönt. Jag kollade sparkuvertet nu och har 4000 kr där i faktiskt. Har ju fyllt år så fick en tusenlapp då. Den ska dock gå till en stalljacka som jag verkligen måste köpa nu, finns inget annat alternativ jag har haft min jacka i 10 år och den måste slängas. (sjuuuukt bra kvalite dock!! )

Jag ska ringa FK nästa vecka och kolla om dom har fått in mitt förnyade sjukintyg från läkaren, och ska då passa på att säga att dom kan dra skatt enligt tabell igen. så då får jag nog i alla fall 400 kr mer i månaden därifrån också.

Fick nyss reda på av pappa att mina gamla däck från förra bilen inte passade hans, med andra ord kan jag sälja de:banana::banana::banana::banana:
Han sa att jag skulle börja med 500-600 kr styck alltså ca 2000. WOW!! :love::love:
Hoppas, hoppas de blir sålda, håll en tumme för mig och mina däck
Håller tummarna för att du får sålt! Har själv en del saker till salu, vill också ha sålt :)

@Matmissbrukaren Tack för svaret :) Kalas kan dra iväg himla mycket i kostnader. Speciellt barnkalas som man gärna ska pynta med massa skoj :D
@tolksele Borde egentligen ha ett matkonto med, men blir aldrig av, ungefär som det där sparkontot som aldrig blir av..tror det är bättre att man faktiskt har en fast summa man utgår ifrån, känns som man tänker till en gång extra när en budget följs!
@Shetlandskusk Vågar jag säga att jag köper min deo för 119 kr? :o :D

Idag har jag lagt 668 kr på medicin (ca hälften som behövs, men får inte hämta ut allt för tidigt så jag får återkomma för det) turligt nog var det trots allt 50% jag betalade då jag kommit en bit på högkostnadsskyddet. Så nu fattas det exakt 407,50 kr till frikort, vilket lär ta lång tid att nå när det är 75% rabatt :rofl: Dessa dagar förbannar jag överläkaren som pajade hela mitt liv. Han kanske har lust att börja betala mina mediciner? :meh:

@nexxa dessutom får man ju ofta bonus hos de flesta större matkedjor, bara att ta tag i det!

Har sen en fråga till alla som känner sig manade att svara; när får jag ge dålig omdöme på köpare? Har sålt tre grejer där ingen hört av sig eller skickat pengar. Auktionerna gick ut för typ tre dagar sedan. Alla andra har ju i alla fall svarat på mail inom 1-2 dagar..

@nexxa

Jag köper mitt schampo för 120 spänn. En liten flaska på 120 ml på apoteket, för min hårbotten har eksem. Hade gärna kunnat köpa en stor 500 ml flaska för 60 spänn :(
Den där lilla flaskan räcker inte länge...

@nexxa dessutom får man ju ofta bonus hos de flesta större matkedjor, bara att ta tag i det!

Har sen en fråga till alla som känner sig manade att svara; när får jag ge dålig omdöme på köpare? Har sålt tre grejer där ingen hört av sig eller skickat pengar. Auktionerna gick ut för typ tre dagar sedan. Alla andra har ju i alla fall svarat på mail inom 1-2 dagar..

Inte än. Vänta minst en vecka. Vissa är jävligt sega, och du kan ge dom sämre omdöme sen ändå om dom inte hör av sig. Minst en påminnelse också, efter typ 5 dagar.

@nexxa

Jag köper mitt schampo för 120 spänn. En liten flaska på 120 ml på apoteket, för min hårbotten har eksem. Hade gärna kunnat köpa en stor 500 ml flaska för 60 spänn :(
Den där lilla flaskan räcker inte länge...

Jag har också haft väldigt mycket problem med min hårbotten, och använt apotekets snordyra schampo. Står på flaskan att man ska använda 5 ml, jo tjena lycka till med att fördela det i hela hårbottnen! Dessutom blev mitt hår oerhört risigt och fult av det... Sedan ficka jag tips om att prova Redkens Scalp Relief schampo, vilken välsignelse! Går att hitta billigt på nätet, räcker mer än två månader, min hårbotten kliar inte alls, och håret ser friskt ut igen!

Jag har också haft väldigt mycket problem med min hårbotten, och använt apotekets snordyra schampo. Står på flaskan att man ska använda 5 ml, jo tjena lycka till med att fördela det i hela hårbottnen! Dessutom blev mitt hår oerhört risigt och fult av det... Sedan ficka jag tips om att prova Redkens Scalp Relief schampo, vilken välsignelse! Går att hitta billigt på nätet, räcker mer än två månader, min hårbotten kliar inte alls, och håret ser friskt ut igen!

Önskade att jag vågade testa, men min hårbotten tål bara detta schampot. Det har blivit katastrof med alla andra jag testat.
Det räcker med en tvätt så blir min hårbotten svampig, varm, börjar klia och fjälla hud. Den är riktigt katastrof :crazy:
Sen tar det månader innan den är återställd. Så jag är glad över att jag hittat ett schampoo som funkar, även om det är snordyrt.

@Matmissbrukaren Ah, jobbigt. Så var min hårbotten med, blev det dessutom om jag lät det gå för många dagar mellan tvättarna. Var tvungen att tvätta varannan dag för att det inte skulle klia. Behöver jag säga att mitt hår såg ut som en risbuske? Men förstår verkligen om du inte vågar prova, min hårbotten återhämtade sig på ett par veckor.

@tolksele Fick vänta 2 veckor innan jag fick respons från någon som köpt skor. Tyckte det började dröja lite väl länge. Skulle just maila och påminna/fråga angående betalningen när hon plötsligt hörde av sig själv och ursäktade sitt sena svar. Det kändes som hon drog på det till lönen skulle komma. Inget fel med det, men jag hade uppskattat att bli informerad om det, eller fått förfrågan innan personer börjar buda och vet att om denne vinner så kan det dröja med betalning...

@Matmissbrukaren Hittar man ett som fungerar är det lika bra att hålla sig till det. Tigi tex har ju hårprodukter som luktar SÅ gott. Tyvärr är de en av de frisörschampon som är bland de sämsta då de ger torr och kliande hårbotten (lite trist när man betalar en slant) :( Själv använder jag Kerastasé, kostar en slant men är superbra. Dels drygt, bevarar färgat hår, lyxig och en av de bästa innehållsmässigt! Annars kan jag också rekommendera Redken. Deras serie för just torr hårbotten eller den om man tappar mycket hår är fantastisk! :bow:

*kl*
När jag läste @_FiA_ s inlägg om skattavdrag kom jag på att jag ju inte jämkar just nu. DET är något som jag borde snacka med lönekontoret om. Har ju gått ner i arbetstid men betalar ju skyhöga räntor på lägenheten varje år vilket iofs ger en återbäring på skatten men skulle nog faktiskt hellre känna att jag har lite att röra mig med per månad...

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 645
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 186
Senast: Thaliaste
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 292
Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
3 575
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar