Snacktråd för AR-frälsta!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

kl

Hej alla AR fantaster!

har ett litet problem..
Min pålle söker sig väldigt mycket uppåt i traven. Han höjer sig och travar mer uppåt än framåt, han blir då lite kort och en aning spänd.
Dessutom faller han väääldigt mycket framåt sedan vid framåt-neråt. Försöker få mer avslappning genom att flytta mer tyngd bakåt men han blir osäker.

Detta är något som han börjat med typ nu. Vet inte om det beror på just situationen eller att han spänner sig för att det blir enklare.

Någon som har nåt tips hur jag ska gå till väga? :laugh:
Vill ju ha en avslappnad trav utan att huvudet ska vara i marken och farten i 190 :O

Tacksam för lite hjälp! :D
Louise

Senast ändrad:

Vad kul! :) Det var nog bara sjukgymnaster som använde det tidigare men nu börjar det säljas till privatpersoner med träningsvideos och grejs också! Riktigt bra tycker jag! :banana:

Låter som att du har en bra "läromästare". Så försöker jag tänka iaf med tanke på hur sitskänslig hästen är. Det är ju ett h***ete i början när man både är ringrostig och behöver förbättra inverkan, men blir man tvungen att förbättra det så lär det bli ordentligt gjort! :)
Hoppas det går bra för dig!

Jag personligen hade fokuserat på balansen först, framåt/nedåt sen.
Alltså - från början inte bry sig så mycket om ifall huvudet är högt, men försöka hålla det på en "normal" och inte överdrivet uppspänd position genom att få lite avslappning iaf. Sen när det känns som att balansen är förhållandevis bra så testar man länga sakta bara så länge hästen klarar att balansera upp sig. Från början kanske den inte klarar att hålla balansen utan att rinna iväg mer än i normal-läget, då får man jobba mer med balanserande övningar. För att så småningom kunna sänka lite i taget.
Genom tex några steg korta - några steg länga upprepat några gånger. Bara inom ramen för att hästen klarar att balansera sig när man länger.

Tack för svaret! :)

Gjorde detta idag. Fokuserade mer på en jämn och avslappnad trav och det tog sig efter en stund i trav. Var lite svårt att hitta en jämn och stadig trav i avslappningsläget men han hittade den tillslut, kändes helt kanon!

Bibehöll denna traven i både kort- och längning! :D Märkte verkligen skillnad :O Är nog för koncentrerad att ge honom 110 % eftergift i form av att jag nästan kastar fram tyglarna och hamnar då säkert i framåtlutning!

Louise

Nordisen är min systers. Totalt outbildad, men gudomligt trevlig! Om hon inte förstår eller om man pressar lite för hårt börjar hon springa... Jag har lyckats rida henne med helt ok böjning på volt åt båda varven (sisådär ett varv, sen var jag nöjd med hennes insats :)). Oj vilken lycka det var! Nästa gång jag skaffar häst vill jag nog ha en sån. Min egen är mer som en traktor, en gammal skruttig Ferguson (that's his name) :D

Kul att det blev bättre! :)
Sådär har jag fått öva lääänge. Försöker man positionera huvudet innan balansen är där, då rubbar man bara balansen ännu mer, och precis som du har jag garanterat inte hjälpt kuse tillräckligt med att hålla kvar balansen :angel:
Tips är att öva korta stegen- länga aningens (som sagt, bara så pålle kan hålla ihop, första gången/-erna kanske man länger knappt märkbart och släpper lite tygel väldigt sakta så pålle får en chans att hinna följa med) redan i skritten innan du ska gå över till trav. Alltså: 4steg korta - 4steg aningens längre - 4steg korta - trav. Då brukar traven bli lite bättre redan från början! :)

sthu: vad kul med två hästar att öva på! :) Och en nästan oförstörd! ;)
Haha ibland skulle jag vilja ha en traktor!

Ja, det har gått upp för mig att jag gärna vill ha huvudet kanske lite mer i position till en viss form typ. Sedan har jag som sagt gett väldans mycket tygel. Stegen har ju blivit görlånga och halsen med, därför har jag nöjt mig :P Men framtyngden har tagit bara liite överhanden när jag släppt iväg honom! :angel:

Då får det bli mer korta - länga - korta - länga.. istället för så mycket samling. Pållen har ju väldigt lätt för att samla (korta och spänna sig o gå på stället :cool:) så jag har tyckt det kännts bra, men sedan tappas balansen helt vid mina långkast med tygel! :idea:

Hm.. Vi behöver nog lite tränare-träning nu! Det får jag se till!:)

Taack för hjälpen än en gång!

Lägger upp lite bilder från dagens träning!
Jag vet att det är kassa bilder och svåra att tyda kanske men vill gärna ha lite kommentarer :laugh:

pict1081_94004569.jpg

pict1096_94006300.jpg

Jag 'kastar' fram tyglarna och håller i manen :angel:

pict1100_94005825.jpg

pict1083_94004849.jpg

pict1084_94005015.jpg

pict1087_94005250.jpg

Senast ändrad:

Fin pålle! :) Väldigt uttrycksfullt huvud!

Jag misstänker att ni gör det lite svårt för er.. Eller så gör ni det väldigt bra utifrån utgångsläget! :p Beroende på hur man ser det! (Kan ju se väldigt annorlunda ut IRL och när man hör tankarna bakom också.)
För jag tänker lite såhär: bäckenvinklingen är ingenting utan balansförändringen. Huvudpositionen är ingenting annat än en prydnad om det så att säga inte går igenom hela vägen. Å andra sidan så måste man ju börja någonstans och det märks att du börjat få koll på bakbensplaceringen och bakdelen så att säga. Det som fattas är att få det gå igenom hela vägen. :)

För att försöka göra det lite mer konkret:
Jag gillar de bilder där hästen är ganska "fri" i formen. Och faktiskt skulle jag hellre se lite sänkt rygg och höjt huvud till förmån för att framdelen hamnar mer i normalläge med friare bogar som första steg. Och därifrån jobba mot att flytta tyngdpunkten bakåt, utan några egentliga formkrav i det läget. Tänk större vinkel i ganaschen! Hellre FÖR stor så det blir en öppen/fri form än lite för liten om man kan påverka det.

Som en bra övning för att lära sig känna skillnaden är smygskritt en bra övning tycker jag.
Då skrittar du på "fri" tygel en bit innanför fyrkantsspåret men följer fyrkanten alt. gör en vanlig bakdelsvändning när du kommer till kortsidan och därigenom byter varv (bakdelsvändning är bra för då förstärker man ytterligare balansflytt-tänket).
Du får ta i tyglarna och du får skänkla, men du gör det så absolut lite som det bara går för att uppnå dess syfte. Hästen ska skritta så sakta att det blir myrsteg med en fot i taget, du ska i princip hinna räkna ett-två-tre-fyr och efter ett tag känna det som att du kan plocka upp och släppa ner ett ben i taget på hästen. Så sakta det bara går utan att det blir halt alltså. Om du behöver ta ett tygeltag så ta det heller lite uppåt och väldigt snabbt typ snabb kramning, än att segdra bakåt av misstag. Hästen ska absolut inte få något alls att stödja sig på i handen. Detta för att den ska få ta ansvar för att hålla balansen själv i det låga tempot. Om hästen börjar rinna iväg så är det ofta för att den länger sig och söker stödet framtill, då får man stabilisera upp sig själv och räcker inte det få man ta en liten förhållning. Hellre att hästen går lite för högt med huvudet och får ta halsen till hjälp att balansera sig i början än att den "dyker" och sänker framdelen minsta lilla.
Först blir det nog lite av ett pussel för dig att komma in i övningen och för hästen att förstå vad du vill. Men sen kommer hästen komma på att för att hålla det där långsamma tempot behöver den balansera om. Då kommer du tydligt känna en balansändring bakåt/uppåt. Sen får man ha stenhård disciplin med sig själv för det är lätt att bli bekväm och sänka på kraven och då tappa känslan för hur stor balansändring man vill ha. Så påminn dig om att hästen verkligen ska gå kvar i egen balans och att du ska känna att framdelen är fri, och att den inte får smygöka (tvärtom, tänj hellre på gränserna för vad du tror är möjligt :) ).

Det kan vara en första grej. För att börja få upp framdelen och få hästen hålla ihop bättre. Sen kan man överföra lite av den känslan även i övriga ridningen. Lära sig känna när hästen "dyker" fram och då gå tillbaka med en balanserande övning eller bara tala om att nä, du får inte ta stöd fram! (Hästar som är van att "dyka" kan lätt göra det utan att ens ha kontakt med tygeln.)

Inte framåt/nedåt, utan UPPÅT/framåt/nedåt! Det är målet! :)

(skrev långt och pedagogiskt - och lyckades stänga fönstret när jag letade bilder!)

Jag skulle gjort precis tvärt om:o

Arbeta från marken och låta hästen gå så lång och låg som den behöver för att hitta och sträcka ryggligamentet, och från det läget börja arbeta med skolorna. När bakbenet träder in korrekt kommer hästen att hamna i högre form och bibehålla bärig rygg och lätta bogar. Först då kan man börja rida och ställa krav på formen uppsutet.

Min ena ridlärare tipsade om att man kan se om ligamentet är med genom att titta efter "halverad hals" - När ryggligamentet sträcks så tar det med underhalsen uppåt och undre halvan av halsen ser ut att bli tom och sladdrig(se hur halskotpelarens kurva ändras på de olika bilderna). Detta (i kombination med att nosen är framför lod!!) är ett ganska så bra kvitto på att man har en korrekt sökning och en "hel" överlinje med lätta bogar!

relativ.jpg

dehn.jpg

Risken med att tänka på att "lyfta upp hals/bogar" är att man missar det sträckta ryggligamentet, som är grunden för all bärig ridning.

schenkel.jpg

spann.jpg

(Bilderna lånade från "Tug of War: Classical vs 'Modern' Dressage")

/Migo

Senast ändrad:

Du förklarar så bra! :bow:
Tack för tipset också! Ska givetvis testas :laugh:

Jag har kommit underfund med nu att balansen behövs där, eftersom jag inte har som sagt världens bästa balans själv. Tror det behövs mycket skolor också, det nås prima med kapson :laugh:
Saken är den att balansen blir bättre med kapsonen (var dum o strunta i den vid fototillfället) - Så den kör jag också med. han söker visserligen mycket stöd i kapsonen och kan ibland hänga sig, liksom med bettet, vid framåt - neråt. Men som sagt ska vi inte satsa såå mycket framåt, som vi gjort hittils :P

Ställningoch böjning blir också så mycket bättre med kapson (det är den ju till för ;)) men jag känner ändå att det kan bli lite spännt när jag ber om lite mer. Kan hända att jag också blir lite ryckig i handen och påverkar lite för mycket med bettet. Även där ger ju kapsonen ett mildare tag. Jag ska försöka ladda upp filmen från dagen, då är det säkerligen lättare att se.

Jag tror egentligen inte heller att det är så svårt, bara att jag gör det svårt. Känner att jag fastnat lite. Tur att ni har motiverande övningar på min nivå! :D det gillas!

Louise

Såg att mitt inlägg blev lite luddigt :o men jag hoppas du förstår :)

Kan inte riktigt hundra sätta fingret på vart problemet ligger men som du säger tror jag det handlar om att få honom i balans, och att jag ska bättre min balans likväl. Att heller inte koncentrera mig så mycket på för mycket "samling", utan mer på korta - länga försiktigt.

Är det i det fallet bättre att jobba honom från marken istället? Vill gärna inte göra mer inverkan än nödvändigt och innan han är stark nog.

Senast ändrad:

Det är tur att det finns olika åsikter och metoder så man kan prova vad som faktiskt fungerar för individen! :)

Jag började ju med "ditt" tänk. För mig på min pålle funkade inte det alls. Men jag vet ju att det fungerar för andra. :)
Det är absolut en risk att nack- och ryggmuskler kortas upp i övergången om man snarare tänker att huvudet hellre ska vara för högt än för lågt. Nu var inte tanken att man inte ska sträva framåt/nedåt, men att man ska hitta balansen innan man gör det. För om hästen "kollapsar" iväg framtungt framåt-nedåt redan innan man fått något som kan kallas framåt/nedåt, då blir det väldigt svårt att jobba upp igen bakifrån och hitta tillbaka till balansen - under tiden kommer den slita på sig lika mycket genom att gå i obalans som den gör av att inte gå med längd överlinje. Ser jag det som! ;)
(Vill också påpeka att det här är EN övning för att lära sig själv och hästen en känsla/teknik, inget man sitter och rider ett helt ridpass eller en månad i sträck. När man har balansen så lustigt nog tenderar hästarna oftast att hamna "på tygeln"/i sökning framåt-nedåt av sig själv. )

Det är på inget vis att "lyfta upp huvudet" jag tänker på. Det är att inte låta hästen balansera i tyglarna och hellre inverka åt att få en "fri form" än att stimulera till framåt/nedåt innan balans finnes. Framförallt vidgande av ganaschvinkeln eftersom det i sig blir balanshämmande.

LouiseH:
Det låter onekligen bra att använda kapsonen! :p Kapsonen har funkat bra för mig för att "öppna ganaschvinkeln" också. Men som du säger, det blir lätt spänt om man använder den för mycket.

Prova mycket olika övningar så märker du vad som hjälper just er framåt, just nu! :)

Senast ändrad:

Angående videoklippet: kul med videoklipp! :) Det blir en helt annan sak att se i rörelse.

Spontant: När jag pratar om försiktig längning så går du typ 10 snäpp längre än jag skulle vilja se i korta - länga. För att pålle rinner iväg. Då tappar man effekten av korta-länga övningen (å andra sidan brukar man oftast börja med den i skritt eftersom det kan vara svårt nog ändå med balansen i traven :p ). Ju längre man kommer desto mer kan man släppa fram i längningen men i nuläget skulle jag snarare lägga fokus korta stegen - korta stegen aningens mindre - korta stegen - korta stegen aningens mindre upprepat några gånger och sen sakta av till skritt (om man absolut vill göra det i trav vill säga! ;) ) för det är liksom det man har en sportslig chans att klara av utan att hästen faller ur.
Men jag skulle ännu hellre se sånt jobb i skritt innan övergångarna till trav och många övergångar. Både mellan skritt trav och från trav till galopp. Alltså att man tar färre travsteg innan nedsaktning och färre galoppsprång innan avsaktning.
När man väl gjort en del travövergångar i syfte att hitta bra trav och bra balans, då kan man gå över till att jobba mer i traven.

Tack för svaret igen! :laugh:

Alltså få en bra skritt, kunna korta - (samla) - korta - länga skritten.
Och sedan även i trav, få en lugn, kort, sakta trav och inte lägga mycket vikt på just en samling. Och då innan avsaktning, en lååååångsam avslappnande lugn trav, utan att jag ska tänka på en högre form (som jag enligt filmen nog strävar efter.)

Tror det är mycket att jag vill ha allt så fort, piaff direkt liksom :angel: Är nog lite för ivrig.

Såå, Hitta balansen i all skritt och all trav innan jag går vidare?

Red igår och det jag reagera på är att han gärna söker stöd i handen, och då faller han framvikt direkt, speciellt då jag iprincip har helt fri tygel.

Testade på din skrittövningen igår och kände efter en stund att han faktiskt förstod. Men efter en stund gick det lite snabbare och lite snabbare i steget och han föll fram en aning. Fick ingripa en del med tygeltag. På så sätt märktes det att övningen var jobbig för honom ;) så uppenbarligen är det balans vi behöver!

Jag märker också att när jag kortar tyglarna, att han blir lite hängande och travar på lite stelt och ansträngande, och sedan vid framåt-neråt trillar fram. Återigen balansen som fattas. Igår gick det väldigt bra med skrittövningen, ett tag som sagt :) Vi får träna vidare.

Ska man sedan göra samma övning i trav? eller komplettera skritten med skolor osv? :)

Louise :laugh:

Senast ändrad:

Man kan tänka att man kramar på innertygeln (eller en lätt "skakning" i stången med båda tyglar om man rider på stång) när innerfram är i marken i det läget man vill korta skritten. För att få till en bra timing och inte så lätt hamna i ett läge där man låser hästen (min tränare brukar även förespråka att trampa ner lite vikt i stigbyglarna för att förstärka för pålle att man måste samla sig lite för att klara övningen).

Från början tycker jag det är viktigare att man försöker lära sig själv och pålle själva konceptet/tekniken än att bry sig om t ex huvudposition, men sen så kan man gå vidare och tänka korta två steg - "ge" tygeln bara någon millimeter så hästen tar den (söker sig fram till handen om den råkat korta sig under korta-momentet) sen korta två steg igen och leka lite så fram och tillbaka så får jag personligen lättare att få till tekniken, lättare att få till sökningen samtidigt, lättare att kunna hålla det när man ska släppa fram. Är nog individuellt hur många steg som funkar bäst och hur mycket längning däremellan.

Man kan såklart komplettera med vilka övningar man vill. Det var mest ett förslag på hur man kan strukturera upp ridpasset. :)
Ex: först öva en enklare och inte så krävande övning, ex. rida på en stor volt och flytta lite inåt- flytta lite utåt (skritt) bara ett par varv åt varje håll. Gå över till lite jobbigare skritt-övningar ex. någon variant av skolor där man också börjar med lägre krav och ökar på kraven, men inte för många repetitioner eller steg i taget så det blir tragglande (och gärna "ge" tygeln" mellan varje skola för att främja sökning). Öva korta-länga skritten, göra det ett par gånger med lite högre krav på hur mycket pållen ska korta för varje gång, sen gör man en korta-länga lite -korta - övergång till trav. Övar lite övergångar mellan skritt och trav, antingen med just den övningen eller kanske någon egen övning man tycker fungerar bra, eller bara växla 4steg skritt - 4 steg trav - 4 steg skritt några gånger. Övergångar helt enkelt! :)
Sen kan man jobba vidare med lite lämpliga övningar i trav beroende på vad man har för utgångsläge generellt och för dagen. Avsluta med några galoppfattningar men bara fattningarna i sig och max ett par språng. Sen kan man ju avsluta med att galoppera lite friare en längre sträcka utan större krav om man vill för arbetsmoralens skull! ;)

Bara ett förslag på tänkbart upplägg. Sen finns det ju hur många övningar och variationer som helst beroende på dag och ekipage! :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 171
Senast: lizzie
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 658
Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
12 407
Senast: Emtherlia
·
Skola & Jobb Det här blir ganska personligt och lite som ett dagboksinlägg men känner att jag hellre lägger det under allmänt då jag vill ha lite...
Svar
14
· Visningar
2 121
Senast: VLMF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka