Snacktråd för AR-frälsta!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Skolskritten har verkligen varit kanon för traven för oss, så det kan jag skriva under på! :banana:
Men så har vi haft mycket svårt för skritten (heh, och mycket annat! ;) ) så vägen till att verkligen få till en riktig skolskritt genom korta-länga har varit lång.

Hanna_Z´s pålle ser lyckligtvis inte ut att ha lika svårt för skritten!

Hanna_Z Jag tycker det ser lovande ut, han kommer säkert bli jättefin i traven! :) Sen instämmer jag som sagt i kookaburra´s tips om skolskritten (tips - titta på lite skolskritt om du hittar på nätet eller någon som övar det IRL, så man får bättre hum om rörelsen/känsla för rörelsen även om man från början får nöja sig med korta-länga).

Jobbade lite med ponnyn idag efter 1,5 veckas vila & uteridning. Vi har tidigare haft problemet att hon bara rusar iväg och inte alls lyssnar, nu har hon verkligen lärt sig att coola ned o så, men nu på senaste har hon tappat steget istället, lunkar mest på liksom. Jobbar en del med att få fram bakbenen, vibrationer i linan eller en hjälp i sidan. Fungerar liite bättre när jag sitter på (och helst med longör) men vet inte riktigt hur jag ska få fram budskapet på riktigt. Travstarter hjälper inte något märkvärt.

Hon har haft en lättare skada för ett par veckor sedan, och precis innan dess började vi precis jobba lite med skolor, idag fungerar det inte alls då vi tappar takten o dyl så det känns onödigt att gå in och förstöra något. Har ni några tips på hur "vi newbies" kan försöka alstra lite mer energi och bli mer alert i arbetet, utan att det ska gå snabbare eller stressigt?

För övrigt gick det faktiskt över förväntan idag. Ställningen och framåtnedåt-sökningen fungerade till och från halterna (jag är så nöjd :D) och med lite hjälp av regnet kunde vi hålla det även i ett par travstarter (har man inte longör får man hitta andra naturliga redskap om man vill förstärka hjälperna hihi).

kl

30707_10150194115825621_829595620_12996131_6167720_n.jpg

Idag blev det en liten skrittur på Teddyponken!

Det gick jättebra att hoppa upp å så :) Blev ledd av en kompis, styrningen hade han definitivt glömt av ;) haha!

haha! jag med, regel nummer ett i min värld: Ja ska aldrig köpa en fux!

Men

det blev en iaf, jag har längtat efter min krullis i 2,5 år nu och nu äntligen är han MIN!!

Haha! Känner igen det där. Jag skulle ALDRIG ha en skimmel. Fy så hämskt det skulle vara! Jag har alltid älskat fuxar och ville helst av allt bara ha fux fux fux fux i alla olika former.

Men så blev det en skimmel som skulle in i mitt liv. Nu hoppas hoppas hoppas jag att han ska bli apelkastad och min största skräck att min mörka skimmel ska bli flugskimmel när han bli gammal. Så jag antar att han blir det bara för att :D

Kul med fina krulliga pälsen tycker jag :love:

haha! ja men det blir ju så, man blir kär och då kommer färgen i andra hand ;) haha
jag håller tummarna för att han inte blir flugskimmel då ;)

Visst e d gulligt hihi :D

Som tips att skaffa energi så gillar jag detta upplägg: (alltså bara en grov skiss på upplägget, detaljer/övningar kan man tänka ut själv utifrån häst och nivå)
Att korta-länga och samla-länga i intervaller hela tiden. Första gångerna (och första gången när man byter rörelse/övning) är man snäll mot sig själv och kuse dvs har inte så höga krav och börjar inte korrigera nämnvärt om det blir lite knas, gör så gott man kan utan större övertalning och rider sen vidare i aktiv vila en bit. Provar igen - lite högre prestationskrav och provar korrigera om det blir fel (är det en "grön" häst eller en svår övning för ekipaget kanske man inte gör det direkt på 2:a försöket utan snarare 3:e eller inte alls just den dagen, är det en enkel rörelse/övning för ekipaget kan man gå in och vara lite mer krävande direkt men öka samlingskravet för varje försök) - aktiv vila. Provar igen och kräver mer, tänker att man ska försöka få till max det man klarar av utifrån dagsläget - aktiv vila. Byter övning och/eller varv. Bara några steg i taget av det jobbigare.

Själva tänket tycker jag funkar kanon för att få till energi. Sen får man nästan översätta det till varje individ. Vad som triggar upp energin bäst - vilken gångart, vilken rörelse/övning, hur många stegs jobb och hur många stegs vila, hur ofta man lägger "riktig" vila och hur ofta/länge man använder aktiv vila som belöning, vad man väljer för läge på den aktiva vilan osv.

KL

Vi har stött på problem! Har inte varit igång med AR speciellt länge och lektionen jag tog senast blev nog lite för mycket för min hjärna. Jag har glömt av hur man gjorde en öppna!

Sluta får jag till någorlunda genom att "vrida rumpan inåt" (min, inte hästens. Eller ja, den också..), åtminstone åt ena hållet. Åt andra tar mina egna höfter emot, jag är inte alls lika smidig åt det hållet pga sned rygg som kiropraktor inte fått ordning på än.
Tyvärr tappar han lite av ställningen när jag försöker, men i dagsläget rättar jag inte till det utan väntar tills jag har tränarhjälp igen. I fall ingen har ett litet tips?

Om man har en bra eller "hyfsat bra" böjning som utgångsläge tänker jag helst att man flyttar framdelen på bakdelen till att få till rörelserna, samtidigt som man bara försöker ha koll på att böjningen bibehålls i det läget.
Alltså - i en öppna "låter" du framdelen påbörja att följa sin böjning in på en volt bara tills att framdelen är lite innanför, därefter ber innerskänkeln framdelen att tvära (vid behov) tyngdpunkten utåt som styrande hjälp, yttertygelns längd reglerar att hästen inte blir förböjd, ibland kan det behövas en snabb förhållning på båda tyglar för att förtydliga/förstärka övriga signaler om det håller på att rinna iväg åt något håll.
Din bål är aningens vriden i böjningen dvs inneraxeln bara aningens bakåt jämfört med den vanliga böjningen, höfterna som i en vanlig böjning dvs ganska neutrala men att man sitter med i böjningen (t ex så anser vissa att man ska vinkla innerhöften aningens mer än ytterhöften).

Ska man gå in i en sluta så tänker jag framdelen ut mot väggen och att man ändrar riktning i rörelsen redan strax innan hästen avslutat sin volt/hörnpassering. Vikten lite inåt, ytteraxeln lite bakåt, innerhöften lite mer vinklad än ytter-, i övrigt är det egentligen bara överkroppen som vrids aningens för höfterna stannar ju kvar som de var i slutet av volten/hörnet.

Växlingar mellan öppna och sluta:
Sluta till öppna - i optimalläge släpper man bara fram hästen för att följa sin böjning tills den kommer till början av att gå in på en volt, därefter öppna-hjälper som vanligt. Funkar inte det (vilket ju oftast betyder att man tappat i böjning eller sitter och gör för mycket) kan man tänka räta ut för att därefter flytta in framdelen i förhållande till bakdelen med yttertygel/innerskänkel (och vikt som styr riktningen).
Öppna till sluta- flytta ut framdelen mot väggen och underlätta för hästen genom att sitta om till sluta-position, ändra riktningen genom att ändra tyngdpunkten.

Senast ändrad:

kl
Idag var det träning igen och den här gången prövade vi att samla några steg i både skritten och traven. Vilken känsla det var att kunna belasta lite och ta tillbaka lite, några steg i traven och fortfarande ha en fin takt och en häst som gick där den skulle! Testade även skolorna i trav på rakt spår, fick något steg och även om det inte blir riktigt som det är tänkt märktes det skillnad på traven efter arbetet med skolorna. Kul när det går framåt så tydligt!

Nu är det även klart att jag köper loss Goliath inom en snar framtid :)

Va kul att det gick så bra! Och verkligen underbart att du kan köpa loss honom! :D :D

Vad roligt att han ändå inte glömt allt då :)
Passar för övrigt jättefint i den färgen! (du får köpa biothane utrustning i lila...eller kanske inte haha)

KL
Hittade en hyfsad bild från häromdagen när vi jobbade lite i kapson.
Han har ju inte riktigt alls styrkan men det börjar arta sig lite iallafall, 6veckor sedan så föll han in totalt och var superflack verkligen, orkade inte ens hålla sig på största max volten och hade alltid giraff hållning...så jag är nöjd med vart han är nu med tanke på låsningar och lite annat som saktar ner.

Nu har han äntligen börjat förstå förflyttning för skänkel (inte alltid direkt men ändå nog att det går att jobba uppsuttet om man vill) så nu kommer det vara mycket lättare att få 'loss' honom när jag rider :)

Aja såhär kan det se ut när vi håller på.

kl

Idag har jag skrittat på min Teddypojke igen, denna gången med lite styrning också!

Det känns som att rida med handbromsen i, han tvärnitar direkt man rör sig i sadeln och tar man i tygeln så backar han.. suck!
men det är bara att träna på att gå framåt, han lyssnar på smackningar och skänklar iaf så då kan man svänga litegranna hehe
Men det går ju stadigt framåt iaf så det är kul! bara andra gången jag sitter på honom sen jag fått hem han :D

Pink däremot är rastlös värre, går på butta efter sparken så han får bara gå i hagen, men satan va pigg han blir!

Imorgon är det kurs hemma hos mej! Instruktören har anlänt, vi har ätit gott och sitter och smuttar på vinet.
Jag ska rida min "unghäst", 7-åringen, för första gången på kurs och det känns lite nervöst. Hon har gått hos oss i tre år och bara fått växa till sig och glömma att hon blivit inriden, det är bara det senaste året som vi jobbat henne från marken. Och jag har suttit på henne två gånger.
Besten, numera 18 år och förhoppningsvis dräktig, ska också få visa vad hon kan (eller snarare vad matte kan, eftersom hon kan precis allting själv :p ). Sex ekipage kommer utifrån och ett tiotal deltagare till fots kommer också så det blir säkert fullt ös hela dagen.

Huvudsaken är ju att man gör framsteg och har en plan! Har du jobbat något med traven där du går närmare hästen och inte långt ifrån där du inte kan inverka på samma sätt?

Zahlo: Ett steg i taget ;) Han verkar ju iaf känslig och det är väl ett bra utgångsläge!

Immer: Lycka till med er kurs! Ser fram emot något bildbevis kanske?

kl
Jag var också på kurs igår, inte AR men väl NH. Det var RÖ, CDs sambo som kom ut och hon var verkligen riktigt duktig med en härlig attityd. Alltid kul med ny inspiration, även om jag inte hade med mig hästen själv :)

Jo exakt, om man visste hur han var från början så ser man ju det lite annorlunda.

Japp, han jobbas minst ett par gånger i veckan just i den övningen, efter rejäl uppvärming (har problem med att komma 'loss' i länden och börja jobba...har haft skada som påverkar och behöver ET nu igen men tyvärr vart hon matförgiftad så får bli om nån vecka istället)

Just galoppen är ju för att få upp lite flås och komma loss bättre bak (men börjar ju inte bara med galopp rakt av såklart dock), om man håller sig till trav enbart så är han för låst har jag märkt och då kommer man inte till den punkten där han faktistk rör sig hälsosamt.

Vad kul med kurs! Jag ska till RÖ nu i sommar för första gången så det låter ju lovande att du fick ut så mycket :)

KL
Jacko: Japp det gör han, men som sagt, allt börjar ju nånstans och det här var verkligen inte någon demo på färdigt resultat. Som sagt, från början kunde han iten ens hålla galopp på någon vilt, oavsett hur stor.

Immer: Lycka till med er kurs! Ser fram emot något bildbevis kanske?

Tyvärr inte:cry: Så därför kan jag ju skryta hur mycket som helst :D
Unghästen var alltför vild i hagen idag och visade att hon behärskar allehanda skolor ovan marken, så hon fick gå kvar. Besten var formidabel, som vanligt. Våra galoppfattningar var de absolut bästa C sett oss göra, diagonalslutorna och piruettvändningarna var också riktigt bra. Och de halva stegen sitter ganska bra nu, ibland kan jag få något riktigt tramp där jag verkligen känner att hela framdelen lyfts. Härligt!
Som ersättare för unghästen tjänstgjorde nordsvensken. 17 år gammal, runt 100 kilo lättare än när han kom till oss, och med bra energi dagen till ära. Jag tycker själv att jag får jobba mycket med att få fram honom och var rädd för att min ridning inte såg så snygg ut. Men jag fick massor av beröm och både instruktören och de andra kursdeltagarna tyckte att det var hur trevligt som helst, och ett kvitto på att jag kan utbilda en häst. C tyckte t o m att jag borde ta med nordsvensken på en Bentkurs!

Kursen som helhet var jättetrevlig, duktiga ryttare och dito hästar som gjort stora framsteg sedan jag såg dem senast. Vi hade tur med vädret, inget regn men heller ingen sol, runt 15 grader och ganska vindstilla. Maten var jättegod (knytkalas!) och alla var så nöjda med dagen.

Oh vad mysigt det låter, och kul att det gick så bra!

Jag brukar också bry mig för mycekt om hur saker ser ut sådär, men C sa till mig nyligen att "det är inte alltid snyggt att utbilda!" (eller nåt i den stilen iallafall) och det har han ju rätt i haha, så...man får ju komma ihåg det liksom att det behöver ju itne alltid se snyggt ut faktiskt, för om det ska det så kommer man ju ingenstans!

Det är säkert sant.

Jag förmodar att det är CD du rider för eftersom du skriver "han".
Jag rider för CB.

KL

Suck, nu får jag lägga träningen på lite is igen.. Höfterna och ryggen har börjat krångla igen, inget vill som jag! Jag trodde mycket berodde på sadeln, så jag bytte till en med smalare säte. Med den kan jag galoppera obehindrat (tidigare "låste" sig höftlederna så fort jag ens försökte, ajaj!) och röra mig relativt smidigt. Men nu kan jag knappt sitta i en vanlig stol utan att få ont :mad: Önskar jag kunde träffa en mirakelkotknäckare som kan säga vad som är fel..
Så nu får jag nog nöja mej med att skrutta runt lite grann och inte göra annat än att sitta rakt upp och ner som en hösäck. Hästen måste motioneras och jag måste aktiveras :angel: Kommer nog promenera en del också.
Kände idag när jag försökte ta ett steg i sluta, halva ryggen klappade ihop.. Förhoppningsvis går det över fort!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 171
Senast: lizzie
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 656
Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
12 407
Senast: Emtherlia
·
Skola & Jobb Det här blir ganska personligt och lite som ett dagboksinlägg men känner att jag hellre lägger det under allmänt då jag vill ha lite...
Svar
14
· Visningar
2 121
Senast: VLMF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka