Snacktråd för AR-frälsta!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

KL

Hallå därute! Nu vill jag skälla lite på "er"!
Var på liten kurs igår och tittade. Jag måste säga att jag blev väldigt upprörd över att folk rider utan hjälm!
Fick höra att det var lite trend i att plocka av hjälmen.
Skärp er! Inget sånt, det är inte ok! Det spelar ingen roll hur snäll häst man har och hur bra man tycker att man sitter. Alla kan trilla av. En arg person i publiken kanske kastar ett äpple i huvudet på en ryttare den inte gillar. Hästen snubblar och går om kull. Vad som helst!
Jag begär inte att man ska rida helt inbakad i alla sorters skydd, men hjälmen kan man väl ändå sätta på huvudet? Var bra förebilder och tänk på säkerheten, på med hjälmen!

På den kursen jag var igår fanns minsann ingen "trend" i att plocka av hjälmen. Man ska inte dra alla över en kam....

Det var inte heller min mening. Men jag blir upprörd när jag ser folk plocka av hjälmen bara "för att". Varför göra det? Jag vet att många är ordentliga och har hjälm :bow:

Gnäll nån annanstans, vuxna människor får välja själva och dessutom är det rätt orättvist att det alltid är vi hobbyryttare som får utstå allt gnäll när de "sk" proffsryttarna slipper. Vill du använda hjälm så gör det, men låt andra vara.

Å jo, jag står på westerntävlingarna och "gnäller" på proffsen också. Det var visst en väldigt öm tå? Jag menar inte att pekpinna någon, så ni behöver inte ha taggarna utåt. Självklart är det ens eget val. Men man kanske ska tänka på vilka signaler det sänder ut till barn och ungdomar, och andra människor överlag?
(Jag är en sån nitisk jäkel som tycker att alla ska ha cykelhjälm också).

Om du inte vill pekpinna människor kanske du inte ska skriva ettsådant inlägg i ett forum där en mycket stor del rider utan hjälm.
Så vitt jag vet så skiter barn i om ryttare har hjälm på sig eller inte, gör barnen det så kanske det är föräldrarnas uppfostran som ska ifrågasättas.

Så vitt jag vet påverkas barn otroligt mycket av sin omvärld. Om deras "favoritryttare" rider utan hjälm kanske de också gör det, om än i smyg.
Varför plocka av hjälmen? Och varför taggarna utåt så fort det påpekas?

Ja, om barnen gör sådant så är det föräldrarna som inte är tillräckligt bra.

För att människor har friheten att göra vad de själva vill, självklart med vissa begränsningar.
Men att välja om man vill rida med eller utan hjälm är ens eget val och om då andra människor kommer och gnäller, gång på gång på gång på gång.
Så blir det tröttsamt efter ett tag kan jag tro.

Ja, det förstår jag. Men man måste väl ha en anledning till att hjälmen åker av? Eller är det bara "en trend", ett "jag vill, och jag gör som jag vill"?
Nyfikenhet från min sida på vilken anledning. Om det ömmar om tårna ber jag om ursäkt. Jag vill bara förstå. För mig personligen handlar det om ansvar både för sig själv och för andra. Om inte annat vill jag inte att skattepengarna ska hamna på att försöka lappa ihop ryttarhuvuden som gått sönder på grund av en ovilja att bära hjälm.

Nu tänkte jag mer på klasser som visas i tv, skulle du gnällt på anky, fru baryard och de andra?
Skulle du gjort det så är det inte speciellt intellgent av dig . du lär knappast påverka folk omkring dig att inspireras av dig med den attityden.

Jag är en sån människa som förespråkar frihet att göra och tycka so de vill, sluta gnäll på andra de har ett eget val.
Jag som hobbyryttare har absolut inte bett om att vara någons förebild, är jag det så får de ta mig som jag är, det är inte mitt ansvar och min uppgift att ansvara för hur andra utrustar sig.

Om du inte menar att pekpinna någon, varför ens ta upp det? Det är väldigt många i hästvärlden som rider utan hjälm, se på alla i dressyr i högre klasser, western, framridningar o framhoppningar osv. Prata med de som har hand om tävlingsreglementet eller vem som nu har hand om detta, lägg ner gnället på oss ryttare som verkligen är en minoritet av ryttare som rider utan hjälm.

Och btw, sk vi snacka skattepengar så skulle vi kunna diskutera bland annat rökning,droger, sprit och en del annat som jag inte skulle vilja ge mina skattepengar till.

Skattepengarna är inte alls relevant i den här frågan, då skulle inte ryttare kunna rida alls, olika sporter
där man kan skada sig, motorcyklar, rökning och alkohol etc. etc. skulle också behöva förbjudas.

Ok. Jag förstår att det var en väldigt öm tå och absolut inget ni vill svara på. Det handlar alltså bara om en ren ovilja att bära hjälm. På era svar anar jag en "de gör så, så varför inte jag"-attityd (även om det säkert inte så så ni menar).
Och jag måste säga att jag alltid upplevt dig, Zahlo, som en mycket mer ödmjuk person med större insikter om folk och fä än så.

Jag inser mer och mer att folket i detta forum inte alls är som folket jag träffat ute på clinics. Jag tackar nu för mig (jag lär väl inte bli saknad i "sekten" som den kallats av andra häromkring ;)) och hoppas att ni lugnar ner er och blir lite gladare och lättsammare i framtiden.

(Här kommer ytterliggare ett försvarstal, jag känner att det behövs runt om här. Jag menar inte att vara spydig, även om det kan låta så. Jag kom hit med en önskan om att få veta lite varför, men det stöter gång på gång på patrull. Det finns kanske inga svar? Men genast möts allt av mothugg. Om det nu var en så otrolig känslig fråga kan man ju alltid ignorera inläggen. Som sagt, jag har ingenting alls emot er alla personligen. Det är bara en stilla önskan från min sida att kanske tänka på annat än sig själv emellanåt. Tänk efter före, som den gamla klyschan säger)

Men varför ska man motivera sig för dig?

Och jag har svårt att se hur mycket mindre pekpinne det kan bli än ditt första inlägg om hjälmanvändande...

/Migo

Självklart blir man irriterad när du uttrycker dig på detta sättet, du kom absolut inte in här med ett lugnt sätt och frågade nånting, du ville skälla på oss det sskriver du ju själv. Ingen stilla önskan där inte. När man skriver med en sån attityd får man ett likadant svar tillbaka, du kanske ska tänka på det nästa gång. Detta är våra personliga val, det är logiskt att du får mothugg.
Jag trodde faktiskt själv att du respekterade andras val, men tydligen inte.

Det är inte mer ryttare inom Ar som tar av hjälmen än andra ryttare därute, hjälmsgnället har pågått länge, alla kategorier och är en väldigt uttjötad diskussion, kort sagt, vi som ibland rider utan är rätt trötta på att få utstå gnäll för nånting som är ett eget val.

Folket du träffar här ser du säkert runt om i landet på clinics och kurser, det var ju bland annat de som du sett ta av sig hjälmen.

Det här är en ganska onödig diskussion då det helt är upp till var och en vad man vill utrusta sig med.

Jag använder alltid hjälm, men jag tycker nog mest synd om de hjälmlösa om de skulle råka illa ut än vad det känns som någon idé att lägga sig i vad andra (vuxna) människor gör.
Jag tycker inte det är smart att inte använda hjälm, å andra sidan tycker jag inte det är smart att snusa heller, vilket jag gör, trots att jag är en vuxen människa som anser sig vara hyfsat intelligent! :angel:

Det är bara vi svenskar som godtar lagförslag om hur vuxna människor ska uppföra sig.

cykelhjälmslagen- finns den i ngt annat land?- Mkt OT, men gillar inte folk som vill omyndigförklara oss vad det än gäller.

Ryttare.. ska nog packas in i bomull o bära ishockeyskydd eller varför hålla på med en sdn farlig sport överhuvudtaget:p

Tycker att förbunden är duktiga på att sätta regler där de verkligen behövs. Ridskolor, tävlingars olika krav, för ungdomar mm.

Skattebetalande betalar nog för sjukhusnotan. Ska arbetslösa/ bidragstagare få idka ngt som KAN innebära kroppsskada? Avramlade ryttare har dessutom ofta låg prio på akuten. Tas sällan på allvar.
Det är inte meningen att man ska behöva betala för separata sjukförsäkringar förutom all skatt man betalar- där det ska ingå!

Rider en vuxen utan hjälm är den nog medveten om riskerna i dagens upplysta samhälle. På egen risk. Du kan dö MED hjälm eller bli invalid- sist jag kollade:angel: Ridhjälmar ger bara ett visst skydd o skyddar dåligt mot sparkar eller fartfylld landning på vasst/ trubbigt föremål. Av den rena extra tyngden kan whiplashskador uppstå o t o m ge större skada. Cykelhjälmar med dess stora utskjut bakåt kan GE svåra nackskador.
Både för o nackdelar, men givetvis mest positiva.

Än sålänge kan man göra sitt val- korkat eller medvetet.
Axel- som rider utan ibland- där inga barn ser en. Kalkylerad risk.

Jag använder alltid hjälm, tycker man ska det och det är osmart att inte MEN jag respekterar också andra vuxnas val och det är väldigt sällan jag skulle säga nåt om hjälmar såhär där det inte är tråd om det.

Det blir ju oerhört tröttsamt att jämt få den diskussionen för dom som väljer att inte ha hjälm, gång på gång på gång av folk som du.
Och det är lika tröttsamt och uttråkande att läsa det för oss andra gång på gång.

Skulle du gilla om folk konstant ifrågasatte och skällde på dig för att du inte har låt säga säkerhetsväst? Är du dum i huvudet för det? Eller så kan man ju välja tusen andra saker som har med säkerhet att göra, men i slutändan får man ju fatta att alla har rätt att välja själva och dom som gör det här är varken nödvändigtvis ointelligentare eller på något annat sätt underlägsna dig pga. deras val om hjälmar, och att det heller inte handlar om någon förebilds grej i och med att dom aldrig gått med på eller inriktat sig på att vara det.

Om man ska gå på den linjen kan man ju ifrågasätta vad du är för förebild då, som inte har respekt för andras val. Tur att vi alla inte är så dömande.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 171
Senast: lizzie
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 666
Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
12 407
Senast: Emtherlia
·
Skola & Jobb Det här blir ganska personligt och lite som ett dagboksinlägg men känner att jag hellre lägger det under allmänt då jag vill ha lite...
Svar
14
· Visningar
2 121
Senast: VLMF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24
  • Skadade hästar och konvalescenter