Snacktråd för AR-frälsta!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Så har jag också tänkt ibland, att vad mycket lättare det hade vart att ha en problemfri häst. Men nej. Tänk vad tråkigt det skulle bli då! Skulle inte byta ut Nils mot någon annan för när det går bra så går det så fantastiskt bra!

Men nu har jag ju gjort det smarta valet att jag köpt ett föl så att jag bara har mig själv att skylla om någonting är fel:p

Tänk vad duktig man själv hade varit om man hade "en häst av varje", alla hästar har ju sina saker de har med eller mindre lätt för.
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

kl

Här kommer en bild på underbara lilla Tino. Idag skriver jag kontrakt på boxen. Nu räknar jag ner tills han kommer, sötnosen!

RomantinoII.jpg
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Nej precis, det är ju roligt att dom är individer och att få lära sig hur de funkar! :) Inga maskiner.

Kul att läsa lite om hur ni gått tillväga! :)
Själv har jag haft tränare som gärna velat böja och rida skolor och greja tidigt, medans jag själv hellre velat fokusera på annat, t ex hitta en bättre balans först och mest jobba volter/rakt fram för att sen bli petigare med böjningen. Tycker inte riktigt det funkar att ta det i andra änden, tycker inte jag får någon ärlig böjning om hästen inte vågar "släppa" överlinjen, och få hästen "släppa" i överlinjen tycker jag inte jag får till bra förrän hästen är i bättre balans.
Man kan ju göra grovjobb även om man inte fokuserar i huvudsaken på böjningen, voltarbete och ridvägar t ex har varit kanon för att få till bättre böjning.


Tuaphua: Vilken snygging! :d
Älskar färgen och teckningen!
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Det är nog den roligaste biten, att när pållen kopplar vitsen med det då sitter det där. Är det en tillräckligt stark motivation så sitter det för evigt och det gäller ju de mest skilda företeelser.

Twix har ju kopplat enkla travformen, vilket är (nästan) det enda hon tycker är värt att göra om matte sitter på.

Cassis har koll på att barnvagnar innehåller söta bebisar och att farbrorn (som hälsar på en gång om året) har sockerbitar i fickan. :crazy:

Hoppas att Hanna hittar på något roligt...

Fast sist gick det bättre, men då var vi också ute först, så det var skönt med lite avslappning tydligen. :p

smyger
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Superfin häst!

Kom precis hem från stallet nu. Har varit lite si och så senaste 1-2 veckorna, Madicken har varit lite trött på mig som inte hittat på något riktigt nytt och spännande att göra, har inte riktigt vetat hur jag ska gå vidare och sätta fingret på vad vi egentligen behöver träna på. Men igår var en tjej här och hjälpte mig. Det är så roligt med någon lite duktigare som hugger i, hjälper till och peppar. Är verkligen guld värt, och jag lär mig jättemycket. Som hemläxa fick jag o träna på fokuseringen, då ponnyn oftast lyssnar, men gör det lite halvdant ibland och kommer på att något annat i närheten var såå mycket spännande. Mycket att jobba på, min egna hållning och inte minst fantasin. Men oj så roligt det är. Redan idag kändes det mycket bättre, som om hon smält lite från gårdagen (eller rättare sagt jag fått smälta..) Och m stod stilla när vi pillade med tränset idag. Jag älskar min häst :love:
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Tack!
Ja jag tycker han är fin! Jättesöt sak!

Imorgon ska jag rida honom. Och antagligen också för tränaren har står hos nu. Det senare känns lite nervöst iom att han är portugis och bara pratar engelska. Jag pratar ju engelska och läser en del engelska ridhandböcker. Men har aldrig ridit för en engelskspråkig. Så jag hoppas jag hinner tänka fort nog på engelska.

Jag har ju dessutom mest bara ridit för mina tränare nu i en herrans massa år. Så blir lite läskigt med en ny oavsett. Men roligt! Och förhoppningsvis nyttigt!:crazy::D

Hanna Z: Jag håller med. ;)
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

kl

Snart bär det iväg ner till Västergötland inför BB-kursen. Har försökt skaffat mig ett större minneskort idag, som jag pratade om tidigare. Men så klart funkar det inte när jag kommer hem och sätter det i kameran, trots att jag fick hjälp att välja rätt av expedit...morr!!! Hoppas verkligen att min kompis som ska med fick tag på en filmkamera på sitt jobb. Suck...
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Vad spännande, hur gick det? :)

Åh vad typiskt, teknik...
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Säger samma som alla andra, verkligen söt! Även om man inte ser honom jätte bra så ser det ut som att det är lite "ponnylook" på honom, Me likes;)

Själv tränar jag på med FilleBUS! Har fått mig ett litet "problem"... Han tycker att det är sååå förbaskat roligt att få jobba och att bli riden (utanför gårdsplanen) att han har börjat bocka, och det med besked!! Men han förstår liksom inte att han gör fel... Eller hur man nu ska förklara de, han gör inte det av dumhet eller bråk, utan han bara tacktar och flyger i luften lite när han känner för det:o:p
Vet inte riktigt vad jag ska göra, jag vill inte bestraffa honom för att något är roligt:crazy: men sen och andra sidan så känns det som att det bara är en tidsfråga innan jag åker i backen:D
Där emellan sköter han sig dock bra, kan ju inte begära allt förmycket, han är ju bara riden totalt 10 gånger, varav 6 ggr nu efter vintern. Så att han tycker att det är roligt är ju bra..
Och sen märker jag att det har hänt jätte mycket i kroppen på honom nu sedan i höstas, nu tycker han att det är helt okey att tackta, busa och titta på annat medans jag sitter på. I höstas var han väldigt koncentrerad på att jag satt på och kände sig nog inte mogen i kroppen för att hitta på bus. Även om han alltid har haft en bra balans med mig på så är det ändå ännu bättre nu, vilket känns positivt.
Dock har jag nu fått sätta bett på honom också, så nu har vi både kapson och bett när vi rider ut. Han är ju så fantastiskt känslig i munnen så jag ville egentligen vänta lite till med bettet med efter dom senaste bockrundorna är det bara att inse att jag inte kan hålla honom på kapsonen och jag får definitivt inte upp huvudet på honom:angel:
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Vilken buse. Men det tyder ju på att det finns lite energi där inne att ta vara på :) Nu vet jag inte hur långt ni är kommna på så kort tid, men du kanske kan testa att aktivera honom med att det händer något annat spännande hela tiden, räcker ju med något lätt? Typ stanna-vända-stanna-trav-skritt. Ah du fattar vad jag menar :D
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Förstår vad du menar! Men saken är den att jag har ingen utebana så rider jag, så rider jag på gårdsplanen eller rider ut. Rider jag här hemma på gårdsplanen tycker han att det är okey, inte jätte motiverad men lugn och snäll. Rider jag ut så, ja, då blir det lite bus:p
Jag försöker ändå sitta på "halvlånga" tyglar så att jag får honom att söka framåt nedåt och ställa lite åt olika håll. Men han kan ju inte hålla konsentrationen så länge utan det blir ju bara enstaka steg, jag är nöjd med att han bara förstår och försöker.
När han tacktar så blir han väldigt hög och kortar av halsen och så fort jag vibrerar lite i kapsonen så att han ska söka ner så blir det lite mycket av det goda:D
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Igår kväll kom vi hem från kursen, trötta och frusna men oerhört inspirerade! Har fått många bra tankar med mig hem förutom att det var ren underhållning att se alla duktiga ryttare och snygga hästar. Träffade Zahlo här på Buke, mycket trevligt :) Och teknikproblemen löste sig på underbara Elgiganten i Örebro där jag fick flera mindre minneskort till samma pris för det jag egentligen velat ha. Tack för det!

Nu blir det träna av här framöver :)
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Det var trevligt att träffa dig med :) Va skönt att det löste sig med minneskort! själv tog jag bilder på alla ekipage som kommer dyka upp på min hemsida så fort jag hinner :)
Jag tycker det va en väldigt inspirerande kurs! Bent hade mycket bra och intressant att säga och nu vill jag bara åka till Pinken och träna! Alla va jätteduktiga på kursen trots att många var jättenervösa :D (med all rätt haha)

Ingen av er andra som var där? :)
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Nej tyvärr! Det är så svårt att ta sig härifrån. Det är ingen av er här som bor på österlen eller i närheten, kunde kanske hyra en passagerarplats ifall ni ska iväg på träning någon gång isåfall? :)
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Ah vad kul, då måste jag kika in i galleriet sen :) Usch ja, jag tyckte verkligen synd om den tjejen som var först ut. Själv hade man väl glömt allt vad ridning heter om man hade varit ridande ekipage själv!
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Det får du göra :) Jag kan säga till när de ligger där, det kommer ta en stund haha
Ja eller hur! Hon va fruktansvärt nervös och kom en hel vecka innan och va veckoelev hos christofer
för att sansa sig, men hon va väldigt nervös iaf vilket jag med hade vart hehe

Har det gått bra med träningen sen du kom hem då?
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

För mig är det rena drömmen att bara få åka till C, det är mitt mål :)

Träningen har gått sisådär, Goliaths andra fodervärd red honom i början av veckan och idag hade han såklart trampat av sig en sko. Men vi tog ett lugnt kort pass på banan iaf och även om det går långsamt så går det framåt. Har gått över till kapson och tränsbett eftersom han ville krulla sig på stångbettet. Problemet blev nu istället att han hänger sig i handen så jag fokuserade mest på att vibrera och lösgöra bettet och mot slutet gick det iaf lite bättre. Är det inte det ena så är det det andra... :)
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

haha :) det är bra det också ;) Han e duktig C :)

Okej! ja sådär är det alltid! alltid e det nåt liksom! Hoppas det går bättre resten av veckan då :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 343
Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
12 214
Senast: Emtherlia
·
Skola & Jobb Det här blir ganska personligt och lite som ett dagboksinlägg men känner att jag hellre lägger det under allmänt då jag vill ha lite...
Svar
14
· Visningar
2 112
Senast: VLMF
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 185
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp