Snacktråd för AR-frälsta!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Det är en halvblodsvalack på snart 4 år e: Blu Hors Romancier. Han har snyggaste färgen.;) Det är en fux med ljus man och svans. Han verkar otroligt snäll och rar. Och var väldigt söt. Den ser jag fram emot att myyysa med!
Han är rätt mycket före i utbildningen med. Han är mest proffsriden. Så det är väl därför kanske. Trevligt oavsett!
Han ska bo hos mig. Och vi ska träna och ev tävla(:eek:) ihop. Och busa och mysa så klart!
Han kommer fortsätta vara ägd av nuvarande ägarinna. Hon ska rida lite som en medryttare ungefär. Och så ska hon rida kvalitén med honom i vår.
Jag får köpa loss sen om jag vill. Men hon ser det som en långsiktig satsning.

Det känns jätteroligt! Han är ett välkommet tillskott i vår lilla familj. Zeb vill ha en stor lillebror. ;) Och jag vill ha en påläggskalv!:o:D

+ Totola och BigganL:

Ja, foton kommer ni nog inte undan sen. Än har jag inga egna. Ska kolla om jag får lägga ut en annans foton på honom.
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Oh! Nån som smyger på mig ;)

Jag och Nils dyker definitivt upp på nästa kurs och så gör nog även mamma med unghästen. Sen har jag planer på att rida för BB i sommar om jag hittar en sponsor:D

Nu har jag funderat hela morgonen(jag går upp tidigt) på vem du kan vara för jag är urdålig på hästnamn men jag tror att jag har ett hum!:o
Men du får berätta så att jag inte gör bort mig helt!
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Vilken underbar känsla! :)

För mig är det lite tvärtom, vi hade en "sittbar" rygg alltså som släppte ner mig ordentligt innan ofrivillig avställning.
Och nu när vi ska sätta igång igen märker man att ryggen är mer stum. Ganska intressant ändå att få kvitto i efterhand på att så skulle det kännas- nu får vi börja om igen! :p
Lustigt nog så tycker jag det är underbart att man plötsligt behöver avlasta ibland för att hästen ska hålla igång, för det är ändå lättare att lägga till energi än att försöka omvandla/ta bort för mycket energi framåt.. :angel:
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Åh va kul med lite nya tips :) Sj längtar jag till Bentkursen nästa helg :) Du får hälsa om du ser mig, jag kommer vara där med kameran ;)
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Jag är helt tvärtom när det gäller energin! Jag har mycket lättare för att ta bort, eller omvandla är nog ett bättre ord, energin. Där hade vi stora problem i början för jag själv är en ganska balanserad och lugn person och han hade ingen egen energi så jag har fått lära mig att skapa energi, men tycker fortfarande att det är lättare med hästar med egen energi.
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Haha vi kanske borde byta häst! :D
Jag tycker det är KUL med mycket energi och lyxigt att kunna omvandla den man har.
Men har man för mycket "fel" energi tycker jag det är svårare att omvandla den rätt än när man har en häst som liksom vill göra rätt men man märker att kroppen tar emot så den inte riktigt orkar. Då är det lättare att få rätt fast inte i så hög samlings-/bärighetsgrad men iaf något att jobba vidare på! :)

Samtidigt så har man mycket energi men lättare kan kanalisera den rätt, då är det jätteroligt med en häst som har så mycket egen motor. Tänkte mest nu i igångsättningen för när jag började träna med hästen så blev det nära till "spring i obalans framåt" och övertempo som det var svårt att hinna inverka på, som symptom till att den inte orkade.
Medans nu när man ändå kommit lite längre i utbildningen är det kul att se att den snarare "stannar av" när det blir tungt om den inte orkar, vill man ha lite mer kan man tillsätta energi själv/avlasta men att man tar hänsyn till att den visar sina begränsningar så man inte kör på lika hårt som vanligt.
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Haha ja det hade ju vart något ;) Men jag tror att jag vill behålla min häst.
Men hos min tränare har jag ridit en hel del "stressade" kallblod och det har funkat super, de är väldigt trevliga hästar! Så trevliga att jag var nära på att ta med mig en hem i somras men det föll på att hon var för liten:mad:

Just det med kanaliseringen har jag lätt för när det gäller mycket energi, brukar bara sätta mig på hästen och hitta nåt bra mantra och sen är det bara att vänta :p


På senaste kursen hade vi sista passet praktisk teori som handlade om sitsen där jag fick byta häst med en kille, den hästen jag då fick rida på var 1.78 tror jag. Vi blev longerade och jag fick sitta på just den hästen för att ägaren hade svårt att sitta i traven, han blev bara omkringslängd. Efter många om och men så gick det faktiskt:D Sen när jag fick sätta mig på min egen häst som är 1.72 som jag har haft svårt att sitta på så kändes han som en islänning i steget och det var hur lätt som helst. Så nu kommer jag be om att få sitta på den stora varje gång det är kurs så att jag bibehåller känslan av att min har ett underbart steg ;) Killen ifråga fick sitta på Nils och tyckte att det var jättesvårt men så är han en extrem enmanshäst och gör ju inte sitt bästa ifrån sig när nån annan sitter på:p
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Skulle vara intressant att testa en stor häst med stort steg som ändå kommit till det där stadiet där den släpper ner ryttaren på ryggen... Har jag aldrig testat! :)

Tycker ju kusen har fått större steg nu från springigt ponny-tripp med kortare bakbenssteg än frambenssteg, till att få korta upp "allt" för att hänga ihop, till att kunna länga lite igen utan att det faller isär! :) Tycker det är jätteroligt när man börjar kunna få större steg nu när man inte blir påverkad negativt på samma sätt som när det blir stötigt/skumpigt.

Haha jag trodde mig vara jätteduktig på att lugna stressade hästar tills jag köpte min nuvarande! :D
(Nog har jag lugnare inverkan än många andra... Men man får inte samma snabba kvitto som på många andra hästar utan har varit en lång process med förtroende, balans, bearbeta "hjärnspöken" m.m...)
Tror kanske våra hästar är ganska lika ändå! :) Sitter någon upp på min brukar han oftast trava iväg dit han vill helt enkelt och är cool och fin så länge han får göra det, ryttaren har inte så mycket att säga till om! ;) Försöker ryttaren säga till om mer utan att ha förtjänat det så blir det klurigare.
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Absolut till alltihopa :) Måste köpa mig ett större minneskort så att jag kan filma lite mer än bara 8 minuter som det är nu!

Totola: Vad kul att du också såg det spirande stabiliteten, är riktigt nöjd med honom just nu. Anledningen till att både jag och Anette går så med axlarna är för att visa extra tydligt i framåt-nedåtsökningen. När vi sedan rätar upp oss och höger rephanden något stannar hästen och gör halt. Funkar kanon för oss!

Får nog bli ett till litet markpass på banan idag nu när snön yr både uppifrån och nerifrån :)
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Ah, då förstår jag! :)
Tänkte att det kanske är en grej att tänka på om hästen hamnar för lågt, att man höjer axeln då? Så man inte råkar övergöra det och får häst i framvikt. En tanke bara! :)

Haha blir det mer än 8 minuter skulle jag nog inte orka kolla! :p Du kan ju filma längre och klippa så du får med lite från alla olika moment och både det bästa/det sämsta för en liten sammanfattning! Vid 5 minuter går smärtgränsen när man oftast kollar på pauserna på jobbet! :rofl:
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Du får komma och göra ett studiebesök i Halland ;) Nils sköter sig utmärkt i longerlina med mig som linförare, då kan han göra det mesta, tom piaff:D Men så fort någon annan ska rida på egen hand går han inte att styra, forma eller någonting alls egentligen, han går som en älg:p

Spännande att du kan leka lite med steglängden! Det är ju någonting som man får experimentera en hel del med kallbloden, de ha ju väldigt mycket skjutkraft och den vill man ju ha bort och då brukar man automatiskt minska steglängden tills dess att hästen kan bära sig utan att skjuta ifrån och då kan man öka steglängden igen. Så du har ju kommit en bra bit på vägen då :bump:
Har han gått på travet tidigare?


Jag fastnade för en häst som var hos min tränare, jag red honom i ca 2 månader. Han hade sån enorm prestationsångest och var även hypokondrisk då han tidigare hos en annan ägare blivit tvungen att hoppa med en fläkskada:crazy: De första två veckorna red jag 2-3 5minuterspass om dagen där vi bara skrittade på volt och jag fick berätta för honom hur frisk och duktig han var hela tiden. Sen kunde vi börja rida på riktigt och då gick det ganska fort eftersom han hade kapaciteten. Sen skulle han säljas våren då jag gick ut gymnasiet och jag hade inga pengar eller en aning om vad jag skulle göra med mitt liv:(
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Ja det var helt klart en klok tanke :) Från passet där vi filmade så hamnade han faktiskt inte alls lika djupt som han hade en tendens till att göra innan, och jag tror att jag omedvetet rätade på mig lite från tidigare pass också så nog hänger det ihop alltid!

Jag tänkte ju inte smacka på er en halvtimmas film från vår ridning, så hemsk ska jag inte vara ;) Men inför BB-kursen skulle jag gärna velat filma lite mer än åtta minuter så att jag har något att gotta mig åt när jag kommer hem och får abstinens :)
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

får väl berätta då, lite roligt att låta folk fundera först.:p

Men visst eftersom jag och ponnyn är förhållandevis nya så, Lydia heter jag och Twix är ponnyn (musblack) som haft ryggproblem.

Jag har mycket lättare att komma ihåg hästar än människor, så behövde inte ens läsa för att se att det va Nils på bilden. Men å andra sidan är han väldans lätt att komma ihåg :D.

smyger...i...vassen :o
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Haha men då hade jag ju rätt! Jo om jag hade fått sen en bild på ponnyn hade jag inte behövt fråga:D

Hörde att det gick fantastiskt bra ditt sista pass på novemberkursen! Jag hade ingen möjlighet att stanna och titta då vi har en dryg timma hem och hade vart uppe sen 05 och jag var nära att somna ståendes :p Man måste ju orka dagen efter också!

Vad är din andra för nån då?:)
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Jodå det gick så fantastiskt bra att jag hade inte behövt vara med för hon "Kan själv!" :crazy:. Bland annat det jag tänkte att vi skulle öva lite på innan hon får sin nästa gång, så att vi är två som lär oss och inte en som visar hur bäst hon är :angel:. Fast jag är glad att hon har självförtroende för det har saknats tidigare.

Min stora heter Cassis f-92 e: Billion xx, ue: Abbé. Vi har växt ihop sen -97 har dåliga bromsar och mycket fuffens för oss :D. Och ev utbildningsproblem, stelheter etc kan bara skyllas på mig. Fast vi har klarat oss bra med tanke på att jag bara var 13 år och hon var 5 år när vi fick varandra, det kunde varit mycket värre. Så vi är glada ändå :love:. Hon tycker dock att vid hand är urtråkigt, bättre att jaga spöken i skogen :rofl:.

Så vi får se hur det går.... :o
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Åh vad spännande! Hanna kanske kan omvända henne till att älska arbetet vid hand?;)

Nils tyckte ju inte heller att någonting var roligt innan. Nu älskar han allt vi gör och då menar jag verkligen allt! Han går verkligen igång på alla nya träningssätt man introducerar. Longering är favoriten just nu men han tycker att det är lika skoj vid hand, uppsuttet och på lång töm:p
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Hmm, jag tycker mer det är kusen som experimenterar med steglängden! :p
Nu är ju traven våran starka sida så variera tempo och steglängd i traven har vi alltid tränat på, på ett eller annat vis. Har ju haft "problem" med att hästen tyckt att skritten varit jobbigare och hellre travar i lägre tempo än skritten än att skritta. ;)
Sen ju bättre balansen och helheten har blivit desto mer klarar man att släppa iväg energin framåt utan att tappa balans, och skulle man råka göra det så är det inte hela världen iom att den går snabbt att få tillbaka igen. Räcker liksom att släppa på ramen så länger sig pållen så det svåra är väl snarare avvägningen hur mycket man kan släppa fram och hur gradvis man ska göra det för att fortfarande ha balans :)
Då är det svårare att korta-länga skritten och behålla kvalitén, det tycker han är jobbigare! :rofl:

Hade varit kul att åka på studiebesök! :D
Just hjärnspökena som sagt kan ju krävas tid att komma över... Det skulle vara så skönt med en "normal" lättsam häst, samtidigt så med tanke på allt jobb man lägger ner på att psyket ska vara med och på min sida så är det så tacksamt när man väl känner att hästen till 100% är med och då har den verkligen mycket att ge också. Även om det skulle vara tok-skönt att ha en lättsammare häst så har jag nog hellre en sån man måste kämpa med men blir väl belönad till slut än en som ger lite halvhjärtat hela tiden och liksom bara det den måste! :p
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Nils verkar verkligen älska jobbet, särskilt när han får till ngt som varit lite svårt, det syns så tydligt. Och om han inte tyckte det var roligt från början finns det ju hopp för min....

Alternativt får vi gå direkt på de roliga sakerna, typ terre á terre, för sånt har hon inga problem med :p. Petitesser som form och avslappning är ju inte lika roligt :o.

Skämt åsido, ska försöka låta henne jaga av sig först o sen vid handa o avsluta med äpple, så kanske vi får lite ordning på det. Annars har Hanna säkert andra övningar som kanske är roligare :bump:.
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Vi fick ju faktiskt göra på det viset;)

Fick börja med piaff/halva steg med en gång för att skapa energi och vilja och även för att han skulle kunna bygga upp muskulaturen och därmed bredda sig bak, så att man ens skulle ha en möjlighet att göra någonting annat.

Hela vår utbildning har gått annorlunda vägar och Hanna har hela tiden satts på prov;) Ett exempel är att vi inte fick börja med böjning eller böjda spår överhuvudtaget. Det var egentligen någonting som vi påbörjade i somras.

Igår fick Nils en tankeställare! På senaste kursen jobbade vi med rakriktning och det gör han bra nu så vi experimenterade med rakriktning till öppna (och då en väldigt tydlig öppna) och tillbaka utan att falla över i slutan istället för rakriktningen. Och som han fick klura men direkt när han kom på det så släppte allt:D

Det är förvånansvärt hur snett hästen kan gå när man tror att den går rakt fram på ett fyrkantsspår, men i själva verket så går de i sluta hela tiden för att bogen dras in mot väggen. Sen när man korrigerar så tror man att man ligger i öppnan innan man lärt sig hur det ska kännas. Men det är ju logiskt att det blir så eftersom hästarna är bredare bak (speciellt Nils:D) och då måste det ju vara mer avstånd mellan bogen och väggen än rumpan och väggen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 343
Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
12 214
Senast: Emtherlia
·
Skola & Jobb Det här blir ganska personligt och lite som ett dagboksinlägg men känner att jag hellre lägger det under allmänt då jag vill ha lite...
Svar
14
· Visningar
2 112
Senast: VLMF
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 185
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Akvarietråden V
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp