Snacktråd för AR-frälsta!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Snygg sadel! :) Vad är det för modell?

Immer: Är det pga att det är värre vinter än vanligt hos er? Låter som en bra idé att vara rädd om sin häst! :bow:

Själv tycker jag uteridbanan är perfekt nu! :D I höstas var den för ojämn att rida på och lite riskabelt med lastbilar och grejer som åker omkring utan något staket än runt banan. Just nu är den t o m jämnare i underlaget efter plogning och med stora snövallar på sidan som staket! :rofl:
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Den är bra, tycker jag.. En Marjoman Rijano, riktigt skön, men kanske för bred för den med smalt bäcken!! :laugh:
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Vilken underbar häst o bild.. Får en att längta ännu mera efter sommaren, så härligt det ska bli med lite sol o värme (om det över huvud taget blir någon sommar i år?!)
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Jodå det är lätt att tro - på att det är så mycket mindre skottat mot vi är vana vid "häruppe"! :)
Men jag förstår att det är extremt mycket för att vara i skåne!
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Så där ser det ut hos oss med. Det har inte varit så mycket snö på väldigt många år. Sist jag minns var nog -95 eller så.

Igår var jag och ponnyn ute och busade i snöstorm. Vi pulsade en liten stund i snön på Polo-banan och tog någon busgalopp. Därvet man att underlaget är slätt. Så då vågar man verkligen. Roligt att han som 27-åring fortfarande tycker sån är så roligt!

Men tungt som bara den. Så för att gamle mannen inte skulle få jobba för hårt så blev det mycket vilopauser och skritt på plogad väg. Jag hade velat rida så mycket längre. För det är ju så roligt i snön! Men jag fick styrsla mig för gubbens skull.;)

Herr Spanjor hann jag bara promenera med en liten runda i snön. Det var tydligen hur festligt som helst det med. Men den herren är det mesta roligt. Precis som med min gamle man. De är otroligt stora och härliga personligheter båda två!:love:
 
Senast ändrad:
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Tänk vad mycket roligare det är när hästarna också gillar det man gör! :)
Låter som en härlig snödag trots ovädret! :D
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

De här två verkar tycka det mesta är roligt. De är väldigt roliga att hålla på med. Men ibland har Spanjoren lite för kul. Då kan man ge sig på att han själv bestämt något som han inte fick och lurat mig. :p

De är underbara de älsklingarna!
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Ja, det är verkligen underbart i snön!
Vi i skåne är ju inte bortskämda med att den blir liggandes så som den har gjort denna vintern.
Jag saknar verkligen inte skitiga hästar, täcken som den rinner lera av, spola ben och att det är bottenlöst i hagarna..
MEN NU VILL JAG FAKTISKT HA VÅR!!!!!!!!!!

Gud vad jag längtar!
Vi fick ju faktiskt töväder i lördags som frös i söndags och nu snö på det=Glashalt överallt...:crazy:
Jag som tänkte att jag skulle kunna ta mig upp på Fille lite nu i veckan, men jag vet int om jag vågar pga underlaget. Är så onödigt att riskera att han halkar när han har mig på ryggen.
Blir väl till att åka till ridhuset om man vill sitta upp, eller om det kommer mer snö så att det inte är lika halt..

Men men, visst, jag väljer detta framför leran alla dagar i veckan, men nu är det tråkigt när det e halt, det förstörde allt:devil:
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Absolut. Snö är jättehärligt på vintern, mycket hellre det än det vanliga, eviga regnandet. Tyvärr verkar mesta i södra sverige verkar ju lägga av så fort det blir minusgrader, som om vi bodde i öknen eller något :p

Attans, jag hade också hoppats på att komma ut en sväng i veckan. (har varit hemma så noll koll på vädret i skåne..) Visserligen har vi ridhus på skolan, men börjar tröttna på det efter två månader nu :p

Någon som har en aning när det varmare vädret tänker närma sig igen?....
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Tror det blir plusgrader till helgen... Men då kommer det absolut inte bli roligare, kommer säkert inte kunna rida på ett par månader då eftersom jag inte har ridhus.

Såg förresten att du går på Bollerup, hur tycker du att det funkar med ridningen och så?

Gick själv där och alla hästlärarna tyckte ju att man var väldigt konstig:p
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Iofs.. Men det betyder iallafall att väntan är liite kortare :p

Japp, det gör jag. Läser dock jordbruk så jag slipper den diskussionen. Men visst kommer det upp, snackas ju en hel del ridning. Har en lite speciell häst som dessutom kan bli väldigt aggressiv (vilket knappt syns nu, har jobbat jättemycket med det) Så det är väl mest den sidan som är jobbig. Att alla inte riktigt förstår att allt inte fungerar på henne och att man måste hålla lite extra koll och avstånd från varandra. Men det fungerar rätt bra nu ändå!
Vi har inte kommit så långt, mest skrittar och longerar, men jobbar på bäst vi kan :D

Har frågat runt lite, en tjej sade att ngn som tränade AR gick ut förra året.. Var det kanske du då? :p

Btw, tar upp frågan igen. Är det någon som ska åka på träningen i Staffanstorp för E*ise Nilsson på lördag?
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Ja det det problemet hade jag också, hade bara häst med mig hösten i trean och då hade jag en så kallad problemhäst som var extremt bakskygg. Informerade alla om det men ändå kunde de komma och klappa honom på rumpan så han flög i taket :( Tyvärr så fick jag lämna ifrån mig hästen eftersom det inte funkade på Bollerup...

Jag gick ut 2008 och jag vet inte om det var så många som visste att jag höll på med akademiskt tror att de mer tyckte att jag var allmänt konstig i mina värderingar och mitt hanterande. Tror att det kan finnas fler som har varit hos Hanna på Gotland under praktiken, jag skrev nog en fin recension som lockade en del;)
Dom flesta känner nog till mig om man pratar "Tingbackafolk" ;) Eller ja... nu är det ju bara de som var ettor på min tid som är kvar :p

Har du bestämt vart du ska göra praktik än?

Inget Elise för min del, du får komma upp till Bjuv nästa gång det är Hannakurs!

Och så får du hojta till om du är hemma i Falkenberg med hästen och behöver hjälp med träningen, bor ju i lilla Morup för tillfället :p
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Nu har jag trottsat vädrets makter:p

Var ju sååå sugen på att hoppa upp på Fille idag igen och det hade faktiskt kommit lite snö så att det inte var halt överallt:laugh:
Idag provade vi westernsadlen. Den passade dock inte honom så det blir inte mer ridande i den:confused:
Dock skötte sig prinsen lika bra som vanligt:love:
Tränade först lite för hand och sen hoppade jag upp. Vågade till och med rida förbi lösdriften i dag (där det bor 5 märrar som hänger dreglandes över staketet när dom ser honom) men han bara brummade lite och lyssnade när jag sa till honom att fortsätta fram.
Satt kanske max 5 minuter på honom, bara styrde runt lite på gårdsplanen, men som sagt, jag älskar min häst:D

By the way: Någon som har tips på bra "första" sadlar?
Jag har en begränsad budget och det är som sagt min första, man får ju känna sig fram tills man hittar vilken typ man gillar.
Dock så har Fille väldigt kort rygg... Måste jag specialbeställa då eller finns det olika typer som är olika långa?
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Vad kul att du kom upp en sväng!

Alltså, nu får ni tycka att jag är dum men jag kommer ursprungligen från Västergötland som också kunde vara halt och slaskigt. Men så länge man har snösulor och fyra brodd i var sko var det aldrig några problem med att rida. Kör likadant här uppe i Dalarna men här har vi konstant snö så det blir inte riktigt samma problem som nedåt landet. Sen får man ju anpassa tempot och ridningen efter underlaget, men aldrig att jag skulle låta bli att rida eller bara hålla mig till ett ridhus pga vintertid. Halshugg mig bara men det är min åsikt ;)

Kan tipsa dig, Rebecka, om en billig skolsadel som heter Chezz som du säkert har sett i andra trådar. Ligger på 5 tusen som ny, bomlös och ligger kanon på vår korta kallblodstravare. Totola har också haft en sån som jag vet att hon gillade. Förvånansvärt stabil som bomlös och ligger där den ska.

kl
Jag och Goliath var ute på en vända i eftermiddag och tränade på galoppfattningar och öppna. Det var lite si och så med fattningarna innan men efter en vecka med korta träningspass så har poletten trillat ner och G fattar klockrent för ytterskänkel och dubbelsmackning. Han är en riktig pärla! Öppnan har vi börjar nosa på några steg i taget, det har gått ganska så fort tempomässigt men han har förstått vad vi menat. Idag höll jag tillbaka honom lite mer och krävde att han skulle sätta under innerbak mer och plötsligt satt jag och red i en riktigt fin öppna med en lång överlinje i form. Oj vad stolt jag blev över lillponnyn! Fick såklart kanske bara två-tre steg i rätt form men de kan jag leva på länge :)
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Jo, jag har kollat på Chezz sadlen. Och den är ju helt ok i priset också. Tänkte mer höra så att dom inte var dåliga, seda eller hårt/dåligt läder?

Chezz är 52 i anläggningsyta och den jag hade i dag var 62 och det var PÅ TOK för långt, det var därför jag började undra..
Men visst, eftersom den är bomlös så kanske den ligger an bättre, westernsadlen är ju styv som en bräda. Den låg liksom i framåtlut och sen tomrum på mitten och sen låg den an på korset..:confused:

Kul att det gick bra med G! Ibland måste dom få lite betänke tid och låta poletten trilla ner, Fille är likadan;)

Och angående brodd och snösulor... Min går barfota så det är därför vi halkar lite:D
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Ja då förstår jag om ni får passa er när du rider :)

Chezzen är såklart inte så "lyxig" men det är inget fel på materialet. Den var lite styv i sidorna första ridturerna men formade sig snabbt efter hästen. Panelerna är flyttbara så att du kan få dem att passa efter din häst, inte så tjocka men Goliath som både har manke och är lite överbyggd har inga problem med att få plats för ryggen. Jenny som är återförsäljare i Sverige, Örebro närmare bestämt, var väldigt trevlig att ha att göra med så jag är supernöjd med vårt köp!
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Nena: Kan förstå det, trist när det ska bli så. Madicken verkar dock trivas ganska bra här så länge hon får ha plankor på båda sidor om boxen o slippa närkontakt med andra hästar.

Var ligger bjuv någonstans? Spännande, hur länge var du där? Alla sådana papper finns väl sparade i någon pärm så jag får leta reda på den och läsa igenom ;) Jag ska faktiskt lägga mina tre "jordbruksfria veckor" hos Elise i sommar. Ska bli huuur kul som helst. Jättepeppad :D

Var ute och skrittade en sväng idag förresten, M skötte sig faktiskt riktigt bra. Hon har alltid rusat iväg på hemvägen, men peppar peppar verkar det ha lugnat ned sig på sistonde:) I all hantering faktiskt, känns jättebra. Hon har dock börjat hosta och snora lite, men ingen feber och pigg i övrigt. Tänkte bara skritta henne 20 minuter nu ett par dagar och se vad som händer..
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Jag kan som sagt också rekommendera Chezz-sadeln. Det finns fördelar och nackdelar med allt, och det här är den sadel (hittills) jag tycker är allra mest prisvärd utifrån fördelar resp. nackdelar. Man får stötdämpning och bra stabilitet samtidigt som man kommer nära hästen. Jag hade önskat mer stöd och kanske behövt ännu "stelare" sadel men det funkar å andra sidan sämre i ridningen då (med "stelare" sadel tänker jag på). Man blir riktigt bortskämd med att hästen känner små sitssignaler! :D Min kuse känner sig väldigt fri i sadeln samtidigt som han nog är glad för den dämpning som ändå finns.
Har hästen hög och smal manke skulle jag vara försiktig. En tränare totalsågade sadeln för att den hade fallit igenom på manken på hennes häst, vilket jag själv inte märkt något av trots att hästen har normal mot hög manke- kanske pga att den är/var såpass välmusklad och ändå håller sig under gränsen för att ha manken fri? Han skulle garanterat ha sagt till isåfall.
Sen får man inte så mycket stöd i sadeln vilket man kanske bör tänka på om man har unghäst. Själv tycker jag det räcker för att känna sig trygg i sadeln men att man då får sköta lite själv genom stabilitet i sitsen jämfört med en sadel som ger mer direkt stöd.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 343
Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
12 214
Senast: Emtherlia
·
Skola & Jobb Det här blir ganska personligt och lite som ett dagboksinlägg men känner att jag hellre lägger det under allmänt då jag vill ha lite...
Svar
14
· Visningar
2 112
Senast: VLMF
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 185
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp