Snacktråd för AR-frälsta!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Vad synd att du inte ska dit i feb, men då får vi komma och kika i maj också då :) Ja, "A" har tyvärr ganska fullt upp men jag ska försöka putta på henne lite så att vi kan komma iväg till er, skulle vara jättekul!

Ditt halvblod såg riktigt trevlig ut, även för en sån som inte är halvblodsmänniska :) Hoppas att du får till det lika bra med de andra du har. Råkade faktiskt filma lite på dig och Olofsson i Grangärde så om du vill kan jag maila över det till dig?

Själv får jag väl fortsätta träna rollkür på Goliath ;) Skämt åsido så är det dags att ta itu med tränandet lite mer seriöst snart så jag hoppas få bukt med det där. Händer tyvärr inte bara vid stillastående...
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Idag var Fille plutten lite mer på tårna!
Han hade gjort ett fint litet hål i dubbelstaketet in till den andra hingsthagen så han hade fullt upp när jag kom ut i hagen och skulle hämta honom! Han ville inte alls följa med mig!!
Som tur är så är han ju en fantastiskt snäll hingst emot andra hästar! Han tyckte att hålet var toppen så att man kunde leka "grimmleken" (hålla fast varandra) över staketet ;)
Och det tyckte ju dom andra två hingstarna också:D

Men iaf, koncentrationen var ej på topp idag, men han lugnade sig efter ett tag. Sen fick vi till några riktig bra öppnor! Och då syftar jag mest på tempot. Han har fattat så pass av vad jag vill nu så nu blir han inte "stressad" och ska gå ifrån mitt tryck utan formar sig ganska fint och höll ett lugnare tempo:d
Sen blir det lite variation på ställning och tvärningen ibland, men det känns som vi är på rätt spår iaf:laugh:

Ska se om jag kan få någon att ta kort en dag när vi tränar, jag är ju inte så flitig som ni andra!
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Oh, bra filmer, vad tydlig och pedagogisk hon var :)

Rebeckasff: foto/film vill vi GÄRNA ha!
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Jag hade en gång en sladd, men det var för länge sen såååå länge sen, var e den nu? Svara mig du... *Sjunger*

Har ju tagit nya kort på Fille med nya kapsonen (dock bara stillastående) men hittar inte sladdj*vlen så att jag kan lägga in dom i datorn... Suck!!

Men det gick jätte bra på den nya kapsonen, satt som en smäck!
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Mycket pedagogiskt, ja! :)
Sen tycker jag iofs det kan ge lite felaktig effekt, för mig iaf :o att man så hårt betonar "så här MÅSTE hästen gå, så här MÅSTE du göra, gör INTE såhär! den här snedheten påverkar hästen så här" osv. Väldigt krävande och negativt! Jag förstår ju att man vill få folk att inse konsekvenserna av hästens problem om man inte jobbar med "grundorsakerna" men jag tror det är stor risk att man får panik och vill kunna ALLT direkt för att annars sitter man och förstör sin häst! :p Jag tror sällan det är en bra grej, då är nog risken stor att man vill för mycket och felkompenserar eller får en massa mentala spärrar, eller att man vill forma hästen inom sin mall innan den egentligen är fysiskt och/eller mentalt redo för det. Att man kanske tappar en del i ödmjukhet med tanke på att det faktiskt tar TID att behärska alla dom där pusselbitarna.

För egen del så kan jag bara konstatera att ju tydligare tränarna är på att påpeka "såhär MÅSTE vi rida hästarna!"/"såhär får vi INTE rida våra hästar!" desto mer har dom inte funkat för mig och min kuse för att man gått för snabbt fram för att hästen ska hänga med mentalt och/eller fysiskt, varit på direkt sas om något råkar sticka ut.
Säger inget om just denna tränare, bara vad jag själv upplevt fungerat bäst! :)


rebeckasff: haha så kan det gå! såna där grejer har en tendens att försvinna just när man behöver dom! :p
kul att kapsonen funkade bra iaf! :)
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Jo, dom försvinner lätt dom där sladdarna...:devil:

Men jag håller faktiskt med dig om filmerna. Inte så att JAG reagerade på det, men jag har några till tjejer här i stallet som börjat intressera sig för vad jag pysslar med. Dom har fått låna böcker och jag mailade även över dom här klippen till dom.
Men den ena tjejen reagerade faktiskt så som du sa, nu tycker hon att hon är helt värdelös och bara "förstör" sin häst, "hon kan ju ingenting" säger hon nu...
Men men, jag har sagt som du, det tar TID att skola en häst, speciellt eftersom hon håller på med ett varmblod som gått på trav i många år.
Hästen är en trevlig ridhästmodell och hon har lätt för sig, men man måste ändå skola om henne och detta tar tid, ingen sitter upp och kan och vet allt och bara dansar fram, nej, man får träna på dom små sakerna först;)
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Ja och det gäller ju att kunna uppskatta sina små framsteg, inte hela tiden känna att ingenting är värt något för man kan ju inte det och det! :p Hon har ju säkert ändå kommit en bit redan med sin travare även om det är mycket kvar att utveckla! :)

Folk är olika, själv måste jag fortfarande påminna mig själv om att JO, nu var vi jätteduktiga som förbättrade ****, eller -nu var vi jätteduktiga utifrån förutsättningarna det här passet, för att förstärka det positiva och hålla motivationen uppe (är ju inte snällt mot hästen heller om man hela tiden känner sig otillräcklig och att det som är bra "inte räknas", frustrationen t ex känner dom garanterat av!). Och att uppskatta den bit man tagit sig dittills även om man har fortsatta mål framåt! :)

Men framförallt på en varmblodstravare som gått på trav (har haft två själv och har ju en kallblodstravare nu) så upplever jag att det är viktigt med rätt tränare utifrån ekipaget. För den ena kan det kännas som att det t o m går bakåt inom viktiga områden och allmänt tar en massa tid och frustration, medans med nästa som är mer "rätt" och flexibel nog för att anpassa träningen till ekipaget kan det kännas som att -varför slösade jag så mycket tid innan jag hittade detta? :rofl: Som att man utvecklas månader på ett pass i jämförelse!
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Jag kan hålla med er i er diskussion, men samtidigt så tycker jag att det är bra att se sånt här. För tänk alla de som INTE ser, som INTE funderar på varför deras hästar inte funkar som de ska. Oavsett om man har kommit en bit eller är nybörjare så måste det viktiga vara att man tar sig en funderade på hur hästar fungerar och uppmärksammar sin egen hästs förutsättningar. Och att t.ex. se dessa videos kan vara ett sätt på att börja fundera och bli uppmärksam.
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Bryter tråden lite.. Ursäkta *

Tänkte ge mig in här, jag också :) Har en 11årig haflingerkorsning med myycket egen vilja som jag försöker jobba med. Första hästen, första året som jag tränar AR med och det är SÅ spännande, allt jag lär mig är helt nytt och det är hur kul som helst att se hur vi utvecklas och se så mycket som egentligen borde vara självklart, faktiskt fungera.

Kollade lite på filmen och bilderna från Minna_A o fjordtokan, blir SÅ peppad på att åka tillbaka till stallet redan nu (hemma över helgen, från skolan där hästen och jag bor i vanliga fall..) Superfina hästar ni har!

Är det någon som ska på träningen för E*ise i Malmö på lördag v 8? :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

kl

Tänkte bara höra om det är nån mer här som ska på Bentkursen på hällekis säteri den 6-7 mars? :laugh:
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Det jag funderar på är nog mest om man får den effekt man är ute efter - är skrämselmetoden rätt väg att gå? :p
På ett sätt känns det lite fult, som att man spelar på hästägarnas goda vilja och rädsla över att kanske omedvetet/ofrivilligt vara djurplågare (för ja, det är nog så man kan känna sig när man får höra så starka ord om hur skadligt det och det är).
Tror nog att man skulle kunna få fram samma budskap utan skrämseltaktik, och jag tror säkert inte det var så dom tänkte *egentligen* bara det att jag tycker man hade kunnat sköta det snyggare bara genom enkla ändringar i formuleringar eller lägga till kommentarer som balanserar upp. Bara en sån grej som videosnuttar och bilder, det är rena skräckexemplen många av dom! :p
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Tänk hur olika man kan uppfatta saker och ting :) Jag tycker filmklippen är bra och lärorika, men det är jag det :)

"Oavsett om man har kommit en bit eller är nybörjare så måste det viktiga vara att man tar sig en funderade på hur hästar fungerar och uppmärksammar sin egen hästs förutsättningar. Och att t.ex. se dessa videos kan vara ett sätt på att börja fundera och bli uppmärksam." Håller helt med :)
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Välkommen emelieMadicken :) Jag är också ny här men jag välkomnar dig ändå. Vad är det mer än haflinger i din häst?
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Ja det var helt klart bra klipp också.
Ska bli spännande att se fortsättningen på hur dom tänkt att man ska lösa det också och inte bara hur man ska upptäcka sina brister! :) Kan ju ha varit därför jag uppfattade det så negativt, att man sitter där och funderar- jaha, men hur ska man göra för att hästen INTE ska göra sådär då? :p Öppnorna var ju som förslag, och slutor och böjning överlag, men inte rent konkret hur man får hästen att utföra det om den redan har såna problem som beskrivits innan. Inte alltid det lättaste! ;)

Min häst är tydligen högerhänt och böjd till vänster (det visste jag sen innan med tanke på att ET´n sagt precis samma sak fast genom att klämma på reflexpunkter! ;) tidigare var hästen böjd till höger lustigt nog, då hade vi problem BÅDE med att den flöt ut i högervarvet och att den sneddade inåt, nu är det "bara" problem med att den sneddar inåt och går lite lättare att parera genom att tänka öppna). Den här triangeln, kommer inte ihåg vad hon kallade den, har jag också märkt av framförallt i vänstervarvet.
Fick inte riktigt ihop det där med bakbenen, hästen går helst i sluta i högervarvet och öppna i vänstervarvet, enligt beskrivningen så borde den isf vara tvärtom. Kanske missuppfattade något!

Just det där att hästen lätt flyter ut i vänstervarvet och "hänger sig på väggen" = inte vill svänga inåt utan lägger för mycket vikt på ytterbogen, det är något vi övat supermycket med och det räcker ju inte heller att öva öva öva, dels känns det som att man behöver en balans i det - gör man för mycket kommer ju hästen bara bli mer benägen att undvika det pga att det blir jobbigt och kanske t o m gör ont eller blir obehagligt när det inte är det läge den själv skulle ha valt att gå i. Är man för "snäll" eller inte rent tekniskt vet hur man ska få den gå rätt, då är det såklart inte bra heller.
Samtidigt som man får höra hur enormt skadligt det är och viktigt att hästen belastar jämnt mellan frambenen - det är det jag menar med att det är lätt hänt att göra för mycket.
Min häst skulle inte palla att gå rakriktad ett helt pass. Det skulle bli för mentalt pressande att inte få vila i sitt bekväma läge emellanåt.
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Jag ska dit tillsammans med Goliaths andra fodervärd!! Ser verkligen fram emot kursen och hoppas att jag ska lära mig massor. Sen är det ju kul bara att se mer avancerade ryttare rida sina urläckra hästar ;)

emeliemadicken: Välkommen! Kul med ett till kallblod, bildbevis kommer senare hoppas jag :)
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Till hällekis? Spännande! Har faktiskt aldrig sett bent eller hans träningar mer än på yt..

Vet inte mycket mer om Madicken än åldern och haflingerhalvan tyvärr..
pic_show_id29083786.html
Men visst är det roligt med kallblodet, har fått en hel del halvkassa blickar från finare dressyr och hoppfolk tidigare, men så fort de ser henne röra sig håller dom tyst :p hon har jättelätt för sig, så bara jag lär mig lite mer tror jag att hon kommer bli hur tuff AR-häst som helst! :love:
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Säger också välkommen i tråden:)

Tycker att haflingrar är döläckra! Så vi vill se många bilder från er!

/från hon som själv aldrig har nya kort att dela av sig med:angel:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 342
Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
12 214
Senast: Emtherlia
·
Skola & Jobb Det här blir ganska personligt och lite som ett dagboksinlägg men känner att jag hellre lägger det under allmänt då jag vill ha lite...
Svar
14
· Visningar
2 112
Senast: VLMF
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 185
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp