Snacktråd för AR-frälsta!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Det låter som att du fick svar på flera av dina frågor och funderingar iaf, vad bra! Någon film/kort som vi kan få dregla över? ;)

kl
Totola: Ja jag har fått problem med att han dyker för mycket och nu när han allt mer börjar fatta att han ska hålla sig kvar nedåt försöker jag att ruska lätt i linan när han hamnar för lågt. Tror det finns med på filmen någon gång, även om jag inte gjort det konsekvent än då jag riskerar att få upp honom för högt istället. En sak i taget som sagt :) Bra att du noterade samma som jag reagerat över, då är jag inte helt fel ute iaf!

Nu längtar jag förövrigt efter en snöfri ridbanan och sol på himlen så att man får komma igång. Att pulsa runt i djupsnön var kanske ingen större hit just i det här arbetet, iaf inte för mig :)
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Men det är ju inte huvudpositionen i sig som ger mest att lära in utan sökningen framåt/nedåt.
Så har du den så kan man fokusera på att "jobba upp" huvudet genom övningar där man får upp manken och kommer åt bakbenen, tar huvudpositionen mer som kvitto och blir mer sparsam till att be hästen sänka huvudet. Om du förstår hur jag tänker? :p Att inte fokusera för mycket på att huvudet ska ner utan när hästen kan det så börjar man fokusera på bogar/manke och att hästen ska klara att lätta i bogarna och höja manken med bibehållen lång överlinje, så det är bara om hästen kortar av överlinjen för mycket man får avbryta och be om längning igen.
Du har redan fått "för mycket" framåt/nedåt för att hästen ska kunna gå med lätta bogar, då är det hög tid att gå över till den biten istället! ;)
Men som sagt, istället för att be hästen höja huvudet och förvirra den med att den själv ska hålla reda på vart den ska hålla huvudet för att matte ska vara nöjd så kan man utnyttja att det blir naturligt för hästen att få upp huvudet lite i takt med att helheten/bärigheten blir bättre, att man kommer åt böjning och bakdel! :)
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Aha, så nu börjar det alltså bli dags att faktiskt kräva mer böjning och att han sätter under innerbakben mer? Känner att det börjar bli dags att ta ut vår tränare igen nu när det inte är riktigt så fasligt kallt så att vi får praktisk handräckning i att ta nästa steg :) Men att kräva mer böjning det fixar jag själv, har gjort det på fd medryttarponnyn. Blir intressant att se hur stora protester Goliath kommer med när vi ökar kraven...han som inte är såå förtjust i när man flyttar bogarna på honom. Uppsuttet är det enklare, använder spöet som lätt understödjande vid bogen när han inte vill forma sig runt inner. Är man på marken går han mer och irriterar sig på mig för att jag är ivägen för honom. Någon tanke kring det? Mest handlar det väl om att han ska ha respekt för mig, vi jobbar ju en hel del på ledarbiten fortfarande.

Tack för inputen!
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Jag skulle egentligen inte kalla det höja kraven, för då är det ju just det man gör - och kommer förmodligen kräva för mycket eller mer än att man kan vara konsekvent och ge hästen en ärlig chans! ;) Jag skulle hellre vilja kalla det just att ändra fokus, att börja fokusera mer på bogarna.
Man behöver ju eg. inte ha hela böjningen eller öka böjningen för att göra det. Testa ha hästen lite böjd och bara be den flytta lite svagt sidvärts utåt (öppna men bara med fokus på fotförflyttningen fram- det hade ni redan börjat öva va? vill man gå vidare kan man göra samma sak genom att gå längs väggen/staketet och "bjuda in" framdelen lite och sen i huvudsak bara med sin ändrade riktning be hästen tvära med framdelen). Först ska man ju igenom själva inlärningsfasen. Hellre vara noggrann med sig själv och sina hjälper men "snäll" mot hästen och låta den testa lite olika i det läget och belöna när den provar rätt, kanske bara kräva ett steg och sen fortsätta inåt på en volt eller inte ens det om man hamnar i ett dåligt läge själv, bara börja om och vara noggrannare med sina signaler. Kanske göra halt och fokusera om sen ge signalen på nytt om hästen rinner iväg åt fel håll eller inte flyttar bogen.
När man väl har rörelsen och hästen förstår signalerna, då kan man successivt förvänta sig lite mer helhetsresultat i att hästen lyfter bogarna. Såvida inte man själv hindrar den så brukar dom flesta hästarna per automatik göra det när man får bättre samband mellan framdel/bakdel.
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Igår hade jag hjälp här med Fille. Det gick bra! Alltid trevligt att ha någon att bolla ideer med och att ha fler ögon som tittar när man jobbar. Fick lite bra tips som jag ska tänka på. Bland annat att förekomma honom när han är okoncentrerad och hålla handen närmare bettet så att jag lättare/snabbare uppfattar vad han tänker hitta på just för att förekomma honom.

Känns som vi har fått lite nya inspiration nu och nu är man mer sugen på att träna lite.

Fick även tipset att börja intrudusera lite fler övningar just för att hålla motivationen och koncentrationen uppe på honom. Får väl se hur det funkar:laugh:
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Kul med inspiration från andra! :)
Önskar jag hade likasinnade i stallet också, så mycket lättare att hålla motivationen då! (Och så mycket lättare om man funderar på att ta hem tränare! ;) )
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Jo, motivationen ökar ju avsevärt:)

Fast nu är det ingen från stallet då jag som du, inte har några likasinnade här, utan detta var en som jag träffade på kursen förra helgen.
Han bor en bit här ifrån men kan man få hjälp lite då och då så är det ju toppen! Jag har faktiskt inte råd att åka med häst på alla kurserna utan får hålla mig som fotfolk ett tag nu.

Men känns verkligen kul att ha någon att rådfråga och som sagt, ett par ögon till då och då;)
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Idag var jag ute med lille Fille igen. Tog honom direkt på morgonen när jag släppt ut alla andra. Tänkte att jag skulle mest se hur han reagerade när han fick jobba själv på morgonen och inte komma ut i hagen med kompisarna.
Men han skötte sig super! Hade inga (mer än vanligt) koncentrationssvårigheter över detta.

Tränade på böjningen och öppnor idag, dom gick ännu bättre än sist:love:
Nu kan jag ha honom "böjd rakt fram" och i "öppna" väldigt mycket för kropps språket, behöver knappt röra honom med handen.
Och jag skriver med "" eftersom jag ej har varken ridhus eller bana så jag har inget rakt att följa och därför är det svårt att få till det riktigt bra nu i början. Det blir ju lätt att rumpan flyter iväg eftersom där inte är något som stoppar, men han gör så gott han kan, kan inte begära mer, han börjar iaf förstå vad jag menar och vill.
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

*kl*

Tänkte ge mig in i denna tråden jag också. Jag har ett 2.5 årigt nordsvenskt sto som jag har tänkt använda till körning och AR. Vi har börjat väldigt väldigt smått med avslappning och nedåtframåt sökning. Just nu försöker jag bara leka fram det hos henne. Tanken är väl att vi ska börja mer framåt hösten när hon flytter 3.



 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Jag tänkte också ge mig in i den här tråden, jag har tränat AR sen ca 6 år tillbaka och utbildar just nu en frieserhingst på 9 år, en frieser/arabkorsning på 5 år och en på 4 år + lite sporadiskt ett 6 årigt friesersto som min medryttare rider mest. Tänkte bidra med lite bilder och en film.

4 år frieser/arab
Arda013.jpg


Arda048.jpg


5 årig frieser/arab
_DSC0318.jpg


_DSC0302.jpg


Frieserhingst
Beskuren1.jpg


Film, levade träning andra försöket
Dytmer
[/URL][/IMG]

Friesersto
joke1.jpg


joke2.jpg


Jag älskar att träna mina hästar och det ger så otroligt mycket att ha möjlighet att träna flera olika hästar samtidigt som är på olika ställen i sin utbildning. Jag är lyckligt lottad :O)
 
Senast ändrad:
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Vilket bra korsningsresultat! :d Andra hästen hästen! :love: (den första var fin den också!)
Vem tränar du för? *nyfiken*

Fjordtokan- välkommen till tråden! :D
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Tack, dom är underbara att träna ska du veta. Dom är lättare i kroppen och har mer puls än en frieser och så OTROLIGT lättlärda!

Jag tränar för Christofer Dahlgren sen 4 år tillbaka ungefär men det blir väldigt långt mella gångerna ibland men jag tränar på ändå och har kul tillsammans med mina hästar :)
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Höll ju på att missa sista bilderna! Frieserhingsten och -stoet var inte heller fy skam! :D (älskar uttrycket på sista bilden, som att hon börjar blossa ut som en vacker primadonna! :) )

*host* jag är inte avis! Neej då! ;)

Det är kul att man ofta märker en röd tråd bland olika tränares ekipage, då lyckas dom uppenbarligen med att förmedla sitt budskap! :)
Christofer´s ekipage tycker jag brukar se väldigt avspända och harmoniska men ändå genomarbetade ut, oavsett vilken nivå så brukar dom ändå ha samma "grund" vilket är kul att se! (nu kanske jag inte sett någon absolut nybörjare, men ändå).
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Välkommen! Likaså Fjordtokan! Kul att det blir fler att diskutera med :)

Minna_A: Jag tror minsanna att jag träffade dig i Grangärde i höstas när du var där med Olofsson. Min kompis som jag delar kallblodstravaren här i tråden med är intresserad av era arab/frieser-korsningar :) Det ser verkligen ut att vara en lyckad kombination! Ska du till Grangärde i slutet av feb??
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Tack, dom betyder allt för mig. Jag har inga egna barn så jag brukar säga att dom är mina barn och barnbarn :O)
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Frieserstoet är en riktig primadonna :) Det är synd bara att jag inte hinner med att rida henne så mycket och min medryttare har inget akademiskt i bagaget så hon rids inte riktigt som jag skulle velat :/ Jag ska ta med henne (medryttaren) på en kurs i maj för Christofer så hon får lite mer kött på benen, just nu så rider hon stoet i en alldeles för hög/enformig form med tanke på hennes utbildningsnivå så hon jobbar inte riktigt rätt med ryggen.

Jag har fastnat för Christofer för jag tycker han är så himla tydlig, jag rider kanske för honom max 3 ggr/år så då är det extra viktigt att jag vet exakt vad jag gör när jag tränar hemma själv. Nu säger jag inte att jag alltid vet vad jag håller på med men nästan alltid iallafall ;O)
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Jasså, vad kul. Hon skulle komma och hälsa på men det har inte blivit av än. Jag kommer inte vara med på kursen nu i februari då jag jobbar men i maj blir jag med, då ska jag ev rida en av korsningarna då hingsten kanske står på station då han ska stå på semin i år.
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Jag vet minst 4 halvblod som pysslar med AR och minst ett par till som jag vet har gjort det! :p Så ärligt talat tror jag det är inbillning för att det faktiskt finns så många olika raser och att det alltid är halvbloden som dominerar i vanliga fall medans det är mer spridning av raser inom AR.

Jag tränade mitt halvblod i AR men han dog i höstas :( Han var skitduktig. Jag hade honom i 12 år men det var endast sen jag började träna AR som han blommade ut. Han var stressad och kastade av mig titt som tätt och jag är så glad att vi fick dom här sista åren tillsammans utan blod svett och tårar.

Här är tre bilder från en Christoferkurs 2007
MinnasII1081.jpg


MinnasII1111.jpg


MinnasII1128.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 342
Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
12 214
Senast: Emtherlia
·
Skola & Jobb Det här blir ganska personligt och lite som ett dagboksinlägg men känner att jag hellre lägger det under allmänt då jag vill ha lite...
Svar
14
· Visningar
2 112
Senast: VLMF
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 185
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp