Sv: Snacktråd för AR-frälsta!
Grejen när man kräver många pusselbitar samtidigt, att "direkt" få en bra helhet, är att det tenderar att bli något steg bra, sen pannkaka, sen får man börja om igen. Inlärningspedagogiskt (både för dig och hästen) tycker jag inte det är någon hit, man vill slippa så mycket frustration som möjligt själv för att inte smitta av sig på hästen, och man vill att hästen ska förstå skillnad på "bra" och "dåligt"/mindre bra och motivera den till att välja bra - vilket är svårt om det blir så bra de där få stegen att det kan upplevas väldigt jobbigt eller allmänt obehagligt för hästen.
Man kommer såklart inte helt kunna undvika det senare och någon gång ibland vill man kunna be om lite extra dels för arbetsmoralen och dels för att komma vidare. Men medans hästen är ganska grön får man nog sånt ofrivilligt så då bör man nog undvika att med flit be om max det hästen kan ge.
Jag skulle mao gå back to basics. Då tänker jag också som sagt att man delar upp det. Hästen är svårare att hantera på höger sida säger du? Då kan man t ex öva en del vardagshantering och kortare pass där man kravlöst knatar omkring och byter sida ofta utan att kräva något annat. Även så kan man öva att flytta hästen för tryck bog för sig, bakdel för sig, hela hästen så småningom, som kommunikation och för att gymnasticera.
Jag har en kuse som markerar sin rang (enligt NH-tränare iaf!
) genom att trycka bogen mot mig. Ju mer jag kan flytta hästens bog, desto bättre kontroll får jag över hela hästen. Men inte för mycket i taget för jag vill ju inte trycka ner hästen heller genom att träna för mycket negativt eller jobbigt.
När jag skulle lära mig jobba för hand tyckte jag inte alls det var pedagogiskt, varken för mig eller hästen. Tränaren visste ju vad denne gjorde och fick hästen att göra som denne ville, vad hjälper det mig som ska träna hästen?
Om man tränar ofta för tränaren ifråga är det en sak, till slut lär man ju lära sig av trial and error och att hela tiden få feedback/hjälp med hur man ska göra för att få till det.
Ska man däremot träna mestadels självständigt, få hjälp med träningen från marken MAX en gång i månaden, kanske bara några gånger per år, då vill man ju lära sig både att träna sig själv och att träna hästen utanför träningarna för att inte bara bli frustrerad i onödan sen på hemmaplan.
Ett bra exempel på pedagogiskt upplägg (inom många områden iaf) är DVD´n "Long reining" av Ellen Ofstad. Just för att dom är noga med att man tar det steg för steg, att man får ta sig igenom den "tråkiga" början och jobba med grunderna ett steg i taget innan man kan börja kräva mer petiga saker. Är det verkligen så vi brukar göra när vi ska börja jobba för hand?