Snacktråd för AR-frälsta!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Och sen är kursen inte förän den siste januari, så vi har ett liiitet tag till på oss att träna:D

Eller hinna göra mer fel...:crazy:
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Sånt här kan man ju klura sig gråhårig över :) Mina första tankar var precis det som de andra också tog upp.. Något annat som jag har fått tänka en del kring i mitt arbete vid hand är att samma övning som du gör i vänster varv är helt ny för hästen när du gör den första gången i höger. Är man själv lite "sämre" i ett varv samt att hästen har svårare att koordinera sina rörelser i det varvet kan det kanske från början bli en något felaktig inlärning just i detta varv för hästens del. Hade det funkat bra för er tidigare eller har det "alltid" varit lite krångligare just i högervarvet? Går på Totolas linje i det här fallet, gå tillbaka till grunden och lär in en del i taget. Sätt kameran på sargen om du inte har någon som filmar dig och granska både dig och hästens position och reaktion i efterhand :)
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Han har alltid varit lite krångligare när man hanterar honom från hans högra sida. Till och med så att dom andra i stallet har reagerat tex när man släpper ut och man går med två hästar och han hamnar på ens vänstersida. Då går han gärna och bufflar med bogen på en, ställer sig utåt när man tar i grimskaftet osv.
När jag har honom på gången i stallet har jag dock aldrig märkt någon skillnad.

Jag vet inte hur jag ska kunna gå tillbaka i hans utbildning då detta är första steget? Att kunna gå med hästen raktfram med sökning framåt-neråt och kunna gå in på en volt? Jag begär inte alls någon kraftig böjninga av honom, ändast att han egentligan ska vara koncentrerad på mig och därigenom få en svag böjning.
Det är väl ändå basic?

Har jag honom i två tyglar går det bättre än med en. Han jag honom i en så ställer han/förböjer sig i halsen vilket bara resulterar i att han vänder upp mot mig. Så långt är jag med i att det är mitt fel (att jag tar för mycket i honom och att han ej kan böja sig så mycket utan att trilla ut med rumpan och därmed ställer upp mot mig) men går jag med två tyglar kan jag parera lite på yttertyglen så att han ej förböjer halsen och kan hålla honom lite ifrån mig, han lutar liksom inåt i det varvet och volten blir då mindre och mindre och då ställer han upp mot mig för att det blir för jobbigt.
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Ursäkta om jag missat att läsa igenom inläggen ordenligt, men har du kollat igenom honom så att han är hel och fräsch? Nybörjare som jag är borde väl inte jag komma med några mer avancerade tips...men hade jag varit i samma läge så hade jag börjat helt från noll. Stillastående be om böjning och sökning nedåt. Öva på igångsättning i just det varvet och nöja sig med två-tre godkända steg för att sedan göra halt igen. Hoppas att du kan få bra hjälp med det här på kursen du ska iväg på!!
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Grejen när man kräver många pusselbitar samtidigt, att "direkt" få en bra helhet, är att det tenderar att bli något steg bra, sen pannkaka, sen får man börja om igen. Inlärningspedagogiskt (både för dig och hästen) tycker jag inte det är någon hit, man vill slippa så mycket frustration som möjligt själv för att inte smitta av sig på hästen, och man vill att hästen ska förstå skillnad på "bra" och "dåligt"/mindre bra och motivera den till att välja bra - vilket är svårt om det blir så bra de där få stegen att det kan upplevas väldigt jobbigt eller allmänt obehagligt för hästen.
Man kommer såklart inte helt kunna undvika det senare och någon gång ibland vill man kunna be om lite extra dels för arbetsmoralen och dels för att komma vidare. Men medans hästen är ganska grön får man nog sånt ofrivilligt så då bör man nog undvika att med flit be om max det hästen kan ge.

Jag skulle mao gå back to basics. Då tänker jag också som sagt att man delar upp det. Hästen är svårare att hantera på höger sida säger du? Då kan man t ex öva en del vardagshantering och kortare pass där man kravlöst knatar omkring och byter sida ofta utan att kräva något annat. Även så kan man öva att flytta hästen för tryck bog för sig, bakdel för sig, hela hästen så småningom, som kommunikation och för att gymnasticera.
Jag har en kuse som markerar sin rang (enligt NH-tränare iaf! ;) ) genom att trycka bogen mot mig. Ju mer jag kan flytta hästens bog, desto bättre kontroll får jag över hela hästen. Men inte för mycket i taget för jag vill ju inte trycka ner hästen heller genom att träna för mycket negativt eller jobbigt.

När jag skulle lära mig jobba för hand tyckte jag inte alls det var pedagogiskt, varken för mig eller hästen. Tränaren visste ju vad denne gjorde och fick hästen att göra som denne ville, vad hjälper det mig som ska träna hästen? :p Om man tränar ofta för tränaren ifråga är det en sak, till slut lär man ju lära sig av trial and error och att hela tiden få feedback/hjälp med hur man ska göra för att få till det.
Ska man däremot träna mestadels självständigt, få hjälp med träningen från marken MAX en gång i månaden, kanske bara några gånger per år, då vill man ju lära sig både att träna sig själv och att träna hästen utanför träningarna för att inte bara bli frustrerad i onödan sen på hemmaplan.

Ett bra exempel på pedagogiskt upplägg (inom många områden iaf) är DVD´n "Long reining" av Ellen Ofstad. Just för att dom är noga med att man tar det steg för steg, att man får ta sig igenom den "tråkiga" början och jobba med grunderna ett steg i taget innan man kan börja kräva mer petiga saker. Är det verkligen så vi brukar göra när vi ska börja jobba för hand? :p
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Svårt att säga angående stegringarna när man inte sett det själv.
Rent spontant så ja, de enda gånger jag sett hästar stegra under sån här träning är när de protesterat för att man krävt för mycket, antingen för många bollar samtidigt så hästen inte hänger med (alternativet är att de "ger upp" à la robot..) eller för att de tycker det är jobbigt eller t o m att det gör ont. Det kan också vara frågan om att hästen provar sig fram till vad man egentligen är ute efter, men då räcker det i regel att fortsätta fokusera på det man ville och inte omedvetet belöna den gissning som var fel.
Min kuse t ex har aldrig aldrig någonsin stegrat sig när jag ridit, eller bockat, sånt finns i princip inte i ridregistret för den. Även om den tänkt uppåt så har den liksom inte ens byggnaden för att lätta fram ska vara det som är nära till hands. När en tränare som krävde betydligt mer red och hästen absolut inte var med mentalt utan såg ut att vara farligt nära upplösningstillstånd, då fick den till småstegringar och bockningar minsann. Tydligt kvitto på hur det kan gå om man är för petig och kräver mycket samtidigt även om man inte är direkt "elak" mot hästen och har timing och är konsekvent. Att man inte lyssnar på hästen och försöker ha den med. För där var det klockrena protester det var frågan om.

Att vända upp mot dig har jag fått lära mig är ett dominant beteende.
Oavsett så har du gjort något för att trigga hästen. Ledarskap eller ej, en häst måste ju ha en motivation till att stegra sig. Är den less? Är den förvirrad? Är den för pressad fysiskt eller mentalt? Upplever den att du "utmanar" den eller att du beter dig aggressivt? Det kan bara du eller någon som ser hästen IRL svara på.
 
Senast ändrad:
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Du svarar långt och väl skrivet!
Stegringarna tolkar jag själv som ett försök till dominans från hans sida, och om du nu skriver att "vända upp mot ledaren" är dominans så faller bitarna mer på plats.
Jag har alltid fått uppfattningen om att när hästen stannar upp och vänder upp mot en att det betyder undergivelse? Eller är jag helt ute och cyklar?
Det är därför jag har varit så förvirrad angående hans signaler, han är alltså dominant mot mig?
Så egentligen stegrar han kanske för att jag inte "backar på hans signaler"?
Först kommer bogen (att han vill trilla in på mig), flyttar jag mig inte då så kommer det att han vänder upp mot mig och efter det när jag samlar ihopa linan för att få ut honom på spåret igen och går mot honom så reser han sig?

Jag har absolut inte fått uppfattningen av honom att han har ont någonstans! Han är mjuk och smidig att stretcha (åt båda hållen är han vig).

Han är lite NH-hanterad så han vet mycket väl var hans position är egentligen, men är så pass hingstig att han ignorerar detta när det kommer ston i närheten osv.
Jag vet inte om detta har att göra med att jag är för vek/otydlig eller om det är för att jag helt enkelt inte befäst det tillräckligt hos honom, tror att det är lite av båda.

Om jag nu ska tillbaka helt till basic, vad ska jag träna på (förutom att bara gå rakt fram) och har någon tips på bra ledarskaps övningar?
Eller koncentrationsövningar?
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Men som sagt - jag tror faktiskt inte hästen skulle stegra sig och sen vända upp mot dig om inte den har en stark motivation till det.

Om hästen är "hingstig" och okoncentrerad, då skulle jag inte köra vidare alls på arbetet för hand/longering utan först försöka få koncentrationen. Jag är absolut inget NH-proffs och anser att är man minsta lilla osäker på hur man ska bete sig i en situation så bör man ta hjälp av en tränare som kan hjälpa till IRL - annars är risken att man hamnar just i en sån situation som du beskriver och bara befäster det ännu mer för att man inte vet hur man ska reagera.

Själv tänker jag aldrig i termen ledarskap när jag tränar med en häst. Jag anser att eftersom det är något man behöver förtjäna så är det bättre att tänka lite à la "barn gör inte som du säger - barn gör som du gör!" Om man då tänker att man ska vara boss, då är det ganska lätt hänt att man missar respekten för hästen eller blir frustrerad om man upplever att man börjar tappa i ledarskap. (Kan bara prata för mig själv på den biten, finns säkert andra som klarar det finfint utan att hamna i såna fällor! :p ) Även så tror jag det är större risk att man beter sig utmanande eller aggressivt och på så vis triggar det beteendet hos hästen.
Det jag istället brukar fokusera på är kommunikationen. Först och främst att man har en kommunikation, att inte hästen fokuserar på något helt annat (men som sagt, här skulle jag rekommendera hjälp av tränare!) sen att man känner att man successivt bygger upp en förståelse, att du får fler och fler knappar för det du vill att hästen ska göra. Genom tålamod och konsekvens. Vad hände med de klassiska seven games? :p Det täcker upp mycket på den fronten.

Försök att själv lägga upp övningarna för hand. MED tänket att det måste finnas en comfortzon att gå tillbaka till med jämna mellanrum som belöning och att först fokusera på en sak i taget, träna på pusselbitarna isär, sen kan man testa lägga ihop för att gå tillbaka och träna på enstaka pusselbitar som kan "trilla bort" lite då och då när man vill gå vidare.
Tänk efter - vad har du för pusselbitar som du vill att hästen ska klara samtidigt? Vilka signaler använder du? Hur kan du bena ut dessa signaler så att du tränar med så absolut få signaler som möjligt och bara försöker få hästen förstå just den signalen? Vilken ordning funkar det att ta dom i?
Det optimala är att man växlar ofta mellan att ge en uppgift - tillbaka till viloläget, och även att man inte tränar samma sak för många gånger.
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Ja, precis! ;) Alltid lättare att få rätt råd IRL från ett skickligt öga som ser vad just du och din häst har för er.
Angående koncentrations- och kontakt-biten tänkte jag iofs på att ta hjälp av en NH-tränare. Man kan säkert få bra tips på AR-träningen också, å andra sidan tänker jag som så att då vill du ju få ut så mycket som möjligt av den träningen. AR-träningar har en tendens att inte vara billiga och inte bli av så ofta! :p

Eller är det min hjärna som är felinprogrammerad till att NH-tränare borde vara billigare och mer lättillgängliga. När jag tänker efter så är jag oftast för snål för att ta ut NH-tränaren som kostar hälften så mycket som AR-tränaren, tar häften så lång tid eller mindre, och innebär att man inte ens behöver åka iväg... :angel:
 
Senast ändrad:
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

kl

Här om dagen kom så äntligen vår nya Chezz-sadel! Den passade riktigt bra och var betydligt stabilare än vad jag trott. Lite hård och "kull-formad" att sitta i men inget som jag störde mig på. Hästen gick fint med den och verkade trivas. Känns så himla kul att äntligen ha en skolsadel att kunna jobba i här till våren :)

Fast den är inte grå som blixten gör den, utan svart.
30293693.jpg


Tydligen övar vi på roll-kür :)
30293698.jpg
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Hur känns den att sitta i?
Det ser ganska bra ut på bilden, fast det är ju från stillastående så där kan man ju eg. inte avgöra något, på bilden utan ryttare ser sadeln ut att ligga lite i bakvikt.
Iofs när jag tänker efter så var nog min likadan men "satte sig" när man red, alltså sjönk ner lite framtill, sen lärde man sig successivt att rida i den också! ;)
Annars, om det går utan att det blir knas på annat sätt, skulle jag testa att bara sadla någon cm längre bak. Eftersom det verkar vara manken/bogbladen som höjer den framtill på bilden utan ryttare.Det kan vara små marginaler som gör stor skillnad- när jag red för tränare i min sadel och t o m hade turen att en annan av "mina" tränare också var med som ryttare/åskådare och fick två bedömningar på samma gång- dom tyckte jag behövde en annan sadel pga att jag hamnade i bakvikt. Detta endast pga den typ centimetern högre upp det blev av att jag hade lagt en renskinnsbit under manken/vid bogbladen för att jag var paranoid att det kunde trycka på manken... Känns det bra däremot då är det en annan femma! ;)

Jag har gett upp Españolan (och alla andra med läderbom/flexibel bom, tror det kommer bli samma reaktion från hästen isf) och försöker få den såld, sen tänkte jag skaffa en till (:p) Chezz-sadel fast i brunt, det blir nog ärligt talat mer slöseri med pengar att inte använda dom tillbehör jag köpt som var tänkta till en brun sadel! :rofl: Tycker det är så fult med svart på fuxar, men chezz-sadeln hade jag ju aldrig tänkt att jag skulle behålla mer än några månader (och när jag köpte den har jag för mig att den bara fanns i svart och beige.?)
 
Senast ändrad:
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Jag trivdes väldigt bra i sadeln måste jag säga, man hamnade där man skulle men var ändå inte låst på något vis. Goliath var rena yrvädret den kvällen vi testade sadeln så det blev både trav- och galoppräder som sadeln stod emot, den hade inte rört sig det minsta.

På bilden ligger den mycket riktigt lite i bakåtvikt, men när man satt upp rätade det till sig och vi kände och klämde långt in vid manken för att kolla så att sadeln inte låg emot någonstans, vilket den heller inte gjorde.

Vad synd att det inte funkar med Espan., en sådan är jag sugen på längre fram :) Själv har jag väldigt svårt för brun utrustning och tycker det ska vara svart på fuxar, men smaken är som baken ;)

kl
Feber och förkylning gjorde att jag nöjde mig med en halvtimmas jobb från marken idag med Goliath. Nu var det någon vecka sen vi körde sist så i början protesterade han en del mot att flytta bogen. Men sen gav han sig och idag har jag fått till den mest stabila böjningen och det bästa sidförflyttningen utåt på volt från marken sen vi började träna. Är så nöjd med den här hästen!
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Ja tur att alla får ha sin egen smak! :D

Kul att det går framåt i träningen! :)
Själv har jag precis börjat att försiktigt sätta igång från marken. Men än så länge kan man nog knappt kalla det träning, har tänkt att öka pyttelite i taget bara utifrån att man märker att han är ok med det fysiskt, med utgångsläge att nästan bara knata på fritt i normaltempo rakt fram och lägga till enstaka steg där man provar böja/vända eller ändra tempo.
Stackarn pallar inte med helvila! :crazy: Magen klarar av silaget så länge han rör på sig ordentligt verkar det som, men när han inte motionerat mer än lite bus i hagen flera dagar i sträck är det som att den inte pallar med det mer. Man kanske ska vara glad att det inte är boxvila det är frågan om!
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Var ute och "tränade" lite med Fille i hagen igår. Kändes verkligen bra! Även om vi inte gjorde så mycket, men han var trevlig och positiv hela tiden.
Började med att släppa honom lös så att han fick jagas iväg och bli av med lite energi, dock väldigt försiktigt eftersom det är fruset och knaggligt i hagarna..

Han slutade snabbt att springa och ville komma till mig och få uppmärksamhet ist. Började bara med att gå med honom (lös hela tiden) så att han skulle följa efter mig. Gick jätte bra, han stack bara iväg en gång och då manade jag på honom och sen kom han igen.
Sen tränade jag lite på att gå på volt och fick honom att löslongera runt mig fint. Dock bara i skritt pga av underlaget, men han håller sig nu automatiskt i låg form så fort han får tränset på sig:D Vet att han ska söka framåt-nedåt;)

Ja, det är vad vi nu har gått tillbaka till att träna på, vi ligger lågt fram till klinicen till helgen där vi förhoppningsvis får lite matnyttiga tips:idea:
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Kul med en positiv upplevelse för er båda två!

kl
Positivt var det tyvärr inte här idag. Goliath testade en del i stallet och skulle flytta runt mig med bogarna eller ta ett steg framåt bara för att ta över. Gick fram och backade honom ca 20 gånger, sen gav han sig :) I ridningen var det likadant, bogarna gick före i varje sväng, han skulle inte göra halt eller så började han trava på pin kiv. Drygpellen! Hade kapson och tränsbett och jag gillar verkligen inte hur han blir på det bettet, han slutar lyssna och blir seg som kola. Som tur är kommer det snart en portugisisk unghäststång på posten och tills dess blir det hackamore. Efter en timme på banan idag kunde jag iaf till slut styra honom för små hjälper och få honom lite mera följsam. Då ansåg jag mig ha fått min vilja igenom och gick upp till stallet. De där kallbloden och deras viljor...!

30348664.jpg
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Jo, så kan det vara i bland, kallblod eller ej, vissa dagar vill bara inget funka!

Idag har jag gjort samma sak med Fille. Dock blev det lite jobbigare för honom idag pga all snön, men det tyckte han var mest roligt, att få lite fäste och lite jämnare mark att springa på.

ÅÅÅHHH gud vad jag e nervös då!
Kameran är på laddning, Fille är borstad (dock ej helt ren, vattnet i duschen är fruset som allt annat), täcken är framhängda, hans lunch står redo att tas med, jag är nyduschad, plattat håret:angel: och lagt fram (alla!!) mina kläder för morgon dagen:D Som en 7 åring till första skoldagen!!!
Men det är verkligen så jag känner mig!

Hoppas nu inte det blir tokmycket snö i ovädret som ska komma in i natt...:eek:
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Hihihi, man blir ju helknäpp bara för en träning :) Kanske drar man omedvetet paralleller mellan träning=tävling/uppvisning inom AR eftersom vi inte har någon direkt ren gren att tävla i?? Spännande är det iaf och det kommer gå jättebra för er!!!
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Sådär brukar min kuse också hålla på vissa dagar.
Oftast (inte alltid, han är ju lite hingstig också så såna instinkter kan nog spela in ibland eller om jag varit inkonsekvent) så är det hans sätt att säga att det blivit för mycket passet innan eller samma pass, för enformigt och mycket krav eller för jobbigt! :p Eller som nu då i samband med att han fick vila så sa han till genom att vara okoncentrerad och "testa" fast ändå på väldigt lättsamt sätt eftersom han ändå är ganska snäll och lydig på så vis så länge man inte pressar. Typ stanna och ska titta på saker, tveka att gå in genom stalldörren, yra iväg lite hit och dit istället för att "vara med". Något att tänka på kanske! Om nu din är likadan. ;)

Just flytta bogarna har vi övat på så mycket nu så det har blivit mycket bättre. Men brist på koncentration och att han gärna vill hitta på saker själv och t ex bara trava iväg helt plötsligt! :angel:
Det är ganska tydliga tecken på ovanstående.
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 341
Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
12 214
Senast: Emtherlia
·
Skola & Jobb Det här blir ganska personligt och lite som ett dagboksinlägg men känner att jag hellre lägger det under allmänt då jag vill ha lite...
Svar
14
· Visningar
2 112
Senast: VLMF
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 185
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp