Snacktråd för AR-frälsta!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Bjuv ligger i Ängelholmstrakten, ovanför Helsingborg.

Fråga Åsa det var henne jag hade i svenska och förmodligen hon som har papprena :) Sommaren 2006 var jag där i 9 veckor och i somras ca 4 månader så jag har numera spenderat ett halvår av mitt liv på Gotland ;)

Men då har du ju en bra praktik ordnad, du kommer ju inte vilja åka hem :p Tar du med dig hästen?

Nils (friesern) blir ofta lite snuvig vid pälssättning/-fällning så det kanske är det? Roligt att hon börjar komma i balans med sig själv!:)
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

kl

Jag måste bara få skriva av mig lite...

Jag är sjukskriven och ska börja arbetsträna. Jag har fått ok att börja på ett stuteri med AR inriktning, men jag får aldrig reda på när jag ska börja!
det är en massa pappersarbeten och missförstånd hit och dit, och nu gar det gått 6 veckor där jag bara har gått hemma:(

Jag vill verkligen bara komma dit och börja jobba med dessa vackra hästar, och rida! Det har jag inte gjort på flera månader nu...jag bara läääängtar efter att få skritta och känna hästens rörelser igen, att få känna den där underbara häst lukten och höra ett belåtet frust när hästen slappnar av!
Och ja, jag längtar mycket efter att få mocka skit;)

Var bara tvungen att klaga lite, är frustrerad!

Ni har så fina hästar allihop!
Hoppas att jag själv kan visa en ridbild snart:)
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Det ska jag göra :) Låter helt underbart! Och ja, hästen följer med. Åh vad jag längtar :D

Ja, kanske.. Hon har aldrig tidigare hostat, men började lite när vi flyttade hit. Tänkte det berodde på att här är så många andra hästar, nytt o väderombyte. Gick nästan över, men har blivit värre nu igen.. Får väl ringa vet om det inte går över inom ett par dagar..

Vad härligt det låter. Synd att det krånglar med papperna bara. Håller tummarna för att det snart löser sig och att du får börja. Blir säkert underbart isåfall. Stå på dig och lycka till :D
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Vilket stall har du henne i? Vet att luften i Mejeriet inte är den bästa... Sen kan det självklart vara någonting som går lite bland hästarna, är det inte någon annan som är lite förkyld? Många människor och hästar som kommer och går och då blir det ju lättare så!
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Jo det är mejeriet hon står i.. Tycker där är lite fuktigt och halvdant i stallet på mornarna när där är stängt iallafall så det kan nog stämma. Ja, där är en häst som var sjuk för ett par veckor sedan faktiskt men det borde ju ha slått ut tidigare tycker man. Det konstiga är att hon aldrig hostar inne i stallet, utan när vi kommer ut igen på eftermiddagen/kvällen o ska rida. Eller väl ute i ridhusen.
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Tack för svaret!
Jo, jag har läst lite om den (bland annat vad du skrivit i andra trådar) och jag fattar ju också att man inte "får allt" för dom pengarna;)
Men bara så att där inte var något FEL på den i konstruktionen tänkte jag mest på.

Men något annat jag läst i andra tråda är att vissa tycker att den är lång?
50-52 cm står det ju på deras sida, jag vet inte om det är långt/kort/normalt eftersom jag inte har någon skolsadel att jämföra med..
Dock kanske jag kan åka ner till en som har två olika och prova hur dom ligger på Fille. Inte fö att jag har råd att köpa just dom som han har, men man får ju iaf se på längden hur det funkar och så får jag nått att utgå från.

Och med tanke på stödet.. Hmm, ja jag är ju egentligen hopp ryttare och rider annars i en flatback, så för mig tror jag att jag kommer känna mig "som fastklistrad" i sadlen iaf:D

Fille har inte så mycket manke, är rund över ryggen och något sänkt bakom manken. Dels för att han är unghäst och ska så klart få dit mer muskler, men även så är han faktiskt byggd lite så, det är hans mor också. Men därför har jag tänkte lite på dom med läderbommar som ligger an och formar sig efter hästen mn samtidigt ger dom plats att utveckla sina muskler?
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

En läderbom formar sig saktare än en helt bomlös, som Chezz-sadeln. Plus risken då med läderbom att den blir snedsutten om hästen och/eller ryttaren inte är helt raka! :p Jag tycker sadeln formar sig kanon.
Hur kort rygg snackar vi om? Har svårt att tro att den är kortare än min kallis rygg, han är ju ändå slutmätt till 146,7cm! ;) Visserligen lång i kroppen för sin höjd men det är framdel + bakdel som är lång, inte ryggen den är ganska normal utifrån höjden gissar jag. Även om sadeln ser lång ut proportionsmässigt så är det inget som stör eftersom trycket inte ligger längst bak eller längst fram. Det är en bra bit över både framtill och baktill där man inte sitter. Sitter man rejält i bakvikt ex. i stolsits så finns såklart risk att den trycker längst i bakkanten också men det får man låta bli! :D (ska man rida i hoppläder eller mycket i allroundläder vet jag inte om jag skulle rekommendera sadeln).
Min häst är som sagt väldigt känslig i ryggen och för sits/vikt så sadeln gör väldigt mycket på hur cool han är att rida och är det något som direkt är fel skulle han bli helt hysterisk (räckte t ex med att lägga en liten renskinnspad framtill så sadeln hamnade lite längre bak i balanspunkten så blev han mycket yrsigare och mer svårriden :angel: ).
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

kl

Jag måste bara få pipa lite lyckligt att jag ska kolla på häst imorgon!:D
Min gamle man är ju 27 år nu. Och jag vill ju gärna kunna träna mer än han orkar. Han är fräsch i kroppen. Men man får ju vara försiktig nu med honom så han håller sig så ett par år till. Han kommer givetvis finnas kvar hos mig. Men jag vill ju rida mer.
Därför ska jag kika på en unghäst imorgon. Känns jättespännande!
Vore kul att få en till egen att rida och träna heltid.

Nu rider jag ju en massa andra hästar regelbundet. Men heltid är heltid.;)
Så håll tummarna nu!

Jag hoppas verkligen på den här!
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Kul!
Hoppas att det är Hästen med stort H som du hittar:)

Och så vill vi ju så klart ha uppdatering på hur det gick:angel:
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Vad spännande, det måste vara ett tag sen du kollade på häst? :D

Lycka till, hoppas du hittar en till pärla! :)
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Haha.. Jag kollade faktiskt på en annan för någon v sen. ;)
Men ja innan det var det ju evigheter.

Det skojade min tränare om med en kompis, som äger mamman till den förra jag kollade på.
"Kommer den till henne blir det ingen vandringspokal av hästen"
"Nej, Om Zeb är 27 år och igång lär väl nästa bli hur gammal som helst om hon får den så tidigt. Och då lär den "slitas på" tills den är 75 år gammal":D

Det är lite läskigt med att köpa häst tycker jag. Så jag har oroat mycket kring det. Men jag har ju hjälp i form av tränarna och kunniga vänner.
Den här skulle jag dock inte köpa, iaf på en gång. Jag får köpa sen om jag vill. Men som det är nu skulle jag bara ha honom först och rida och träna(tävla om jag vill). Det känns lite tryggare och jag vet vad jag får om jag sen vill köpa honom.
Så det känns bra.
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Det verkar som att lill-killen får flytta in hos mig om en månad ungefär.:D:eek::D

Han var väldigt söt och verkade otroligt snäll och rar. Han var duktig och ligger före utbildningsmässigt också. Jättegullig!:love:

Det ska bli väldigt roligt! Jag vill att han ska flytta in nu!:p
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Låter kanon! :D
Bilder på underverket efterfrågas! :)


För mig har det äntligen börjat ljusna! Både häst och bil är användbara igen :) (haha låter hemskt att en häst skulle vara "användbar", men att säga att bilen är oöm skulle bli fel!)
Precis när hästen hade blivit såpass att han är ridbar så insåg bilen att det var kallt och vägrade starta! :rofl:
Men igår fick vi igång den och jag tog även första "riktiga" ridpasset på nästan 2 månader, bara ca 10-15 minuter men ändå! :)

Nu hoppas vi hinna komma igång och att allt ska klaffa så vi kan komma iväg på kurs 21/3!
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Åh va skoj! vad är det för nån? du kanske skrivit innan i tråden men jag måste ha missat det isåfall :D
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

BB-kursen börjar 9.00 på lördag :)

kl
Var på clinic med CD igår och lärde mig massor. Usch vad kul det är!! Blev mkt inspirerad och fick svar på många frågor kring utbildningen av Goliath så idag blev det ett pass som ni ska få kika på. Filmade bara jobbet från marken vilket var lite synd för han kändes så lyhörd uppsuttet idag :) Fokuserade på att han ska känna lugn och avslappning när han kommer till ridbanan, eftersom han gärna pilar iväg i skritt/trav. Vi har även hamnat i en för låg form samt gärna bakom lod så nu är det på med tränsbett igen och korrigera uppåt i markarbetet. Traven funkar ju heller inte på banan än, han är så obalanserad och vill bara skjuta på framåt. Därför blir det mkt longering, därefter longering med ryttare och till slut enbart ryttare. Skönt att ha en metod att gå efter, när man är ny på det här vet man ju aldrig riktigt vad som är exakt rätt att göra. Fast det är väl av misstagen man lär sig... :)

Min fd medryttarponny Ella är också med på filmen tillsammans med Goliaths andra fodervärd.

http://www.youtube.com/watch?v=gR5NOyWk9Lw
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Kul med film! :)
Han ser smidigare ut i kroppen nu!

En fundering: har du/ni blivit lärd att sänka axeln vid longeringen eller är det något omedvetet? Tänkte eftersom att ni båda gjorde det och det var så tydligt!
(Angående traven - kämpa på! Det kan ta tid men med tålamod och "less is more"-tänk kan man komma långt! :) )
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

KL

Jag är glad:D

Nu börjar äntligen snön att smälta och man kan börja träna på riktigt igen!

Visst har snöträningen gett Nils (hästen) oerhört mycket vad det gäller takten i traven och han har även breddat sig bak ännu mer. Han var ju så trång mellan bakbenen innan att han gick och korsade benen:crazy:

Men idag hade jag en dryg km grusväg med bra underlag att träna på och kunde därför känna lite bättre, det är svårt i 40-50 cm snö:p
Sedan kursen i början av februari så får jag lov att sitta ner i traven och det är helt magiskt för jag kan sitta ner i traven! Innan har vi haft såna problem med balans, rörelsestörningar m.m att jag bara kunna trava i avlastningssits där jag i varje steg var tvungen att betona bröstkorgsrotationen. Nu räckte det med att påminna nån gång lite då och då och det kändes som att jag hade kunnat sitta där i traven i timmar:love:

Dessutom var han i betydligt bättre kondition och muskelstyrka än innan vilan och det måste bero på snön! Han är tillbaka på samma nivå i piaffen som i somras, hyfsat centrerad men med en sökning framåt-nedåt i den höga formen. Han är bara bäst den hästen!

Sen var han något pigg så vid den andra vändningen hemåt på grusvägen fick han för sig att busa lite väl mycket i nedförsbacken och man är ju glad att man har en bra sadel så att man inte flyger som en vante:p

Positiva dagen!:banana:
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Vad roligt för er båda! Ska bli jätte roligt att se er på nästa kurs, om du ska dit?

Nästa gång ska jag ha med min stora (om hon håller sig hel). Twix och jag har att öva på ändå :p. Fast hon har varit hemskt duktig nu när vi kommer igång efter vintern igen :banana:.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 343
Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
12 214
Senast: Emtherlia
·
Skola & Jobb Det här blir ganska personligt och lite som ett dagboksinlägg men känner att jag hellre lägger det under allmänt då jag vill ha lite...
Svar
14
· Visningar
2 112
Senast: VLMF
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 185
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp