Snacktråd för AR-frälsta!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Det var längesen! kul med nya bilder :) Vore skoj med lite mer träningsbilder :) Han e så söt din pålle :laugh:
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Välkomna tillbaka ;) Vad är det för sadel du hade nu? såg ut som en riktigt skön historia iaf!
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Tack! :) Det är samma sadelmodell, en Chezz Iberico, jag har skaffat ett luddöverdrag till som är supermysigt! :d

Zahlo: Ja träningsbilder kanske det blir till helgen, ska förhoppningsvis iväg på träning på Lördag! :) Är inte så sugen på att visa träningsbilder än när man liksom ser att ajdå, det här hade kunnat se bättre ut, men själv när man rider tycker jag det är huvudsaken man känner att hästen jobbar så gott den kan!
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Okej va skoj! Men så är det ju alltid :) Man jobbar ju för att det ska bli bättre :) Det är skoj att se bilder hur det ser ut på vägen :)
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Hon hade en senskada, sedan blev båda senorna på frambenen inflammerade, sedan så gick inflammationen ner i hovarna.
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Men ush! verkligen inte lite grejer hon råkat ut för! Tur att hon är bra nu!
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Men nu tyckr jag du är lite väl petig :D Jag tycker det ser mjukt och fint ut! Jag hittar också massa saker på mig själv på bilder och film, men man jobbar ju med det och man kan ju inte vara bäst från början, tänk va tråkigt om man redan kunnat allt? :D
Va e det för stång du har förresten?
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Nä, det är klart, men man blir ju mer missnöjd över sånt som man liksom kunnat och faller tillbaka på än det man inte lärt sig än! ;) Vilket vi ju har en ursäkt för, men man är ju stoltare över att visa bilder på när det går så bra som möjligt utifrån vad man "borde kunna" :)

Bettet är från CD´s webshop innan dom slutade med den! :) Renässans-bett.
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Ja men precis :) sälvklart ör det så ) men det är skoj med bilder ändå tycker jag :D fotonörd som jag är ;)
aha okej :), de är fina dem!
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

kl

Det slinker nog in en liten film från mig och Goliath inom de närmsta dagarna, från gårdagens träning. Där kan vi heller inte visa "vår bästa sida" för det gick lite sisådär. Red på tränsbett och kapson och han blir så stum på det bettet. Ska försöka mig på stången igen och verkligen rida på framåt när han vill krulla ihop sig, hellre jobba utifrån det än att ha en häst som blir stenhård i munnen och inte vill lyssna alls. Fick nosa på lite öppna och sluta också, svåårt men vi kollade utgångsläget och jag kommer börja från marken för att han ska förstå ordentligt och inte bara bli blockerad och stressad.

Totola: Jag tyckte också det såg harmoniskt ut, men jag vet hur det är :) Blev sitsen lite mer lagom i storlek med fårluddet? Upplever ju chezzen lite väl stor emellanåt men har kommit på att när jag placerar mig längre fram i sadeln och inte har bakvalvet mot rumpan blir min sits mer lodrät också. Så nu ska jag bara komma ihåg det :)
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Ja det är skönt att hon är frisk. Det var ju därför vi inte kom iväg till Hellekis förra året.
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Det är en konst att kunna rida på stång! :p

Allt måste vara så rätt och vältajmat för minsta lilla man ger "fel" signaler så ger det mycket mer biverkningar upplever jag.. :angel:
Måste verkligen rida hela hästen med start från bakbenen. För mig "funkar" ju inte kapsonen så bra, alltså självklart är det en fråga om inlärning men även om hästen förstår kommandot sas så blir den lättare spänd och går in med felaktiga reflexer jämfört med på stången (ex. så lirkar man för att få lite ställning så får vi ett ton för mycket skjutkraft i innerbak istället, och då känns det som att man får börja om) så den har jag inte gett mycket för, just för oss, har mest varit för att dölja symptom känns det som. (OBS!! Pratar inte generellt nu, de två andra hästar jag haft har funkat mycket bättre med kapsonen och har svarat bra mycket bättre på den än på tränsbett eller stång.) Då får man verkligen tydligt kvitto om att man måste komma åt grundproblemet, kan inte bara plocka i innertygeln eller korta den för att få ställning, den måste gå hela vägen med start bakifrån.
Mycket lärorikt och mycket frustrerande! :D

Ja sitsen är kortare med överdraget. Fast det underlättar inte för sitsen! :angel: Nu har ju jag höjt lite framme vid manken också för att jag ville testa balansera om, och med tanke på hur det gick förra gången så är det säkert en stor bov i det hela. Men förutom det så upplever jag att sitsen blir bredare med överdraget = överskänklarna kortare och lite svårare att hitta en bra sits.
Därför jag inte tror att min tränare kommer gilla det! ;)
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Jag menade inte alls att det skulle vara lättare att rida på stången, men jag vill hellre lära mig rida på den ordentligt än att sitta och fippla med tränsbettet i munnen på honom hela tiden. Känner ju att han trivts bättre på stång än på tränsbett så det är värt ett försök iaf. Sen får man variera och se vad som behövs i nuläget.

Att den blev bredare kan jag förstå, gillar själv smala midjor för annars hamnar jag i mer stolsits än vad jag vanligen gör så ett mjukt och skönt överdrag får jag nog akta mig för :)

kl
Här kommer film från i söndags. Ids inte förklara så mycket, finns små inlägg under filmens gång och eventuella frågor tar vi sedan. Det är väl som i Totolas fall att man önskar att man kunde få visa upp de gångerna som det går riktigt bra....!

http://www.youtube.com/watch?v=N3hv8kTJKu8
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Haha nej, jag menade väl mest utifrån symptomen du beskrev att ni fick på stången! :p
Ganska intressant egentligen. "krulla ihop sig" på stången kan säkert vara samma grej egentligen som att bli stum med tränsbett, bara en annan lösning för hästen liksom.

Kul med träningsklipp! Intressant att försöka lista sig till vad tränaren har tänkt sig! :D modigt av dig att lägga ut första tappra skol-försöken! :)
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Ja tanken slog mig också att problemet är detsamma även om det yttrar sig på olika sätt. Vi får pröva oss fram och variera helt enkelt så hoppas jag att vi ska få bukt med det!

Modig eller bara dum, det är bara att välja ;) Kan ju alltid vara kul att titta på efteråt när det väl händer lite grejer. Ska bara poängtera att min "tränare" ju inte är utbildad tränare inom AR utan rider själv för "riktig" tränare och är så snäll att hon vill ge oss de grunder som hon själv tagit till sig. I framtiden hoppas jag såklart på att kunna rida för en utbildad men eftersom jag är helt ny på det här området lär man börja någonstans utan att slänga flera tusenlappar på det som någon ändå kan ge mig ett hum om. Sen att en riktig tränare ger en mer fullständig grund är inte så konstigt, men just nu får det räcka såhär.
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Förstår om du vill skynda långsamt - även om jag skulle rekommendera motsatsen! ;) Eller tja, kan ju vara en idé att iaf komma iväg som fotfolk för lite mer erfarna tränare för att vidga sina vyer. Vet inte riktigt om man kan säga att det är samma grunder, tycker snarare det är kvalitén i grunderna som skiljer mest mellan skickliga resp. mindre skickliga tränare. Tråkigt att behöva backa tillbaka och börja om för varje ny tränare man provar liksom! :angel:
Men bättre med outbildad tränare än ingen alls!
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Jo visst håller jag med dig, men det ska vara hållbart rent ekonomiskt också. Åker som fotfolk på de flesta clinics som hålls för min "tränares" tränare, CD, när han kommer upp hit. Och det är honom jag skulle vilja rida för sen när det finns tid och pengar :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 343
Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
12 214
Senast: Emtherlia
·
Skola & Jobb Det här blir ganska personligt och lite som ett dagboksinlägg men känner att jag hellre lägger det under allmänt då jag vill ha lite...
Svar
14
· Visningar
2 112
Senast: VLMF
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 185
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp