Sv: Snacktråd för AR-frälsta!
Det är en konst att kunna rida på stång!
Allt måste vara så rätt och vältajmat för minsta lilla man ger "fel" signaler så ger det mycket mer biverkningar upplever jag..
Måste verkligen rida hela hästen med start från bakbenen. För mig "funkar" ju inte kapsonen så bra, alltså självklart är det en fråga om inlärning men även om hästen förstår kommandot sas så blir den lättare spänd och går in med felaktiga reflexer jämfört med på stången (ex. så lirkar man för att få lite ställning så får vi ett ton för mycket skjutkraft i innerbak istället, och då känns det som att man får börja om) så den har jag inte gett mycket för, just för oss, har mest varit för att dölja symptom känns det som. (OBS!! Pratar inte generellt nu, de två andra hästar jag haft har funkat mycket bättre med kapsonen och har svarat bra mycket bättre på den än på tränsbett eller stång.) Då får man verkligen tydligt kvitto om att man måste komma åt grundproblemet, kan inte bara plocka i innertygeln eller korta den för att få ställning, den måste gå hela vägen med start bakifrån.
Mycket lärorikt och mycket frustrerande!
Ja sitsen är kortare med överdraget. Fast det underlättar inte för sitsen!
Nu har ju jag höjt lite framme vid manken också för att jag ville testa balansera om, och med tanke på hur det gick förra gången så är det säkert en stor bov i det hela. Men förutom det så upplever jag att sitsen blir bredare med överdraget = överskänklarna kortare och lite svårare att hitta en bra sits.
Därför jag inte tror att min tränare kommer gilla det!