Snacktråd för AR-frälsta!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Idag har jag ridit på Fille igen och han skötte sig mycket bra:banana:
Vi har ju haft en del bockande, så jag har gått tillbaka till ruta 1 och bara jobbat från marken denna veckan. Och så har jag gjort nästan allt arbete med sadel på. Och herre jisses vad han kan bocka när han får fart på linan!!!! Glad att jag inte satt på den dagen:angel:
Men idag var han lugn och fin hela tiden så jag bestämde mig för att hoppa upp. Han var precis som vanligt igen, och vi skrittade runt lite här hemma och jag bad om ställning och öppna ett par steg. Han lydde direkt och sen var vi färdiga:)

Han är ju absolut ingen dum häst utan han bockar och busar för att han är glad och busig i det fina vädret, men jag tänkte ta det säkra före det osäkra så vi backade ett par steg ist:)
Hoppas att "lugnet" håller i sig nu ett par dagar:D
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Det lät som du gjorde ett klokt val och körde avsuttet, inte så kul att agera kamikazepilot :) Är riktigt sugen på att se lite foton på din pojke, något på G?
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

kl

Åh min Pink va så himla söt idag!

Först när jag kom till stallet och skulle mocka så låg han och sov så jag mockade medans han låg där :)
Sen när han fick för sig att han inte skulle vila sig mer så skulle han rulla sig och självklart så rullar han "över" fast han han inte riktigt över för där kom väggen, så där låg han platt på rygg mot väggen, skiträdd, frambenen uppdragna som en hopphäst och galopperandes med bakbenen och han fattade inte att om han bara försökte rulla tillbaka igen skulle allt lösa sig, men han skulle verkligen över till andra sidan i paniken haha!
Jag gick lugnt runt han och putte han med grupen mjukt på ena sidan så kom han på det men han va så himla söt! han såg helt paff ut när han kom upp haha :D

Sen gick träningspasset så himla bra också! han slappnade av och tog alla hjälper! Duktiga söta hästen min! :love:
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Kul att höra! :)
Haha Pink kanske bara ville göra dig glad? :D Får för mig det ibland när en annan häst jag haft har nosat på "farliga" saker typ en hink, och sen skyggat tillbaka när han själv puttat till den och den skramlat, jag stod och skrattade åt honom för att han var så söt, och sen såg han alltid lite lurigt glad ut!

Jag tycker min pålle har varit underbar nu också! :)
Först så kunde jag inte rida när vi äntligen skulle sätta igång för att pålle var skraj för precis allt och hade nerverna utanpå. Väldigt explosivt, sådär att man känner energin byggas upp och vet att den måste ta vägen någonstans, om man har otur i form av att han exploderar och springer iväg eller kastar sig åt sidan för minsta lilla pip för att det redan är på den nivån.
Så vi jobbade massor (det kändes nog som ännu mer än det var när man är frustrerad över att man helst vill sätta igång pållen! ;) ) från marken för att bygga upp förtroende/kommunikation igen. Gick ju inte jättebra det heller även om jag själv tyckte att jag gjorde ett bra jobb, han var explosiv då också och med den där spänningen kvar, ibland var det nästan så att jag tappade honom (första gången gjorde jag det, men då höll jag bara i nosgrimman och det var i stängt ridhus).

Sen var det som att det gick lite bättre för varje pass, alltså att han redan i början av passen var mer cool och inte hade lika mycket att tampas med, även om man inte såg så stor förbättring under själva passet.
Och så satt jag upp och red igen efter kanske en vecka och då kändes det riktigt bra! :) Nu har jag ridit fler gånger efter det (men undviker att rida när jag vet att det finns störningsmoment för att inte sabba, kan vara trevligt att få vila nerverna ett tag! :angel: ) och han har varit helt underbar! :)
Fokuserad på mig, avslappnad, även om det tar emot i fysiken så försöker han iaf! :banana:

Hoppas det håller i sig tills imorgon då vi ska träna!
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Vad kul med träning! Bildbevis/film sen??

Skönt att läsa att din också är helt nippertippig och explosiv emellanåt och att det kan bli bättre. Goliath är ju lugn för det mesta men idag blev det nästan bara takt/tölt när vi red ut pga alla vårkänslor som farit i han. Drygpellen!
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

kl på mig själv.

Film från lite hemmaträning igår. http://www.youtube.com/watch?v=DsICJe_3WVw

Gick tillbaka till stångbettet och det funkade så mycket bättre. Stabilare häst som lyssnade och "mindre" störande ridning från min sida. Skulle velat haft mer sökning till handen men med tanke på att han tidigare gärna krullat sig på stången så är jag rätt nöjd ändå eftersom han inte visade några sådana tendenser igår. Tempot är medvetet långsamt eftersom Goliath då hinner med att tänka på vad han gör med sin kropp istället för att bara vänta på signaler till att öka. När jag tar upp tempot lite på filmen är det för att kunna ta tillbaka några steg och sen framåt igen, hade velat ha lite större skillnader där men det kommer.

Inledde passet med arbete från marken och tränade en del på att bara sakta gå framför honom inför att träna på öppna/sluta vid hand. När jag tog upp spöet för att föra in bogen blev han lite stressad så vi tog något steg i taget, gjorde halt, andades och berömde. Fick dock några stegs sluta! I slutet av passet blev det lite öppna uppsuttet och vi fick några riktigt trevliga steg i båda varven.

Väldigt nöjd med Goliath och även om vi har massor att förbättra så går det ju faktiskt framåt ett myrsteg i taget :)
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Oj oj, här var det dött! :p Haha, man kanske inte ska säga så mycket iofs, har ju själv inte skrivit! :angel:


Kul med videoklipp! Intressant vad olika defenitioner man kan ha! :rofl: Tar ner tempot, då tänker jag typ myr-sakta fast det beror väl på vad man utgår ifrån är det normala! Ser ut som att det går framåt med böjningen! :)


Själv har jag hunnit vara med på träning, pållen hade inte så mycket ork men gjorde det riktigt bra ändå! :)
Mycket nyttigt att rida för tränare just nu, själv har man nog varit lite avvaktande och "snäll" på så vis att jag krävt alldeles för lite, att man blir lite för försiktig för att man tror att pållen inte orkar och ska gå sönder vid minsta lilla belastning! :angel:
Egentligen är ju huvudsaken att man får kvalitet i det man gör (heh, så långt man förmår alltså) och känner efter när hästen börjar bli mör så man inte kräver för många steg och bakar in vila emellan.
Det som är roligast är att det verkligen gått framåt efter träningen, har hunnit rida tre pass efteråt och han blir bara finare och finare! :) Han känns t o m starkare än innan han blev avställd (fast det är nog inbillning för att det tekniskt sett är lite bättre...).
 
Senast ändrad:
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Bra att du kom med ett inlägg! Kände att jag kunde ju inte göra ytterligare ett KL på mig själv ;)

Vad kul att det går framåt för er och att ni är helt igång igen! Sen är det väl ganska lätt hänt att man fastnar i att nöja sig med det som går bra för man är så jäkla nöjd att man äntligen nått ett steg framåt, istället för att njuta och sen fortsätta framåt och faktiskt våga kräva lite till. Tror dock du får anställa en fotograf/filmare för nu är jag nyfiken på att se er :)

Sakta för oss är det du såg ja, främst i det avseendet att han lyssnar på vad jag begär härnäst och inte bara tar alla signaler som att han ska öka tempot. Sen har jag lättare för att göra ännu tydligare tempoväxlingar när vi är ute på vägarna och rider, givetvis på bortväg när han inte är för taggad av trav/galopp ännu :) Överlag har det iaf blivit väldigt mycket bättre med avslappning och lugn. Traven är ju ett kapitel för sig för oss än så länge men idag när jag red ut i skolsadeln upptäckte jag att jag fick en häst som travade i ett något lugnare tempo utan att vilja testa om han fick öka hela tiden. Dessutom sökte han sig nedåt och ville ha längre tygel så jag kunde bara sitta och njuta på slacka tyglar. DET var ett stort framsteg för oss!
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Idag har jag haft en underbar dag i stallet!

Jag började med att rida halvblodsstoet lite innan hennes medryttare tog över. Hon har gjort framsteg och är riktigt rolig att hålla på med. Kul för mig som är så ovan vid det att få takten gratis snudd på. Väldigt mycket lättare än de jag är van att sitta på. Hon börjar bli känsligare och rörligare och formen är befäst. Hon kämpar på med en annan vilja och mer positiv syn på arbetet nu. Kul!
Medryttaren var superduktig idag och fick till det bättre än någonsin. Så det var också kul att se!

Sen red jag arabkorsningen. Vi har börjat sätta igång honom och iom hans stela bakben så får man ta det piano. Men han blir mjukare och mjukare. Han är också fantastiskt rolig att hålla på med. Han lär sig fort och vill verkligen göra rätt. Väldigt rar och social individ med genomgott hjärta! Han stressar upp sig lite ibland. Men är man själv lugn och avslappnad så blir han betydligt bättre.

Sen red jag min egen ponnygubbe en stund barbacka. Han gick hårt på lektion igår. Så idag ville jag bara låta honom mjukt komma igenom i kroppen och ta det väldigt avslappnat och inte försöka avancera på något sätt. Utan hålla det inom hans comfortzone. Han var väldigt trevlig! Han rundade sig och kom upp med ryggen och lättade fram rejält. Jag trodde det var kört med honom i höstas. Jag trodde inte han orkade sånt mer utan gått ner sig permanent då jag var sjuk i höstas. Men han är på väg tillbaks sakta men säkert den 27-åriga gamla gubben.:love:
Och mentalt har han aldrig varit så "pratbar" som han är nu tom i stunder av stress. Så det är underbart att han även om han stressat upp sig faktiskt lyssnar, kollar av och väntar istället för att bara fly.

Sist red jag PREn. Han var också väldigt rolig, som alltid. Men han var också mer "pratbar" och lyssnade på både broms i sitsen och skänkeln bättre än sista tiden. Han och matten jobbade med bytena igår på lektionen. Så idag skulle han skoja till det med mig och byta utan att ha blivit ombedd. Men men.. Vi löste det problemet.;)
Han var lugnare än han varit sista tiden. Och vi jobbade på att vara kvar i lugnet och att svara för skänkeln.
Vi fick till några fina pirouetter och piaffer, vilka är hans paradnummer.

Jag har blivit så otroligt mycket starkare i sitsen av allt det här ridandet. Min balans börjar arta sig. Och jag har kommit loss i höfterna så jag sitter mer följsamt. Och ryttarkänslan kommer ju betydligt mer då man rider flera hästar. Så det känns som det finns någon form av hopp för min ridning iaf.:p

Och nästa v kommer min lillkille också! Då får Zeb en stor lillebror!:D:love:
Vi har planerat in träningar i sommar på tränarens går också. Det blir skoj!
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Oftast om jag "fastnar" då är det för att man tycker det är för dåliga grunder just då för att träna lite svårare rörelser, men i själva verket så är det högre krav som hade skärpt till oss så vi hade kunnat göra det där lite svårare och förbättra grunderna :p
Fast nu var det ju inte så, nu var det snarare att jag tyckte vi fick ganska bra kvalitet med tanke på orken, men underskattade styrkan... typ ;) Det är väldigt ovanligt för oss, annars brukar jag liksom få påminna mig om att stanna upp och njuta av det man lyckats med innan man kräver nästa sak, brukar komma väldigt naturligt att mycket vill ha mer! :D

Sen är det tur att man har en tränare som kan hjälpa till att se hur högt man kan sätta kraven/pressen på hästen, för där brukar jag nog vara lite för försiktig, låta den komma undan med lillfingret istället för att ge mig hela näven! ;) Samtidigt som jag tycker det är bra att man inte sitter med den inställningen själv, att kräva max av hästen hela tiden, för då blir det nog lätt för mycket press. Bra med tränare som balanserar upp!

Det är så roligt när man får såna förändringar i helheten! :) Förstår att du tycker det är en stor grej att hästen inte vill öka på i traven. Vilka rörelser man kan göra är lite skit samma i det stora hela, det roliga är ju när man lyckats förbättra helheten!


Tuaphua:
Värsta lyxen med flera hästar att rida! Vad kul att höra lite om varje häst! :)
Haha "pratbar" det var ett användbart ord!
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Härliga bilder! Kul att du delar med dig! :bow:

Kul att Sara var med, har inte sett dom sen dom var på kurs häruppe ifjol! :p
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Tack så mycket! kul att ni är intresserade :)
Jag kan tänka mig att de gått framåt den del då ;)
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Ja, det har det säkert! Svårt att se från några bilder! ;) (Skippen(?) är lika söt som vanligt iaf! :D )
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 343
Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
12 214
Senast: Emtherlia
·
Skola & Jobb Det här blir ganska personligt och lite som ett dagboksinlägg men känner att jag hellre lägger det under allmänt då jag vill ha lite...
Svar
14
· Visningar
2 112
Senast: VLMF
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 185
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp